alternatief voor scanspeak 12M/4631G00
Moderator: Beheerdersteam
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
alternatief voor scanspeak 12M/4631G00
Dag allemaal,
Ik ben op zoek naar een alternatief voor de 12M/4631G00 van scanspeak.
Mijn boxen zijn actief gestuurd en hebben een dubbele SS 21W8555-01, deze SS 12M/4631G00 dus en de SS D2905/990000.
Nu ben ik sinds lange tijd bezig weer eens kritisch naar het geheel te kijken. De luisterruimte zelf aan te passen en ook de plaatsing van de boxen. Daar was toch nog een verbetering te halen.
De luisterruimte(~45m2) is zeer(!) goed gedempt en wordt binnenkort zelfs nog iets beter. De ruimte is gewoon niet prettig meer om met elkaar te praten, zo dood is het. Maar voor de muziek is het geweldig; geen reflecties, geen rare resonanties etcetc. Plaatsing is dus heel erg mooi, zeer analytisch. Nadeel is dat er dus op een heel hoog volume gespeeld moet worden. Nu loop ik op dat hoge(maximale) volume tegen de grenzen van die 12M/4631G00 aan. Die lijkt dan net te kort te komen, begint iets te vervormen lijkt het. Op een ietsje zachter niveau is het ok.
Anyway zoek ik een midrange van hetzelfde kwaliteitsniveau als de 12M maar dan een iets hoger rendement en iets meer power. Ik dacht hierbij aan de 12MU/4731T00. Dit is helaas wel een behoorlijk duur speakertje(310+euro p/s) dus kijk ik een beetje rond naar een goedkoper alternatief met vergelijkbare kwaliteit.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer door het enorme aanbod aan merken/drivers.
Hebben jullie goede suggesties? Oh ja, ik cross op 350 en 3500hz.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik ben op zoek naar een alternatief voor de 12M/4631G00 van scanspeak.
Mijn boxen zijn actief gestuurd en hebben een dubbele SS 21W8555-01, deze SS 12M/4631G00 dus en de SS D2905/990000.
Nu ben ik sinds lange tijd bezig weer eens kritisch naar het geheel te kijken. De luisterruimte zelf aan te passen en ook de plaatsing van de boxen. Daar was toch nog een verbetering te halen.
De luisterruimte(~45m2) is zeer(!) goed gedempt en wordt binnenkort zelfs nog iets beter. De ruimte is gewoon niet prettig meer om met elkaar te praten, zo dood is het. Maar voor de muziek is het geweldig; geen reflecties, geen rare resonanties etcetc. Plaatsing is dus heel erg mooi, zeer analytisch. Nadeel is dat er dus op een heel hoog volume gespeeld moet worden. Nu loop ik op dat hoge(maximale) volume tegen de grenzen van die 12M/4631G00 aan. Die lijkt dan net te kort te komen, begint iets te vervormen lijkt het. Op een ietsje zachter niveau is het ok.
Anyway zoek ik een midrange van hetzelfde kwaliteitsniveau als de 12M maar dan een iets hoger rendement en iets meer power. Ik dacht hierbij aan de 12MU/4731T00. Dit is helaas wel een behoorlijk duur speakertje(310+euro p/s) dus kijk ik een beetje rond naar een goedkoper alternatief met vergelijkbare kwaliteit.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer door het enorme aanbod aan merken/drivers.
Hebben jullie goede suggesties? Oh ja, ik cross op 350 en 3500hz.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Zo op het eerste gezicht gaat die illuminator je niks meer brengen. Nauwelijks meer Vd dan de revelator. Is het niet eenvoudiger om de crossover van de mid een stukje hoger te leggen? Ik denk dat, als je opschuift naar 600Hz, je van je probleem af bent. Je moet dan hooguit afwegen of je een van de woofers wat lager laat afvallen dan op 600Hz. Ik denk dat je sowieso op het randje zit met een 12cm mid op 350Hz (afhankelijk van de gewenste max SPL natuurlijk).
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Kan je niet gewoon wat dichter bij de speakers gaan zitten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
het alternatief moet zeker wel passen in de uitsparing van de huidige mid?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Als je kamer zo dood als een gemummificeerde pier is, ben je dan je doel niet voorbij geschoten als je zo hard moet spelen?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Bedenk ook dat verdubbeling van vermogen maar 3dB meer geeft. 10*log(dP)
Dus in het geval van de 12MU/4731T00 kom je uit op 4dB extra headroom , 3dB vermogen en 1dB qua gevoeligheid (even theoretisch)
Dat is uiteindelijk niet heel erg veel winst. Aangenomen dat beiden even goed presteren qua vervorming.
Halvering van vervorming is 6dB, dus daar kom je nu ook niet aan.
Je zou de bandbreedte van de mid evt ook nog iets kunnen beperken.
Qua high-end home hifi speakers ken ik verder niet iets wat dit zou kunnen vervangen.
Wil je veel harder, dan zul je naar PA moeten gaan, een slagje groter of een extra mid.
