Meterkast met eigen groep
Moderator: Beheerdersteam
Meterkast met eigen groep
Heb hier en daar op het forum zitten lezen maar zie niet echt een eenduidig verhaal.
Ik laat een electricien een eigen groep aanleggen voor mijn audio installatie. Heb één fase aansluiting met randaarde.
Ik lees adviezen over andere meterkast-zekeringen, afgeschermde kabels en audiofiele wcd's.
Is het aan te bevelen om voor onderstaande geoffreerde onderdelen dan andere keuzes te maken? Zo ja, welke?
- Hager aardlekautomaat 2pol 16A 0.03MA.
- standaard installatie draad
- Jung wandcontactdoos
En zijn er nog andere - makkelijk te realiseren - verbeteringen voor deze groep, als we toch bezig zijn?
Dank alvast voor jullie reacties,
Ruben
Ik laat een electricien een eigen groep aanleggen voor mijn audio installatie. Heb één fase aansluiting met randaarde.
Ik lees adviezen over andere meterkast-zekeringen, afgeschermde kabels en audiofiele wcd's.
Is het aan te bevelen om voor onderstaande geoffreerde onderdelen dan andere keuzes te maken? Zo ja, welke?
- Hager aardlekautomaat 2pol 16A 0.03MA.
- standaard installatie draad
- Jung wandcontactdoos
En zijn er nog andere - makkelijk te realiseren - verbeteringen voor deze groep, als we toch bezig zijn?
Dank alvast voor jullie reacties,
Ruben
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Meterkast met eigen groep
Alles wat je noemt is een verbetering volgens 'believers'. 0 bewijs of aantoonbaar (metingen) dat het er beter van gaat klinken. De 230V die je huis in komt heeft al een heel pad afgelegd, je gaat de laatste paar meter 'verbeteren'. Of storingsvrijer maken, verliesarmer, iets in die geest.
Ja eigen groep, in de meterkast hangt het aan elkaar. Zou je het doen vanwege invloeden vanwege andere huishoudelijke apparaten. Verwaarloosbaar.
Dus je gaat reacties voor en tegen krijgen in dit draadje, hier die van mij alvast: onzinnig en weggegooid geld.
Ja eigen groep, in de meterkast hangt het aan elkaar. Zou je het doen vanwege invloeden vanwege andere huishoudelijke apparaten. Verwaarloosbaar.
Dus je gaat reacties voor en tegen krijgen in dit draadje, hier die van mij alvast: onzinnig en weggegooid geld.
Re: Meterkast met eigen groep
Ik heb dan nog wel een dubbel wandcontactdoos, waar ik op de ene een stekkerdoos naar de eindtrappen, en de 2e naar het filter waar de DAC en VV op aangesloten staat.
Verder inderdaad verder gelijk aan wat je hebt staan op je lijstje, geen bijzondere filter/zekeringen, gaat prima hier.
Geen koelkast/ zonnepanelen e.d. die men daar als problemen ziet.
Verder inderdaad verder gelijk aan wat je hebt staan op je lijstje, geen bijzondere filter/zekeringen, gaat prima hier.
Geen koelkast/ zonnepanelen e.d. die men daar als problemen ziet.
Re: Meterkast met eigen groep
Buitenom dat je draadje niet bij 'luidspreker zelfbouw' hoort, zou ik niet veel anders doen, maar ik heb wel een paar vragen;
- je spreekt van een aardlekautomaat, ik neem aan dat dit een gecombineerde aardlekschakelaar / installatieautomaat B16 / 0,03A is?
- standaard installatiedraad is niks mis mee
- Jung WCD's zijn prima, ik heb zelf Busch-Jeager, ook prima, net als Gira etc.
Wat je zou kunnen doen is een smeltpatroon icm aardlekschakelaar (da's dus geen combi automaat!), daar is een dure Siemens versie van verkrijgbaar (of nog erger de Kemp spullen), maar een gewone versie van de Ferraz Shawmut US101 (die heb ik) of Hager L502PV doet het ook goed, 2 naast elkaar nodig (Hager is een dubbele, dus maar 1 nodig), 1 fase, 1 nul, zekering in de fase, doorverbinder in de nul en klaar.
