Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

Sinds kort is het audio vlammetje weer ontwaakt. Een beetje op een laag pitje gestaan door andere dingen in het leven die belangrijker zijn. Maar door het helpen van een vriend met uitzoeken van apparatuur en speakers en door de modificatie van mijn DD8's gaat het toch weer kriebelen. Ik ben blij met de DD8's maar het lijkt me leuk om toch weer wat nieuws te bouwen. Een nieuwe look, een nieuwe sound en het liefst een niveau hoger en een hoger rendement.

Het moet een vloerstaander zijn met ongeveer dezelfde afmetingen als wat ik nu heb. Veel groter krijg ik niet door de WAF commissie, als ik kleiner ga ben ik het volume wat ik nu inneem voor goed kwijt :lol: . Enne... ik vind het ook een mooi formaat. Ik heb als alles meezit volgend jaar ergens een meevallertje wat ik hier aan kan besteden. Ik zal ook nog wat bij proberen te sparen. Waar ik op uit kom weet ik nog niet precies maar ik kijk nu naar projecten tussen de €1200 en €2000, alles er op en er aan. Ik heb nog genoeg tijd en met de tijd zal duidelijk worden wat ik echt kan uitgeven. Maar een beetje dromen mag natuurlijk altijd :wink:

Wat eisen zomaar random wat nu in me op komt:
  • Zelfde formaat ruwweg als mijn huidige speakers
  • Hoger rendement
  • 2 woofers / midwoofers
  • Moet een beetje punch hebben. Dit mis ik wel bij de DD8 in 24 liter behuizing. Een stevige midbas die een drumstel eer aan doet zeg maar
  • Hoeft geen afgronddiep laag te hebben, 45Hz -3dB kan ik mee leven. Iets lager mag altijd maar voorgaande vindt ik belangrijker
  • Stemmen, diepte en seperatie zijn belangrijk
  • Ik houd van een "life" sound. Een leven en sprankelend geluid. Als ik het gevoel heb er bij te zijn ben ik happy
  • Een beproefd ontwerp

Ik heb wat ontwerpen van Troels Gravesen op het oog die qua prijs en formaat mogelijkheden bieden:
  • Iemand ervaring met ontwerpen van Troels? Welke speaker? Wat is zijn sound signatuur in jouw beleving?
  • Wat denken jullie van de drivers en het ontwerp van de voorstellen?

http://www.troelsgravesen.dk/NOMEX-164-mkII.htm
  • Peerless heb ik goede ervaringen mee in mijn eerste monitor die ik gemaakt heb. Wat denken jullie van deze scan speak tweeter?

http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-MTM.htm
Een MTM opstelling heb ik altijd esthetisch heel mooi gevonden!
  • Wat denken jullie van deze combi? Ervaringen met deze discovery woofer en tweeter, performance?

http://www.troelsgravesen.dk/SBA-dAppo/ ... -large.jpg
  • Satori heb ik nog geen ervaring mee, maar dit ziet er veel belovend uit! Iemand ervaring met deze drivers?
  • Evt. upgrade naar Berylium mogelijk. Iemand ervaring met de Satori Berylium ?

Iemand nog andere potentiële kandidaten voor mijn lijstje?

Ik hoor graag jullie input :goedzo:
avdboom

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

Oh, ik vergeet er twee...

http://www.troelsgravesen.dk/Ekta-25.htm
  • Design met andere scanspeak drivers. Volgens mij meer high efficiency drivers. Mijn idee daar bij is dat HES luidsprekers vaak erg levendig klinken, net zoals PA. Of zit ik hier naast? Hoe zit het met de capaciteit van plastsing, dirpte en breedte?

http://www.troelsgravesen.dk/EKTA-mkII.htm
  • Toch nog een drieweg... voldoet aan eisen van dimenties. Mooie drivers van scan speak...
Anyway thougts?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Probleem met al die Troels ontwerpen is dat je ze nergens kan beluisteren en de vraag is hoeveel mensen de ontwerpen ooit beluisterd hebben. Kan mij hier geen luisterdag heugen waar een ontwerp van hem stond.
avdboom

Bericht door avdboom »

Klopt. Ik hoop dat wat mensen hier ervaring hebben met iets van hem. Net als Tony Gee zal hij een bepaalde signatuur hebben. Zo heb ik de DD8 van Tony niet gehoord voor het bouwen maar wel andere ontwerpen van hem. De signatuur zeg maar.

Ik zou bij troels echt op reputatie en ervaringen van anderen gaan. Maar ik hoop ook inspiratie op te doen hier. Wellicht kom ik tot een optie die ik nooit bedacht had?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Is het geen idee om eens een dagje af te zakken naar Oss ?
https://www.speakerland.nl/
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Er zijn in het verleden wel Troels-speakers op de luisterdagen voorbijgekomen.

