Transformator

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Transformator

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Een tijdje terug een bouwpakket gekocht van een buizenvoorversterker gebaseerd op de M7 van Marantz.
Was me aan het verdiepen hoe het een en ander opgebouwd moest worden, kwam tot de conclusie dat de bijgeleverde ringkerntrafo niet de juiste spanningen heeft, er is aanwezig secundair 220-0-220 Volt en 2 X 6,3 volt waarbij er bij een wikkeling staat 2,5 A, foto staat hieronder.
De schakeling heeft 6,3 volt nodig voor een 6Z4 gelijkricht buis, en 12 volt om de 3 X ECC82 van gloeispanning te voorzien, dit wordt door 4 dioden gelijkgericht, dat is dus niet mogelijk volgens mijn idee?.
Het is volgens mij niet mogelijk om van 2 aparte wikkelingen van 6,3 volt een 12 volt en 6,3 volt te maken, is mijn veronderstelling juist?.
Groet,
Pim
Hierbij ook het schema van de voorversterker, het 2de schema is het meest vergelijkbaar met wat er op de print staat, alleen op het print lay-out gaat men uit van 12 volt AC wat wordt gelijkgericht.
ScreenShot2315.jpg
ScreenShot2321.jpg
ScreenShot2312.jpg
ScreenShot2313.jpg
ScreenShot2314.jpg
ScreenShot2314.jpg (14.55 KiB) 624 keer bekeken
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Transformator

Bericht door Robert Gribnau »

Afgaande op de foto's, zitten er twee aparte wikkelingen van ieder 6,5 V / 3,5 A op de trafo.

Daar kun je volgens mij wel degelijk zowel de 6X4 met 6,5 Vac (met eventueel een weerstand om op 6,3 Vac uit te komen) als de 3 x ECC83 met 12,6 Vdc (door gelijkrichting en afvlakking van 13 Vac) voeden.

Je schakelt daartoe de twee 6,5 Vac windingen in serie (wel checken of de twee windingen in fase staan, en dus in serie 13 Vac afgeven; bij verkeerde fase krijg je immers 0 Vac). De 6,5 Vac voor de 6X4 neem je af tussen een van de 'buitenste' verbindingen en de verbinding die vanaf het knooppunt van de twee wikkelingen komt. De 13 Vac neem je af tussen de beide 'buitenste' verbindingen. Die sluit je dan dus aan op de bruggelijkrichter met de 4 dioden.

Waar je wel op moet letten, is dat je dit geheel maar op een plek aan aarde kan leggen. Ik zou dan zelf kiezen om de negatieve kant van de 12,6 Vdc aan aarde te leggen. De 6X4 zal dan 'indirect' toch voldoende geaard zijn.

Omdat de voorversterker qua hoogspanning tamelijk weinig stroom zal afnemen, zal je met de 220 - 0 - 220 V wikkeling nog aardig in de buurt van 295 V komen. Iets lager dan die 295 V lijkt me overigens geen enkel probleem in deze schakeling.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transformator

Bericht door PimDriessen »

Dag Robert,
Dus het kan wel op die manier, dat is goed om te weten, bedankt.

Groet,
Pim
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Transformator

Bericht door hanselchen »

Die buffer elco's na de gelijkrichter zijn veel te groot, onnodig voor zo weinig stroom en met een beetje pech sloop je de gelijkrichter.
Een waarde tussen 10 en 47uF voldoet hier ook prima.
De gloei voor de triodes zou ik optillen naar pakweg 1/4x de hoogspanning (denk aan de toelaatbare U filaments-cathode max van deze buisjes).
En het nut van de instelpot in de HV lijn zie ik niet zitten.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Transformator

Bericht door 90000006 »

Ze specificeren de maximale stroom op de secundaire 2 x 220V niet. 2x 6,5 V bij 3,5 A is al 45,5W. Blijft er niet veel over voor de 2x 220V wikkeling, 10mA om precies te zijn. Heb je daar genoeg aan?

