125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door hsmeets »

Overweeg een excentrisch roterend schuurmachientje aan te schaffen, iets van Makita, Metabo, Bosch. Nee geen Festtool :)
Maar met de gemiddelde vloerstaande luidsprekers die wij bouwen in gedachten: dan eentje met 125mm of 150mm schijf? of doet het er niet zo veel toe?

Deel je ervaring eens.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door Shadow »

Ik heb een Bosch GEX150 en dat ding is echt to much voor sierwerk zoals een speaker, als ik grote oppervlaktes kaal moet halen issie prima maar zelfs op de langzamere standen haalt ie nog erg veel materiaal weg hoor...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef: wo 02 aug 2023, 12:58
Nee geen Festtool
=;
waarom niet?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: wo 02 aug 2023, 13:25
Ik heb een Bosch GEX150 en dat ding is echt to much voor sierwerk zoals een speaker, als ik grote oppervlaktes kaal moet halen issie prima maar zelfs op de langzamere standen haalt ie nog erg veel materiaal weg hoor...
Ik heb dan de 125 Pro en die is eigenlijk ook wel too much voor afwerken. Is een beetje inherent aan die roterende exenters. Zijn eigenlijk meer voor vormwerk. Voor afwerken heb je meer aan een exenter vlakschuurmachine. Maar neem dan ook niet gelijk de grootste, anders wordt het wegens het gewicht nog naar de sportschool! Ik doe vrijwel alle schuurwerk met mijn Bosch GSS 230-AVE van 180mm en een kleine Ryobi.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef: wo 02 aug 2023, 13:35
hsmeets schreef: wo 02 aug 2023, 12:58
Nee geen Festtool
=;
waarom niet?
Prachtig spul maar voor incidenteel gebruik wel wat erg duur.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door hsmeets »

Mhmm, een roterende te grof? Ow, zo zie je maar weer. Een vlakschuur heb ik wel, ouwetje, vind ik wat lomp, ook altijd het idee dat die vooral schuurt aan de uiteinden van de zool waar je het schuurpapier klemt, daarom dat ik aan een roterende zat te denken. Maar misschien dan een kleinere, handzamere vlakschuurder kopen, zag er ook met een meer vierkante zool, zo van 10x12cm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door Pjotr »

'Tis ook wat je er mee wilt. Is het voor incidenteel gebruik dan is die GSS230 van mij wellicht ook wat overkill en ben je tussen de 100 - 200 wel klaar denk ik. Het verschil zit hem ook in trillen en stofafzuiging e.d. Gewoon een aantal in de winkel gaan bekijken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door Shadow »

Ik heb een GSS160 gekocht omdat ik niet het geld voor een Festool uit wou trekken, nou wat een takkeding, dat stofreservoir is echt een drama, veel herrie en trillen is op het randje, veel geld voor zo'n machine...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door Pjotr »

Alle aanhangend stofreservoirs zijn een drama, want zo vol. Binnen moet je eigenlijk stofafzuiging met een slang gebruiken. Er zit beduidend veel verschil in trillen tussen de verschillende machines, beslist. Die GSS230 is juist weer heel relaxed. Daarom zou ik zelf zoiets nooit via internet kopen als ik niet precies weet welke het wordt. Lang geleden een Rayobi instapper gehad. Was echt een fijn ding voor niet al te veel geld. Mahja toen nog geen stofafzuiging......
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 125mm of 150mm excentrische schuurmachine?

Bericht door beijert »

Ik heb een voordelige (nieuwe) Festool van marktplaats gehaald. 125mm met standaard een tussenzool er tussen.

Voor grof (lomp) werk gebruik ik wel eens 150mm schijven. Dan blijft mijn zool langer heel.

Fijner werk gaat ook prima, er zitten immers meerdere standen op qua beweging. (Roteren ja/nee)
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”