De max zit nu op ongeveer 101dB theoretisch of 103,4dB piek. Vervormingsgrafiek niet meegenomen.
Ik zou inderdaad ook niet zo lang op hoge niveaus willen luisteren ivm risico op gehoorschade.
Dus in het geval van de 12MU/4731T00 kom je uit op 4dB extra headroom , 3dB vermogen en 1dB qua gevoeligheid (even theoretisch)
Dat is uiteindelijk niet heel erg veel winst. Aangenomen dat beiden even goed presteren qua vervorming.
Halvering van vervorming is 6dB, dus daar kom je nu ook niet aan.
Je zou de bandbreedte van de mid evt ook nog iets kunnen beperken.
Qua high-end home hifi speakers ken ik verder niet iets wat dit zou kunnen vervangen.
Wil je veel harder, dan zul je naar PA moeten gaan, een slagje groter of een extra mid.
De max zit nu op ongeveer 101dB theoretisch of 103,4dB piek. Vervormingsgrafiek niet meegenomen.
Ik zou inderdaad ook niet zo lang op hoge niveaus willen luisteren ivm risico op gehoorschade.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Dank OWC,
ja ik ben op de hoogte dat het maar een heel beperkte winst geeft. Maar heb net dat kleine tikje 'nodig'.
En qua volume is het echt niet idioot hard, zeker niet. De ruimte dempt bijna alles. Maar ik ben wel even aan het denken gezet of dit wel de oplossing moet zijn. Misschien moet ik eerst maar eens goed gaan meten, misschien zit het probleem wel op een andere plek in de keten.
@ Leeuwarden; ja en nee natuurlijk. De ruimte zelf voegt nagenoeg niets toe en dat geeft een ongelofelijk precies beeld, qua details en qua plaatsing. Het is echt fraai! Nadeel is inderdaad dat de volumeknop omhoog moet.
@ Henkjan; nee zou mooi zijn maar hoeft zeker niet!
@ Walt; nee afstand is nu heel mooi, tuurlijk heb je gelijk maar dat is niet wat ik eigenlijk wil.
@ Markbakk; mijn kantelpunten zijn echt heel mooi. 350hz is echt goed voor de 12M en ook voor de 21W.
@ allen; heel erg bedankt. Laat de suggesties maar komen; zo kom ik er weer een beetje 'in' en heb weer wat voer om over na te denken.
ja ik ben op de hoogte dat het maar een heel beperkte winst geeft. Maar heb net dat kleine tikje 'nodig'.
En qua volume is het echt niet idioot hard, zeker niet. De ruimte dempt bijna alles. Maar ik ben wel even aan het denken gezet of dit wel de oplossing moet zijn. Misschien moet ik eerst maar eens goed gaan meten, misschien zit het probleem wel op een andere plek in de keten.
@ Leeuwarden; ja en nee natuurlijk. De ruimte zelf voegt nagenoeg niets toe en dat geeft een ongelofelijk precies beeld, qua details en qua plaatsing. Het is echt fraai! Nadeel is inderdaad dat de volumeknop omhoog moet.
@ Henkjan; nee zou mooi zijn maar hoeft zeker niet!
@ Walt; nee afstand is nu heel mooi, tuurlijk heb je gelijk maar dat is niet wat ik eigenlijk wil.
@ Markbakk; mijn kantelpunten zijn echt heel mooi. 350hz is echt goed voor de 12M en ook voor de 21W.
@ allen; heel erg bedankt. Laat de suggesties maar komen; zo kom ik er weer een beetje 'in' en heb weer wat voer om over na te denken.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
is de goude-oude Visaton AL130 een optie? ik zag in de jongste HH weer een ontwerp daarmee, en dat ding meet toch wel erg goed
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Heb je al met een andere versterker voor de mid getest, is het echt de mid die vastloopt of krijgt deze te weinig sap? Hoeveel vermogen laat je erop los?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Bedankt iedereen, ik kijk naar alle suggesties en begin een beetje te twijfelen over zowel de oorzaak en dus ook de 'oplossing'.
@ Walt; De 12M wordt rechtstreeks gestuurd door een 'eigen' Aleph30. Kan me niet voorstellen dat die tekort komt?
Moet nu aan het werk, kom er op terug, maar allen dank, gooi het er maar in!
@ Walt; De 12M wordt rechtstreeks gestuurd door een 'eigen' Aleph30. Kan me niet voorstellen dat die tekort komt?
Moet nu aan het werk, kom er op terug, maar allen dank, gooi het er maar in!
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Dat is 30W, je kan gerust meer vermogen loslaten op die mid, niet continu maar juist in de pieken, 2-3x het RMS vermogen dus 100W ofzo, geeft je toch 6db meer.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
De Aleph 30 is inderdaad 30W in 8ohm en 40W in 4ohm. Ik heb nog ergens een Aleph 60 staan, die is 60@8 en 100@4
Kan ik wel eens proberen....
Kan ik wel eens proberen....