Maar dat is niet altijd de beste plek om ze te horen.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, Troels luisteren is altijd even een puntje…
markbakk

Bericht door markbakk »

Als je van een 'live' geluid houdt, kijk dan ook zeker naar driewegontwerpen met een 4" tot 5" mid. Mits goed ontworpen stralen die doorgaans wat breder af dan de gemiddelde 6-7" basmiddentoner. En ik denk dat dat wel in je budget past. Ik zou me ook zeker niet beperken tot de ontwerpen van Troels. Zo bijzonder zijn die nu ook weer niet, vind ik.
Leeuwarden

Ik zou me ook zeker niet beperken tot de ontwerpen van Troels.
Suggesties?
avdboom

Bericht door avdboom »

markbakk schreef: zo 28 mei 2023, 19:13
Als je van een 'live' geluid houdt, kijk dan ook zeker naar driewegontwerpen met een 4" tot 5" mid. Mits goed ontworpen stralen die doorgaans wat breder af dan de gemiddelde 6-7" basmiddentoner. En ik denk dat dat wel in je budget past. Ik zou me ook zeker niet beperken tot de ontwerpen van Troels. Zo bijzonder zijn die nu ook weer niet, vind ik.
Goede tip. Ik kwam op 2.5-weg omdat een vriend dit heeft (focal) en dit goed bevalt. Maar Focal gebruikt een lift in de curve in het hoog als trucje voor een levendig en ruimtelijk geluid. Het klinkt goed, maar ik denk niet met alles. En het werkt luistermoeheid wel in de kaart denk ik.

De Ekta Mk2 van Troels zou daar in passen. Ik heb eens de reference monitor (A4 geloof ik?) bij S&C in Haarlem beluisterd. Toen boven mijn budget maar de klank van scan speak sprak mij erg aan. Dus dat lijkt mij iets wat ik wel kan doortrekken naar deze units. Enige is dat ik de steped baffle persoonlijk verre van mooi vindt. Maar dat kan ik oplossen met een bijpassende grill voor enkel de tweeter zodat de speaker (wanneer buiten gebruik) er wel strak uit ziet...

Verder heb ik vooral Troels ontwerpen omdat hij veel keuze heeft, ook in MTM en 2.5-weg. Ik ben eigenlijk geen passende kandidaten tegen gekomen die mijn niveau van de DD8 een trapje omhoog betekenen, betaalbaar zijn én aan de andere eisen voldoen. De ontwerpen op de site van speakerland spreken mij allemaal niet zo aan, hebben ze daar meer dan op de site?

Ik sta open voor alle suggesties, graag zelfs! Gooi er maar in hoor. Ik heb nog even gekeken naar deze:
https://web.archive.org/web/20230429194 ... m/ZRT.html
Geen idee hoe dat qua budget uit komt...
Shadow

Bericht door Shadow »

Nou die vloerstaander die Asterduc en Woijtek bij hadden in Breda valt ook wel in die maat denk ik zo...
Walt

Bericht door Walt »

Kijk eens bij Hobbyhifi.de daar hebben ze vele zeer fraaie ontwerpen om uit te kiezen. De oudere magazines kun je nog bestellen daar staan bouwtekening en filterplan in.
tigradekat

Bericht door tigradekat »

Shadow schreef: ma 29 mei 2023, 8:31
Nou die vloerstaander die Asterduc en Woijtek bij hadden in Breda valt ook wel in die maat denk ik zo...
Maar niet in het budget, daar zaten SB Acoustic Textreme weergevers in die tesamen al dicht tegen de 2000 euro aan zitten denk ik zo.

Wel erg mooi...
TabCam

Bericht door TabCam »

+1 voor de Heissmannontwerpen. Die worden net als bij Troelsgraven netjes doorgemeten en staan ook nog zeer nette vervorminggrafieken bij.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

avdboom schreef: za 27 mei 2023, 22:42
  • 2 woofers / midwoofers
  • Moet een beetje punch hebben. Dit mis ik wel bij de DD8 in 24 liter behuizing. Een stevige midbas die een drumstel eer aan doet zeg maar
  • Hoeft geen afgronddiep laag te hebben, 45Hz -3dB kan ik mee leven. Iets lager mag altijd maar voorgaande vindt ik belangrijker
De basweergave wordt voor een groot deel bepaald door de akoestiek van je luisterruimte. Je kan daar deels wat aan doen met de plaatsing van de luidsprekers en waar je zit. Meerdere subwoofers verspreiden door de kamer helpt ook. Of grote bass traps plaatsen. :bakkie: De minst invasieve methode, is om de tonen die te hard doorkomen, te corrigeren met een DSP. Dat komt de punch ten goede. Heb je een meetset en een DSP?
  • Ik houd van een "life" sound. Een leven en sprankelend geluid. Als ik het gevoel heb er bij te zijn ben ik happy
Hoe de luidspreker klinkt wordt in de eerste plaats bepaald door de frequentierespons. Als een luidsprekerontwerper zijn werk goed heeft gedaan, zit daar maar beperkt verschil tussen. Als je een meetset en DSP hebt, kan je de frequentierespons zelf vormen zoals je wilt en maakt het zelfs niet meer uit wat de ontwerper ervan heeft gemaakt.

