alternatief voor scanspeak 12M/4631G00

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ik lees alle bijdragen met veel belangstelling. Dank OWC voor je uitleg (en ja mag best een klein slagje groter).
De luisteraar is in ieder geval in orde, meet het elk jaar ;-)
@leeuwarden; wat bedoel je met ongezonde situatie? Die begrijp ik niet? Het gaat toch (gezond/ongezond) toch om aan hoeveel geluid staan je oren bloot? Of het nou direct van de speakers komt of ook voor een flink deel via reflecties. Te luid is te luid. Maar voor de kwaliteit is het beter zo veel mogelijk alleen geluid rechtstreeks van de luidsprekers. Nadeel is dat om het gewenste volume te halen (bij het oor) bij het ontbreken van reflecties de speakers meer volume moeten produceren. Immers wordt een heel groot deel van de afgestraalde energie gedissipeerd door de demping van de ruimte. Of zie ik iets over het hoofd? In een echokamer kan je super zacht fluisteren en het wordt toch gehoord, weliswaar 'versmeerd' maar gehoord. En in een dode kamer wordt alleen de rechtstreekse energie van de speaker gebruikt, de rest raakt een wand en wordt gedempt; beter geluid maar veel zachter.
Maar het zet me aan het denken; eerst maar eens de Aleph60 pakken maar ben ook een beetje benieuwd naar klankkastkleuring op dit hoge volume. Misschien gaat daar (ook?) wel iets mis?
Goede discussie, keep it coming, maakt ons allen weer even wat scherper
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Olaf Analogue »

Is de demping op alle frequenties wel gelijk?
Misschien wordt het mid wel meer gedempt dan de rest.
Om ongelijke demping te voorkomen dient er erg veel gemeten en geëxperimenteerd te worden. Een kamer op de gok zwaar dempen pakt in het algemeen verkeerd uit.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Dit
Schermafbeelding 2023-06-16 om 13.04.55.png
zou de maximale geluiddruk zo ongeveer moeten zijn ('half space', 1 meter, zonder baffle step unit in kastje van 0,6 liter). Voor normaal luisteren (SPL-app op je telefoon!) zou dat zo ongeveer voldoende moeten zijn, ook als je de unit al vanaf 350Hz inzet.

Uit wat je zo beschrijft, maak ik echter op dat je toch wel eens aan de limiet zit. Zeker als de mid nog een deel van de baffle step correctie moet oppakken. Vandaar ook mijn suggestie om wat hoger te gaan zitten.
Laatst gewijzigd door markbakk op vr 16 jun 2023, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

OWC schreef: vr 16 jun 2023, 11:51
Verdubbelen van het aantal speakers gaat met een 20 log.
Hoe die ervaring is, is totaal niet interessant, we kijken immers relatief van de huidige situatie.
3dB extra headroom is gewoon echt heel erg marginaal. Dat is in SPL.
3dB minder vervorming is al bijna niet meer te doen qua waarneming.
(bij gelijke SPL komt dat op hetzelfde neer).
Hier zit trouwens nog een addertje onder het gras. Bij verdubbeling van het aantal speakers verdubbelt ook het rendement! Je hebt dan effectief 2x zoveel oppervlak met een 2x zo grote magneet. Dan heb je wel met 2x vermogen ook 2x zoveel SPL. Dat loont dus beslist.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

@Markbakk: ik ga het bestuderen.
@Olaf: ik moet zowiezo gaan meten. Maar er is flink veel demping voor het laag (40 tot 50 cm dikke steenwolgevulde hoekkasten) en algemene demping (steenwol plafondplaten met holle dempruimtes erachter, volledige ruimte met tapijttegels met speciale akoestische onderdemplaag(goedkoop een partij van gevonden) en een enorm groot en dik wollen Pers). Alles is ook in balans alleen heb ik het idee dus dat het mid op het hoogste volume gaat vervormen. Het hoog en laag blijven mooi tot het einde van de volumeknop.
@Pjotr: ja een dubbel mid gaan met hetzelfde volume ieder net wat minder belast worden. En dan een soort d'appolitto configuratie?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

Ja, maar bedenk wel dat je dan het volume ook moet verdubbelen! Anders gaat je F_box ook omhoog met ong. een factor 1,2 - 1,4. Maar filter je op 300Hz dan hoeft dat op zich geen bezwaar te zijn.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Q Pjotr: jazekers
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door OWC »

Pjotr schreef: vr 16 jun 2023, 16:31
Ja, maar bedenk wel dat je dan het volume ook moet verdubbelen! Anders gaat je F_box ook omhoog met ong. een factor 1,2 - 1,4. Maar filter je op 300Hz dan hoeft dat op zich geen bezwaar te zijn
Met een actief filter kun je dat gewoon corrigeren natuurlijk.
Volgens mij zei de TS dat dit een actief systeem is?
Dan maakt F_box niet zoveel uit, al helemaal niet wanneer er weinig cone excursion is.
Kwestie van simuleren.

Het addertje zat al in die 20 log trouwens, maar in woorden is dat hetzelfde inderdaad.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Walt »

Ik zou eerst eens een zwaardere versterker proberen, dikke kans dat de mid dan veel luider kan spelen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

In mijn beleving maak je niet maar zo maar even van een MT een MTM. Dat geeft toch een compleet ander geluid. Ik vind het dan weer wel het uitproberen waard voor zo'n systeem.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Voor wat het waard is, de oranje lijn is de maximum versterkerspanning die nodig is voor het MOL (Maximum output level).
Schermafbeelding 2023-06-16 om 17.07.47.png
Waarom loopt die curve op? Dat is vanwege de spreekspoelinductie. Bij 3k toch ruim 20V nodig (ik meen dat Basta! wel de piekspanning geeft, niet de RMS, toch? Geen zin om de manual na te lezen...)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef: vr 16 jun 2023, 11:16
Een andere insteek, niet het probleem zoeken bij de luidspreker, maar een meting van je oren kan soms ook heel verhelderend werken.