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Ik heb jarenlang tweeters van 25W aangestuurd met 200W, zolang het niet clipt, speel je het niet zomaar kapot. De scan speak heeft een spoel van 38mm dat is best behoorlijk. Je kan eens testen met de Aleph 60, dat is maar 3db meer maar geeft misschien een idee of meer vermogen werkt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
"maar 3db meer" is toch twee keer zo luid? Of zit ik er naast?
In dat geval is het niet "maar" en zou dit misschien de oplossing zijn die Aaron zoekt.
In dat geval is het niet "maar" en zou dit misschien de oplossing zijn die Aaron zoekt.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Tja, ieder zo zijn interpretatie. Maar 2x zo hard is 6 dB meer SPL en daarvoor heb je dan 4x zoveel vermogen nodig. SPL is geen vermogen maar geluidsdruk. Dus ja, met 2x zoveel vermogen heb je 3 dB meer SPL en dat is in de praktijk marginaal w.m.b.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
De drukopbouw in het laag is wel gewoon x2, het laag kan je voelen, mogelijk geeft dit toch voldoende extra om ook met het midden uit te komen.
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Een andere insteek, niet het probleem zoeken bij de luidspreker, maar een meting van je oren kan soms ook heel verhelderend werken.
En dan is het wel een ervaringsdingetje van mij, en ook mogelijk een onderbelicht geheel.
En dan is het wel een ervaringsdingetje van mij, en ook mogelijk een onderbelicht geheel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Ik lees toch in de diverse bronnen dat 3db een verdubbeling van de geluidsdruk is:
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
De meeste mids hier zijn erg fraai, maar hebben een veel lagere gevoeligheid.
Zoals ik al eerder aangaf, gaat SPL met een 10 log als het om vermogen gaat.
Dus 200W tov 50W klinkt veel, maar het lever maar 6dB op. 10*log(200/50) = 6dB
Wat niet zoveel opschiet als je kijkt naar de veel lagere gevoeligheid per Watt van sommige speakers.
De Purifi heeft bv maar 81.5dB, dan kom je maximaal op 99dB uit op 60W of 104.5dB piek.
Qua absolute geluidsniveaus geen winst. Daarnaast wel veel meer sap nodig.
Verdubbelen van het aantal speakers gaat met een 20 log.
Hoe die ervaring is, is totaal niet interessant, we kijken immers relatief van de huidige situatie.
3dB extra headroom is gewoon echt heel erg marginaal. Dat is in SPL.
3dB minder vervorming is al bijna niet meer te doen qua waarneming.
(bij gelijke SPL komt dat op hetzelfde neer).
Voor mensen die moeite hebben om dit praktisch te begrijpen, schakel de gain van je totale setup eens 3dB meer of minder en ervaar hoeveel dat is.
De Satori is een mooie mid, maar wel 5 inch. Evenals de AL130.
Als het een slagje groter mag en kan, is er veel meer keuze, zoals ik ook al eerder zei.
Klankbeeld kan dan wel compleet veranderen.
Zoals ik al eerder aangaf, gaat SPL met een 10 log als het om vermogen gaat.
Dus 200W tov 50W klinkt veel, maar het lever maar 6dB op. 10*log(200/50) = 6dB
Wat niet zoveel opschiet als je kijkt naar de veel lagere gevoeligheid per Watt van sommige speakers.
De Purifi heeft bv maar 81.5dB, dan kom je maximaal op 99dB uit op 60W of 104.5dB piek.
Qua absolute geluidsniveaus geen winst. Daarnaast wel veel meer sap nodig.
Verdubbelen van het aantal speakers gaat met een 20 log.
Hoe die ervaring is, is totaal niet interessant, we kijken immers relatief van de huidige situatie.
3dB extra headroom is gewoon echt heel erg marginaal. Dat is in SPL.
3dB minder vervorming is al bijna niet meer te doen qua waarneming.
(bij gelijke SPL komt dat op hetzelfde neer).
Voor mensen die moeite hebben om dit praktisch te begrijpen, schakel de gain van je totale setup eens 3dB meer of minder en ervaar hoeveel dat is.
De Satori is een mooie mid, maar wel 5 inch. Evenals de AL130.
Als het een slagje groter mag en kan, is er veel meer keuze, zoals ik ook al eerder zei.
Klankbeeld kan dan wel compleet veranderen.
Laatst gewijzigd door OWC op vr 16 jun 2023, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Ik denk dat dit een goede opmerking is. Mijn mid is van hetzelfde formaat, als ik echt luid speel dan komen daar slechts losse watts op te staan. 30 watt op een mid is echt erg veel. Dat levert dermate veel lawaai op dat als dat niet volstaat het inderdaad misschien niet in de luidsprekers gezocht dient te worden.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: alterntief voor scanspeak 12M/4631G00
Je moet niet vergeten dat de kamer dermate is aangepast dat alle geluid geabsorbeerd wordt en derhalve de volumeknop flink open moet. Wat mij betreft een ongezonde situatie, hoe mooi dat dan ook klinkt. Ik zou de oplossing echt in de kamer zoeken, niet in de hardware…
