- 2 x Seas H1189 27TDFC of 2 x Seas H1212 27TBFC
- 4 x Vifa XG18WH00
- 8 x SLS 315 830669

Ik twijfel nog of ik de H1189 of de H1212 tweeter moet gaan gebruiken, ze zijn namelijk aan elkaar gewaagd zoals de zien op onderstaande plot uit SpeakerWorkshop. In ieder geval zijn beide tweeters een goede match voor de Vifa XG18's en de curve is recht zonder gebruik te maken van een L-pad, uiteraard moet een meting van het protoype nog uitwijzen of dit in de praktijk ook opgaat. Dit is allemaal simulatie na de drivers gemeten te hebben op een infinite baffle (gat in de deur).

Leuk detail zijn de Vifa XG woofers die een nette geventileerde korf hebben gelijkend op de Scan-Speak revelator woofers, een poolkernboring, glasfiber conus en double-roll surround. De plots voor zowel de frequentie als de 3D-waterfall zien er veelbelovend uit, en voor de prijs is het een hele goede driver ($ 45). Hieronder nog even een detail foto van de conus.

Voor het dipool laag volg ik Tony z'n voorbeeld en ga voor veel conusoppervlak, alleen kies ik voor vier 12" woofers per kant. Ik heb hiervoor de Peerless SLS 12 (830699) gekozen omdat deze een grote Xmax hebben, 9-mm en gezien de andere specs prima geschikt zijn voor dipool laag. Het is leuk om te zien dat veel van de engineering van de XLS subs nu ook hier toegepast wordt op een veel goedkopere woofer ($75). Kortom, ik ga hard aan de slag, want er moet nog aardig wat werk verzet worden voordat deze combinatie goed speelt.
Tips en suggesties zijn uiteraard welkom!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com