2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peterl
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: di 06 jun 2023, 13:13
Ach, in feite is het ook maar virtueel solderen en meten :D En met dit soort basale dingen geeft het vrij betrouwbare voorspellingen wat het en een stuk sneller maakt en geen geld kost en vrijwel geen afval oplevert :mrgreen: Zal nog wel even kijken hoe je met 4V of 5V uit komt en low drop ss regelaar. Vuistregeltje is min of meer dat je aan trafo 2x zoveel VA nodig hebt dan aan uiteindelijk DC vermogen bij continue belasting.
Maar als mijn trafo's 2x 2,5V 5A zijn en ik 2x 2,5VDC 2,5A nodig heb kan ik het dan niet redden met die verdubbelaar?
Want de enige trafo's die anders in de buurt komen zijn 2x 6V, minder spanning heb ik nergens kunnen vinden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Micro-Cap12. Het was ooit een paar k$ Douwe, maar ze zijn er mee gestopt en het is nu freeware! https://www.google.nl/search?q=micro+ca ... AHoECAEQAA

Je moet er wel mee leren omgaan en dat kost best wel moeite. Het is in principe gewoon schema tekenen en aangeven wat je bekijken wilt. Maar er zijn wel een aantal goede tutorials!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: di 06 jun 2023, 13:50
Maar als mijn trafo's 2x 2,5V 5A zijn en ik 2x 2,5VDC 2,5A nodig heb kan ik het dan niet redden met die verdubbelaar?
Want de enige trafo's die anders in de buurt komen zijn 2x 6V, minder spanning heb ik nergens kunnen vinden.
Wat hier vermogen slurpt zijn de grote pieken in de stroom bij een verdubbelaar. En de regelaar moet voldoende spanning hebben om te kunnen regelen. Dat red je niet met een trafo van 2,5V. Mooi zou zijn 5V bij 4A Dan kom je aardig uit denk ik. Heb je geen 5V voor een gelijkrichtbuis? Maar met 6V moet het ook lukken. Moet ik nader bekijken. Anders kom je op een SMPS uit. Maar eigenlijk vind ik dat niet kunnen op zo'n mooie versterker O:)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Toch moet een op AC gegloeide 2A3 stil te krijgen zijn. Ik zou nog even verder zoeken
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik ga ook nog even verder zoeken Robert, Wil wel zeker dingen uitsluiten zodat straks niet alsnog de oorzaak ergens anders ligt.
Het kan nog in de gloei van de 6,3V zitten van de Russen.
Ik neem aan dat de AZ34 5V geen brom kan veroorzaken?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat gebeurd er als de Rus er uit laat samen met de koppelcondensator naar het rooster van de 2A3? De 2A3 krijgt dan geen sturing meer en zou dan hooguit alleen wat moeten ruisen. Als je hem dan met de ontbrompotmeter stil krijgt hoef je het in de gloei niet te zoeken.
timpert

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: di 06 jun 2023, 13:13
Ach, in feite is het ook maar virtueel solderen en meten :D En met dit soort basale dingen geeft het vrij betrouwbare voorspellingen wat het en een stuk sneller maakt en geen geld kost en vrijwel geen afval oplevert :mrgreen: Zal nog wel even kijken hoe je met 4V of 5V uit komt en low drop ss regelaar. Vuistregeltje is min of meer dat je aan trafo 2x zoveel VA nodig hebt dan aan uiteindelijk DC vermogen bij continue belasting.
Ik doe de stroom altijd keer 2. Dus als je 2,5 A DC nodig hebt achter de gelijkrichter, moet je trafo 5 A RMS kunnen leveren. Tot nu toe heeft dit altijd wel aardig geklopt in mijn projecten, zowel gemeten als gesimuleerd. Bleek ook minder afhankelijk te zijn van de grootte van de bufferelco dan ik in eerste instantie verwachtte. En het is een iets relaxtere eis dan het verdubbelen van het aantal VA.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja kan ook. 'Tis een beetje van elastiek. Hangt ook van het vermogen af en de soort belasting.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik had de Russen er uitgehaald en geluisterd naar de brom nadat ik ook het links kanaal na de C naar min overbrugd had.
Toen begon het linker kanaal te kraken, en dat is niet over gegaan en als ik op de scoop kijk krijg ik aan de onderzijde een hak in de sinus te staan die er eerst niet was. Dit zonder de 2a3.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Hij deed het in 1 keer. Maar nu raak je een beetje van de regen in de drup. Jammer Peter.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ja, hij had al uren zonder problemen gespeeld(met een lichte brom), en nu kom ik aan het prutsen, het lijkt toch uit het printje te moeten komen, maar deze geeft dezelfde waarden af als het andere printje. Ik weet niet of een mosfet deels defect kan raken maar het is wel vreemd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja. Of heel gemeen, een dun soldeerhaarje of spettertje: Visuele inspectie. Printjes wel goed schoon gemaakt met IPA?

