meetgereedschap eerste actieve speaker

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

voor mijn eerste keer echt een speaker vanaf praktisch 0 bouwen heb ik denk ik nog wel wat spullen nodig 8-[
ik heb al drivers binnen waarmee ik ze wil bouwen maar hiervan wil ik zelf nog de parameters meten. is de DATS v3 hier de goede tool voor of zijn er andere/betere opties?
ik wil ze actief aan gaan sturen met Hypex fusion versterkers, hiervoor zal ik akoestische metingen moeten gaan doen. Ik zie dat veel mensen de UMIK-1 gebruiken maar lees ook dat HFD daar niet mee overweg kan. Wat is slim om te doen, UMIK-1 met REW of een andere optie zodat ik direct in HFD kan werken?

graag jullie input :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Henkjan »

DATS ga je niet veel aan hebben, die kan alleen maar t/s parameters meten.

wat ik me herinner van dat HFD programma is dat het idd een meetset wil waar in en uit van de zelfde interface komen. Rudy (Rumoh) verkoopt prima complete setjes

dat gezegd hebbende, ik heb Nescio ontwikkeld met de Hypex module met USB aan de PC als bron , en een losse meet mic. maar met die opzet kan je dus niet simuleren.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Jij bedoelt deze set?

https://www.rumoh.eu/accessories/measur ... 4bit/96khz

Kan ik hier zowel de frequentie respons mee voor in REW en HFD maar ook de T/S parameters?
Ik wilde de DATS V3 kopen voor T/S parameters omdat ik die wil verifiëren van de drivers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: vr 19 mei 2023, 23:37
wat ik me herinner van dat HFD programma is dat het idd een meetset wil waar in en uit van de zelfde interface komen. Rudy (Rumoh) verkoopt prima complete setje
Klopt. Om het goed te laten functioneren moet de klok van de ADC en DAC synchroon zijn. Dat kan alleen als dat dezelfde klok op dezelfde audiokaart is! Dat geldt ook voor Arta als je daarmee impulsmetingen en dual channel metingen gaat doen. Derhalve kan Arta in principe niet met 2 verschillende audiokaarten werken! Dat setje van Rumoh is een leuke instapper. Al moet je daar nog wel zelf een audioversterker voor aandragen en weet ik niet hoe accuraat de mic kalibratie file is. Is een universele set die je voor zowel HFD, REW als ARTA kunt gebruiken! Zo te zien zit er een meetjig bij om T/S parameters op te meten en heb je DATS daarvoor dan niet nodig.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Als ik metingen doe voor de fusion versterker dan ga ik toch uit die de geluidskaart rechtstreeks de fusion versterker in? Dan heb ik toch geen meetversterker nodig?
Het zou wel gunstig zijn als ik alles met de set van rumoh kan doen ipv let 2 losse componenten (lees dats v3 en umik1)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Je kunt beter je geld investeren in een ARTA licentie (niet per se nodig in eerste instantie) en daarmmee leren omgaan. Al heb ik het idee dat de Leonidas adepten meer met REW zijn opgevoed ;)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Ik denk dat de meeste Leonidas adapten helemaal niet met Meten zijn opgevoed haha.
Maar nu ik actief aan wil gaan sturen is het wel handig dat ik weet wat ik in de dsp moet verwerken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door satefan »

hardbats schreef: za 20 mei 2023, 10:25
Als ik metingen doe voor de fusion versterker dan ga ik toch uit die de geluidskaart rechtstreeks de fusion versterker in? Dan heb ik toch geen meetversterker nodig?)
Correct. Ik gebruikte altijd REW als meetsoftware (ik kon maar niet wennen aan de Hypex software), de laptop direct digitaal op de ingang van de Hypex en je kunt de sweep over de versterker van de Hypex draaien. Werkt prima.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Zeker, maar dan wel buiten de DSP om. Met ARTA kun je een dual channel meting doen. Dan gebruik je de uitgang van de versterker (middels een verzwakker) als referentie. Daarmee nivelleer je dan alle fouten in de weergaveketen tot aan de speaker. Weet niet of je met REW dat ook kan doen. Ben daar niet zo bekend mee.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

satefan schreef: za 20 mei 2023, 11:07
hardbats schreef: za 20 mei 2023, 10:25
Als ik metingen doe voor de fusion versterker dan ga ik toch uit die de geluidskaart rechtstreeks de fusion versterker in? Dan heb ik toch geen meetversterker nodig?)
Correct. Ik gebruikte altijd REW als meetsoftware (ik kon maar niet wennen aan de Hypex software), de laptop direct digitaal op de ingang van de Hypex en je kunt de sweep over de versterker van de Hypex draaien. Werkt prima.

