De luisteraar is in ieder geval in orde, meet het elk jaar
@leeuwarden; wat bedoel je met ongezonde situatie? Die begrijp ik niet? Het gaat toch (gezond/ongezond) toch om aan hoeveel geluid staan je oren bloot? Of het nou direct van de speakers komt of ook voor een flink deel via reflecties. Te luid is te luid. Maar voor de kwaliteit is het beter zo veel mogelijk alleen geluid rechtstreeks van de luidsprekers. Nadeel is dat om het gewenste volume te halen (bij het oor) bij het ontbreken van reflecties de speakers meer volume moeten produceren. Immers wordt een heel groot deel van de afgestraalde energie gedissipeerd door de demping van de ruimte. Of zie ik iets over het hoofd? In een echokamer kan je super zacht fluisteren en het wordt toch gehoord, weliswaar 'versmeerd' maar gehoord. En in een dode kamer wordt alleen de rechtstreekse energie van de speaker gebruikt, de rest raakt een wand en wordt gedempt; beter geluid maar veel zachter.
Maar het zet me aan het denken; eerst maar eens de Aleph60 pakken maar ben ook een beetje benieuwd naar klankkastkleuring op dit hoge volume. Misschien gaat daar (ook?) wel iets mis?
Goede discussie, keep it coming, maakt ons allen weer even wat scherper
