Hallo Douwe, dat zal best, ik heb nooit geleerd hoe zo'n schema getekend moet worden...
Groeten, Jan.
Scratch...
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scratch...
Respect voor je inspanning, maar hier is weinig chocola van te maken. Er zijn teveel dingetjes die niet kunnen kloppen zo.
De manier om een schema te tekenen is gebruik te maken van symbolen, zie bijvoorbeeld het schema dat ray5150 hierboven gepost heeft. Als je serieus met electronica aan de gang wilt, loont het om wat tijd te stoppen in de basis kennis.
De boeken van Horowitz en Hill (Elektronica, kunst & kunde) zijn een aanrader wat dat betreft. Als je deel 1 van die serie achter de kiezen hebt, hebben dit soort analoge schakelingen geen geheimen meer voor je.
De manier om een schema te tekenen is gebruik te maken van symbolen, zie bijvoorbeeld het schema dat ray5150 hierboven gepost heeft. Als je serieus met electronica aan de gang wilt, loont het om wat tijd te stoppen in de basis kennis.
De boeken van Horowitz en Hill (Elektronica, kunst & kunde) zijn een aanrader wat dat betreft. Als je deel 1 van die serie achter de kiezen hebt, hebben dit soort analoge schakelingen geen geheimen meer voor je.
Re: Schema
Dat klopt, de meetspanning gaat de hele schakeling door, met gegarandeerde kans op afwijkingen.
De truuk is om dan van een weerstand 1 pootje los te solderen.
Dat wil ik best doen, maar als ik éérst een cursus schematekenen moet doen, om de fout in dit project te vinden, dan vraag ik me af of ik dan niet beter een geschoold forumlid kan vragen het schema voor me te tekenen...
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
Gistermiddag het low-pass filter aangesloten op een TDA 7294, die een dubbele AC voeding heeft, net als de filterprint, die nu 12-0-12V AC aangeboden krijgt (want die zat al op het plankje), wat bij het huidige voltage richting 13V gaat.pompebled schreef: ↑di 11 jul 2023, 10:25
De verkoper zegt, is dat hij op de foto de versterker met enkele voedingsspanning ziet, terwijl de filterprint een dubbele voeding heeft.
Volgens hem kan dit de oorzaak van de krassende potmeters zijn.
Ik heb hier nog nooit van gehoord, als dit inderdaad zo is, had dat bij de informatie op de site moeten staan, zodat je deze combi niet maakt...
Morgen haal ik een versterkertje met een dubbele voeding op en zal de filterprint daar eens aanhangen. Als het krassen en de 4V DC dan weg is, wat me zou verbazen, dan zou dat het probleem oplossen.
We gaan het zien.
Dat maakt voor het krassen van de potmeter niks uit. Nu kan het natuurlijk zo zijn, dat de 100K potmeter al beschadigd is tijdens de voorgaande bedrijfsuren, dus die zou ik nog eens kunnen vernieuwen.(Barst, heb alleen nog een 50K liggen...)
Verontrustender vind ik het feit, dat ik nu over de buitenste pootjes van de volume pot 8,53V DC meet, zou dat gekoppeld zijn aan het hogere voltage? Het verschil van ruim 6V komt gelijkgericht natuurlijk wel in de buurt...
Iets anders: in mijn tekening zijn 6 en 7 doorverbonden; zowel mét als zonder IC in de sokkel meet ik die verbinding, maar is dat gezien de layout niet raar, dat een uitgang en een geïnverteerde ingang doorverbonden zijn?
Groeten, Jan.
Om te testen de 100K vervangen door de 50K, die krast gelijk ook, potmeter is niet nieuw.
Direct na het aanzetten meet ik 0,8V DC over de buitenste pootjes van de potmeter, dit loopt geleidelijk op; na vijf minuten is het 1,8V en na nog een nummer Chris Rea zit ik boven de 2V.
Is dit normaal?
Groeten, Jan.
Direct na het aanzetten meet ik 0,8V DC over de buitenste pootjes van de potmeter, dit loopt geleidelijk op; na vijf minuten is het 1,8V en na nog een nummer Chris Rea zit ik boven de 2V.
Is dit normaal?
Groeten, Jan.
Opgelost!
Voor de liefhebbers; ik heb met de hulp van forumleden inmiddels één van de twee filterbordjes aan de praat, zonder krassende volume potmeter en torenhoge offset over de buitenste potmeter pennen.
Het verhaal, inclusief 'schema' staat hier: https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.401145/
Nummer twee is waarschijnlijk het slachtoffer van de uitgevoerde testoplossingen geworden; die heb ik, na het met moeite en een boel warmte terug zetten van de originele potmeter, nog niet weer werkend.
Lukt dat niet, geen man overboord; er is een vervangend bordje onderweg met 50% korting van de verkoper.
Groeten, Jan.
Het verhaal, inclusief 'schema' staat hier: https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.401145/
Nummer twee is waarschijnlijk het slachtoffer van de uitgevoerde testoplossingen geworden; die heb ik, na het met moeite en een boel warmte terug zetten van de originele potmeter, nog niet weer werkend.
Lukt dat niet, geen man overboord; er is een vervangend bordje onderweg met 50% korting van de verkoper.
Groeten, Jan.