Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

3 totaal verschillende opnamesets dus... vanuit verschillende posities. Mij dunkt dat dat hoorbaar is. Werkelijkheidsweergave is dan ook een illusie, letterlijk!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

meena.jpg
De titel is mijn huidige status :lol: :lol: :lol: :lol: :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Terwijl de streamer nu de PUREDSSD dac voedt met het signaal van het AK4137 B37 bordje, gaat de belasting voor de Roonserver ongeveer op nul.
grasjes.jpg
Die op z'n rug ligt te fluiten met een grassprietje tussen z'n tanden, om het wat visueel te maken.

Een makkie dus.
ak4137 resultaat.jpg
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu dan ook aan de praat nu even met ropieee.
ropi.jpg
rpi 9018.jpg
Ik moet nog wel naar een hogere opzet kunnen denk ik, we gaan zo maar eens echt op het gemak luisteren.

Nu wel eerst even op een RPI en een ESS 9018 die kan DSD256 afspelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Henkjan »

lekkere trompetmuziek
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Tja, en dat stond dus op de andere PureDSD DAC te spelen :lol:
heaven.jpg
Maar nu dan ook weer even naar Chris Rea geluisterd, en de hele middag wat via de Radio functie van ROON laten lopen.
Het klinkt echt lekker, ondanks dat er een muurwrat voor de voeding van de DAC (ESS9018) die ik niet op 12 V heb met -/+ op 2V
Ben dan wel benieuwd daarnaar.
De eerste periode dan met Ropieee en de Hifiberry plus driver geluisterd, en dat liep niet lekker, tot zelfs een staken van het afspelen.
Nu dan met de gewone Hifiberry DAC instellingen, is dus I2S uit via de pinnen, en de AK chip maakt er wel wat moois van naar DSD256.
alsa.jpg
Dit loopt stabiel, dan wel weer de volume aanpassing er in gezet, het staat vaak snel te hard voor vrouwlief. O:)
texas.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Nu dan even in de rust een vergelijk gedaan tussen de PURE en de 9018 en beide dan een signaal gevoed door een AK4137, en de zelfde muziek file.

Dat is wel duidelijk, de PURE DAC slaagt met 2x de vlag en wimpel.
Een erg groot verschil in klank, ruimte, details, echtheid en realiteit die het geluidsbeeld dan geeft is grandioos lekker. :kwijl: :kwijl: :kwijl:


Ik ga er al aardig aan wennen, goede opnames zijn dan wel erg lekker, net even lekkers gedraaid op beide apparaten.
hell.jpg
En de winnaar...!!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Leuk hoor! Mijn onderdeeltjes zijn weer binnen dus ik kan de DSD'it gaan bouwen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Inderdaad best een leuke c.q. goede oplossing, en die DSD'it, is ook mooi compact in opzet. ik weet niet hoe je hem verder moet instellen, als dat al moet, want ik neem dan wel aan dat het naar DSD256 gaat opwerken.

Het lukt mij dan niet meer met de medicijnen die een stevige trilling tremor in de handen geeft, Foster pufjes zit ook aardig wat Prednison in, dus ik ben al lang blij dat dit mij lukt. Een moertje op een boutje draaien maatje m3 kost al vaak meer als gewone tijd, bij mij kan het wel 1 minuutje soms duren. :D
Maar luisteren en het constateren dat het ene veel mooier klinkt dan het andere lukt nog best wel goed, ondanks dat ik wel hulp heb voor het echt goed onderscheiden van een paar mooie Phonak hoortoestellen. :kwijl:

De inregeling daarvan bepaalt de kwaliteit van je horen.
Maar zonder dollen, je hebt mij wel weer op een pad gezet waar ik veel lol aan beleef. :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

av.jpg

Ik kreeg het advies eens naar Andreas Vollenweider te luisteren, er zou erg veel detail in zitten.

En dan wel wat akoestische aanpassingen gedaan, en het klopt wel degelijk... :lol:
kamer.jpg
De Dac laat zich met dit soort muziek best van de goede kant zien.

