Sony TA-FA3ES Versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Tijd voor een update. RobertD had inderdaad gelijk.
Een mosfet word op het apparaatje als een mosfet weergegeven, compleet met ingebouwde diode.

Ondertussen zijn in beide eindtrappen de vermogenstransistoren, de drivers daarvoor en de bias transistor vernieuwd.
Ook zijn alle fusible resistors in de eindtrappen vernieuwd.
Alle overige componenten in de eindtrappen zijn doorgemeten en in orde bevonden.

1 kanaal werkt nu zoals het hoort, een testsinus word netjes doorgegeven en versterkt, en de bias laat zich volgens het boekje afregelen.
het andere kanaal werkt dus niet goed. de scoop geeft een onduidelijk beeld. en de bias is niet goed goed in te stellen. het betreft hier
het bovenste kanaal kanaal in de service manual. (Q5xx)

Uit metingen met de scoop blijkt dat ergens in de voortrap van dit kanaal iets niet goed is. signaal gaat er goed in, en komt er brak uit.
Wie in het schema kijkt ziet dat er ook een feedbacklus is tussen de voor en eindtrappen.
Ik heb printscreens gemaakt van het schema van de voorversterker van het betreffende kanaal, deze uitgeprint, en de gemeten (DC) spanningen daarop met rood geschreven. en dit vervolgens weer ingescand.
Enkele spanningen die meet dan 10 % procent afwijken zijn omcirkeld. wie weet kan iemand hier iets mee.
2023-07-31_200436 - kopie.jpg
Ik ga straks eens even de elco's van dit kanaal eruit halen en doormeten. C508 had ik er al uitgehaald, maar blijkt in orde te zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Van de 5 elco's waren er 3 redelijk netjes op waarde. 2 meten er 280 uF ipv de bedoelde 330. die zal ik voor de zekerheid maar vervangen.
Maar ik denk niet dat dat de oorzaak is van de storing. we gaan weer verder zoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Kloppen de DC spanningen wel? Dit is maar een gedeelte van het hele ding. Kan best in het gedeelte zitten er naast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Lastig te zeggen. kan ook niet zomaar even de eindtrappen kruisen. deze zitten gekoppeld met een 8-polige kabel aan de voorversterkerkant, en 2 x 4-polige stekkers aan de eindversterker kant.
Alleen is de pinout van die 4 polige stekkers gespiegeld ten opzichte van elkaar. ze hebben ook ieder hun eigen kleurtje.
Ik had ook de DC spanningen in de eindtrappen gemeten, die zal ik vanavond inscannen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

En hier de meetgegevens van de eindtrap.
Meetgegegevens Eindtrap.jpg
(Als je er op klikt staat ie wel netjes horizontaal.)

Ik geef nog even mee dat Q510, Q511, Q512, Q513, en Q514 vernieuwd zijn, Als ook R517, R518, R527 en R528.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door 90000006 »

C511 in de terugkoppeling al vernieuwd? En C512 in de vbe multiplier?

Onduidelijk scope beeld wijst mogelijk op hf oscillatie. Zou oa de onstabiele ruststroom verklaren. Wat is de bandbreedte van je scope?

Of teveel afwijking in Ugs van één van de fets.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

C511 en C512 zijn gemeten en in orde bevonden, dat wil zeggen een capaciteit die binnen 10 % van de opgegeven waarde is.
en met een ESR van ruim onder de 1 Ohm.

De bandbreedte van de scoop weet ik niet uit mijn hoofd, zal vanavond even kijken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Omdat de afwijkende spanningen zich in het rechter onder gedeelte van het voorversterker schema bevinden vermoed ik dat daar het probleem schuilt.
Ben even aan het zoeken geweest naar de halfgeleiders die daar zitten. de 2SK246 is een paar dubbeltjes, de 2SC1383 is bijna een tientje. beiden Nederlandse leveranciers. de 2SC3514 vooralsnog onvindbaar.
Zal die eerst eruit halen en de overige componenten daaromheen doormeten.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door 90000006 »

Ik zou in elk geval C511 vernieuwen. Capaciteit en ESR zeggen veel maar niet alles. Als het ding teveel lek heeft krijg je allerlei gekke dingen. R512 is vrij hoog ohmig dus er is niet veel lek nodig om effect te hebben.

