16e Luisterdag Breda zondag 7 mei 2023
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Re: 16e Luisterdag Breda zondag 7 mei 2023
Ik ben heelhuids weer thuis en heb mij vandaag niet verveeld. Ik heb geen ondermaatse projecten gezien dus ik kan helaas niet mekkeren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
top dag weer!
Bedankt Joram voor de puike organisatie
Bedankt Joram voor de puike organisatie
Ook weer thuis, al moest ik wel rond 14.00u afhaken. Om te beginnen is dit echt goed georganiseerd, de luidsprekers stonden in de goede ruimte, en die leken qua akoestiek toch behoorlijk te kloppen. Ook knap hoe de z.g. zelfbouwprojecten gebouwd en vooral afgewerkt zijn. Nog mooier te horen hoe kleinere speakers groots klinken!
Blij dat ik geweest ben, was echt benieuwd wat anderen maken.
Jos.
Blij dat ik geweest ben, was echt benieuwd wat anderen maken.
Jos.
- asterduc
- Contacteer:
Het was fijn om jullie na al die jaren terug te zien, ook al had ik moeite om sommigen te herkennen onder die weelderige haardossen. De kapsalons zijn al terug open hoor jongens!
Teveel: subbas!
Te weinig: bezoekers
Knap geregeld: de organisatie
Prachtig: de locatie
Overheerlijk: de koffie
Gezellig: de gesprekken
Top notch: het materiaal
Ontspannen: de sfeer
Teleurstellend: de afwezigen
Trots: Wojtek
Verrassend: de kleine sets
Gemis: de introductie speech
@Shadow, hero of the day, knap werk, ontzettend bedankt.
Sorry, heb enkel foto's gemaakt van mijn eigen spullen
Sorry, heb enkel foto's gemaakt van mijn eigen spullen
- pappaleo
- Contacteer:
-
tigradekat
Wat een leuke dag gisteren mensen, hulde aan de organisatie! Top geregeld Joram! 
Wat heb ik mooie dingen gezien en gehoord
@Asterduc: Wojtek heeft alle reden om trots te zijn, zijn Textreme zuilen waren buitengewoon. Indrukwekkend
@Hardbats: Bedankt voor het delen van je streaming set-up, dat ging super relaxed
ik heb genoten van je set, met name met de track Air van MMMD. OB kan niet laag? Mwoah, dacht het wel
Zelfs de buren kwamen klagen
Ik hoop dat de bezoekersaantallen weer gaan toenemen, aan de sfeer en de kwaliteit van de sets zal het alvast niet liggen!
Wat heb ik mooie dingen gezien en gehoord
@Asterduc: Wojtek heeft alle reden om trots te zijn, zijn Textreme zuilen waren buitengewoon. Indrukwekkend
@Hardbats: Bedankt voor het delen van je streaming set-up, dat ging super relaxed
Ik hoop dat de bezoekersaantallen weer gaan toenemen, aan de sfeer en de kwaliteit van de sets zal het alvast niet liggen!
Was leuke om de sets zo te kunnen vergelijken Foppe, hoe dezelfde muziek toch heel anders kan klinken tussen open baffle en een gesloten systeem. Was leuk om te doen
En Air van MMMD rammelt best goed ja
En Air van MMMD rammelt best goed ja
Gezellig , na een lange tijd weer eens naar een audio zelfbouw dag .
Niet zoveel bezoekers maar de meeste die ik ken toch gezien .
Nu heb ik Bas zijn OB eens in levende lijve kunnen zien en horen , indrukwekkende driver die Platinum 10 .
Heb genoten van Ed zijn monitor speakers , op zijn versterker klonk het al goed maar op mijn Mirand A1 versterker kwamen deze pas echt tot leven .
En nu Wojtek zijn textreme zuilen , in 1 woord wow . Zowel op de Lyngdorf als op de Mirand amp . Hoop ooit deze speakers op Wojtek zijn Klasse A versterkers te horen .
De voorversterker van Ben , de Blowtorch werd bij deze gebruikt samen met de Mirand A1 amp .
Deze pre amp klonk fantastisch en is ook zo gebouwd . Heb helaas geen foto van de pre .
Niet zoveel bezoekers maar de meeste die ik ken toch gezien .
Nu heb ik Bas zijn OB eens in levende lijve kunnen zien en horen , indrukwekkende driver die Platinum 10 .
