TS2019-PP80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: TS2019-PP80

Bericht door Marp »

Leeuwarden schreef: ma 30 jan 2023, 11:27
Rustig door… Ze komen eerst even op luxe V313 plankje en nadien in een kastje…
Eerst gescheiden, maar daarna toch nog samen... waarom ervaar ik dat nou als een déjà vu? :-k
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Echt geen idee… :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Als ik me niet vergis staat er een artikel in de AudioXpress over deze versterker.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Kappa7 »

In de audioXpress van Mei komt die.
Ik heb hem wel al gehoord en is en erg mooie versterker geworden.
Is wel iets anders geworden als in je openings post staat.
Er is met name een se interface bijgekomen en een fasedraaier.
Meer gegevens staan op de site van Menno.
https://mennovanderveen.nl/index.php/nl/
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Ik zal even een exemplaar leesvoer aanschaffen, eens kijken wat er voor verschillen zijn.
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: TS2019-PP80

Bericht door Peter1 »

Ik merk dat de KT88 vaak gewisseld wordt met de KT120 en dit als positief ervaren wordt.
Bij de KT88 is de ingang electrode capaciteit 16,5pF maar bij de KT120 is dat 29pF.
Moet ik me daar zorgen over maken i.v.m. de mindere weergave van de hogere frequenties? Of is dit te verwaarlozen?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door douwebakker »

Peter1 schreef: zo 16 apr 2023, 22:52
Ik merk dat de KT88 vaak gewisseld wordt met de KT120 en dit als positief ervaren wordt.
Bij de KT88 is de ingang electrode capaciteit 16,5pF maar bij de KT120 is dat 29pF.
Moet ik me daar zorgen over maken i.v.m. de mindere weergave van de hogere frequenties? Of is dit te verwaarlozen?
Welnee Peter, voor audio maakt dat eigenlijk niks uit.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

KT88 wordt vaak vervangen door KT120 omdat die laatste wat meer “ballen” heeft. Op dit moment heb ik dat voor mijn set niet echt nodig. Neus staat bij mij nog steeds richting KT88 omdat die in meer smaak varianten verkrijgbaar is. Lastige is dat je je niet een aantal verschillende buizen aanschaft om dat eens te gaan ervaren. Overigens is de KT150 bij mij ook nog steeds in beeld. Wat ik lees zou die wat “ronder” qua geluid moeten zijn dan de KT120. Al met al lastig verhaal. Kriebelt inmiddels weer behoorlijk om deze versterker af te maken maar momenteel is het qua werk even mega vermoeiend en is de motivatie nog niet groot genoeg om de kriebel even te krabben. Ook omdat ik thuis geen werkplek meer heb om mijn soldeerspullen e.d. even te kunnen laten staan…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Alle buizen zijn rond Jan, maakt niks uit!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

8)
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: TS2019-PP80

Bericht door Peter1 »

Ik volg via zijn boeken en internet het Trans verhaal al heel lang, eigenlijk van bij het begin. Maar nu ik op pensioen ben wil ik er ook echt een gaan bouwen.
De Trans SE-10 is een complete bouw-kit en ik lees er veel positieve kritieken over. Maar die 10 watt is wel wat weinig.
Dan is er nog de Trans SE-18 watt en dat lijkt mij beter.
Maar de Trans PP-80 heeft natuurlijk met zijn 80 watt een volwaardig vermogen.

Wat mij opvalt bij de Trans SE is dat in tegenstelling met een klassieke SE hier de 3de harmonische vervorming (die wel zeer laag is) dominant is. En bij de PP is het net andersom en is de 2de harmonische de dominerende vervorming wat ik op zich wel leuker vind. Alleen weet ik niet of je bij dergelijke lage waarden dat verschil nog wel hoort.

Alleen is de vraag voor mij: zijn er echte klank verschillen te horen tussen die 3 Trans versterkers? Heeft iemand onder jullie deze, 1 of bij voorkeur alle 3, kunnen beluisteren? En zo ja, wat zijn jullie indrukken en/of de verschillen?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb geen antwoord op bovenstaande vraag maar voor de gelegenheid wel onderdelen besteld om de draad maar weer eens op te pakken…
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TS2019-PP80

Bericht door dre »

De Gold Lion 6550 vond ik altijd erg fraai.

Die kunnen er ook in toch?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef: di 18 apr 2023, 12:46
De Gold Lion 6550 vond ik altijd erg fraai.