In de tweede plaats komt de afstraling. Markbakk noemde daarom al dat een kleine middentoner -en dus een driewegontwerp- een goed idee is. Voor een ander geluid, kun je ook kijken naar luidsprekers met een compleet andere afstraling dan wat je nu hebt. Met waveguides of zelfs hoorns kan je de afstraling bijvoorbeeld smaller krijgen, wat een geluidsbeeld met meer focus oplevert, maar dat je ook minder omringt. Een voorbeeld is de Monacor Momo (Klant + Ton 6/2009). De Econowave-varianten zijn nog extremer. Daarmee kom je wel uit op een bredere kast dan de 23 cm die je nu hebt.
Walt

Bericht door Walt »

Zou je ook niet je huidige speakers kunnen opwaarderen met betere units, en dan de kast opnieuw gebruiken. Scheelt een hoop werk.
dre

Bericht door dre »

De A4 mk2 in een gesloten kast i.c.m. een sub of subs is echt heel fraai .
TabCam

Bericht door TabCam »

Chocomel schreef: ma 29 mei 2023, 9:35
De basweergave wordt voor een groot deel bepaald door de akoestiek van je luisterruimte. Je kan daar deels wat aan doen met de plaatsing van de luidsprekers en waar je zit. Meerdere subwoofers verspreiden door de kamer helpt ook. Of grote bass traps plaatsen. :bakkie: De minst invasieve methode, is om de tonen die te hard doorkomen, te corrigeren met een DSP. Dat komt de punch ten goede. Heb je een meetset en een DSP?
...
Hoe de luidspreker klinkt wordt in de eerste plaats bepaald door de frequentierespons. Als een luidsprekerontwerper zijn werk goed heeft gedaan, zit daar maar beperkt verschil tussen. Als je een meetset en DSP hebt, kan je de frequentierespons zelf vormen zoals je wilt en maakt het zelfs niet meer uit wat de ontwerper ervan heeft gemaakt.
...
Ben het met je eens dat veel basproblemen ruimteproblemen zijn. Echter zijn er luidsporekerontwerpen die daar beter rekening me houden en "ruimtevriendelijker" zijn. Tevens een paar kanttekeningen bij het wegDSPen van problemen:
  • Resonantieproblemen krijg je volgens mij niet echt weg, hooguit minder hoorbaar maar de vervorming niet echt
  • Vervorming kan je niet echt wegDSP-en
  • Smalbandige dips in de frequentierepons krijg je ook niet weg
Het is volgens mij beter om te beginnen met de best mogelijke analoge situatie en dan zaken die je op de analoge manier niet kan wegkrijgen proberen weg te DSP-en.
satefan

Bericht door satefan »

Je geeft aan dat stemmen, diepte en separatie belangrijk zijn.

Mijn ervaring is dat de kwaliteit dan de drivers het fundament is voor goede stemmen en separatie. Drivers die (relatief) weinig vervormen zullen hier een grote bijdrage leveren. Uiteraard is het overall ontwerp belangrijk, maar een randvoorwaarde (voor mij) zijn de beste drivers gebruiken die je kan vinden (lees: betalen).

De overstap naar de Bliesma tweeter en de Purifi drivers leverden hier een hele flinke stap vooruit op (t.o.v de SBAcoustiscs drivers). Het verschil is zo significant dat ik eigenlijk niet veel meer nadenk over andere drivers als ik een andere speaker zou gaan bouwen.

Satefan
Walt

Bericht door Walt »

Helemaal mee eens, anders gaat het na 3 jaar weer kriebelen of het beter kan.
avdboom

Bericht door avdboom »

Bedankt voor all het meedenken en de suggesties!
Die van Heissmann ziet er wel tof uit. Ik denk met een goede kwaliteit wisselfilter wel en de top regionen van mijn budget.
  • Wat denken jullie van deze wavecor drivers?
Chocomel schreef: ma 29 mei 2023, 9:35