Heb genoten van Ed zijn monitor speakers , op zijn versterker klonk het al goed maar op mijn Mirand A1 versterker kwamen deze pas echt tot leven .
En nu Wojtek zijn textreme zuilen , in 1 woord wow . Zowel op de Lyngdorf als op de Mirand amp . Hoop ooit deze speakers op Wojtek zijn Klasse A versterkers te horen .
De voorversterker van Ben , de Blowtorch werd bij deze gebruikt samen met de Mirand A1 amp .
Deze pre amp klonk fantastisch en is ook zo gebouwd . Heb helaas geen foto van de pre .
Laatst gewijzigd door meanman64 op ma 08 mei 2023, 9:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Vond het gisteren weer zeer de moeite waard om al jullie scheppingen te aanschouwen, vast te houden en natuurlijk te beluisteren. En jongens, wat lag het niveau weer hoog, heerlijk om zoveel vakmanschap bij elkaar te zien en horen. Hulde aan Joram voor de organisatie !
Maandag ochtend, nog een beetje duf hier
Erg veel bijzonder fraai afgewerkte projecten zoals deze set:
Al honderd keer geroepen maar nog maar een keertje : diepe buiging voor Joppe. Zoals de meeste hier koop ik gewoon mijn drivers maar dat je dan zoiets zelf kan maken ... kwijl....
Vond het overigens leerzaam om te horen dat jullie ze beter vonden klinken nadat hij ze op stands geplaatst had omdat dat met mijn Joppostaatjes ook het geval is. Om ze echt te laten zingen staan ze het liefste los en op oorhoogte.
Eindelijk eens goed kunnen luisteren naar Leo zijn kindjes, vond het verrassend om te horen hoe goed jullie dit kunnen laten klinken zonder electronische trukendoos. En die afwerking, wow.
Heb iets met kleine luidsprekertjes en om dan zoiets als dit te horen spelen bewijst voor mij wederom dat het niet altijd groot hoeft.
Blijft toch wel een van mijn favoriete cheap tricks dit tweetertje.
Lekker evenwichtig speakertje waar je uren naar kan luisteren zonder dat het gaat vervelen, een duidelijke step-up t.o.v de kuikens. Ben mij zwaar aan het inlezen op het bouwtopic
Slechte foto van een erg fijn klinkende set, vooral de basweergave vond ik erg goed zonder accenten zoals die vaak bij de wat mindere reflex implementaties te horen is. Knap gedaan die afstemming met de DX !
Even van opzij dan maar, heb als vierkante kasten maker veel bewondering voor dit soort ontwerpen.
Vind het op zo'n dag altijd moeilijk om de koppen/forumnamen/scheppingen te combineren dus ook wat plaatjes geschoten van de bouwers.
Papaleo, meneer Calimero
Wat een joekels. Heb ze even gehoord op dat orgel nummer wat eerst op die set met seas subs gedraaid werd en later op Leon zijn nalatenschap. Als ie meeleest - doet ie vast - Leon, je ontwerp heeft voor mij maar weer bewezen dat voor druk in het laag Sd een sleutelrol speelt.
OB bouwer hardbats, respect voor het feit dat je Leon zijn nalatenschap levend houdt !
HenkJan en ondergetekende deelde kamertje 3.
Andre - weer zo'n houtbewerker waar ik mijn petje voor afneem en Joppe die met zijn zelfbouw magnetostaten het allemaal echt zelf bouwt
De set van AatV op een setje EL84 PP waarvan hij zelf zei dat het niet zijn sterkste ontwerp was. Ben geen buizen expert maar wat ik hoorde klonk fijn.
AatV en JohnP
Mijn Joppostaatjes met MFB, ben zelf nog niet geheel tevreden met de laag weergave. Sublaag doet ie goed maar er mist inderdaad iets in de 100~300hz richting aansluiting met de planar. Mischien toch nog maar een versie bouwen met discovery woofertjes ipv de sky's en de servoloop nog eens onder handen nemen. Ik ga aan de slag met jullie tips, dank voor alle feedback !
Toch ook even een veer naar de catering, het broodje was zalig en met 9 euro goed betaalbaar.
De ingestraalde
camera buisjes van Joram, ze brachten mij terug naar mijn MTS tijd waar mijn leraar electronica er destijds een heel hoofdstuk aan wijdde.
Maandag ochtend, nog een beetje duf hier
Al honderd keer geroepen maar nog maar een keertje : diepe buiging voor Joppe. Zoals de meeste hier koop ik gewoon mijn drivers maar dat je dan zoiets zelf kan maken ... kwijl....
