shit de conus zit scheef!! wat nu?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door Henkjan »

Tangband heeft wat nieuws:
20230118194930_Tang-Band-W4-2356-Speaker-FrontWeb.jpg
een asymetrische speaker
(nou ja, nieuw... JVC had dit ook al eens met hun "Oburikon")

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door ds23man »

Diffractie in welke richting?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door Henkjan »

wat ik van t verhaal begrijp doelen ze op dat je bij symetrische montage op de baffle uiteraard in 3 kanten de zelfde afstand hebt tot de kant van de kast, en dat he dat nu niet hebt. dus de diffractie is er wel,maar 'uitgesmeerd'
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door beijert »

En daarmee ook een groter probleemgebied.

Hierbij gaan ze wel uit dat je de afwijking horizontaal houdt. :)
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door pvanlingen »

Normaal maken ze bij Tang Band niet van dit soort fouten.
Kun je ze nog terugsturen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door Pjotr »

'Tis wel een originele 1-april grap :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door wouter »

Morel heeft ook tweeters met een asymmetrische faceplate, en bij tweeters is dit meer zinvol dan bij breedbanders.
https://www.soundimports.eu/nl/morel-st-1308.html

Het vreemde is, dat in het filmpje na ca 3 minuten het effect besproken wordt op een manier waaruit voor mij blijkt dat de videomaker geen idee heeft wat het fenomeen diffractie is...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door markbakk »

Wat is het verschil met een elliptische conus? Ik denk trouwens niet dat het om al dan niet gelijke afstanden tot de rand van de baffle gaat, maar om steeds verschillende afstanden tussen de spreekspoeldrager en de surround.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door richard »

Of dat diffractie zo'n rol speelt? Ik kan me wel voorstellen dat er minder harmonische resonanties in het asymmetrisch membraan optreden.
Maar of dat zo is en of je er geen andere nadelen op de koop toe krijgt? Een wobbelende beweging van het geheel zou ik me zo kunnen bedenken.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door beijert »

Hobby HiFi heeft hier ooit een artikeltje aan gewijd.

Ergens rond april. Dat betrof heel oude luidspreker units waar deze keuze ook eens gemaakt was. Ik kan de uitgave zo gauw niet vinden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door richard »

Vind ik het optisch ook niet mooi, net als die scheve spiegeleieren van Morel. Het oog wil immers ook wat.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Tang Band W4-2356 "scheve" full range

Bericht door timpert »

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Tang Band W4-2356 "scheve" full range

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Tang Band W4-2356 "scheve" full range

Bericht door timpert »

Die heb ik helemaal gemist...
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: shit de conus zit scheef!! wat nu?

Bericht door WrineX »

Het gaat met name om dat de voice coil off center zit, baffle difractie kan een reden zijn denk ik ?. nadeel waarschijnlijk minder lineair? daarnaast gaat die 1 a 2 cm niet heel veel oplossen op een grotere baffle, gezien de difractie problemen lager in frequentie zitten dan 1a 2 cm offset van de tweeter... (golflengte enzo). als je het al wil oplossen zoals dit kun je gewoon de fullrange iets meer naar links of rechts doen op de baffle. nadeel... net zoals bij deze woofer is dat een meting links van de speaker anders is als rechts.. niet veel maar tja.
Plaats reactie