Chassis temperatuur 300B SE versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
RichardElenbaas
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01

Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door RichardElenbaas »

Dag Allen,

Ik heb net twee "Little Ceasar" monoblokken gebouwd naar ontwerp van Triode Dick. Wat me opvalt is dat het chassis vlak boven waar de meeste weerstanden zitten erg warm wordt, temperatuurmeter zegt 52 graden. Ik heb al wat meer ruimte gecreëerd tussen een paar weerstanden onderling, er zit ook nog een condensator die ook wat meer ruimte gegeven, tevens de bodemplaat bijna helemaal open gemaakt, maar voor de temperatuur maakt dit vrijwel niets uit.

Mijn vraag is of dit normaal is? Er zit ook een Tentlabs filament supply die wat warmte geeft plus een dikke kathode weerstand, alles staat in klasse A wat veel energie in warmte omzet. Al met al begrijp ik waar de hitte vandaan komt... Maar ja, is dit normaal of iets waar ik me zorgen over moet maken??

Ik hoop dat mensen hier wat licht op kunnen schijnen.

Groet, Richard
Bijlagen
IMG_0187.jpg
IMG_0188.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door Shadow »

Complimenten voor je bouwkwaliteit hoor =D>
Ik zie dat je bij de grote buis gaatjes gemaakt hebt voor extra luchtstroming, dat kun je bij de andere evt ook nog doen, maar verder ziet het er allemaal erg goed uit.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door timpert »

Inderdaad, mooi gemaakt! 52 graden is niks om je zorgen over te maken, het ziet ernaar uit dat de elco's allemaal op een gezonde afstand van de warmtebronnen zitten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door ds23man »

52 graden is behoorlijk laag voor een buizenbak.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door Barry2001 »

52 graden is geen probleem, de plakvoetjes waarmee de koppel c's vastzitten wel. Vraag is (icm met de temperatuur) niet of maar wanneer ze loskomen. Wat je kunt doen is er een schroef indraaien, of 2 als je de ruimte hebt, je hebt ze toch op het houten chassis zitten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door ray5150 »

Eventueel zou je op de hoeken van de kasten kleine voetjes kunnen plaatsen.
Zo komt er een open ruimte tussen de behuizing en de oppervlakte waar deze op staat.
Dat verbeterd de convectie.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door douwebakker »

Je kan ook nog boven de kathode weerstand wat ventilatie gaten maken. Zorg ook dat de bodemplaat geperforeerd is. En inderdaad wat Ray al aangaf: de pootjes.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door Walt »

Wow, zeer fraai gebouwd zeg, waar kan ik bestellen? :D
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door gervenja »

Ik kom bij mijn kleine keizer op 49.7 graden boven de vermogens weerstand. Ik heb voor mijn kasten 2 op elkaar geplaatste aluminium platen gebruikt. Kon ik de schroeven mooi wegwerken en misschien dat het de hitte ook beter afvoert?
20230630_175226.jpg
RichardElenbaas
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door RichardElenbaas »

Dank voor de reacties.

Vandaag vier gaten boven de kathode weerstand gemaakt, scheelt 2 graden :roll: Op de foto zie je het misschien niet maar hij staat netjes op poten, en de bodem heb ik bijna helemaal opengewerkt.

Nou heb ik alles nog eens nagemeten en constateer dat de B+ 485V en de B++ 448V toch wel wat hoger staan dan wat Dick origineel meet 463V en 426V.
Wat resulteert in een bias van 82.7mA.