De primaire is voor 220 gewikkeld, met de huidige netspanning van rond de 240 gaan de gloeistroom wikkelingen over de 7 volt. Dat vinden de buizen niet heel fijn. Even goed nameten dus. Je hebt met bijna 20% meer ingangsspanning ook kans dat je te dicht bij het punt van kern verzadiging komt, dus controleer of het ding niet te heet wordt in de praktijk op zonnige winderige dagen als de netspanning piekt. In zo'n chinees geval zit meestal niet veel marge.

Even een heel andere opmerking: deze trafo voldoet aan geen enkel keurmerk (behalve een soort CE die in dit geval waarschijnlijk staat voor Chinese Export). Hij lijkt mij ook aan de kleine kant voor een 50VA maar da's lastig te zien op een foto. Ik zou er in elk geval niet van uitgaan dat het ding voldoet aan de eisen voor dubbele isolatie. Eerlijk gezegd zou ik zo'n trafo niet willen gebruiken, maar da's je eigen keuze natuurlijk. Ik heb niet de allerbeste ervaringen met trafo's van ali. Laat hem beter niet aanstaan als je van huis gaat ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Transformator

Bericht door Leeuwarden »

Kijk en vergelijk…
Bijlagen
IMG_0369.png
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Transformator

Bericht door 90000006 »

Da's de officiële versie. In de praktijk kijken de Chinezen niet zo nauw helaas. Heb ook wel eens kema en vde gezien op ali spul :)

Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt met 4250V tussen de primaire en de secundaire. Dan weet je in elk geval dat de isolatie aan de norm voldoet en dat je veilig aan de knoppen kan komen. De thermische huishouding is een ander verhaal natuurlijk. Thermische zekering erop plakken en alles goed afzekeren. Of gewoon een gekeurde trafo kopen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transformator

Bericht door PimDriessen »

hanselchen schreef: do 08 jun 2023, 22:22
Die buffer elco's na de gelijkrichter zijn veel te groot, onnodig voor zo weinig stroom en met een beetje pech sloop je de gelijkrichter.
Een waarde tussen 10 en 47uF voldoet hier ook prima.
De gloei voor de triodes zou ik optillen naar pakweg 1/4x de hoogspanning (denk aan de toelaatbare U filaments-cathode max van deze buisjes).
En het nut van de instelpot in de HV lijn zie ik niet zitten.
Dag Hanselchen,
Bedankt voor je reactie, als het er van komt om hem te gaan bouwen neem ik je inbreng mee.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transformator

Bericht door PimDriessen »

90000006 schreef: vr 09 jun 2023, 9:04
Ze specificeren de maximale stroom op de secundaire 2 x 220V niet. 2x 6,5 V bij 3,5 A is al 45,5W. Blijft er niet veel over voor de 2x 220V wikkeling, 10mA om precies te zijn. Heb je daar genoeg aan?

De primaire is voor 220 gewikkeld, met de huidige netspanning van rond de 240 gaan de gloeistroom wikkelingen over de 7 volt. Dat vinden de buizen niet heel fijn. Even goed nameten dus. Je hebt met bijna 20% meer ingangsspanning ook kans dat je te dicht bij het punt van kern verzadiging komt, dus controleer of het ding niet te heet wordt in de praktijk op zonnige winderige dagen als de netspanning piekt. In zo'n chinees geval zit meestal niet veel marge.

Even een heel andere opmerking: deze trafo voldoet aan geen enkel keurmerk (behalve een soort CE die in dit geval waarschijnlijk staat voor Chinese Export). Hij lijkt mij ook aan de kleine kant voor een 50VA maar da's lastig te zien op een foto. Ik zou er in elk geval niet van uitgaan dat het ding voldoet aan de eisen voor dubbele isolatie. Eerlijk gezegd zou ik zo'n trafo niet willen gebruiken, maar da's je eigen keuze natuurlijk. Ik heb niet de allerbeste ervaringen met trafo's van ali. Laat hem beter niet aanstaan als je van huis gaat ;)
Dag,
Bedankt voor je reactie.
De trafo is hoog 43 mm, en de doorsnede is 85 mm.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transformator

Bericht door PimDriessen »

Beste Forum Leden,
Heb het originele schema van het geleverde bouwpakket.
Groet,
Pim
ScreenShot2322.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Transformator

Bericht door Robert Gribnau »

De draad is inmiddels onduidelijk voor me.

