2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik kom op geen enkele manier boven de 102Vpp dat is al vanaf 1,4vpp ingang ook al stuur ik 2Vpp(1kHz) in hij blijft 102 Vpp op de uitgang.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat is vreemd. Tot 2,4 Vpp aan de ingang zou het trapje goed moeten kunnen versterken bij een voedingsspanning van 300 V. 180 Vpp an de uitgang moet haalbaar zijn. Welke waarden heb je voor de uitgangscondensator en de roosterlekweerstand gebruikt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja idd, die buis moet makkelijk meer kunnen met voldoende Va. Gaat dat signaal aan de uitgang boven de 1,4Vpp ook vastlopen aan 1 kant en a-symmetrisch worden?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik neem aan dat je r3 bedoelt? Die is 220 ohm en de condensator 0.47u.
Ik had al eerder aangegeven dat ik niet hoger kan komen, hij vlakt ook niet en vervormd ook niet af maar gaat gewoon niet verder dan 102Vpp ook al stop ik er 2Vpp in.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Sorry, ik was niet duidelijk. Ik bedoel R1, de roosterweerstand van de 2A3, en C1.

Ik had al die tijd het gevoel dat je generator niet verder kwam dan 1,4 Vpp. Want als je te veel spanning in de schakeling drukt, dan krijg je normaal oversturingsgedrag, waarbij je duidelijk ziet dat de toppen van de sinus worden afgevlakt, in eerste instantie een beetje asymmetrisch zoals andere Peter al aangaf. Kan je met de scoop direct op G1 meten wat daar op staat? Omdat je zegt dat de sinus aan de uitgang schoon blijft lijkt het me dat er gewoon niet genoeg signaal op de ingang terecht komt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

ik heb mij probe van mijn scope op 10x ingesteld want boven de 1,4Vpp liep de sinus uit het schermpje en kon hem daar niet binnen houden. en dan gaat de waarde ook niet verder omhoog, dat wist ik dus niet.
na hem op 10x te hebben ingesteld kom ik bij 1V op 88 Vpp, bij 1,5Vpp op 144Vpp en bij 2Vpp op 152V, bij 2,5Vpp op 180Vpp.
De weerstand achter de C is 220K. ik heb de ingangs spanning bij G2 ook gemeten met de scoop en die gaf hetzelfde aan als de generator.
Kom ik nog wel 15V t.o.v. jou te kort. ik heb hier 126V op de anode staan en 12V op de kathode en de weerstand van 150 ohm.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Kijk, dat klopt beter. Gefeliciteerd, hij werkt!

Het zou kunnen dat het buisje in mijn opstelling een net wat andere versterking heeft, de getallen die we meten hoeven niet exact overeen te komen. Ongeveer hetzelfde is goed. Maar wat een vage situatie met je scoop/generator. Normaal gesproken zijn die dingen onafhankelijk van elkaar in te stellen. Welke type(n) zijn het?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Het is een Siglent SDS1102CML+. En dit was mij ook nooit eerder opgevallen daarom ging het dus ook fout.
Ik wil ook nog eens gaan meten met de andere led en weerstand en dan nogmaals alle vervormingswaarden opschrijven kijken welke beter uitkomen,
En dan tot 2Vpp.
De generator functioneert wel goed, deze staat op zichzelf en kan tot ik dacht 10V uitgestuurd worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Dat is heel mooi Peter =D> Wellicht dat hij met een wat hogere Va wat minder vervormt, maar alla, hij doet het!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

de toongenerator is van UNI-UTG932E
Ik heb metingen gedaan met de 126V anode en 1,2V
En met de182V anode en 1,6V
De laatste komt veel beter uit de verf met aanzienlijk minder vervorming. via de led meet ik 11,02mA
126V 1,2V 150 ohm                                   182V  1,6V  200 ohm

1Vpp        88Vpp    44/44                     1Vpp       78Vpp             39/39
1,2V         104V     52/52                      1,2V        94V                47/47
1,4V         120V     60/56                      1,4V        108V              54/54  
1,6V         124       64/60                      1,6V        124V              61/61
1,8           140       72/68                      1,8V        139V              69/69
2V            148V     76/72                      2V           154V              76/77
Laatst gewijzigd door peterl op ma 13 mar 2023, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Verschillende LEDs kunnen ook verschillende brandspanning hebben. En dat niet alleen, ook verschillende dynamische weerstand. Als je nu de juiste Vk weet kun je daarop een LED kiezen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Je hebt nu een basis om wat verder mee te experimenteren. Zolang je binnen de Pmax blijft (2,5W) kan er weinig verkeerd gaan.