Ik vind dit aan de hoge kant. Ik gebruik nu een Siemens GZ34 waar ik 398V op meet (heb ook een JJ GZ34S waar ik nog iets meer op meet)

Weet iemand uit ervaring of er een andere gelijkrichter is die een grotere spanningsval heeft? Zodat alles wat rustiger gaat lopen.
Bijlagen
IMG_0193.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door timpert »

GZ37 heeft naar mijn weten een iets hogere spanningsval. Nadeel: heel erg duur. Een GZ32 zou dit ook nog goed moeten kunnen trekken, die heeft ook iets meer spanningsval.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door hanselchen »

Je zou de 5R4 gelijkrichter kunnen proberen, scheelt minstens een Volt of 30-40 tov. de GZ34.
Wel even uitkijken dat je niet teveel capaciteit direct achter hangt, max. 30 uF zou moeten kunnen.
Of anders de 5V4, dat scheelt ook pakweg een Volt of 20-25 (inschatting) tov de GZ34. Laat die nu heel toevallig te koop staan op MP.
Een goed verkrijgbare 5Y3 kan eventueel ook, die geeft ook een wat grotere spanningsval.
Als je voediingstrafo 3A gloei aankan, dan is de 5U4 ook een optie die een beduidend grotere spanningsval heeft.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door Shadow »

Dan lijkt me die 23% hogere bias eerder een gevolg van de te hoge spanning? Daar idd eerst maar eens binnen de normen vallen...
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door hanselchen »

Lijkt me sterk.... Bias omlaag betekent (iets) minder belasting van de voeding met als gevolg dat de spanning een fractie stijgt.
Dus bias corrigeren zal géén lagere voedingsspanning geven, werkt zelfs (een fractie) averechts (!).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door Shadow »

Andersom zeg ik toch? spanning corrigeren O:)
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door hanselchen »

:wink: :goedzo: Ach So! Ik vat um.
RichardElenbaas
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door RichardElenbaas »

hanselchen schreef: wo 05 jul 2023, 12:56
Je zou de 5R4 gelijkrichter kunnen proberen, scheelt minstens een Volt of 30-40 tov. de GZ34.
Wel even uitkijken dat je niet teveel capaciteit direct achter hangt, max. 30 uF zou moeten kunnen.
Of anders de 5V4, dat scheelt ook pakweg een Volt of 20-25 (inschatting) tov de GZ34. Laat die nu heel toevallig te koop staan op MP.
Een goed verkrijgbare 5Y3 kan eventueel ook, die geeft ook een wat grotere spanningsval.
Als je voediingstrafo 3A gloei aankan, dan is de 5U4 ook een optie die een beduidend grotere spanningsval heeft.
Ik had nog een paar 5U4G liggen (zijn ook een stuk leuker om naar te kijken) en heb die inmiddels erin zitten, spanningsval is ongeveer 35 Volt en B+ is nagenoeg gelijk aan Dick's oorspronkelijke meting. Voeding transformator kan 3A aan (wordt na uren spelen wel wat warmer dan voorheen) en er hangt 10uF achter dus geen probleem. Bias is nu 78mA en dissipatie 30.03 Watt. Een bijkomend voordel is dat het chassis weer iets minder warm wordt.

Ik ga ook een paar 5R4WGA (patato masher) bestellen voor het experiment.

Wat ik sowieso bizar vind is het verschil in geluidsbeeld met de 5U4G ten opzichte van de GZ34. 3D plaatje is een stuk ruimtelijker. Het is mijn eerste ervaring met een 300B eindversterker en had dit niet verwacht!

Dank voor je info! Wordt zeer gewaardeerd O:)
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door hanselchen »

Zo'n 5U4 (en zijn russische equivalenten) zijn gewoon zeer goed klinkende en robuuste buizen, zowel voor hi-fi als voor gitaarversterkers.
Zelf vind ik de GZ buizen wel heel erg overgewaardeerd, zowel qua geluid en zeker de prijs die er voor gevraagd (en gegeven) wordt. Snap er niks van waar die hype vanaf komt, zeker niet uit gehoormatig perspectief.
Mooi dat het gelukt is! De 5U4 hoeft in deze opstelling niet al te hard te werken en gaat zeer lang mee. Hier heb je hoogstwaarschijnlijk geen omkijken meer naar.
Die 'dikke' 5R4 doet het trouwens ook heel mooi, is zeker het proberen waard.
Edit- als je op zoektocht gaat naar de 'potato masher' (5R4's mooiste uivoering, gebouwd als een tank) dan kun je tevens zoeken op model
5R4WGY en -WGB. Dhr.Wim Rotte zou zoiets wel eens op op voorraad kunnen hebben tegen zeer vriendelijke/eerlijke prijzen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door ray5150 »

