2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

maar zo houd ik niet veel meer over aan vermogen.
Ik dacht ik tap de Rus ook van dezelfde spanning als de 2A3 plaats, boven de 3K3 maar dan heb ik wel 316V maar nog minder geluid, hoe kan dat?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Dat is wel raar. Want met een Mu follower moet dat eigenlijk helemaal niet uitmaken. Lijkt er op dat die dan klem loopt. Maar dat is Timpert zijn expertise in deze.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Hier wat er gebeurt na inschakelen met de spanningen op de e-choke bij een belasting van 100mA. Ik heb hier 33 ohm voor R_source genomen en de zener verlaagd naar 10V. De rode lijn is de spanning op de ingangselco van 50uF (met rimpel, dus achter de gelijkrichtbuis). De blauwe lijn is de uitgangsspanning. Onderste grafiekje is de dissipatie in de fet.
E-choke_Rimpel.GIF
Zit dus niet zo ver af van wat jij meet. Veel meer is er niet van te maken. Dat kan alleen met een hogere trafospanning. Of met de brom terug :twisted:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Inderdaad, de mu follower werkt hetzelfde over een heel breed voedingsgebied. De PSRR (power supply rejection ratio) is ook heel hoog, dus je kan een schoon signaal versterken ondanks een "vieze" voeding. Zolang je genoeg ruimte hebt voor volledige uitsturing maakt de exacte voedingsspanning weinig uit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb 300VAC en gekozen voor de az34 omdat deze een vrij laag verlies heeft maar hier wordt dus nog eens flink weggesnoept.
Maar waarom wordt mijn uitgangsvermogen zoveel gedempt op het moment dat ik de 3k3 weerstand voor de ingang van de MU follower weghaal? want het klinkt dan echt dat hij klem loopt zoals Peter aangaf.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat vastlopen hoort echt niet te gebeuren, als je er wat meer spanning op zet zou je uitsturingsruimte alleen maar groter mogen worden. Kan je de DC spanningen nog eens nameten? En als je de 3k3 weerstand weer terug in het circuit opneemt, is het probleem dan weer verholpen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: wo 14 jun 2023, 7:11
Ik heb 300VAC en gekozen voor de az34 omdat deze een vrij laag verlies heeft maar hier wordt dus nog eens flink weggesnoept.
Denk eigenlijk dat de inwendige weerstand van je trafo hier ook wel eens een aardige snoepkous is. Tja, en wil je niet de onvermijdelijke spanningsval van een e-choke dan moet je een echte choke nemen. Alhoewel die toch ook weer een beste serieweerstand heeft. Al met al is het allemaal zo marginaal dat wellicht toch je trafo net wat te weinig spanning levert.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Kan ik een kleine trafo in serie zetten om de spanning te verhogen, bv 2x 24 of 2x36V?
Ik weet alleen niet of dat kan ivm de middenaftakking 0.

Als ik de weerstand 3k3 er tussen schakel is het probleem weg, en werkt hij weer normaal
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: wo 14 jun 2023, 12:35
Kan ik een kleine trafo in serie zetten om de spanning te verhogen, bv 2x 24 of 2x36V?
Ik weet alleen niet of dat kan ivm de middenaftakking 0.
Jawel, maar dan moeten het wel gescheiden wikkelingen zijn. Als je huidige trafo al gescheiden wikkelingen heeft dan de zou ik de nieuwe trafo aan de 0 kant aansluiten. Amplimo trafo's hebben gescheiden wikkelingen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

dan de zou ik de nieuwe trafo aan de 0 kant aansluiten
Dit. Trafo's met een lage secundaire spanning hebben normaal gesproken slechts functionele isolatie tussen de secundaire wikkelingen. Als je ze aan het eind van je hoogspanningswikkeling plaatst krijgen ze onderling ineens 600V te verduren, en daar zijn ze vaak niet op uitgelegd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Waar het wel mee kan zijn UI printtrafo's van Block. Die hebben 2 geheel gescheiden secundaire wikkelingen. Zal even voor je graven Peter. 2x 18V heb ik sowieso wel liggen. Kijk eerst maar even hoe het zit.

