shit de conus zit scheef!! wat nu?
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
shit de conus zit scheef!! wat nu?
Tangband heeft wat nieuws:
een asymetrische speaker
(nou ja, nieuw... JVC had dit ook al eens met hun "Oburikon")
(nou ja, nieuw... JVC had dit ook al eens met hun "Oburikon")
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
wat ik van t verhaal begrijp doelen ze op dat je bij symetrische montage op de baffle uiteraard in 3 kanten de zelfde afstand hebt tot de kant van de kast, en dat he dat nu niet hebt. dus de diffractie is er wel,maar 'uitgesmeerd'
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
En daarmee ook een groter probleemgebied.
Hierbij gaan ze wel uit dat je de afwijking horizontaal houdt.
Hierbij gaan ze wel uit dat je de afwijking horizontaal houdt.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Normaal maken ze bij Tang Band niet van dit soort fouten.
Kun je ze nog terugsturen?
Kun je ze nog terugsturen?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Morel heeft ook tweeters met een asymmetrische faceplate, en bij tweeters is dit meer zinvol dan bij breedbanders.
https://www.soundimports.eu/nl/morel-st-1308.html
Het vreemde is, dat in het filmpje na ca 3 minuten het effect besproken wordt op een manier waaruit voor mij blijkt dat de videomaker geen idee heeft wat het fenomeen diffractie is...
https://www.soundimports.eu/nl/morel-st-1308.html
Het vreemde is, dat in het filmpje na ca 3 minuten het effect besproken wordt op een manier waaruit voor mij blijkt dat de videomaker geen idee heeft wat het fenomeen diffractie is...
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Wat is het verschil met een elliptische conus? Ik denk trouwens niet dat het om al dan niet gelijke afstanden tot de rand van de baffle gaat, maar om steeds verschillende afstanden tussen de spreekspoeldrager en de surround.
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Of dat diffractie zo'n rol speelt? Ik kan me wel voorstellen dat er minder harmonische resonanties in het asymmetrisch membraan optreden.
Maar of dat zo is en of je er geen andere nadelen op de koop toe krijgt? Een wobbelende beweging van het geheel zou ik me zo kunnen bedenken.
Maar of dat zo is en of je er geen andere nadelen op de koop toe krijgt? Een wobbelende beweging van het geheel zou ik me zo kunnen bedenken.
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Hobby HiFi heeft hier ooit een artikeltje aan gewijd.
Ergens rond april. Dat betrof heel oude luidspreker units waar deze keuze ook eens gemaakt was. Ik kan de uitgave zo gauw niet vinden.
Ergens rond april. Dat betrof heel oude luidspreker units waar deze keuze ook eens gemaakt was. Ik kan de uitgave zo gauw niet vinden.
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Vind ik het optisch ook niet mooi, net als die scheve spiegeleieren van Morel. Het oog wil immers ook wat.
Tang Band W4-2356 "scheve" full range
Kwam ik net tegen:
http://www.tb-speaker.com/products/w4-2356
https://audioxpress.com/article/test-be ... tb-speaker
Ze zijn zeker creatief daar bij TangBand!
http://www.tb-speaker.com/products/w4-2356
https://audioxpress.com/article/test-be ... tb-speaker
Ze zijn zeker creatief daar bij TangBand!
Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?
Het gaat met name om dat de voice coil off center zit, baffle difractie kan een reden zijn denk ik ?. nadeel waarschijnlijk minder lineair? daarnaast gaat die 1 a 2 cm niet heel veel oplossen op een grotere baffle, gezien de difractie problemen lager in frequentie zitten dan 1a 2 cm offset van de tweeter... (golflengte enzo). als je het al wil oplossen zoals dit kun je gewoon de fullrange iets meer naar links of rechts doen op de baffle. nadeel... net zoals bij deze woofer is dat een meting links van de speaker anders is als rechts.. niet veel maar tja.