RichardElenbaas
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door RichardElenbaas »

Hoi Ray,

Ik had hem inmiddels gevonden : ) Ik ga eens speuren wat hij allemaal heeft. Ik zag inderdaad dat de prijzen voor een 5R4WGB zeer schappelijk zijn!
Dank voor de link.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door molekuul »

Het voordeel vad de gz buizen is dat deze indirect verhitte dioden zijn, dit in tegenstelling tot de 5*4 buizen, die direct verhit zijn.
De gz buizen zorgen voor iets minder ripple.
De 5*4 buizen, moet je eigelijk met 2x2.5 V verhitten met de B+ van je versterker aan de midden tap. Bij een gz buis hangt de cathode aan pen 8 en moet je goed opletten op de fase van de heater tov. je hoogspanning.


Btw. Dick maakt in zijn schema’s vaak de fout door de voeding spanning aan de verkeerde pen te koppelen.

Pps. Ik zie dat jij je voeding juist hebt aangesloten vooreen gz-diodebuis
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door hanselchen »

Hoezo is indirect verhit een voordeel? Lagere spanningsval? Of bedoel je dat in-direct verhit een 'slow start' maakt,
waarbij de hoogspanning langzaam opkomt?
Echter een goed ontworpen versterker heeft geen voordeel met een slow starter, met direct verhitte gelijkrichters gaat er echt niks (eerder) stuk.

Lagere rimpel met een indirect verhitte buis? Die snap ik niet...
De rimpel wordt m.i. bepaald door het ontwerp achter de gelijkrichter toch?
En of je nu 2*2.5V hebt of 5V voor de gloei gebruikt dat maakt echt niet uit. De CLC (of LC, CRC etc.) achter de gelijkrichter 'poetst' alles gewoon glad.

Bij direct verhitte types (dwz. de gloeidraad is tevens de kathode) is er geen goed of fout of je nu de ene kant van de gloeiaansluiting (pin8)
of de andere kant (pin 2) neemt voor de hoogspanning B+. Het maakt namelijk elektrisch gezien niks uit.
Edoch, omdat bij de gangbare indirect verhitte gelijkrichters altijd het kathode element aan pin 8 hebben gemonteerd is,
is het tevens in de datasheets de norm dat ongeacht het type gelijkrichter pin 8 als kathode gedefinieerd is.
(dus Triode Dick deed technisch niks fout als hij directe types gebruikte, maar heeft de datasheets misschien niet goed gelezen, of gedacht laat ik eens afwijken van de grijze norm).

Maar ik geloof dat we een beetje afwijken van het eigenlijke topic.. 8-[
RichardElenbaas
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 nov 2020, 17:01

Re: Chassis temperatuur 300B SE versterker

Bericht door RichardElenbaas »

molekuul schreef: do 06 jul 2023, 18:57
De 5*4 buizen, moet je eigelijk met 2x2.5 V verhitten met de B+ van je versterker aan de midden tap. Bij een gz buis hangt de cathode aan pen 8 en moet je goed opletten op de fase van de heater tov. je hoogspanning.


Btw. Dick maakt in zijn schema’s vaak de fout door de voeding spanning aan de verkeerde pen te koppelen.

Pps. Ik zie dat jij je voeding juist hebt aangesloten vooreen gz-diodebuis
Goed dat je me daarop wijst! Eigenlijk niet bij stilgestaan. Nu ik de overstap naar dit type buis heb gemaakt ga ik morgen de boel maar aan de center tap hangen...

Morgen komt de bestelling al binnen die ik bij Wim heb gedaan. Een paar 5R4WGB en een paar 5R4GYB, ben benieuwd wat deze doen :D
Plaats reactie