Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door OpaBert »

Douwe snapte iets niet Ik ook niet
Ik heb altijd geleerd dat de anode spanning hoger moet zijn dan de Anode spanning
Klopt dat wel is dat Alleen zo en zo ?
Ik heb verschillende 2 Buizen boeken muiderkring een uit 1965 en een uit 1973
In allebei het zelfde plaatje we begrijpen dat niet
Anne ben jij nog hier ? Snap jij hoe en waarom ?
Bijlagen
065B6747-A999-407C-91B4-EF913470BF19.jpeg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door timpert »

Schermroosterspanning kan hoger zijn dan anodespanning. In deze schakeling is rekening gehouden met een voedingsspanning van 265 Volt en een spanningsval van 15 Volt over de primaire wikkeling van de trafo als gevolg van de DC weerstand. Hier is kennelijk een Rdc van 150 Ohm aangenomen. In de Philips data staat een vergelijkbaar werkpunt:
el34_se.jpg
Veel eindpentodes voor audio zijn ontworpen om met de schermroosters op de voedingsspanning van de eindtrap gebruikt te worden. Dat scheelt een extra voedingsspanning voor de schermroosters en dus kosten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door OpaBert »

timpert schreef: di 02 mei 2023, 10:27
Schermroosterspanning kan hoger zijn dan anodespanning. In deze schakeling is rekening gehouden met een voedingsspanning van 265 Volt en een spanningsval van 15 Volt over de primaire wikkeling van de trafo als gevolg van de DC weerstand. Hier is kennelijk een Rdc van 150 Ohm aangenomen. In de Philips data staat een vergelijkbaar werkpunt:el34_se.jpgVeel eindpentodes voor audio zijn ontworpen om met de schermroosters op de voedingsspanning van de eindtrap gebruikt te worden. Dat scheelt een extra voedingsspanning voor de schermroosters en dus kosten.
Dus die 2 K is geen DC weerstand maar Wisselstroom weerstand ?
Bij welke frequentie is dat dan ? Er 20 hz op staan of 10 kHz veel hoger komt niet vaak voor lager dan 20 hz ook niet ,in ieder geval bij gewone muziek instrumenten, synthesizers niet in begrepen
Ik heb geen DC weerstand opgegeven bij EI trafo,s Hammond of Edcor kunnen vinden Wel bij pilitron 90 ohm dat zal bij een EI trafo niet lager zijn eerder wat hoger
En die 15 volt is dus wel verklaard en vaak zit er bij de schermrooster aansluiting ook een weerstand in serie van 1K of meer of aangesloten op een UL tap van de trafo
Bedankt voor de uitleg
Bijlagen
27DEA77C-A015-43A4-A76B-7394039CEBE6.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door douwebakker »

timpert schreef: di 02 mei 2023, 10:27
Schermroosterspanning kan hoger zijn dan anodespanning. In deze schakeling is rekening gehouden met een voedingsspanning van 265 Volt en een spanningsval van 15 Volt over de primaire wikkeling van de trafo als gevolg van de DC weerstand. Hier is kennelijk een Rdc van 150 Ohm aangenomen. In de Philips data staat een vergelijkbaar werkpunt:el34_se.jpgVeel eindpentodes voor audio zijn ontworpen om met de schermroosters op de voedingsspanning van de eindtrap gebruikt te worden. Dat scheelt een extra voedingsspanning voor de schermroosters en dus kosten.
Dat is een beetje te gemakkelijk,ik denk dat je redenatie niet opgaat. Het datablad betreft hier alleen de eigenschappen van de buis. Men houd er geen rekening mee dat er een UGT zal worden gebruikt.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door OpaBert »

Er staat daar toch een luidspreker afgebeeld Douwe !
en waren misschien toen wel 10 watt speakers met 2K wisselstroom impedantie Misschien is dat opgegeven bij 1KHz
Heb je niet zo,n speaker zet je er een impedantie trafo tussen Toch ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: di 02 mei 2023, 11:31
Er staat daar toch een luidspreker afgebeeld Douwe !
en waren misschien toen wel 10 watt speakers met 2K wisselstroom impedantie Misschien is dat opgegeven bij 1KHz
Heb je niet zo,n speaker zet je er een impedantie trafo tussen Toch ?
Ja, in het buizenboek van de muiderkring.
Niet op het officiële datablad van Philips. https://frank.pocnet.net/sheets/030/e/EL34.pdf
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door OpaBert »

Ik heb hier een philips boek uit 1952
Bijlagen
9A832F15-BE7A-4836-B153-43B523EF3A5B.jpeg
569D91C5-5A2E-4BDD-85F2-03497B95ED13.jpeg
0E19C954-08F6-4021-8352-3DB1F67B4701.jpeg
80393662-D1C1-48CC-9391-BFEAB8CB1482.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 02 mei 2023, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door Pjotr »

Gaat alleen om de DC instelling Bert wat daar in het databoek staat. Die getekende weerstand is de AC belastingsweerstand! Maar je hebt gelijk, normaliter heb je ook nog een weerstand in serie met het rooster. Het databoek heeft verder geen weet daarvan, noch van wat de DC weerstand van de trafo is.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door OpaBert »

Dit wordt mij te gestest houdoe
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door timpert »

Ik denk dat ze voor de DC weerstand een aanname hebben gedaan, 150 Ohm is geen gekke waarde voor de trafo's van toen. Als je naar het knipseltje kijkt dat ik eerder postte dan zie je in de rechter kolom Rg2=0 staan. Het schermrooster hangt dus direct aan de voeding. Niet echt "best practice" lijkt me, maar het kan dus wel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door Pjotr »

Het zal ook niet heel veel uitmaken: Het keerrooster staat sowieso op "0V" (eigenlijk op kathode potentiaal).
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door OpaBert »

Ik heb last van stress bloeddruk is te hoog zo hoog dat ik er medicijnen voor moet gaan slikken
En ik voel de stress en die ontstond in dit topic toen ik mijn bericht uploaden voor Douwe met met gegevens uit dat Philips boek en ik opeens ook Pjotr er op dook om iets bij te dragen wat ik al wist toen moest ik Douwe antwoorden en Pjotr en kreeg ik een soort paniek
Dus heb even hier de knop omgedraaid
Ga eerst deze week een poging wagen de Annabil te repareren Douwe heeft een mooie print getekend en bij JLPCB laten maken
En dag nog iets heel vervelends waar ik als een berg tegen opzie
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door timpert »

Sterkte ermee! Dit zijn geen zaken waarover je stress zou moeten krijgen, als dat toch gebeurt dan is even afstand nemen inderdaad het juiste om te doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door Pjotr »

Lekker een frisse neus halen Bert i.p.v. forummen. Hobbyen moet ontspannen niet stressen. Veel sterkte er mee!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenboek EL34 schema Ua lager Ug2

Bericht door nl3prc »

Vind ik ook al te veel stress door de inflatie
Plaats reactie