2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

:lol: Ik zag het, dat is smd techniek, moeten zeker ergens opgezet worden, ga er aankomende week mee bezig, dit weekend neemt de boot meer tijd in beslag, die moet vaarklaar gemaakt worden voor het seizoen. Stuur nog even een berichtje met de totale kosten Peter, dan maak ik het over. :goedzo:
De buizen uit Slowakije zijn ook in goede staat binnengekomen dus we kunnen weer verder met afbouwen als de trafo's ook besteld en binnen zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja, veel te mooi weer om binnen te blijven! O:)

Heb ze vanmiddag even goed opgemeten. Moet de data nog even van alle 3 in een net Excel plotje stoppen: Vanavond na het eten. Dan stuur ik jullie ook even een PB v.w.b. de kosten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

De I/V curven van de Broadcom ledjes en de 5mm LED zoals gemeten:
LED I-V curven.GIF
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door AatV »

Volg dit topic af en aan en het kan zijn dat ik wat gemist heb, maar wat is de uitgangsimpedantie eigenlijk van de FET mu followerschakeling zoals deze uiteindelijk voorgesteld is?

groet,
Aat
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik ben de envelop kwijt waarop ik de berekening heb gedaan, maar ik zal het binnenkort even meten.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door AatV »

timpert schreef: za 18 mar 2023, 22:18
Ik ben de envelop kwijt waarop ik de berekening heb gedaan, maar ik zal het binnenkort even meten.
Alvast bedankt!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb 4 leds gemeten en de rode heldere led van Peter had enorm veel harmonische, bij elke 1000hz tot 20K en flinke.
De andere leds deden het beter, maar de spanningen zijn ook behoorlijk verschillend op de anode.
Bijlagen
led vervorming.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Heb je ook een plaatje van het vervormingsspectrum?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Vergeten te maken. Ga ik morgen laten zien zowel van de betere als van de slechte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Mooi resultaat =D> Vind het elkaar niet heel veel ontlopen. Eigenlijk zou je de Va bij iedere led gelijk moeten trekken met een serieweerstandje voor een eerlijk vervormingsvergelijk. Al heb ik niet het idee dat dat nog veel uit gaat maken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb nog even de uitdraai uit Arta gemaakt met 113Vpp uitsturing
De helder rode led van peter 52% gaat ook wel
De 6000 50% de harmonische blijven hoog en komt ook het slechtst uit de vervorming
De HE 50% heeft maar 2 grote harmonische
De Chinees 47% toont de beste resultaten ook op de verdere harmonische
Maar wat zegt dit verder, maakt het nu dan zoveel uit welke led je gebruikt, want de goedkoopste(5ct) lijkt het best te scoren.
Bijlagen
heldere peter.jpg
6000.jpg
HE.jpg
chinees.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Lastig te zeggen. Ik zie ook veel 50Hz rommel. Wat je graag wilt zien is een snel aflopen van de harmonischen. Dat doen de 2 laatste plaatjes het beste. E.e.a. hangt ook af van het instelpunt van zowel led als buis. I.t.t. tot een buis heeft zo'n led diode een exponentiële karakteristiek wat vrij veel harmonischen kan genereren. Ter vergelijk zou je de buis eens in kunnen stellen met een kathodeweerstand.

[edit]
B.t.w. Je kunt screenshots in Arta direct maken met het "copy" knopje linksboven. Je kunt dan een regel tekst opgeven met wat het voorstelt. Wel zo handig. Heb je een licentie dan kun je het plaatje gelijk saven als .png voor het web. Heb je de gratis probeer versie dan kun je alleen naar het clipboard kopiëren. Dan moet je even via Paint als tussenstap om het te kunnen saven.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik ben nu druk met mijn speakers, dus ik kan even niet meten. Maar zodra het grofstoffelijke werk klaar is zal ik de meting ook eens doen om resultaten te vergelijken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik ben nog even met het schema bezig geweest en ben benieuwd of de kathode weerstand R7 (2a3)zo klopt die ik had uitgerekend en de kathode weerstand(6z51n) i.p.v. de led kathode (D1).
Bijlagen
2a3-40.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik zou R2 reduceren naar 3k9, anders hou je geen voedingsspanning over bij 12 mA. Ook even een condensator tussen de 300V en massa zetten (22 uF is genoeg), en dan bouwen maar!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

