De LCR meter is binnen, gelijk de 330uF van MP nagemeten, zitten spot on, de Intertechnik / Audyn condensatoren waren per stuk 17,50 euro, best een koopje, wat ik nu kan vinden aan MKP in die waarde is veel prijziger, bijv. een Jantzen cross cap is 101 euro per stuk.
De LCR meter ziet er ook netjes uit, goed verpakt, batterij en korte meetsnoeren meegeleverd.
Volgens mij wordt dit topic beter gelezen dan de marktsectie…
Toch graag een volgende keer je waren in het marktplaatsgedeelte aanbieden. Als we spullen verspreid over het forum gaan aanbieden, is er niets wat nieuwkomers ervan weerhoudt om hetzelfde te doen om hun beperking te omzeilen.
de Intertechnik / Audyn condensatoren waren per stuk 17,50 euro, best een koopje
Dan heb je nog een leuk stukje van de prijs afgekregen! Ik had ze ook gezien op MP, maar de vraagprijs van € 60 voor twee stuks was me wat te hoog en het leek me dat er belangstelling genoeg voor zou zijn.
Heeft iemand enig idee wat dit voor plaatjes zijn, ongeveer 70 x 40mm. Ik heb ze ooit bij Siltech kabels erbij gekregen maar nooit duidelijk wat het zijn:
Misschien omdat het dipolen zijn, maar uit fase plaatst het geluid hier soort van achter de luisterstoel ook, een ruimtelijk effect dus, wel een rare, beetje zoals don’t explain van Malia.
+1. Geen laag, geluid uit de speakers en niet erbuiten, u heeft bingo. Geen testplaat nodig.
Nou nee. Met mono geluid op twee speakers tegelijk uit fase mag het juist niet uit de speakers komen. Met een goede opstelling heeft het geluid dan geen enkele definitie. Het komt overal vandaan, je hoort vooral reflecties omdat het directe geluid voor een groot deel is uitgedoofd. Voor lage frequenties zijn de golflengtes zo groot dat de reflecties minder kans krijgen en er bijna geen energie overblijft.
Als je dat volledig gebrek aan focus bereikt, met zorgvuldige plaatsing, en dan omschakelt naar terug in fase heb je zeer goede focus.
Misschien omdat het dipolen zijn, maar uit fase plaatst het geluid hier soort van achter de luisterstoel ook, een ruimtelijk effect dus, wel een rare, beetje zoals don’t explain van Malia.
Groetjes Walter
Dat is heel goed mogelijk Walt. Ooit begin jaren '80 had ik een demoband met wat experimentele computermuziek. In het Novotel (naast de Firato) demonstreerde toen Tan Audio de eerste Magnepans. Was wel benieuwd hoe die muziek zou klinken daarop. Nou, de tonen kwamen uit alle hoeken van de kamer en ook van achter je. Heel bizar. De heer Tan was not amused toen. Ook al was dit pure 3D, dat was geen reclame
Ik geloof het niet. Je hebt dit verhaal al vaker genoemd, maar ik zie het meer als een anekdote die nader onderzocht zou moeten worden dan als iets dat representatief is voor dipool luidsprekers. Vooral omdat je een paneelluidspreker als een magnepan echt niet kan vergelijken met Walters open baffle dipool die zoveel als mogelijk met dipool puntbronnen werkt.
En los van het fenomeen paneelluidspreker, ik heb ook wel eens normale monitor tweeweg speakers als gevolg van een bepaalde opstelling hele rare dingen horen doen.
Ik denk dat als je normale monitor speakers plaatst zoals Walter het heeft gedaan, hetzelfde gebeurt. Dit soort dingen zijn veel meer ruimte- en plaatsingsafhankelijk dan type speaker afhankelijk, zeker zolang de speaker in het middengebied klein is ten opzichte van de golflengte.