Groet,

Satefan
Wat heb jij aan spullen om het te meten? Ik kan niet digitaal uit naar de hypex op mijn laptop, dan zal ik van usb naar optisch/spdif moeten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door ds23man »

Gewoon via de analoge ingang, wel alle filters in het kanaal uitzetten. Als je met een USB microfoon gaat werken kun je faseverschillen tussen de drivers niet bepalen en dat heb je nou net nodig om de delay in te stellen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door satefan »

Analoog kan ook prima inderdaad.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Oke dus dat is dan analoog vanuit de soundcard naar de hypex? Of vanuit m'n laptop?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Als je voor die Rumoh kit gaat: Analoog vanuit de daarbij meegeleverde USB geluidskaart! Anders kun je geen goede impulse metingen doen en niet met Pink Noise meten. Zie ook wat ik al eerder schreef: viewtopic.php?p=2061760#p2061760
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Oke top. Dan ga ik voor de set van rumoh ipv de data v3 en de umik1.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

Goede keus! Zeker als je de weg nog een beetje moet vinden scheelt dat veel getob. Het is al lastig genoeg om e.e.a. te doorgronden en onder de knie te krijgen ;)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Dat kun je wel stellen ja. Maar ik denk een goede basis te hebben om op te bouwen. Het goede gereedschap, een setje Hypex FA503 van gerhard, een setje drivers en een idee hoe het moet worden.
Voor de rest leun ik op de kennis op het forum en dan komt er na verloop van tijd hopelijk een goed klinkende speaker.
Eerst ga ik proberen om de Liionidas OB om te bouwen naar actieve aansturen, dat lijkt me een makkelijker begin omdat het al een spelend ontwerp is dus hoe het nu klinkt moet zeker te evenaren zijn.
Daarna mijn eigen ontwerp te gaan maken met 2 12inch woofer en een fullrange maar dat zal een apart topic worden.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door TabCam »

Ik vind de UMIK2 niet veel toevoegen voor een frequentierespons maar wel voor de vervormingsmetingen. Zelf heb ik ook een analoge keten met een RMI Babyface Pro en een Presonos1 meetmicrofoon. Moet nog een keer met ARTA aan de slag, meetketenfouten wegmeten met wen tweekanaalsmeting lijkt mij wel handig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Shadow »

Clio meetsysteem?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door ds23man »

En dat heeft wat als voordeel?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Shadow »

Daar ben ik ook wel eens benieuwd naar 8)
Moet zeggen dat ik Doede DDD in Hengelo ermee heb zien werken en dat het er goed uitzag...
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door TabCam »

ds23man schreef: zo 21 mei 2023, 14:42
En dat heeft wat als voordeel?
Clio is gekalibreerd, timing is volledig onder controle van het meetsysteem en is naar mijn ervaring erg nauwkeurig. Je bent gebonden aan hun software wat iets gelimiteerder is maar het meet wel veel sneller en gemakkelijker.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door hardbats »

Ik heb gisteren de set van Rumoh besteld :goedzo:
Kijken of we wat metingen voor elkaar kunnen krijgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door Pjotr »

TabCam schreef: ma 22 mei 2023, 23:24
ds23man schreef: zo 21 mei 2023, 14:42
En dat heeft wat als voordeel?
Clio is gekalibreerd, timing is volledig onder controle van het meetsysteem en is naar mijn ervaring erg nauwkeurig. Je bent gebonden aan hun software wat iets gelimiteerder is maar het meet wel veel sneller en gemakkelijker.
Dat is toch met Arta en Rew niet anders? 'Tis maar wat je smaak is, net als met auto's, Apples, Ramen enz. Clio is een duur commercieel systeem, over de 2k€ om te beginnen en gesloten. Arta en Rew zijn niet commerciële share ware.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: meetgereedschap eerste actieve speaker

Bericht door ds23man »

Het verbaast me dat Clio nog steeds bestaat met al die goedkope usb interfaces en freeware tegenwoordig.
Plaats reactie