Eindelijk eens goed kunnen luisteren naar Leo zijn kindjes, vond het verrassend om te horen hoe goed jullie dit kunnen laten klinken zonder electronische trukendoos. En die afwerking, wow.
Heb iets met kleine luidsprekertjes en om dan zoiets als dit te horen spelen bewijst voor mij wederom dat het niet altijd groot hoeft.
Blijft toch wel een van mijn favoriete cheap tricks dit tweetertje.
Lekker evenwichtig speakertje waar je uren naar kan luisteren zonder dat het gaat vervelen, een duidelijke step-up t.o.v de kuikens. Ben mij zwaar aan het inlezen op het bouwtopic
Slechte foto van een erg fijn klinkende set, vooral de basweergave vond ik erg goed zonder accenten zoals die vaak bij de wat mindere reflex implementaties te horen is. Knap gedaan die afstemming met de DX !
Even van opzij dan maar, heb als vierkante kasten maker veel bewondering voor dit soort ontwerpen.
Vind het op zo'n dag altijd moeilijk om de koppen/forumnamen/scheppingen te combineren dus ook wat plaatjes geschoten van de bouwers.
Papaleo, meneer Calimero
Wat een joekels. Heb ze even gehoord op dat orgel nummer wat eerst op die set met seas subs gedraaid werd en later op Leon zijn nalatenschap. Als ie meeleest - doet ie vast - Leon, je ontwerp heeft voor mij maar weer bewezen dat voor druk in het laag Sd een sleutelrol speelt.
OB bouwer hardbats, respect voor het feit dat je Leon zijn nalatenschap levend houdt !
HenkJan en ondergetekende deelde kamertje 3.
Andre - weer zo'n houtbewerker waar ik mijn petje voor afneem en Joppe die met zijn zelfbouw magnetostaten het allemaal echt zelf bouwt
De set van AatV op een setje EL84 PP waarvan hij zelf zei dat het niet zijn sterkste ontwerp was. Ben geen buizen expert maar wat ik hoorde klonk fijn.
AatV en JohnP
Mijn Joppostaatjes met MFB, ben zelf nog niet geheel tevreden met de laag weergave. Sublaag doet ie goed maar er mist inderdaad iets in de 100~300hz richting aansluiting met de planar. Mischien toch nog maar een versie bouwen met discovery woofertjes ipv de sky's en de servoloop nog eens onder handen nemen. Ik ga aan de slag met jullie tips, dank voor alle feedback !
Toch ook even een veer naar de catering, het broodje was zalig en met 9 euro goed betaalbaar.
De ingestraalde
Lekker verslag Chris !! altijd leuk om te lezen !! mijn oren moeten ook nog even bijkomen.
Bij veel objecten is men dan ook terecht blij "dat hij stil is", in mijn geval dus niet.
Ben er wel achter wat het dan wel was, thuis hing de DAC aan de server met het NFS protocol, en ik had al wel vroeg uitgezocht of het ook goed ging met het 4 TB USB schijfje, dat werkte dus perfect.
Alleen dan vergeten bij het afkoppelen dan de koppeling met de NFS server te wijzigen, en in Breda zocht hij (ROON server) zich suf naar de (data) Server, en dan ook het netwerk wat niet te koppelen was, en dan heb je een stevige xxx dag.
Nu opnieuw opzetten en zien dat we hem de bibliotheek laten opbouwen.
Verklaring van de afkorting: het NFS protocol is dan de schijf/directory van de ene computer delen naar een andere computer, zodat het voor die andere PC lijkt alsof het zijn eigen schijf is.
Het is een andere als het SMB of SAMBA, of CIFS.
Ben er wel achter wat het dan wel was, thuis hing de DAC aan de server met het NFS protocol, en ik had al wel vroeg uitgezocht of het ook goed ging met het 4 TB USB schijfje, dat werkte dus perfect.
Alleen dan vergeten bij het afkoppelen dan de koppeling met de NFS server te wijzigen, en in Breda zocht hij (ROON server) zich suf naar de (data) Server, en dan ook het netwerk wat niet te koppelen was, en dan heb je een stevige xxx dag.
Verklaring van de afkorting: het NFS protocol is dan de schijf/directory van de ene computer delen naar een andere computer, zodat het voor die andere PC lijkt alsof het zijn eigen schijf is.