Let op dat een cilindrische zekeringhouder geen lastscheider funtie heeft, dus een stroom afschakelen kan hier niet mee! Eerst spanningsloos maken met de aardlek en dan pas openen, onder stroom schakelen heeft gegarandeerd vuurwerk tot gevolg. Wat zijn dan de voordelen? minder kortsluitvermogen en dus minder schade aan je zelfbouwspul als er wat knettert;
[ Bekijk op youtube ]
- je spreekt van een aardlekautomaat, ik neem aan dat dit een gecombineerde aardlekschakelaar / installatieautomaat B16 / 0,03A is?
- standaard installatiedraad is niks mis mee
- Jung WCD's zijn prima, ik heb zelf Busch-Jeager, ook prima, net als Gira etc.
Wat je zou kunnen doen is een smeltpatroon icm aardlekschakelaar (da's dus geen combi automaat!), daar is een dure Siemens versie van verkrijgbaar (of nog erger de Kemp spullen), maar een gewone versie van de Ferraz Shawmut US101 (die heb ik) of Hager L502PV doet het ook goed, 2 naast elkaar nodig (Hager is een dubbele, dus maar 1 nodig), 1 fase, 1 nul, zekering in de fase, doorverbinder in de nul en klaar.
Let op dat een cilindrische zekeringhouder geen lastscheider funtie heeft, dus een stroom afschakelen kan hier niet mee! Eerst spanningsloos maken met de aardlek en dan pas openen, onder stroom schakelen heeft gegarandeerd vuurwerk tot gevolg. Wat zijn dan de voordelen? minder kortsluitvermogen en dus minder schade aan je zelfbouwspul als er wat knettert;
[ Bekijk op youtube ]
Laatst gewijzigd door Shadow op wo 19 jul 2023, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Meterkast met eigen groep
Ik vind de verbeterde kwaliteit ook glad ijs, maar de verminderde kortsluitstroom heb ik zelf uitgetest en dat is wel fijn als je gewoon iets kapot hebt in plaats van een heleboel kapotBarry2001 schreef: ↑wo 19 jul 2023, 11:07Alles wat je noemt is een verbetering volgens 'believers'. 0 bewijs of aantoonbaar (metingen) dat het er beter van gaat klinken. De 230V die je huis in komt heeft al een heel pad afgelegd, je gaat de laatste paar meter 'verbeteren'. Of storingsvrijer maken, verliesarmer, iets in die geest.
Ja eigen groep, in de meterkast hangt het aan elkaar. Zou je het doen vanwege invloeden vanwege andere huishoudelijke apparaten. Verwaarloosbaar.
Dus je gaat reacties voor en tegen krijgen in dit draadje, hier die van mij alvast: onzinnig en weggegooid geld.
Re: Meterkast met eigen groep
Bedankt voor de reacties tot nu toe. En excuus dat het in het verkeerde forum stond.
Ik voel me na deze reacties niet echt aangemoedigd om smeltzekeringen, furutech wcd's of andere high end infrastructuur te kopen. Wat ik als positief zie
Ik heb naast mijn zelfbouwluidsprekers geen andere diy apparatuur dus dat mindere kortsluitvermogen is voor mij ook niet super relevant.
Ik heb er ook echt geen kaas van gegeten maar ik kan me nog wel iets voorstellen bij afgeschermde stroomdraad.
Is dat het overwegen waard en zo ja, welk product is dan aan te bevelen?
Dank weer,
Ruben
Ik voel me na deze reacties niet echt aangemoedigd om smeltzekeringen, furutech wcd's of andere high end infrastructuur te kopen. Wat ik als positief zie
Ik heb naast mijn zelfbouwluidsprekers geen andere diy apparatuur dus dat mindere kortsluitvermogen is voor mij ook niet super relevant.
Ik heb er ook echt geen kaas van gegeten maar ik kan me nog wel iets voorstellen bij afgeschermde stroomdraad.
Is dat het overwegen waard en zo ja, welk product is dan aan te bevelen?
Dank weer,
Ruben
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Meterkast met eigen groep
Afgeschermde kabel heeft totaal geen zin behalve qua veiligheid qua doorboring van de kabel.