Zaten er buizen bij het bouwpakket? Zo ja, welke buizen zijn dat?

Het schema gaat uit van 2 x 6N6 en 1 x 6N11 en 1 x 6X4. Al die buizen zijn uitsluitend geschikt voor 6,3 V gloeispanning. De gloeispanning voor de 6N6 en 6N11 worden aangelegd op pinnen 4 en 5. Pin 9 is verbonden met een interne afscherming tussen beiden triode secties en speelt dus geen rol daar waar het gaat om het voeden van de gloeidraad.

Maar je schreef eerder dat de print bij het bouwpakket uitging van 12,6 V gloeispanning voor de voorversterkbuizen. Weet je dat zeker?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transformator

Bericht door PimDriessen »

Dag Robert,
Het laatst schema is voorzien van de juiste gegevens, de door jou vermelde buizen zijn juist.
Er zat alleen de 6Z4 buis bij het bouwpakket, de 12 volt waar ik vanuit ging komt door de vermelding op de print waar 12 volt staat aangegeven.
Na de print nog even goed te hebben bekeken, blijkt dat de gloeispanning inderdaad voor alle buizen 6,3 volt moet zijn.
De stroom die de trafo kan leveren voor de gloeispanningen is wel verdoende komt niet boven de 1A.

Groet,
PIm
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Transformator

Bericht door hanselchen »

Niet om je project af te branden en goed bedoeld als techneuten onder elkaar:
Eigenlijk best wel jammer dat het startpunt van dit project wordt bepaald door de beperkingen van de voedingstrafo.
Voorop gesteld dat het bouwwerk onder normale omstandigheden onvoorwaardelijk VEILIG moet zijn en je niet ieder jaar een nieuwe versterker bouwt, zou ik even een pas op de plaats maken en een 'herstart' overwegen:
Kijk bijvoorbeeld eens bij AE of Vlaartronic voor een trafo-smoorspoelen set, of winkel ze los bij elkaar bij bijv. Jan Wuestens of Tubetown.
(Bij laatst genoemden kun je met pakweg 80euro klaar zijn) .
Met deze spullen zou je dan een ontwerp van TD's Classic Three kunnen bouwen, met reguliere gangbare buisjes van jouw voorkeur,
bijv. 6N6, 5687, 12au7, 5814, 6fq7, ECC99, 6SN7 etc etc.
De gelijkrichter kan een EZ80/81, 6x4 of den ouderwertsche AZ... zijn.
Gewoon lekker oldskool hard wired met die paar componenten die nodig zijn.
Persoonlijk denk ik dat je gemoedsrust (veiligheid!) en het succes tot slagen vele malen groter is,
met een grotere 'fun factor' tijdens het bouwen en tweaken.

Wil je steevast met je aangeschafte kit blijven bouwen, dan zou ik op zijn minst een andere voedingstrafo aanschaffen (zoals hierboven vermeld).
En dan het schema op de schop nemen, maw. reduceren van de koppel-C's, kleinere of nog beter geen nfb, geschikte buizen met dito instellingen.

Mijn 2 centen.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transformator

Bericht door PimDriessen »

Dag Hans,
Als ik dat goed heb gefilterd?.
Bedankt voor de reactie, het is duidelijk de trafo voldoet niet aan de gestelde eisen, ik ga hem misschien even gebruiken, als het er van komt om de print op te bouwen, maar of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is zeer klein.
Groet,
Pim
Plaats reactie