Annastacia maar met een beetje Bill
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Annastacia maar met een beetje Bill
Hoi Bert, dat spanningsverschil is eenvoudig te verklaren. Het scheelt immers maar 10%. Heb je de buis al even gecontroleerd op emissie? Zou ik in ieder geval wel even doen.
Een kanaal doet ook niets Douwe uit de versterker komt een raar blok uit top blok zit een rimpel op had er beter wat meer moeten doen
Heb het nog niet eerder gezien zo
Maar ik heb een kist vol Ukrainische buizen 6N6P welk allemaal gemeten zijn !
Heb het nog niet eerder gezien zo
Maar ik heb een kist vol Ukrainische buizen 6N6P welk allemaal gemeten zijn !
- douwebakker
- Contacteer:
Daar kan ik zo ook niet veel van zeggen. Wat heb je op de ingang aangesloten? Ik zou een 50 mV 400Hz aanbieden en dan oven met de scoop kijken wat er mee gebeurt.
Nou daar ben ik weer
Op de 6SN7 staat 1 volt PP
Dewaarde is op zich niet interessant
Ik heb een hand vol buizen gepakt Douwe
En allemaal precies hetzelfde een kant veel meer spanning over de 27K 2x56KP weerstand
Ik heb het in kleur geschreven zwart begon ik mee is ook omcirkeld
Dan ga ik naar een andere Buis groen de waarde opgeschreven weer een andere buis er in blauw geschreven Weer een andere buis Rose
Ook heb ik de Wisselspanning gemeten met de scoop een kant 14 volt RMS andere 6 volt RMS
Je maakt mij niet wijs dat al die buizen dezelfde afwijking hebben
Zal de KT88 ook nog even omwisselen Gedaan Zelfde kant waar de meeste stroom loopt en spanning het laagste is Daar is ook De wisselspanning het grootst
Op de 6SN7 staat 1 volt PP
Dewaarde is op zich niet interessant
Ik heb een hand vol buizen gepakt Douwe
En allemaal precies hetzelfde een kant veel meer spanning over de 27K 2x56KP weerstand
Ik heb het in kleur geschreven zwart begon ik mee is ook omcirkeld
Dan ga ik naar een andere Buis groen de waarde opgeschreven weer een andere buis er in blauw geschreven Weer een andere buis Rose
Ook heb ik de Wisselspanning gemeten met de scoop een kant 14 volt RMS andere 6 volt RMS
Je maakt mij niet wijs dat al die buizen dezelfde afwijking hebben
Zal de KT88 ook nog even omwisselen Gedaan Zelfde kant waar de meeste stroom loopt en spanning het laagste is Daar is ook De wisselspanning het grootst
- douwebakker
- Contacteer:
Haal de eindbuizen er maar even uit Bert, en zet geen signaal op de ingang. Meet dan nog een keer de gelijkspanningen van de buis.
De zwart geschreven waarden kunnen helemaal niet goed zijn. Daar meet je een anodespanning van 354V bij een voeding spanning van 368V. Er loopt daar dus nagenoeg geen stroom. Dat kan niet goed zijn.
De zwart geschreven waarden kunnen helemaal niet goed zijn. Daar meet je een anodespanning van 354V bij een voeding spanning van 368V. Er loopt daar dus nagenoeg geen stroom. Dat kan niet goed zijn.
Het echt leuk worden als ik wist wat ik verkeerd genoteerd of verkeerd gemeten zou hebben
Maar bij deze geen signaal en geen eindbuizen erin
De Bias automaat is natuurlijk helemaal in geleiding waardoor het negatief nu zo afwijkend is
Afijn schiet maar Douwe altijd raak in mijn geval
Maar bij deze geen signaal en geen eindbuizen erin
De Bias automaat is natuurlijk helemaal in geleiding waardoor het negatief nu zo afwijkend is
Afijn schiet maar Douwe altijd raak in mijn geval
- douwebakker
- Contacteer:
Zo te zien is er nu geen verschil meer in de anodespanningen. Er loopt wel te weinig stroom door de twee helften van de fasedraaier.
Zo'n 1.39 mA per helft, terwijl het 7,5 mA zou moeten zijn. Dat is wel een beetje raar.
Er is nu ook geen ruimte voor een behoorlijke amplitude.
Ben je er wel zeker van dat je de ECC88 zomaar kunt vervangen door een 6NP6.