Dat van die bandbreedte vraag ik omdat mosfet eindtrappen soms heel hoogfrequent oscilleren, heb je echt een 100MHz scope nodig om dat goed te zien. Bij lagere bandbreedte zie je dan vaak alleen dat de trace wat wollig wordt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Goed argument. ik zal C511 mettertijd vernieuwen.
De scoop is een redelijk simpele analoge 2-kanaals Dynatek ( met CRT dus).
Ik dacht dat de bandbreedte 20 mHz was, maar het kan ook 10 mHz zijn.
Dat ga ik nog nakijken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Ook het biaspotmetertje al gechecked of vernieuwd? Die dingen willen op den duur nog wel eens brak worden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Dat is een zinnige opmerking. dat heb ik volgens mij ook wel een ergens in een reparatie topic hier aangeraden.
Ik dacht van niet, ga ik nog doen.
Vanavond ben ik er achter gekomen dat R508 en R513 niet goed meer zijn (fusible resitors, rechtsboven en rechtsonder in het voorversterkerschema)
De 1e meet 557 Ohm, en de 2e is 141 Ohm. da's nie goed nie. gelukkig heb ik die nog in huis.

De scoop is trouwens 20 mHz. Dynatek 8120.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door 90000006 »

Dat van die fusible weerstanden verklaart al een boel denk ik, de hele ruststroom instelling van de voortrap zit er daardoor 50% naast nu.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ray5150 »

Dat zou dus ook die (omcirkelde) lagere gemeten spanningen kunnen verklaren ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Feitelijk zijn het gewoon klotedingen:

The disadvantages of fusible resistors are discussed below.

Fusible resistors have a limited lifespan and will eventually burn out under normal operating conditions, requiring replacement.

https://www.elprocus.com/fusible-resistor/

Eigenlijk moet je ze gelijktijdig vervangen met een recap.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Nee niet weer hè! Echt een onzin verhaal in dit verband. Die dingen branden door bij meestal 4x - 5x het nominaal opgegeven vermogen. Net als ieder andere filmweerstandje. Enige verschil is dat ze dat gegarandeerd doen op een veilige manier, niet in de fik vliegen en dan niet een kortsluiting vormen maar open circuit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Nee Peter, lees de bovenstaande link maar eens door. Je hebt inderdaad veiligheidsweerstanden zoals je noemt maar ook weerstanden met een ingebouwde zekering.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Si si. comandante. Heb ik al gedaan maar over dergelijk weerstanden gaat het hier helemaal niet. Dit zijn gewoon filmweerstanden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Het schema zegt toch wat anders:
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (74.45 KiB) 356 keer bekeken
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door pvanlingen »

ray5150 schreef: wo 02 aug 2023, 13:04
Omdat de afwijkende spanningen zich in het rechter onder gedeelte van het voorversterker schema bevinden vermoed ik dat daar het probleem schuilt.
Ben even aan het zoeken geweest naar de halfgeleiders die daar zitten. de 2SK246 is een paar dubbeltjes, de 2SC1383 is bijna een tientje. beiden Nederlandse leveranciers. de 2SC3514 vooralsnog onvindbaar.
Zal die eerst eruit halen en de overige componenten daaromheen doormeten.

Ray de 2sa1383 en de 2sc3514 heb ik niet voor je maar wel
de 2sa1209 en de 2sc2911.
Ik denk dat die het als vervanging ook goed zullen doen.
Dan wel 180° gedraait op de print zetten. (1.2.3. emitter collector basis)
Ik hoor het wel als je niets kan vinden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Als dat kan vanwege de koeling. Kan anders ook wel even zoeken naar vervangers in TO220 bij ON-Semi. Die heeft een groot gedeelte vam het port folio van Toshiba overgenomen. Heel bijzondere torren zijn het niet.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door pvanlingen »

Ze zitten zo te zien ongekoeld op de print dan zal het denk ik niet warm worden.
Anders heb ik ook nog wel 2sa1837 en 2sc4793.
Alleen is daar de Cob veel hoger van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door Pjotr »

Wil nog niet zeggen dat ze niet heet worden. Een van de zwakke punten van Sony consumer spul, hoe mooi ook, is juist dat het vaak (te) krap bemeten is. Hun versterkers kunnen meestal slecht tegen overbelasting,
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

En alle Fusistors als verdacht beschouwen, ook in het nog werkende kanaal.

Hier 7 pagina's leesplezier met die drama dingen:

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ws.430439/

Sony wordt er vaak in genoemd en er zijn zelfs modellen waar er 60 stuks inzitten. Rode draad is dat al die dingen ver buiten hun spec's zitten na verloop van tijd:

However I am restoring a couple of Sony Esprit TA-N902 power amps, and there is wait for it!!!! 60!! Fusible resistors in each amp!!
In the pre driver circuit, then in the protection circuit, and ALL the Base resistors on the output transistors and all the current sensing transistors on the output transistors.
I have measured all of them, and not surprisingly they are ALL way out of spec.....No wonder the owner was complaining that they sounded like, and I quote, "an old 15 watt amp".
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sony TA-FA3ES Versterker

Bericht door ds23man »

Nog eentje uit dat draadje:

Yes, the TA-F444ES, the TA-F555ES and the TA-F777ES are of around same time, and have a lot of fusistors.
The TA-F555ES alone has a total of 40 fusistors... all of them out of specs. These are higher current amplifiers.
Plaats reactie