Philips PM3384A 4 kanaals 100 MHz combiscope

Verouderde en afgehandelde advertenties van afgelopen jaar.
Gesloten
timpert

Philips PM3384A 4 kanaals 100 MHz combiscope

Bericht door timpert »

Te koop: een Philips PM3384A combiscope. Dit is een combinatie van een digitale en een analoge oscilloscoop, die met een druk op de knop tussen de twee modi kan worden omgeschakeld. Het is een vierkanaals oscilloscoop met een bandbreedte van 100 MHz. De scoop is uitgerust met alle optionele uitbreidingen:
  • Math+ voor wiskundige analyses (o.a. FFT)
  • Geheugenuitbreiding
  • GPIB en RS232 interface
  • Externe trigger (extra aansluiting achterop)
Ook fijn erbij:
  • Originele handleidingen: User Manual, Reference manual, Math+ Manual, SCPI manual (voor gebruik van GPIB).
  • PM8914/001 datakabel voor RS232 (een standaard "straight" kabel werkt niet)
  • FlukeView software (voor Windows XP fans, werkt niet onder W7 en nieuwer)
Helaas een paar aandachtspunten: deze scoops zijn berucht vanwege batterijlekkage, bijna elk exemplaar heeft er wel een keer last van gehad. Ik heb de alkaline batterijen vervangen door een Li-SoCl2 batterij zodat je daar de komende 10 jaar geen omkijken meer naar hebt. De batterij wordt gebruikt voor de klok en het vasthouden van de instellingen. Daarnaast is de encoder voor het instellen van de displayverlichting kapot. Ik kon me daar niet druk over maken, dus ik heb nooit naar een vervanger gezocht.

Vraagprijs is 175125 euro voor actieve ZBA leden, maar ik sta open voor een redelijk bod. Bij voorkeur ophalen in Oosterbeek (bij Arnhem), maar ik heb een doos waar 'ie in past dus opsturen is eventueel ook mogelijk. Dat kost 13,20 en de koper aanvaardt het risico van het opsturen.
scoop1.jpg
Scherm met info en opties. Er lijkt een gradiënt in het scherm te zitten, maar dat is de interactie tussen de sluiter van de camera en de verticale scan. In werkelijkheid is het scherm uniform scherp en helder.
scoop2.jpg
Echte boekjes van papier:
boekjes.jpg
En dan de datakabel en zachte waar:
datakabel.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door timpert op za 17 jun 2023, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Philips PM3384A 4 kanaals 100 MHz combiscope

Bericht door Henkjan »

niet dat ik zelf interesse heb, maar een vraag uit nieuwsgierigheid: die RS232 aansluiting, doet die t wel op een USB/seriele verloop of moet er echt een pc met seriele poort aan?
timpert

Bericht door timpert »

Het zou moeten werken met een USB RS232 adapter, maar ik heb dat niet geprobeerd. *edit* Volgens de manual kan RS232 interface met hardware handshake, maar ook met software handshake. Voor dat laatste heb je alleen een RxD en TxD signaal nodig, en dat betekent dat elke UART moet werken. Sowieso verwacht ik geen problemen als je een echte FDTI USB adapter gebruikt, maar ook de goedkopere varianten moeten werken.

Ik kan later deze week eens proberen of het wil werken . Ik heb een op FTDI gebaseerde USB RS232 adapter liggen, maar ook een lan-RS232 adapter.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zou i.d.d. moeten werken. Heb deze scoop eind jaren '90 ook een tijd gehad. Maar toen had alle PC nog standaard een RS232 aan boord. Is een fijn ding. Die RS232 is vrij standaard RS232. Je moet alleen een nul-modem kabel hebben.
timpert

Bericht door timpert »

Dat was het inderdaad, je moet een nulmodemkabel hebben (DTE<->DTE) en niet een straight kabel (DTE<->DCE). De kabel die erbij zit is een volledig bedrade nulmodemkabel, dus die werkt sowieso. Maar ik heb het apparaat net even aangezet om naar de RS232 instellingen te kijken, en je kan zowel 3-wire (RxD, TxD en ground) als 7 wire (2 data, 4 handshake, ground) instellen. In alle instellingen gaat de snelheid tot een blaartrekkende 38400 Baud, iets dat zelfs de meest lamstralige USB adapter moet kunnen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een nulmodemkabel, ik wordt er helemaal nostalgisch van. met NC bestanden over fietsen. tot wel 192kb/s
timpert

Bericht door timpert »

prijsdrop.jpg
Verlaagd naar een weggeefprijs: 125 euro. Voor ZBA leden nog steeds goeikoper als op marktplaats. Wie maakt me los?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ze waren destijds nieuw over de 10k Florijnen :sure: Mahja beleggingswaarde hebben ze helaas niet. Zou hem toch ook even op https://www.circuitsonline.net/ zetten.
timpert

Bericht door timpert »

En gereserveerdverkocht.
Gesloten