Ik wil morgen de grafieken van de beide buizen wel eens naast elkaar zien want er klopt toch iets niet Bert.
Zo'n 1.39 mA per helft, terwijl het 7,5 mA zou moeten zijn. Dat is wel een beetje raar.
Ik wil morgen de grafieken van de beide buizen wel eens naast elkaar zien want er klopt toch iets niet Bert.
Het is geen ECC88
Wat er van begin af aan in gezeten heeft is een ECC99 die is behalve de mid tap gloeidraad aansluiting gelijk aan de 6N6P
De midtap zit aan afscherming tussen de linker en rechter helft verder mag op poot 4-5 6N6P 6,3 volt Bij de ECC99 is dat 12,6 volt maar ik begin ook al alles door elkaar te husselen hoor
Edit een paar woordjes vergeten
Overigens de andere versterker met de print t.o.v. Buisvoet 40 mm naar links werkt naar behoren
Het is mis gegaan door iedere keer weer die midden tap te gebruiken op een 6N6P
Die heeft geen midden tap maar een screen aan pin 9
pootje 4 en 5 zijn voor de ECC99 en ook 6N6p gloeidraad met de kanttekening dat de ECC99 12,6 op pootje 4-5 wilt
Pootje 9 dat is de midden tap gloeidraad ECC99
Als je me morgen even tijd geeft meet ik dezelfde spanning op de andere helft die zoals ik gehoord heb gewoon goed , of ik er ook aan gemeten heb weet ik niet meer
Wat er van begin af aan in gezeten heeft is een ECC99 die is behalve de mid tap gloeidraad aansluiting gelijk aan de 6N6P
De midtap zit aan afscherming tussen de linker en rechter helft verder mag op poot 4-5 6N6P 6,3 volt Bij de ECC99 is dat 12,6 volt maar ik begin ook al alles door elkaar te husselen hoor
Edit een paar woordjes vergeten
Overigens de andere versterker met de print t.o.v. Buisvoet 40 mm naar links werkt naar behoren
Het is mis gegaan door iedere keer weer die midden tap te gebruiken op een 6N6P
Die heeft geen midden tap maar een screen aan pin 9
pootje 4 en 5 zijn voor de ECC99 en ook 6N6p gloeidraad met de kanttekening dat de ECC99 12,6 op pootje 4-5 wilt
Pootje 9 dat is de midden tap gloeidraad ECC99
Als je me morgen even tijd geeft meet ik dezelfde spanning op de andere helft die zoals ik gehoord heb gewoon goed , of ik er ook aan gemeten heb weet ik niet meer
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 23 mei 2023, 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Douwe al die stroom gaat toch door de stroombron en er valt 0.62 volt over de 39 ohm weerstanddouwebakker schreef: ↑di 23 mei 2023, 21:03Zo te zien is er nu geen verschil meer in de anodespanningen. Er loopt wel te weinig stroom door de twee helften van de fasedraaier.
I =u/r o.6/39=15,3 mA
- douwebakker
- Contacteer:
Zo zou het ook moeten, maar je ziet dat er 39V over de 2 parallel geschakelde 56 k weerstanden valt. Er loopt daar dus 39/28k = 1,39 mA
Re: Annastacia maar met een beetje Billd
De andere werkende versterker ook gemeten zonder eindbuizen en geen insturing
Grootste verschil zie ik bij de spanningen op de kathode 6N6P
Daar staat bij de niet goed werkende versterker 20 volt op de kathode ten opzichte ground
Bij de wel werkende 9 volt
En beide helften zijn aan elkaar gelijk wat spanningen betreft over de Anode weerstanden 199 Volt 6N6P
Met dezelfde buis als we eerder in de niet goed werkende versterker
Dus er zit iets verkeerds Douwe
Grootste verschil zie ik bij de spanningen op de kathode 6N6P
Daar staat bij de niet goed werkende versterker 20 volt op de kathode ten opzichte ground
Bij de wel werkende 9 volt
En beide helften zijn aan elkaar gelijk wat spanningen betreft over de Anode weerstanden 199 Volt 6N6P
Met dezelfde buis als we eerder in de niet goed werkende versterker
Dus er zit iets verkeerds Douwe
Ja inderdaad Alleen waarom Douwe ?douwebakker schreef: ↑di 23 mei 2023, 22:04Zo zou het ook moeten, maar je ziet dat er 39V over de 2 parallel geschakelde 56 k weerstanden valt. Er loopt daar dus 39/28k = 1,39 mA
- douwebakker
- Contacteer:
Daar gaan we even een nachtje over slapen Bert. Morgen verder.