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 08 mei 2023, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb dit nummer net even op "standje buren" gedraaid, bijna idioot hoe laag dit gaat..........tigradekat schreef: ↑ma 08 mei 2023, 7:15..............
@Hardbats: Bedankt voor het delen van je streaming set-up, dat ging super relaxedik heb genoten van je set, met name met de track Air van MMMD. OB kan niet laag? Mwoah, dacht het wel
Zelfs de buren kwamen klagen
![]()
![]()
Jos.
Is er nog ergens een bouwverslag van die monitoren ik vond ze erg lekker klinken!asterduc schreef: ↑zo 07 mei 2023, 23:44Het was fijn om jullie na al die jaren terug te zien, ook al had ik moeite om sommigen te herkennen onder die weelderige haardossen. De kapsalons zijn al terug open hoor jongens!
Sorry, heb enkel foto's gemaakt van mijn eigen spullen![]()
hannesie schreef: ↑ma 08 mei 2023, 21:34Bij veel objecten is men dan ook terecht blij "dat hij stil is", in mijn geval dus niet.![]()
Jammer dat je hem niet werkend hebt gekregen
haha, ik heb een keer Pink floyd gehoord hoor. en die klonk toen heel aardig.
Ik ga ook om mooie muziek te beluisteren, en om sommige sets te tergen met mijn keuze's. De lol om te kijken wanneer een set het begeeft, en vervolgens een paar nummers te zoeken waarop de set excelleert. Leve het streamen in hoge kwaliteit!!!
Allereerst: de organisatie is nog nooit zo goed geweest!!! Dank je wel Joram!
En voor iedereen die de moeite heeft genomen om wat mee te nemen: ook bedankt!!!!!!
Mijn shazams oogst van de dag:
Marcin Wyrostek, Moldav Kan geen youtube vinden hiervan, deze lopen steevast vast op deze muziek/link)
En als je je speakers dan toch naar de klote wil hebben dan zal deze track zijn best voor je doen. Even voor de duidelijkheid: loepzuivere opname. Ja, het ligt dus aan je set.....:
En om je ego als je de basweergave mist pak je deze:
en als je een goede basgitaar wil horen pak je deze (en goedgekeurd door ed):
En gewoon een lekker liedje als je van geproduceerd houd. Sault met Wildfires is ook gewoon erg mooi
en deze laatste kennen we natuurlijk allemaal wel!

Dus als er weer eens iemand loopt te mekkeren dat er alleen maar Nils Lofgren met Keith don't go wordt gedraaid. Niet dus (al heb ik hem wel gehoord hahaha) . We hebben zelfs Hans Zimmer live gehoord!!!!
Opvallende klasse:
- de witte vloerstaanders van Wozsniak. Konden zelfs blijven staan met hard groot werk. Niet met alles even sterk, maar bovenal topnivo.
- de ovale donker rode speakers. Gewoon lekker en mellow om te luisteren zonder dat je wat mist om muziek (!) te luisteren
- de kleintjes van Leo. Zowel de grijze (super klank kleur en erg in your face) als de rode calimero's (erg verfijnd) met BELACHELIJKE basnivo's voor dat formaat. Bijna van het formaat als die van Chris, maar die hebben meer controle en ja, met de magnetostaten van Joppe erbovenop...zucht....
Ik heb niet alles kunnen beluisteren, maar het bouwnivo was zo vreselijk hoog, dat ik me bijna schaam voor mijn oudere projecten.
Weet iemand nog welke tweeters dat waren, rond, zwart met zwarte mesh ervoor, licht teruggetrokken als een extreem ondiepe waveguide. Toen ik zei dat ze vreselijk goed waren maar welke het precies waren zeiden er wel 3 man welke het waren maar ben het weer vergeten. Waren het die Seas 27TBCD's?
De situatie bij de ruimte was enerzijds verbeterd (mooie parkeerruimte) en anderzijds verslechterd (oma woonde nu in de mooiste ruimte...). ook de pizza situatie was deze keer erg erg lekker
Ben trouwens nog heelhuids thuisgekomen, ondanks het ontbreken van nuttige achterremmen op de motor
Dikke vette winst van het huidige tijdsgewricht: goeie streaming...... wat is dat toch fijn he... Maakt zo'n luisterdag erg fijn en handzaam. Meer tijd voor muziek en ouwehoeren.
