CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door WrineX »

IK wou al een tijdje kijken naar de Stratec,Carver en B&G RD series. tweeters. een lijn source die goede aftraling heeft maar ook nog eens heeel laag kan

hierbij een paar videos, eerst maar eens een kleintje maken, voordat ik 600 magneten koop haha :)


Deel 1 bouw van een klein model 40 cm plaats van 1.5 meter of meer.

[ Bekijk op youtube ]

Deel 2 Meetingen en een muziekje in mono

[ Bekijk op youtube ]

Deel 3 2e paneeltje af. eens luisteren hoe het klinkt in stereo. en zo heb ik 2 frames om mee te klooien. ik kan nog zooooo veel dingen proberen en veranderen. JEEJ

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er veel belovend uit.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door WrineX »

Kappa7 schreef: zo 02 apr 2023, 21:55
Dat ziet er veel belovend uit.
hihi nu is de vraag krijg ik iets af voor 7 mei :) hihi
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door Rien Kleinjan »

Joppe,in een ver verleden heb ik diverse keren naar de Amazing Carvers kunnen luisteren : 4 grote woofers en een ribbon. Dat klank was geweldig. Ik ben dus benieuwd wat dit project gaat opleveren.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door WrineX »

Rien Kleinjan schreef: ma 03 apr 2023, 8:53
Joppe,in een ver verleden heb ik diverse keren naar de Amazing Carvers kunnen luisteren : 4 grote woofers en een ribbon. Dat klank was geweldig. Ik ben dus benieuwd wat dit project gaat opleveren.
De Carver was in dat opzicht een goed idee vind ik. goedkope woofers OB :) en dan het grootste deel laten doen door hun tweeter. wie weet wat het brengt, zover wat betreft hoe laag ze kunnen (dat is altijd een ding als je het smal wil) niet teleurgesteld !

mogen ook dure woofers zijn maar die van de carver waren gebaseerd op hoge QTS , in andere woorden goedkoop woofertje :) wel dudelijk dat ze mee wouden liften op de apooge stijl :) leeek er heeel veel op :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door WrineX »

En video 4,,,

was benieuwd of mijn claim van 86 dB (als ze 4 omh waren) ze zijn namelijk 1 ohm wel klopte (gemeten met een goedkope dB meter), ik ben niet vergeten er 6 dB af te trekken, maar ik heb ze hier gemeten tegenover de DS135 dayton woofers die 86.6 dB zijn. en dacht ach als ik dan toch alles heb staan draai ik nog een liedje. daarnaast had ik even gekeken waar die dikke bult vandaar komt rond de 2.6Khz zo te zien grotendeels door de afmetingen van het paneel maar zelfs met giga afrondingen blijft daar nog wel wat van over dus wellicht een combinatie van beide (weet alleen niet wat het ander is)


[ Bekijk op youtube ]
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door Rien Kleinjan »

Joppe, ik vond het veel belovend. Alleen die test opstelling zou ik anders doen. Net als bij de Carvers en de Apogee speakers (heb ik zelf gehad) zou ik een strook mdf van enkele centimeters aan de ene kant en aan de andere kant iets van 20 centimeter breed en liefst schuin gezaagd. Boven smal en onder breed. Verder viel me bij de Apogee Duettas op dat de ribbon erg los hing. Het fladderde enigszins op de tocht, als het ware. Ik ben heel erg benieuwd naar een versie van een meter hoog. Overigens heb ik vroeger een ribbon tweeter uit de Amazing Carver gehad. Een kennis van me had deze speakers en had er een voorover laten vallen. Tweeter kapot ... Carver heeft hem een nieuwe opgestuurd en de oude kreeg ik. Dat ding heeft jaren in de kast gelegen en uiteindelijk heb ik hem weggegooid. Dom, dom, dom. Er waren alleen een paar magneten gebroken ....
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CARVER - STRATEC - B&G RD Planar tweeter maar dan met een eigen sausje

Bericht door WrineX »

Ja de apogee versie is ook meer een ribbon , carver, B&G RD , stratec en dit ding , zijn meer een planar magnetic met corugatie :)

wat betreft behuizing of iets heb ik nog geen enkel idee. ik wou hier even kijken of de piek van dfe baffle difractie af kwam. en dat is het deels.. er is toch nog ook iets anders. wat geen idee nog.
Plaats reactie