Re: Meterkast met eigen groep
Klopt wel. Wat wel zin kan hebben is om vanaf de meterkast een aparte audiogroep te trekken. De lijnimpedantie van de groepen zelf kan dan voldoende zijn om stoorpieken vanuit andere groepen te dempen. Hier zat destijds de audio op dezelfde groep als die van de keuken. De inductiepiek van aan/uitzetten van de koffiemolen zorgde b.v. voor een vrij harde tik via de audio installatie, ongeacht de volumestand. Met aansluiten van de audio op een andere groep verdween de tik geheel! E.e.a. is natuur ook wel situatieafhankelijk. Dat van die verminderde kortsluitstroom kan wel een punt zijn. Halogeen lampjes willen nog wel eens doorbranden met een harde kortsluiting. Als dat gebeurde nam zo'n lampje gelijk ook de hoofdautomaat mee: Hele huis zonder stroom. Kwestie van een ongelukkige tolerantie overlap. Maar sinds we vrijwel alles LED hebben kom het eigenlijk niet meer voor en ben ik de noodzaak er iets aan te doen vergeten 
Re: Meterkast met eigen groep
Ik gebruik Belden 19364 voor zelfbouwsnoeren, afgeschermd, geen verschil kunnen merken maar ik heb dan ook geen platenspeler staan nu met super lage signaal niveau's en zelfs dan nog...ruben1981 schreef: ↑wo 19 jul 2023, 14:59Bedankt voor de reacties tot nu toe. En excuus dat het in het verkeerde forum stond.
Ik voel me na deze reacties niet echt aangemoedigd om smeltzekeringen, furutech wcd's of andere high end infrastructuur te kopen. Wat ik als positief zie
Ik heb naast mijn zelfbouwluidsprekers geen andere diy apparatuur dus dat mindere kortsluitvermogen is voor mij ook niet super relevant.
Ik heb er ook echt geen kaas van gegeten maar ik kan me nog wel iets voorstellen bij afgeschermde stroomdraad.
Is dat het overwegen waard en zo ja, welk product is dan aan te bevelen?
Dank weer,
Ruben
Re: Meterkast met eigen groep
Ik denk dat Shadow bedoelt dat hij daar zijn zelfgebouwde apparatuur mee aansluit.
In de vaste (elektriciteits) installatie mag alleen massief draad gebruikt worden, voor zover ik weet.
In de vaste (elektriciteits) installatie mag alleen massief draad gebruikt worden, voor zover ik weet.
Re: Meterkast met eigen groep
Klopt. Vaste aanleg massief. Dus in buis of VMVK. Losse aansluitsnoeren juist weer soepel. Maar naar ik begreep mag je in de groepenkast voor >= 6mm2 wel weer dat stugge getwist draad gebruiken.
Re: Meterkast met eigen groep
Doet me denken aan het geniale artikel van Douglas Self over subjectivism.
http://www.douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
http://www.douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htm
All good amplifier stages ignore imperfections in their power supplies, op-amps in particular excelling at power-supply rejection-ratio. More nonsense has been written on the subject of subtle PSU failings than on most audio topics; recommendations of hard-wiring the mains or using gold-plated 13A plugs would seem to hold no residual shred of rationality, in view of the usual processes of rectification and regulation that the raw AC undergoes. And where do you stop? At the local sub-station? Should we gold-plate the pylons?
Re: Meterkast met eigen groep
Gaan ze hier over een paar jaar een nieuw 380 kV net aanleggen. Tennet maar aangeven dat het tracé me niet uitmaakt als ze maar vergulde zekeringen toepassen.90000006 schreef: ↑wo 19 jul 2023, 20:33Doet me denken aan het geniale artikel van Douglas Self over subjectivism.
http://www.douglas-self.com/ampins/pseudo/subjectv.htmAll good amplifier stages ignore imperfections in their power supplies, op-amps in particular excelling at power-supply rejection-ratio. More nonsense has been written on the subject of subtle PSU failings than on most audio topics; recommendations of hard-wiring the mains or using gold-plated 13A plugs would seem to hold no residual shred of rationality, in view of the usual processes of rectification and regulation that the raw AC undergoes. And where do you stop? At the local sub-station? Should we gold-plate the pylons?
Dan wil ik wel wat extra betalen om die audiofiele stroom van ze te kopen.
Re: Meterkast met eigen groep
Ach een ijzervreter als Self kun je af en toe beter ook maar met een flinke korrel zout nemen.
