Wel de STF13NM60N[/quote Die bedoelde ik ook.![]()
]Die D1 zie ik ook in mijn andere schakeling met mosfet zitten, dan een kleintje van 0,5W. Maar ik weet niet wat het nut is.
Maar bedankt en dan ga ik die in elkaar zetten en testen, weet niet of dat morgen nog lukt want vanaf morgen avond en het weekend ben ik naar Milaan voor de ITMA.
2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Hoeveel stroom heb je eigenlijk nodig? Is die 150mA genoeg? Overigens is voor D2 een 0,5W ook meer dan genoeg
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb aan 2x 150mA meer dan voldoende, nu heb ik 2x 100mA, de trafo levert 2x 200mA.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ok prima. Dan verstookt de fet ergens tussen 1 en 2 watt. Koelprofieltje heeft ie dan wel nodig. Overigens is dit wel redelijk kortsluitvast. Mits kortstondig! Bij wat langer wordt de fet wel erg heet en kan dan alsnog de geest geven.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik ben benieuwd wat deze schakeling doet en of hij beter werkt dan de originele MEC.
Ik gebruik nu ervoor een elco van 47u vanwege de GZ34, maar de elco achter de Mec is nu 220u is dat genoeg?
Ik gebruik nu ervoor een elco van 47u vanwege de GZ34, maar de elco achter de Mec is nu 220u is dat genoeg?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ja meer dan zat. 100u is ook al genoeg. Als hij wat langzaam opkomt kun je de 470u ook wel verkleinen. Met de waarden kun je eventueel wat experimenteren. Ze zijn niet kritisch. Zie dat Menno er nu ruim 60 euries voor vraagt 
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Achter de MEC is 220 uF wellicht wat veel, want bij het inschakelen wordt evenveel energie als in de elco terecht komt ook in de MEC verstookt. Als dat een beetje rap gaat, kan het ding zomaar de geest geven. De elco bevat zo'n 17 Joule, dus dat heeft de MEC ook verstookt. Als dat laden in pakkumbeet 100 ms gebeurt, verstookt die MEC kortstondig 170 Watt, en het is de vraag of de MOSFET daar wel genoeg warmtecapatiteit voor heeft. Als je de voeding koud inschakelt dan warmt de GZ34 geleidelijk op en is het geen probleem, maar als de voeding een "blip" krijgt (heel even uit en dan weer aan), dan geleidt de GZ34 nog vol en krijgt de MEC een flinke opdonder.
Even wat achtergrond: de hoeveelheid lading Q op een condensator is Q=CV, capaciteit maal spanning. Als je die lading via een weerstand of een ander ding aanbrengt, heeft de voeding Q*V aan energie afgegeven, dus C*V*V = C*V^2. De energie in de condensator is echter 0,5*C*V^2, die andere helft van de energie die de voeding heeft geleverd is in het ding weggestookt waarmee de condensator is opgeladen.
Even wat achtergrond: de hoeveelheid lading Q op een condensator is Q=CV, capaciteit maal spanning. Als je die lading via een weerstand of een ander ding aanbrengt, heeft de voeding Q*V aan energie afgegeven, dus C*V*V = C*V^2. De energie in de condensator is echter 0,5*C*V^2, die andere helft van de energie die de voeding heeft geleverd is in het ding weggestookt waarmee de condensator is opgeladen.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Zijn van die punten om rekening mee te houden, zeker. Normaliter begrenst de source weerstand de stroom en daarmee het max. gedissipeerde vermogen. Van het bestaande printje is geen schema, dus daar is weinig van te zeggen. Daarom gaf ik ook aan om in het schema wat Peter hier gaf, die source weerstand te verhogen naar 56 ohm. Dat begrenst de stroom op ca 150mA. Tijdens het opladen verstookt de fet daarmee heel kortstondig 50W. Al zal het door de vertraging van de elco op de gate minder zijn. Dat kan die STF13NM60N gemakkelijk aan! Zeker gemonteerd op een klein koelprofieltje. Dit zijn zo van die dingetjes die je leuk in PSpice kunt bekijken en voorspellen
B.t.w. In dat schema van Peter staat de fet fout getekend. Maar de aanduidingen van g, s en d zijn wel correct.
B.t.w. In dat schema van Peter staat de fet fout getekend. Maar de aanduidingen van g, s en d zijn wel correct.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik heb het printje klaar maar moet nu zo weg naar Italie, na het weekend testen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Bedankt mannen, het is wel werk hè
Maar was al 8 jaar niet meer op die textiel beurs geweest.
Maar was al 8 jaar niet meer op die textiel beurs geweest.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Nog tijd voor een bezoekje aan de Chiesa di Santa Maria presso San Satiro?
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Nu nog geen idee, we gaan met 5 mensen, dus ik denk dat er nog wel een dagje centrum Milaan inzit.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Vond nog een aardig linkje m.b.t. tot de e-choke met de formules er bij: https://el34world.com/Forum/index.php?topic=21632.0
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De vervangende waarde voor L= 10^-4 x 47 x 10^3 x 10 = 47 dat klopt wel
Maar de gelijkstroom weerstand = R3[1+(R1/R2)]=10[1+(47000/47000)]=10x2=20 ohm en geen 60 ohm zoals in het voorbeeld. Is de formule niet goed of is het verkeerd berekend.