En dan is het wel een ervaringsdingetje van mij, en ook mogelijk een onderbelicht geheel.
goed punt Hans. ik heb bij hogere volume's het effect dat het geluid "vol loopt", geen details meer. en dat is ruim voor ik het gevoel heb van "wat staat dat hard". zachter spelen of (bij concert) doppen in lost dat op.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ik ben nu even in de war over wat Pjotr zei en het antwoord daarop van OWC...
Ik heb inderdaad een aktief filter waarbij de onderlinge sterkte(low,mid,high) eenvoudig kan afstellen. Ze staan nu gelijk. Als ik op het hoogste volume speel en dan op het filter het mid ietsje terugdraai , dan is de vervorming weg. Het lijkt erop dat die 12M bij max.vol dan dus net over zijn nek gaat (bij luide opnames/passages uiteraard).
Maar stel dat ik twee 12M's zou gebruiken dan zou ik de middenbehuizing niet delen maar ieder krijgt zijn eigen gesloten kastje net als nu bij de ene het geval is. Verder zou dan deze extra 12M ook zijn eigen versterker krijgen. Dus het geheel gewoon verdubbelen; speaker kast en amp. En dan idd met mid in het filter iets terugzetten. Maar voor ik aan zo een oplossing begin moet ik wel zeker ervan zijn, en dat ben ik helemaal niet, sterker nog ik begin erg te twijfelen na alles wat ik hier lees.
@ Henkjan, ik luister regelmatig naar een andere zeer goede installatie en daar is dit probleem niet (op vergelijkbaar volume en dezelfde opnames), nee ik denk dus niet dat het aan mijn oren ligt.
Maar eerst scoop erop om te kijken of er elektrisch niets raars gebeurd en dan inderdaad die A60(32V@8A ipv 25V@5A bij A30) uit het stof trekken en kijken of dat wat veranderd. Zo sluit ik misschien al wat uit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Pjotr »

aaronboumans schreef: vr 16 jun 2023, 19:28
Ik ben nu even in de war over wat Pjotr zei en het antwoord daarop van OWC...
OWC vulde m.i. alleen maar aan wat ik zei. Maar dat kan wel wat duidelijker :D Stel dat je naar een MTM gaat, dan kunnen beide speakers gewoon parallel op 1 versterker. Je krijgt dan een halvering van de impedantie en dat moet de versterker wel aan kunnen. Maar probeer i.d.d. eerst maar een een zwaardere versterker.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Ah op zo'n fiets Pjotr.
Als ik voor een MTM zou gaan dan zou ik ook een extra A30 erbij nemen, dus niet parallel. Ik heb nu ook bij de dubbele woofer ieder zijn eigen A60. Maar idd eerst een andere amp pakken. Zondag tijd om dat eens te proberen.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door OWC »

aaronboumans schreef: vr 16 jun 2023, 19:28
Ik heb inderdaad een aktief filter waarbij de onderlinge sterkte(low,mid,high) eenvoudig kan afstellen. Ze staan nu gelijk.
Is er dan wel baffelstep correctie toegepast?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Vermoedelijk niet. Ik zie wel een mooi argument om die X-over wat te verbouwen en de mid te crossen op de baffle step.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door Chocomel »

Heb je de frequentierespons al eens gemeten?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Kan mijn probleem te maken hebben met bafflestep? Nee toch? :think:
Anyway hier een foto van de crossover; LR met digital control die ga ik in ieder geval niet verbouwen...

@Chocomel: ga ik zeker nog doen. Ik heb een meetmicrofoon met statief en snoeren voor naar pc. Moet eens kijken hoedatmoet&welke software. Zal vast niet ingewikkeld zijn. Maar eerst de amp.
Bijlagen
crossover.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door markbakk »

Zeker wel. Je mid moet waarschijnlijk in het laagste octaaf te hard werken. Ik gok dat je baffle step zo rond de 600-700Hz komt inzetten. Daaronder verlies je weer 3-4 dB van die max 102 die je hebt. En eindig je met een vrij groot systeem dat dus bij 98dB op 1m z’n grenzen bereikt.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

Goedemorgen @markbakk: Ok hier weet ik veel te weinig (meer) van; ik zie hier diverse topics dus ik kan me (opnieuw) inlezen. Ik heb het even ingevoerd in Edge en dan zit ik tussen 350 en 3500 met een max verschil van ongeveer 1,5 dB. Misschien doe ik iets niet goed, of is dit helemaal niet wat je bedoelde?
Morgen eerst het amperiment.
Bijlagen
curve.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door aaronboumans »

WOW nice, jammer dat het de 8ohm is, 8ohm=87dB en de 4ohm 90 dB. Maar zowiezo eerst maar eens kijken of mijn probleem anders in elkaar zit.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door beijert »

Maakt bij actief niet uit toch?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00

Bericht door OWC »

Zolang de gevoeligheid per Watt hetzelfde is niet nee.
Mits ze uiteraard elk hun eigen versterker krijgen.
Ook aangenomen dat de 4ohm en 8ohm varianten hetzelfde presteren.
Daar kan soms nog een verschil tussen zitten.
Plaats reactie