Aan de andere kant gaf ik al aan dat je met die 56 ohm R_source dicht tegen de stroombegrenzing limiet aan zit bij flink uitsturen. Dan duikelt de spanning achter de e-choke in elkaar bij flink uitsturen. Check dat dus even! Dan zou je ook even kunnen proberen of het helpt om de waarde van R_source te halveren.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb deze trafo nog liggen van Amplimo.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -30va.html
Zou dat wat zoden aan de dijk zetten?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: wo 14 jun 2023, 16:24
Ik heb deze trafo nog liggen van Amplimo.
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringk ... -30va.html
Zou dat wat zoden aan de dijk zetten?
Prima toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Mits je hem aan de 0V kant kunt zetten (middenaftakking) van de 300V trafo!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Mooi Douwe, die had ik nog over van een vorig project waar die toch niet nodig was.
Nu zit ik alleen met het schakelen omdat ik 2x2 wikkelingen heb met 2x een nul. Dus hoe moet ik die handel dan schakelen?
Kan iemand daar een tekeningetje voor maken?
Van die 15 V zijn ze gescheiden maar van de 300V dacht ik niet. dat is een split.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

Als je de 300V wikkelingen niet kan splitten word het wel lastig want zoals Timpert al opmerkte gaat er dan een flink spanningsverschil tussen de secondaire windingen ontstaan. Misschien moet je even contact opnemen met Algevex. Ik meen dat je daar iemand kent. Hoe kom ik nou bij Algevex??? Ik bedoel Amplimo natuurlijk.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb Hans van Amplimo gesproken en die gaf aan dat de spannings verschillen dan wel 600V kunnen worden en dat dit type trafo daar niet op berekend is, dus hij raadt het af.
Wel kon ik de weerstand van 53e verlagen zoals jullie ook al aangaven naar 33e of zo en ik zou de 3k9 ook nog kunnen verlagen, dat is dus de eerste stap.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja, en ik zou zeker even checken of de spanning na de e-choke niet te veel inzakt bij hoog uitsturen! Onder de 300V mag die niet komen als het goed is. Zal vanavond even de ie UI trafo's opzoeken. Daar kun je het zeker wel mee proberen! Die mogen 4kV tussen de wikkelingen hebben :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Op de anode van de 2A3 meet ik nu 316V.
Ik heb nog eens het een en ander veranderd en gemeten, ik had 1 weerstand van 1,1K/10W die ik voor de Mu follower had geplaatst en kreeg daar dan 293V, maar aan het andere kanaal had ik eerst 270V en nu met de 1k1 op het andere kanaal stort deze in naar 252V. terwijl ze een gescheiden mosfet regeling hebben, vreemd?
De weerstand van 53e heb ik nog geen vervanger voor, moet ik nog halen.
Wat ook vreemd is als ik 3/4 uitstuur dan begint 1 kanaal in te storten met wat krakende en piepende geluiden, dit klopt ook niet, daar zit iets fout. maar de spanning op de anode van de 2A3 loopt niet terug als ik meer uitstuur.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: wo 14 jun 2023, 17:57
Ja, en ik zou zeker even checken of de spanning na de e-choke niet te veel inzakt bij hoog uitsturen! Onder de 300V mag die niet komen als het goed is. Zal vanavond even de ie UI trafo's opzoeken. Daar kun je het zeker wel mee proberen! Die mogen 4kV tussen de wikkelingen hebben :D
Weet je zeker dat die 4 kV ook tussen de secundaire wikkelingen mag staan? Tussen primaire en secundaire wikkelingen is het een vrij gebruikelijke waarde.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

Je kunt natuurlijk altijd nog voor 2 exemplaren kiezen. Naast elkaar op een print. Zo groot zijn ze ook niet en voor de kosten hoef je het niet te laten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

https://www.tme.eu/Document/412ff82a0d9 ... Hahn-E.pdf Blz 75 e.v. Zijn zelfs 6kV gespecificeerd. Ja, beide secundaire zitten apart in een eigen kamertje naast de primaire. Op ieder been een paartje. Deze zitten ingegoten en zijn vacuüm geïmpregneerd. Gebruik ze zelf voor een verhoging van de B+ en B- voor de drivertrap van een Mosfet poweramp.
IMG_3444_ZBA.jpg
IMG_3450_ZBA.jpg
Is 12V dus. Gebruik deze bij voorkeur ook voor VV en phono pre. Ze hebben een hele kleine koppeling met het lichtnet en derhalve een hoge storingsisolatie w.d.b.

Zo ziet het er van binnen uit (plaatje van internet gepikt):
UI-Transformer.jpg
UI-Transformer.jpg (17.65 KiB) 144 keer bekeken
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Hoeveel mA heb ik nodig en wat zou de beste spanning zijn?
15V, 18V
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Goeie vraag :D I.i.g minimaal 200mA AC. Denk dat je het eerst maar weer eens goed werkend moet zien te krijgen. Dat ligt niet per se aan de voedingsspanning 15V meer of minder. Hooguit is het uitgangsvermogen wat minder. Maar het mag niet gaan vervormen of vast lopen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

ik heb alle spanningen nagemeten en de scoop achter de grote C gehangen.
Dat gaat goed tot ik ong 80% uitstuur en dan overstuurt 1 kanaal, ik zie een hakje in de sinus en het geluid wordt scherper.
Bij het andere kanaal gebeurt er niets vreemds met de sinus. De spanning bereikt nu ongeveer 80VPP achter de C met 2VPP/1kHz insturing.
Plaats reactie