Een nieuw topic lijkt mij wat overdreven, maar ik wil jullie toch informeren over mijn gedachte spinsels in deze:
Ik heb zelf (nog) geen plannen om deze speakers te gaan bouwen.
Moderator: Beheerdersteam
Een nieuw topic lijkt mij wat overdreven, maar ik wil jullie toch informeren over mijn gedachte spinsels in deze:
Dit is ARTA, in REW ziet het er net anders uit. Maar het idee is duidelijk, je maakt een tijdvenster (hier van ongeveer 3,5ms) en daarover wordt via de bekende transform het spectrum berekend. Daarbij kun je ook nog kiezen voor 'windows', die ruwweg aangeven hoeveel je het begin en het eind van het meetvenster wil meetellen. Die zorgen namelijk altijd voor vervelende bijwerkingen. Dat geldt ook voor de meting zelf, lees de respectievelijke manualen van REW en ARTA hier maar op na.
Het viel mij ook op dat de impulse reponsie van alle andere metingen dan de 0 graden meting er a-typisch uit zien. Ik heb dit nog niet eerder gezien kan niet verklaren waarom deze er zo uit zien.Jacob schreef: ↑vr 23 jun 2023, 11:57Nee, de microfoon zat op een standaard. Zelf zat ik ergens langs de kant.
Het instellen van het window lijkt voor mij op toveren. Uiteindelijk kon ik jouw plaatjes wel reproduceren. Maar toen ik hetzelfde window op de andere metingen toepaste werkte dat niet.
Is er misschien een soort kookboek voor de window instelling ?
Daarop kreeg ik onder meer de volgende reactie:Jacob schreef: ↑za 24 jun 2023, 11:24* Als mogelijk vervolg zit ik wel te denken over de mogelijkheid de response op de luisteras te lineariseren. Dit kan denk ik met weinig risico als volgt:
“Als je kijkt naar de positie van de indirecte speakers zie je dat deze in een vlak liggen dat haaks staat op de as van directe speaker naar de luisteraar. Het geluid van de directe speaker kan zoveel worden vertraagd zodat deze akoestisch in het vlak van de indirecte speakers komt te liggen. Alle speakers stralen dan schijnbaar uit één vlak dat loodrecht op de luisteras staat”.
Ik vermoed dat een dergelijke aanpak de uniformiteit van het bolvormig stralingspatroon weinig zal aantasten maar wel de spl op de luisteras zal lineairiseren.
Daardoor en wat langer nadenken ben ik er niet meer zo zeker van dat de door mij voorgestelde methode van linearisering geen risico oplevert. Als je de directie speaker middels vertraging in het vlak van de indirecte speakers plaatst creëer je in feite een speaker met een grotere diameter (2 a 3 maal groter). Deze virtuele speaker zal dan bij een lagere frequentie al gaan bundelen, waardoor de uniformiteit van het bolvormig stralingspatroon wordt aangetast.Wieger61 schreef: ↑zo 25 jun 2023, 8:27Tip: ik heb ooit een tweeter achterop een tweeweg box geplaatst om te luisteren of daarmee de klank ruimtelijker kon. Op de as van de voorste tweeter kreeg ik (natuurlijk) uitdoving en versterking van het signaal door het faseverschil tussen de tweeters veroorzaakt door het afstandverschil en de geluidssnelheid. Alles al na gelang de afstraling van de units op z'n specifieke plek op de kast naar de microfoonplek toe. Precies vanwege die verschillende afstraalcondities bleek het elektronisch verplaatsen van één tweeter opdat ze akoestisch op één vlak stonden niet te leiden tot een vlakke karakteristiek. DSP correctie leverde verbering op op de tweeteras aan de voorzijde, maar verslechteringen van die as af. Logisch omdat onder elke hoek de tweeters weer anders klonken en je niet de DSP per hoek kunt instellen (dit verandert als de box kleiner wordt dan de golflengte en een driver als monopool werkt). Ook bleek door de demping van de hoge tonen (sterker als hoger) door de luisterruimte de klank niet ruimtelijker te worden, met of zonder vertraging. Project gestopt.
Daarvan kan ik gebruik maken door deze 60 graden stand op de luisteraar te richten. Vanuit de luisterplek zal de omni er dan zo uitzien: De SPL op de luisteras zal er nu uitzien zoals onderstaand: Deze karakteristiek is redelijk vlak tot zo’n 7 kHz. Dit zou, zeker voor babyboomers als ik, voldoende moeten zijn voor een goed gedefinieerd stereobeeld.