- douwebakker
- Contacteer:
Heb je in de versterker die dan wel goed werkt ook zo'n fasedraaier printje zitten?
Ik snap mijn ipad niet meer
Maar verder
Rev 3 is gebruikt in de werkende versterker die is getest en is goed Douwe
Daar zit niet op de 15Nf na de LF in printpaal
Er zit na de +390Volt printpaal een 22uf 450 volt elko en een 100 Ohm weerstand ( 1K vond ik teveel ) bedoeld om de stroom te kunnen meten zonder rekenen
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Rev 4 was bedoeld voor de versterker waar jij een printje hebt ontworpen
Maar audio in zit aan de verkeerde kant
Ik hoop dat jij er wijs uit kan
Verder het zelfde als op rev3
Heb ik niet een print naar jou gestuurd , ben daar niet zeker van , ik zit nu niet goed in mijn vel twijfel aan bijna alles wat ik doe
Er zit op die print na de + 390Volt aansluiting elco 22uF 450Volt er na een weerstand 100 ohm die waarde heb ik er ingezet simpel om de stroom te kunnen zien zonder te rekenen
Verder zit er niet die 15nF op na aansluiting LF in zelfde als op rev3
Maar verder
Rev 3 is gebruikt in de werkende versterker die is getest en is goed Douwe
Daar zit niet op de 15Nf na de LF in printpaal
Er zit na de +390Volt printpaal een 22uf 450 volt elko en een 100 Ohm weerstand ( 1K vond ik teveel ) bedoeld om de stroom te kunnen meten zonder rekenen
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Rev 4 was bedoeld voor de versterker waar jij een printje hebt ontworpen
Maar audio in zit aan de verkeerde kant
Ik hoop dat jij er wijs uit kan
Verder het zelfde als op rev3
Heb ik niet een print naar jou gestuurd , ben daar niet zeker van , ik zit nu niet goed in mijn vel twijfel aan bijna alles wat ik doe
Er zit op die print na de + 390Volt aansluiting elco 22uF 450Volt er na een weerstand 100 ohm die waarde heb ik er ingezet simpel om de stroom te kunnen zien zonder te rekenen
Verder zit er niet die 15nF op na aansluiting LF in zelfde als op rev3
- douwebakker
- Contacteer:
Dus dat is een andere print. Waarom heb je die niet ook in deze gebruikt. Ik begrijp er niets meer van.
Het is heel simpel Douwe
Beide zijn gespiegeld
Als ik een van de vorige 40 printen zou willen gebruiken moet een stuk van de elcos afzagen of van de print Immers de buisvoet zit niet in het midden
Ik heb dat toch eerder laten zien ! Afijn ik weer het niet meer
Gebruik de bloeddruk verlagende pillen Weer
Nu krijg ik weer pijn in mijn voet , komt dit nu door al dat gesjouw nu loop ik weer met versterkers te sjouwen wat ik ook niet moet doen Maar ik weet niet anders het uit te leggen
Wil ik er wat aan doen moet ik ze weer versjouwen
Ik wordt gek van mezelf
Beide zijn gespiegeld
Als ik een van de vorige 40 printen zou willen gebruiken moet een stuk van de elcos afzagen of van de print Immers de buisvoet zit niet in het midden
Ik heb dat toch eerder laten zien ! Afijn ik weer het niet meer
Gebruik de bloeddruk verlagende pillen Weer
Nu krijg ik weer pijn in mijn voet , komt dit nu door al dat gesjouw nu loop ik weer met versterkers te sjouwen wat ik ook niet moet doen Maar ik weet niet anders het uit te leggen
Wil ik er wat aan doen moet ik ze weer versjouwen
Ik wordt gek van mezelf
- douwebakker
- Contacteer:
Oh, op die manier. Dat was me niet helemaal duidelijk.
In elk geval een les voor de volgende keer. Voortaan de buis in het midden van de print.
Ik kom er vanmiddag even op terug. Moet nu eerst gras maaien.
We hadden een niet maaien maand ingesteld. De maand mei is nog niet om maar het staat nu te hoog en anders krijg ik het er niet fatsoenlijk meer af.
In elk geval een les voor de volgende keer. Voortaan de buis in het midden van de print.
Ik kom er vanmiddag even op terug. Moet nu eerst gras maaien.