Het is niet helemaal duidelijk wat je hebt gedaan. Die Rus er uit en toen de linkerkant van C4 naar massa?
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik heb R8 overbrugd van c4 naar massa en de Rus er uit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja dat zou toch goed moeten gaan. Tenzij de 1K gridstopper te klein is voor de 2A3. Maar dat verwacht ik niet. Maar dan kan er ook geen geluid meer uit komen.

I,p.v. overbruggen van R8 kun je ook C4 los halen aan 1 kant.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ga ik vanavond proberen, zag gisteren ook dat onbelast de spanning hoog oploopt tot 420V dat had ik niet eerder gezien, dus ik ga ook even de MEC's nameten of die niet doorgeslagen zijn. Er lijkt 1 van de mec's doorgeslagen te zijn want de ingangs en uitgangs spanning is maar 1V verschil en bij de andere Mec is dat 8V.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is wel een vervelende bijkomstigheid maar staat los van de vraag of de AC voeding van de gloei van de 2A3 de boosdoener van de brom is.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Dat ben ik met je eens, maar moet ik nu gaan testen met het rechter kanaal wat wel goed werkt
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Kun je doen. Als je alleen de koppel C4 even los haalt kun je die rus eigenlijk laten zitten voor die bromtest. Maar het is sowieso niet onverstandig om wat fets in reserve te houden. Zou ze van het twijfelkanaal gewoon vervangen en niet verder zoeken als je visueel geen onregelmatigheden kunt vinden.
timpert

Bericht door timpert »

Ik moest even kijken wat een MEC is, maar dat is zo'n e-choke. Heb je enig idee wat ertoe geleid kan hebben dat het ding kapot is gegaan? Ik denk dat het verstandig is om even na te denken over hoe dat kan, want met 33 pop per stuk wordt het een duur geintje als dat nog vaker gebeurt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah die heb ik even gemist. Weet niet beter dan dit schema: viewtopic.php?p=2062657#p2062657 Maar in zo'n e-choke zit ook gewoon een Mosfet en wat low cost componentjes. Dus als daar wat stuk is hoeft dat niet zoveel te kosten.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik had die E chokes ooit gekregen en heb ze daarom maar gebruikt, maar als ze kapot gaan zijn ze ineens wel duur. ik weet dat ze gevoelig zijn voor een simpele kortsluitng, er zit gewoon een fet en diode in. ik heb daar wel een schema van, neem aan dat je de gewone N fets kan gebruiken die ik normaal ook gebruikte.
Ik ga eerst de kleine fet(To92) vervangen om te zien of daar het krakende geluid vandaan komt. Maar met alle buizen er uit behalve de gelijkrichter loopt de spanning snel op. Dan is de variac wel makkelijk. hieronder het schema maar dan met de AZ34 gelijkrichter ipv de dioden.
Afbeelding

Ik heb begrepen dat de MEC ong. deze schakeling bevat, weerstands waarden weet ik niet.
Hij is ook maar voor 100mA geschikt terwijl die ik normaal gebruikt heel veel meer kon hebben(indien ze heel bleven :lol: )
Bijlagen
MEC.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zijn verschillende variaties van. En de simpele kunnen i.d.d. niet tegen kortsluiten. Een goeie heeft i.i.g. een stroombegrenzer ter bescherming bij kortsluiten.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

Ik weet nu in ieder geval zeker dat het linkse kanaal zijn MEC defect is, spanning links en rechts vrijwel hetzelfde maar als ik de 2 3k3 weerstanden omwissel van kanaal dan bromt het andere kanaal. of het moet aan de 220u elco liggen van dat kanaal. Ik zit me nu te bedenken wat ik er mee wil doen, of een nieuwe kopen of een andere versie inbouwen die ook wat meer vermogen kan verwerken.
peterl
Contacteer:

Bericht door peterl »

is dit schema bruikbaar met deze mosfet ipv de irf840, daar heb ik er nog een aantal van liggen.
En kunnen dezelfde waarden daarvoor gebruikt worden?
Bijlagen
smoorspoel andere mosfet.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt dat nummer van die fet wel? Komt mij niet bekend voor en Google ook niet. Wel de STF13NM60N. Die is zeker geschikt. Het nut van D1 ontgaat mij even. R2 zou ik wat groter maken 220 - 330 ohm en R3 56ohm/5W. Dan levert het zeker een 150 mA. R3 begrenst hier ook de stroom bij kortsluiting.
Plaats reactie