In de tweede plaats komt de afstraling. Markbakk noemde daarom al dat een kleine middentoner -en dus een driewegontwerp- een goed idee is. Voor een ander geluid, kun je ook kijken naar luidsprekers met een compleet andere afstraling dan wat je nu hebt. Met waveguides of zelfs hoorns kan je de afstraling bijvoorbeeld smaller krijgen, wat een geluidsbeeld met meer focus oplevert, maar dat je ook minder omringt. Een voorbeeld is de Monacor Momo (Klant + Ton 6/2009). De Econowave-varianten zijn nog extremer. Daarmee kom je wel uit op een bredere kast dan de 23 cm die je nu hebt.
Daar ben ik het niet hélemaal mee eens. De keuze in het ontwerp heeft ook echt wel invloed. Zo zou de DD8 die ik heb gebouwd in 14-18 liter kast een behoorlijke punch hebben... echter dan mis je weer wat diepgang... Dat is de concessie die ik gemaakt heb. Iets meer laag, iets minder strak en punch. Ik hoop met meer cm2 conusoppervlakte dat dat niet meer zo een compromis hoeft te zijn...

Ook is het zo dat je drie luidsprekers naast elkaar zet met dezelfde kast/drivers maar het filter gemaakt door verschillende mensen en componenten ze alle drie toch anders zullen klinken, zelfs met een frequentie response die niet veel van elkaar afwijkt. De signatuur van de drivers kan je natuurlijk niet aanpassen emt een spoel of condensator, maar wel de synergie tussen de verschillender drivers.

DSP is geen optie voor mij. Wat betreft afstraling zeker een punt. Ik vindt overigens een tweeter met waveguide altijd wel een flinke plus! Dat is dus zeker iets dat ik mee neem.
satefan schreef: ma 29 mei 2023, 15:56
Je geeft aan dat stemmen, diepte en separatie belangrijk zijn.

Mijn ervaring is dat de kwaliteit dan de drivers het fundament is voor goede stemmen en separatie. Drivers die (relatief) weinig vervormen zullen hier een grote bijdrage leveren. Uiteraard is het overall ontwerp belangrijk, maar een randvoorwaarde (voor mij) zijn de beste drivers gebruiken die je kan vinden (lees: betalen).
Zeker ook mee eens Satefan en Walther! Ik wil in basis drivers selecteren die de potentie hebben waar ik naar op zoek ben. En het liefst meteen een filter dat er eer aan doet, want upgraden van iets dat je al hebt is altijd duurder dan het meteen goed.
  • De Ekta MK2 ziet er in die zin goed uit... niet om dat het een Troels moet zijn maar... Illumunator woofer en 4" mid! En discovery tweeter (voorheen Peerless HDS, maar gecrossed op iets van 3 kHz, dus hoeft iets minder zwaargewicht te zijn...

Ook denk ik dat het met een 3-weg met paralel filter iets makkelijker zal zijn om desgewenst iets te tweaken waarbij de meer opties hebt dan bij een 2 weg (2.5 / MTM). Wat denken jullie? Uiteraard houd ik mijn ogen open voor meer!
avdboom

Bericht door avdboom »

Ik vindt overigens de Scan Speak MTM van Troels en de SBAcoestics met Satori drivers ook nog steeds aanspreken. De Discovery ligt realistisch gezien het beste in mijn budget. Alles daarna wordt stretchen. Zou er makkelijker meer aan willen kunnen uitgeven, maar dit is wat het is. Wil niet zeggen dat ik niet wat kán stretchen, maar het moet de moeite zijn. En dat onderzoek ik dan ook :wink: , nog tijd zat voor :)

Met de SS discovery is hier geloof ik best wat ervaring. Tony gebruikt ze ook veel, ook in MTM maar max 15cm. Ik wil toch wel graag 18cm bas/mid. i.v.m. het laag.
  • Hoe is de potentie voor stemmen, diepte en separatie voor de discovery lijn drivers? In vergelijking met bijv. de Illuminator drivers zoals in de Ekta Mk2?
http://www.troelsgravesen.dk/Discovery-MTM.htm

De SBAcoustic Satori drivers lijken echt wel een tree omhoog met underhung motor en symetric drive. De tweeter heb ik geen idee van.
  • Heeft iemand ervaring met drivers van dit merk en deze drivers?
http://www.troelsgravesen.dk/SBA-dAppo/ ... -large.jpg

Nog een vraag die in mij op kwam...
  • Zijn er generalisaties te maken in klankverschil tussen MTM en 2.5-weg systemen? De 2.5-weg heeft een tweede woofer voor alleen het laag en krikt het rendement op en de MTM spelen de woofers het hele laag/mid spectrum als ik het goed heb? Ik kan me voorstellen dat dit een wat ander effect geeft voor de luisteraar? Uiteraard zulllen de verschillen per speaker echt beoordeeld moeten worden maar zijn er in de grote lijn dingen die je ziet terugkomen hier in?
Leeuwarden

Waar woon jij ergens?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

avdboom.JPG
avdboom.JPG (17.27 KiB) 489 keer bekeken
Plaats reactie