Een mooi royaal geluidsbeeld, en vooral erg aangenaam om naar te luisteren, geen scherpe randjes heel vloeiend en ruim, het beste van wat er tot nu toe hier heeft gespeeld.

Een natuurlijk en aangenaam geluid.

Ik moet maar zien dat ik het in een kastje bouw. :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Is je luisterplek achter die salon tafel? De reflectie die je daarmee krijgt is niet ideaal. Erger dan de TV met dat kleedje erop lijkt me. Je zou eens kunnen kijken naar zo’n modern setje kleine houten tafeltjes van verschillende hoogte ofzo.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hsmeets »

Je zou op de salontafel een lap rockwool kunnen leggen….:hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

En toch Walt, maak ik weinig sets mee die zo lekker en fijn klinken als die van Hans.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hsmeets »

hannesie schreef: wo 09 aug 2023, 12:38
av.jpg
Ik kreeg het advies eens naar Andreas Vollenweider te luisteren, er zou erg veel detail in zitten.
Die muziek kan op het verboden lijstje waarop ook Stimula en Keith don’t go op staan :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Walt »

Ha Pjotr,

Dat betwist ik ook niet, maar zo’n setje moderne kleine tafeltjes kost niet zoveel en geeft mogelijk toch nog een kleine verbetering.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: wo 09 aug 2023, 13:10
moderne kleine tafeltjes
die er uit zien als wasmanden bedoel je?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Misschien Walt, maar wellicht ook een verslechtering van het het biergenot, die andere hobby van Hans.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Als je nog de beschikking hebt over HQPlayer, met niet zo'n krachtige machine, kan je daarmee nog steeds upsampling doen voordat jouw bordje er DSD van maakt. Bij mij geeft de instelling Sinc-M, Dither none en upsampling naar 176,4 of 192 een duidelijk mooier resultaat, vooral bij complexe passages blijft het veel beter overeind.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 17 aug 2023, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

cool.jpg
Heb juist vandaag er een betere cooler in gezet, als je hem een beetje liet werken hoorde ik hem toch wel in de huiskamer.
Net via de muur dan een reflectie van de cooler die je hoorde als hij moest doorwerken, en dat kan wel beter dan de standaard cooler, met dat hij nu wat vaker aan de slag moest.
Het was al een 2e leven voor die oude, dus dan nu een Noctua met een lage hoogte in dit kastje dan wel weer nodig, maar kan 95 W TDP aan.

https://tweakers.net/pricewatch/1511708 ... ificaties/

Dit hoor ik nog niet we merken het wel als hij een beetje is ingelopen op de lagers. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Dit zijn fijne coolers, lekker stil.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

sensor.jpg
Temperatuur is ook beter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Mwah, de herrie komt toch vooral door wervelingen t.g.v.. de luchtsnelheid. Dus hoe langzamer het loopt des te stiller. Dat betekent dan soms een grotere fan voor voldoende koeling: Des te groter des te stiller. En zo min mogelijk obstakels zoals roosters ed. Noctua doe het daarbij niet beter dan het meest andere. Is wel goed maar de meerprijs is meer voor de marketing bla bla.

Meest fans hebben een soort van kantelpunt in de snelheid van echt stil naar lawaaiig. Het loont dus om een spanningsregelaartje er tussen te zetten. En wat te experimenteren met de vaak bijgeleverde serieweerstandjes. Kun je het echt tot onhoorbaar stil mee krijgen en slijt het ook nog nauwelijks.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

igloo.jpg
lekker
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

doosje.jpg
AB.jpg
Nu eens kijken hoe we hem in dit kastje gaan frunniken.
De afstandsbediening er nu bij besteld, en ontvangen.
Moet er wel inpassen, denk ik. :D

Het lijkt er wel op dat alle schroeven zwart zijn.
Bijlagen
kast.jpg
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door cool »

:goedzo: Mooi kastje Hans
Plaats reactie