Ik ga ook om mooie muziek te beluisteren, en om sommige sets te tergen met mijn keuze's. De lol om te kijken wanneer een set het begeeft, en vervolgens een paar nummers te zoeken waarop de set excelleert. Leve het streamen in hoge kwaliteit!!!
En voor iedereen die de moeite heeft genomen om wat mee te nemen: ook bedankt!!!!!!
Marcin Wyrostek, Moldav Kan geen youtube vinden hiervan, deze lopen steevast vast op deze muziek/link)
En als je je speakers dan toch naar de klote wil hebben dan zal deze track zijn best voor je doen. Even voor de duidelijkheid: loepzuivere opname. Ja, het ligt dus aan je set.....:
En gewoon een lekker liedje als je van geproduceerd houd. Sault met Wildfires is ook gewoon erg mooi
Dus als er weer eens iemand loopt te mekkeren dat er alleen maar Nils Lofgren met Keith don't go wordt gedraaid. Niet dus (al heb ik hem wel gehoord hahaha) . We hebben zelfs Hans Zimmer live gehoord!!!!
Opvallende klasse:
- de witte vloerstaanders van Wozsniak. Konden zelfs blijven staan met hard groot werk. Niet met alles even sterk, maar bovenal topnivo.
- de ovale donker rode speakers. Gewoon lekker en mellow om te luisteren zonder dat je wat mist om muziek (!) te luisteren
- de kleintjes van Leo. Zowel de grijze (super klank kleur en erg in your face) als de rode calimero's (erg verfijnd) met BELACHELIJKE basnivo's voor dat formaat. Bijna van het formaat als die van Chris, maar die hebben meer controle en ja, met de magnetostaten van Joppe erbovenop...zucht....
Ik heb niet alles kunnen beluisteren, maar het bouwnivo was zo vreselijk hoog, dat ik me bijna schaam voor mijn oudere projecten.
Weet iemand nog welke tweeters dat waren, rond, zwart met zwarte mesh ervoor, licht teruggetrokken als een extreem ondiepe waveguide. Toen ik zei dat ze vreselijk goed waren maar welke het precies waren zeiden er wel 3 man welke het waren maar ben het weer vergeten. Waren het die Seas 27TBCD's?
De situatie bij de ruimte was enerzijds verbeterd (mooie parkeerruimte) en anderzijds verslechterd (oma woonde nu in de mooiste ruimte...). ook de pizza situatie was deze keer erg erg lekker
Ben trouwens nog heelhuids thuisgekomen, ondanks het ontbreken van nuttige achterremmen op de motor
Dikke vette winst van het huidige tijdsgewricht: goeie streaming...... wat is dat toch fijn he... Maakt zo'n luisterdag erg fijn en handzaam. Meer tijd voor muziek en ouwehoeren.
Wowly schreef: ↑ma 08 mei 2023, 23:36haha, ik heb een keer Pink floyd gehoord hoor. en die klonk toen heel aardig.
![]()
Opvallende klasse:
Ben trouwens nog heelhuids thuisgekomen, ondanks het ontbreken van nuttige achterremmen op de motor![]()
leuk dat je er was ! dacht heej waar is de persoon die het eerst deed ? (ik ben slecht in nmamen) je hebt nu 2 keer deze woofertjes gehoor 2 keer met de zelfde gebreken haha. al hoewel het heeeeel goed mogelijkj is dat het mijn onkunde van baffle step was 2 keer ! haha
-
tigradekat
Ja, nog bedankt Jan
Dit is dus echt een prachtige opname, maar werd zo plat als een dubbeltje op mijn set in de grote zaal zodra het volume iets omhoog ging. Hier thuis klinkt het dus wel spookachtig mooi. Die opname legt dynamische beperkingen genadeloos bloot.
Nog zo'n track staat op de ultimate demonstration disc vol. 1 van Chesky: Festival te Deum door het Westminster Choir. Prachtig opgenomen, zonder enige dynamische compressie, met een mic in de nok van de kerk geloof ik.
Seas 27TBCD/GB-DXT denk ik? Ton had die in zijn set.Wowly schreef: ↑ma 08 mei 2023, 23:36Weet iemand nog welke tweeters dat waren, rond, zwart met zwarte mesh ervoor, licht teruggetrokken als een extreem ondiepe waveguide. Toen ik zei dat ze vreselijk goed waren maar welke het precies waren zeiden er wel 3 man welke het waren maar ben het weer vergeten. Waren het die Seas 27TBCD's?