Het vervangen van de bovenste NE5532 door een dubbele FET op-amp zou kunnen helpen, en het is dankzij de IC-voetjes een eenvoudig uit te voeren experiment.pompebled schreef: ↑za 08 jul 2023, 13:06Klopt, het loper printspoor loopt naar de derde poot van de bovenste NE5532, gerekend vanaf de markering op het IC.MarcelvdG schreef: ↑za 08 jul 2023, 8:22Het lijkt erop dat de loper van de volumepotmeter rechtstreeks aan een poot van de bovenste NE5532 zit, en de ingangsgelijkstroom van de NE5532 dus rechtstreeks uit de loper komt. Je zou de bovenste NE5532 eens door een dubbele FET-op-amp kunnen vervangen (TL072, OPA2134).
Zou het vervangen ervan het krassen van de potmeter elimineren? Houdt in gedachten dat dit pas na een aantal uren spelen optrad (en niet meer weg gegaan is).
Volgens een Panasonic application note die ik ooit gelezen heb, leidt gelijkstroom uit de loper van een koolpotmeter trekken tot anodisatie van de loper en daarmee tot een rot contact van de loper met de koolbaan. De NE5532 trekt zo'n 200 nA uit de loper, bij een FET op-amp is dat afhankelijk van de temperatuur zo'n 100 tot 10000 keer minder. De degradatie zou dan dus veel langzamer moeten gaan. Bovendien heb je door de kleinere stroom minder spanningsval over de varierende contactweerstand (het rotte contact).
Wat me alleen verbaast is dat je er met die NE5532 al na enkele uren last van hebt. Ik had een langere termijn verwacht.
Naschrift: ik schreef dit voordat ik las dat er meer dan 4 V aan gelijkspanning over de potmeter staat. Dat is heel vreemd...