die had ik met de grote voeding al naar 10k gebracht en zat dan op 320V maar met de nieuwe voeding zal ik die aanpassen.
ik heb ook met een weerstand van 150R op de kathode getest met 169V anode en 1,74V kathode spanning en de grafiek oogt met dezelfde waarde 114Vpp veel rustiger dan met de leds, hoe kan dat?
ik heb de he led er ook onder geplaatst
Bijlagen
weerstand 114vpp.png
heled114vpp.png
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Heb je nog wat vorderingen gemaakt? Ik heb nog even wat gekeken naar de actieve load, en wat je ziet heeft allemaal te maken met de impedantie die de buis nog "ziet" als gevolg van de externe belasting. Je hebt als het goed is twee versies op de printjes die ik je gestuurd heb: eentje met condensator en de wat eenvoudigere zonder. Die zonder vermenigvuldigt de belasting (π x duim) zo'n drie keer, dus de buis is nog steeds belast met een weerstand en daardoor voert die ook wisselstroom. Dat levert een wisselspanning op over de LED en dat zie je terug in de vervorming. De versie met condensator doet zo'n 10 keer (mischien ook meer) en is daardoor schoner. Het schoonst is dan een kathodeweerstand, maar daar staat tegenover dat de versterking een beetje meer afhankelijk wordt van de aangesloten belasting omdat de anodeimpedantie van de buis toeneemt. Ik denk dat je gewoon even moet kijken luisteren wat je het best bevalt, want de versie met LED is weer beter in het aansturen van de capacitieve last die het rooster vormt. Het aloude adagium van "2e orde gooed, 3e orde slèèècht" (beetje mekkerend uitspreken) over vervorming is tamelijk achterhaald, dus je kan elke combinatie onbevooroordeeld een kans geven.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Na de weerstand ben ik er niet meer mee bezig geweest, maar wil het andere printje nog wel uitproberen. de buizen zijn allemaal binnen net als de andere onderdeeltjes.
Ik sta te wachten op de behuizing die midden mei zal komen en ik moet de voeding en de ugt's nog bestellen en dan kan ik weer verder.
Na de vakantie zal ik eens gaan kijken naar het andere printje, nu eerst een weekje weg. :wink:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

De kast is inmiddels binnen en ik ben begonnen met het binnenwerk, heb de trafo's bij toroidy besteld en een afstandbediening.
Ik ben toch van plan om de de 2a3 kathode met wisselstroom aan te voeren ipv gelijkspanning, ook omdat de trafo 2x2,5V/ 5A levert.
maar nu zag ik dat je dan een balans regeling voor de brom moet inbouwen?
Is deze noodzakelijk of alleen als er brom overblijft en heb ik dan genoeg (teveel)aan de potmeter van 100r 4W?
Bijlagen
binnen chassis.jpg
2ad potm.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

Dag Peter, ik heb zelf nog nooit een versterker met direct verhitte kathodes gebouwd maar mijn gevoel zegt dat het wel nodig is om deze potmeters te gebruiken. Ik zou tenminste de ruimte in je versterker reserveren voor deze ontbrommers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Yep. Maar de halve biasstroom door de loper van de potmeter laten lopen is eigenlijk geen goed idee: Kans op kraken en ruis door het lopercontact. Neem daar iig een degelijke draadgewonden potmeter voor!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb bij Reichelt 2x 4W draadgewonden potmeters besteld met nog wat onderdeeltjes, wachten tot de trafo's er zijn in een rvs uitvoering en dan beginnen met bouwen. Ik ga de 2e schakeling met de condensator er tussen ook nog proberen van Jurgen, kijken of dat wat uitmaakt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Ah!buis »

Ook weer even wat beter dus wat rondneuzen.
Wat ik hier zie lijkt me niet wat 't moet zijn.Hoewel, de kathodeweerstand voor de 2A3 klopt wel maar 60V verlies over de UGT is wel erg veel.
De zener D3 zit omgekeerd, daarmee gaat M2 naar de eeuwige jachtvelden door veel te hoge spanning Vgs.
En zo komt er veel meer spanning over M1, wel beperkt door D4.
Ipv D3 zou je beter een zener voorzien om het poortje van M2 te beschermen.
Die rus 6Z51P ken ik niet. Je gebruikt 'm als triode en daar vind ik geen gegevens voor dus een poging om er wat van te maken met behulp van russisch datablad.
6Z51-triode.png
De spanningsval over R2 geeft ong 7,5mA te zien, moet R4 voor uitgezocht.
Om 167V op de anode te krijgen bij die stroom zou er ong -2,5V op het stuurrooster moeten zijn.Met -1,6V zou de anodespanning maar 100V worden, kan ook nog voor een 50Vtop uitgang.
Maar misschien zit de zener in het echt wel goed, scheelt weer een mosfet :-"
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Dag Anne, wat ben ik blij weer wat van je te lezen, fijn dat het weer wat beter gaat.
Wat betreft de zeners, die zitten ingebouwd in de mosfets, maar had ik getekend om voor mezelf wat duidelijk te maken, de schakeling met de mosfets is op eerdere pagina's al uitgebreid getest, ik wil alleen nog een 2e schakeling die ik van Jurgen heb uittesten en vergelijken.
Het verlies zou idd wel erg veel zijn, maar was ergens van uitgegaan dus een aanname, maar wel een verkeerde dus.
Ik ga ook gebruikmaken van een gelijkrichtbuis GZ34 met daarachter een 47u elko en daarachter ipv een smoorspoel een MEC 100(mA) en die 2x voor de 200mA te halen en 2x 220u voor beide kanalen. Voor de voeding had ik dit in gedachten.
Bijlagen
voeding 2a3.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Het zijn dan geen zeners maar de parasitaire substraat dioden. Dat zijn gewone dioden eigenlijk, inherent aan de mosfet. De bovenste (D3) zit wel verkeerd om getekend.
Plaats reactie