We hadden een niet maaien maand ingesteld. De maand mei is nog niet om maar het staat nu te hoog en anders krijg ik het er niet fatsoenlijk meer af.
Ik heb de sporen van print rev 3 opgetekend met en rode viltstift op het blauw lijkt het meer zwart
Douwe ik had 2 draden verwisseld nl B out en +390 Volt
Nu ik die omgedraaid hebt werkt alles goed
Kan mijn geluk niet op , zou ik het eindelijk af hebben , durf het nauwelijks tegeloven
Misschien straks het soldeer vloeimiddel weg poetsen
Rol van 1,5 kg gekregen maar het spettert nogal maar met een wattenstaafje en aceton poets je het zo weg
17 volt over 8 ohm hoe was het ook al weer u2/r is 17x17 is 10x17 is 170 + 7x17 is 70+49= 119+ 170 is 289/8= 3=24 over 4 9erbij is 49 dat gaat 6 x is 36 Watt en een beetje hoofdrekenen gaat ook nog
Zal er niet over mopperen vandaag !
Als je ff weg bent gebeuren er op eens wonderen
Nu ik die omgedraaid hebt werkt alles goed
Kan mijn geluk niet op , zou ik het eindelijk af hebben , durf het nauwelijks tegeloven
Misschien straks het soldeer vloeimiddel weg poetsen
Rol van 1,5 kg gekregen maar het spettert nogal maar met een wattenstaafje en aceton poets je het zo weg
17 volt over 8 ohm hoe was het ook al weer u2/r is 17x17 is 10x17 is 170 + 7x17 is 70+49= 119+ 170 is 289/8= 3=24 over 4 9erbij is 49 dat gaat 6 x is 36 Watt en een beetje hoofdrekenen gaat ook nog
Zal er niet over mopperen vandaag !
Als je ff weg bent gebeuren er op eens wonderen
- douwebakker
- Contacteer:
Het blijkt maar weer, Je bent zonder mij toch beter af.
Ben zeer blij met jouw hulp
Ik ga er vandaag nog wat aan poetsen
Spanningen DC en AC scoopplaatje erbij
En dan moet hij maar 12 uur aan staan muziek leveren
Dan pas gaat hij van de tafel af Douwe
Maar ik neem wel ff take 5 gisteravond veel telang bezig geweest liep 2300 uur nog printen te zoeken
23:15 naar bed
En 1:25 weer er uit en nog pijnstillers genomen ik lag met een holle rug in bed
Maar nu is het hopelijk gewonnen Douwe Alles werkt en nu moet het heel blijven
Dat zijn jouw woorden Douwe!Bericht door douwebakker » wo 24 mei 2023, 12:23
Het blijkt maar weer, Je bent zonder mij toch beter af.
Ben zeer blij met jouw hulp
Ik ga er vandaag nog wat aan poetsen
Spanningen DC en AC scoopplaatje erbij
En dan moet hij maar 12 uur aan staan muziek leveren
Dan pas gaat hij van de tafel af Douwe
Maar ik neem wel ff take 5 gisteravond veel telang bezig geweest liep 2300 uur nog printen te zoeken
23:15 naar bed
En 1:25 weer er uit en nog pijnstillers genomen ik lag met een holle rug in bed
Maar nu is het hopelijk gewonnen Douwe Alles werkt en nu moet het heel blijven
- douwebakker
- Contacteer:
Van mij ook felicitaties Bert, en Douwe
Ik heb de problemen en oplossingen gevolgd, wel op de achtergrond, ben zelf nog niet terug actief.
Het is knap hoe jullie vrij snel, over het forum, de versterker aan de praat hebben gebracht
Ik heb de problemen en oplossingen gevolgd, wel op de achtergrond, ben zelf nog niet terug actief.
Het is knap hoe jullie vrij snel, over het forum, de versterker aan de praat hebben gebracht
Ja Douwe heeft voor mij een goeie print gemaakt en het is tijd ook
Echt het hing als een anker om mn nek.
Het voelde niet meer als hobby maar alsof je naar iets vervelends toe moest iets Wat je zelf nodig vind !
Er is geen enkele dwang meer Alleen van mezelf Willy
Echt het hing als een anker om mn nek.
Het voelde niet meer als hobby maar alsof je naar iets vervelends toe moest iets Wat je zelf nodig vind !
Er is geen enkele dwang meer Alleen van mezelf Willy