Maar de gelijkstroom weerstand = R3[1+(R1/R2)]=10[1+(47000/47000)]=10x2=20 ohm en geen 60 ohm zoals in het voorbeeld. Is de formule niet goed of is het verkeerd berekend.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ha, ha, daar gaat dat hele draadje over waar ik naar linkte. Volgens mij is de formule wel correct, al is het een vereenvoudiging. Mij lijkt die 60 ohm een foutje. Kan het wel eens simuleren vanavond. R_eff is hier de dynamische weerstand: dU/dI en niet een absolute waarde die je zou verwachten uit de absolute spanningsval/stroom.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ik denk dat je zowel op het gebied van zelfinductie als DC weerstand een tikje hoger uitkomt dan berekend, omdat de steilheid van de MOSFET nog als 1/S in serie staat met R3. Met een steilheid van 0,5 A/V komt er dus nog 2 Ohm bij.
Verder is de equivalente weerstand een differentiële weerstand, de schakeling gaat pas geleiden als er een spanning van Vt*(1 + R1/R2) over staat en van daaruit krijg je een weerstand zoals je die berekend hebt. Je krijgt dus wat meer spanningsval dan je op grond van de formule voor de weerstand verwacht.
En inderdaad, die 60 Ohm klopt niet. Even aannemend dat de drempelspanning 3V bedraagt, dan wordt het 24 Ohm differentiële weerstand plus 2*Vt = 6 V spanningsval. 200 mA * 24 + 6 = 10,8 V spanningsval. Ogenschijnlijk heb je dan 10,8/0,2 = 54 Ohm weerstand, maar dan verwaarloos je dus wel dat het voetpunt van de DC IV karakteristiek niet bij V=0 ligt, zoals wel het geval is bij een echte weerstand.
Verder is de equivalente weerstand een differentiële weerstand, de schakeling gaat pas geleiden als er een spanning van Vt*(1 + R1/R2) over staat en van daaruit krijg je een weerstand zoals je die berekend hebt. Je krijgt dus wat meer spanningsval dan je op grond van de formule voor de weerstand verwacht.
En inderdaad, die 60 Ohm klopt niet. Even aannemend dat de drempelspanning 3V bedraagt, dan wordt het 24 Ohm differentiële weerstand plus 2*Vt = 6 V spanningsval. 200 mA * 24 + 6 = 10,8 V spanningsval. Ogenschijnlijk heb je dan 10,8/0,2 = 54 Ohm weerstand, maar dan verwaarloos je dus wel dat het voetpunt van de DC IV karakteristiek niet bij V=0 ligt, zoals wel het geval is bij een echte weerstand.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Die extra spanningsval t.g.v. V_th heb je ook wel nodig om de ingangsrimpel weg te werken. Het is geen echte spoel waarin energie opgeslagen is. Maar het is een regelaar met een vergelijkbare impedantie van een spoel. Die moet wel wat spanningsruimte hebben om te kunnen regelen: De uitgangsspanning kan niet boven de ingangsspanning komen. Met een echte spoel kan dat wel.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Precies, maar je moet 'm wel meenemen in je berekening van de spanningsval, anders pakken dingen niet uit zoals je had verwacht. Echte spoelen zijn zo gek nog niet, helaas alleen een beetje duur en lomp.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
De versterker is nu doodstil, dus dat is gewonnen, maar wel met erg veel spanningsverlies.
Ik meet vanuit de diodebuis 325V en houd daar nog 302V van over op de anode.
De rus krijgt nog maar 242V aangestuurd, daar kan ik natuurlijk wel de weerstand(3k3) tussenuit halen en dan heb ik daar ook 302V.
Ik had wel 11V verlies verwacht maar dit is toch iets meer.
Ik meet vanuit de diodebuis 325V en houd daar nog 302V van over op de anode.
De rus krijgt nog maar 242V aangestuurd, daar kan ik natuurlijk wel de weerstand(3k3) tussenuit halen en dan heb ik daar ook 302V.
Ik had wel 11V verlies verwacht maar dit is toch iets meer.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Maar inmiddels is wel duidelijk dat de brom niet uit de gloei komt.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Dat is zeker, die MEC's deden toch niet zo goed hun best als deze versie.
Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's
Ruim 20V spanningesval kan best kloppen met een 56 ohm sourceweerstand en 12V zener. Je zit ook wel dicht tegen de stroombegrenzing aan zo. Je zou evt. een 47 ohm of 33 ohm 5 watter kunnen nemen. Maar lager zou ik niet gaan. Bedenk ook dat je minimaal de rimpel op de ingangselco weg moet werken! En met 50uF kan die wel eens fors zijn. Dus die hogere spanningsval is ook "weg brom" denk ik 