Die kunnen er ook in toch?
Ja, dat kan…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Even voor de buizen deskundigen onder ons een misschien wel enigszins domme, niet door kennis gehinderde vraag: kan je deze versterker ook in triode schakelen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: TS2019-PP80

Bericht door timpert »

Nee, daar is de anodespanning met 760 Volt te hoog voor. Dat vinden de schermroosters erg onprettig.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Thanks, aan de ene kant jammer, aan de andere kant hoef ik me daar dan ook niet druk over te maken…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Zie het ding eerst maar eens spelend te krijgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Precies…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TS2019-PP80

Bericht door Pjotr »

Wat is met je werkplek gebeurd eigenlijk? Is wel een voorwaarde daarvoor!
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: TS2019-PP80

Bericht door Peter1 »

Leeuwarden schreef: di 18 apr 2023, 12:24
Ik heb geen antwoord op bovenstaande vraag maar voor de gelegenheid wel onderdelen besteld om de draad maar weer eens op te pakken…
Heb je hier de printen besteld? en ook de BOM lijst bij Mouser gebruikt om je onderdelen te bestellen?
En ook de trafo's bij Menno van der Veen? Of verkies je andere mogelijkheden?

https://www.meten-en-aan-buizenversterk ... cb-webshop
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

De link die jij plaatst is van later datum dan de versie die ik bouw. Zie eerste pagina van dit topic…
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: TS2019-PP80

Bericht door Peter1 »

Peter1 schreef: ma 17 apr 2023, 20:37
Alleen is de vraag voor mij: zijn er echte klank verschillen te horen tussen die 3 Trans versterkers? Heeft iemand onder jullie deze, 1 of bij voorkeur alle 3, kunnen beluisteren? En zo ja, wat zijn jullie indrukken en/of de verschillen?
Dit is het antwoord die ik rechtstreeks via mail heb gekregen en ter informatie wil delen;

"Ja, geluidsverschillen zijn er zeker. De SE-10 bestaat geheel uit buizen. De 2e harmonische vervorming ligt hier wat hoger dan bij SE-18. Dat betekent een warmere klankkleur en iets minder detail. Maar nog wel met de typische Trans kwaliteiten. (lees: de eindtrafo's worden aangestuurd door eindbuizen met een zeer lage uitgangs-impedantie. De eind-trafo's kunnen hierdoor beter hun werk doen. Bij de SE-18 en de TRANS PP-80 zijn in het voortraject de buizen vervangen door mosfet's en/of IC's. Om de simpele reden dat ze hun werk veel beter aankunnen dan een buis ooit in dezelfde schakeling kan doen. Er zijn meer details te horen en meer diepte. Soundstage is groter. Bij de PP80 komt de kracht van het vermogen er ook nog bij. Kortom, ik luister er nog steeds met plezier naar."

Dus heb ik hierop mijn keuze gebaseerd en heb de onderdelen besteld voor de Trans PP80. Alleen moet ik nog wachten op de PCB's. Maar die zouden over 1,5 week weer leverbaar zijn.

Bij de Mouser onderdelen was er wel 1 onderdeel niet meer beschikbaar; Ref 594-222280800016 BFC280800016 2PF-18PF 250V

En die heb ik vervangen door Ref; 594-2222-808-11229 BFC280811229 2.5PF-22PF 250V
Ook heb ik van enkele gevoelige onderdelen wat reserve besteld want een nabestelling van slechts enkele onderdelen kost dan duurden aan verzendkosten dan de waarde van de onderdelen zelf, zoals de mosfet's en nog enkele andere.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: TS2019-PP80

Bericht door timpert »

Sommige dingen op de meteen-aan-buizenversterkers site roepen wel wat vragen bij me op, vooral dit printje voor een softstart: https://www.meten-en-aan-buizenversterk ... formatoren. Kijkend naar de layout vraag ik me af of dit wel helemaal veilig is:
img_2160.jpg
De schakeling wordt gevoed uit de 6,3 V gloeispanning, maar de sporen die netspanning voeren en de sporen die gloeispanning voeren lopen door elkaar en er zit over het hele printje een copper pour die nergens op aangesloten is. Een nette scheiding tussen de primaire en secundaire circuits ontbreekt volledig en de pour zorgt ervoor dat de minimale isolatie afstanden nergens gehaald worden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Barry2001 »

Inderdaad. Wat je fout kunt doen op een print zit hier fout. Geen diode over de spoelspanning van het relais, of die moet ingebouwd zitten, niet uitgezocht. Losse planes, losse koperflietertjes, nergens respect naar kruipafstand en een layout die nergens op slaat. Volgens mij wil je niet weten wat N 230V op de onderkant doet. Dit zou niet zo in een webshop verkocht mogen worden.
Plaats reactie