Sommige LEDs hebben een wat "zachtere" diodekarakteristiek met een vrij hoge inwendige weerstand, met name LEDs die licht met een kortere golflengte uitzenden (oranje, groen, blauw). Bij zulke LEDs kan je de spanning nog een beetje tweaken door er twee of drie parallel te schakelen. Vroeger was dat uit den boze omdat dan één LED alle stroom ging trekken doordat ze allemaal een klein beetje verschillend waren, maar tegenwoordig is de productie van LEDs zodanig consistent dat je dat met een gerust hart kan doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Mwah, ook gewone rode leds kunnen erg verschillen. Eigenlijk hebben met name de ouderwetse rode rode GaAsP leds de laagste dynamische weerstand. Dat zijn leds die je gerust met 1A piek kunt multiplexen. Moderne SiC leds hebben dat ook maar een veel te hoge brandspanning hier. Tegenwoordig kun je er weinig van zeggen omdat je leds in alle kleuren kunt krijgen die in de basis allemaal een blauwe/uv SiC led zijn met een fluoriderende coating.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Gelukkig zijn van de meeste LEDs tegenwoordig datasheets te vinden die je precies vertellen om wat voor soort LEDs het gaat. Dat staat in contrast met vroegâh, toen je bij de lokale elektronicaboer om een LED vroeg en maar moest afwachten wat je kreeg. Maar inderdaad, je moet LEDs hebben die uit het kristal zelf de juiste kleur uitzenden, dus geen gecoate. Ik vind dit plaatje wel verhelderend:
IV-curves-all-colours.png
Het geeft ook goed weer hoe de dynamische weerstand hoger wordt bij kleiner wordende golflengte, dus als je meer dan een paar volt nodig hebt kan je beter werken met in serie geschakelde IR of rode LEDs dan naar blauwe of UV LEDs gaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja, dat zeggik :D Waarschijnlijk Kom je hier met de klassiek rode leds het beste uit. Vooral die varianten die een hoge max. piekstroom kunnen hebben. Eventueel met een kleine serieweerstand om te trimmen. Hoe steiler die grafiekjes lopen, des te minder hogere orde vervorming zo ook introduceren (het is een exponentiële functie).
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Voor een wat extremer voorbeeld van LED bias zie hier: https://www.syclotron.com/the-red-light-district/. Inderdaad is de keus gevallen op rode leds. Op pagina 2 gaat hij wat dieper in op de eigenschappen van de LEDs.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door AatV »

timpert schreef: di 14 mar 2023, 10:52
Voor een wat extremer voorbeeld van LED bias zie hier: https://www.syclotron.com/the-red-light-district/. Inderdaad is de keus gevallen op rode leds. Op pagina 2 gaat hij wat dieper in op de eigenschappen van de LEDs.
Ben destijds ook aan de gang gegaan met LED's als "kathodeweerstand" en was hier heel tevreden over.
In de kringen van DIY-audio rond Yaniger werd op een gegeven moment de rode led van Broadcom/Avago met bestelnummer HLMP-6300-KL000 aangeraden. Heb deze ook gebruikt en was er erg tevreden over :
- klein
- constante waarden
- lage dynamische weerstand
Nadeel : niet goedkoop.

groet,
Aatv
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

AatV schreef: di 14 mar 2023, 17:22
Nadeel : niet goedkoop.
Dat nadeel telt hier wat minder zwaar, want hier is maar één LED per kant nodig.

Maar inderdaad, de reden dat ik de triode met LED bias en actieve load inbracht is dat ik de prestaties indrukwekkend vond voor zo'n simpele schakeling. Ik gebruik 'm in een phono voorversterker met heel mooi resultaat, maar tijdens het testen kwam ik al tot de conclusie dat een 300B of 2A3 aanzwengelen geen enkel probleem mocht zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Klopt Aat. Dat is het standaard rode type. Maar och rond de 1-2 €/st moet toch te overzien zijn :D

[Edit]

Zit even te kijken naar die serie maar de HLMP6000 (std red) heeft een nog lagere dynamische weerstand:
HLMP6300.PNG
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: di 14 mar 2023, 17:38
Klopt Aat. Dat is het standaard rode type. Maar och rond de 1-2 €/st moet toch te overzien zijn :D

[Edit]

Zit even te kijken naar die serie maar de HLMP6000 (std red) heeft een nog lagere dynamische weerstand:

HLMP6300.PNG
De prijs is niet het probleem, maar de verzendkosten van 20 euro bij Mouser 8-[ 8-[
https://www.conrad.nl/nl/p/broadcom-hlm ... K1EALw_wcB
is dit dezelfde bij conrad, want het serienr is niet compleet.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Het "6300" gedeelte in het typenummer geeft aan dat het de High Efficiency Red is, en dat is alles wat telt. De LED van Conrad kan je dus gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: di 14 mar 2023, 18:51
Het "6300" gedeelte in het typenummer geeft aan dat het de High Efficiency Red is, en dat is alles wat telt. De LED van Conrad kan je dus gebruiken.
:think: :think: Ze zullen het best doen maar waarom telt dat High Efficiency Red zo? Als ik ze vergelijk heeft dat een beduidend hogere dynamische weerstand dan de std red.
HLMP_Hi_Eff.PNG
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik wacht nog even tot jullie er helemaal uit zijn welke nu het beste zijn :mrgreen:
Wat betreft het voedingsschema, wil ik dit keer een gelijkrichtbuisje gebruiken en heb gekozen voor een 5AR4 omdat die meteen op spanning kan, ik heb schema bijgevoegd maar kon geen rectifier vinden in ltspice.
ik dacht deze voedingstrafo van Toroidy te gebruiken.
Ik verwacht voor de 2x2,5V gelijkgericht niet dezelfde trafo te kunnen gebruiken ivm de 2,5Vac en neem aan dat de aansturing van de TS1085cz-2.5 TO-220 niet met 2,5V kan, of wel?
Technical data
Nominal power
200VA
Input voltage
230V
Secondary SEC I
300 - 0 - 300V / 0,2A
Secondary SEC II
5V / 4A
Secondary SEC III
2,5V / 5A
Secondary SEC IV
2,5V / 5A
Secondary SEC V
3,15 - 0 - 3,15V / 3A
Insulation strengh
4kVA
Bijlagen
voeding 2a3.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

De beste LEDs zijn de "standard red" exemplaren, maar dat is niet het type dat het meest wordt gebruikt, waarschijnlijk omdat het ding moeilijk te verkrijgen is. De "high efficiency red" is de volgende beste.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Helder O:) Eigenlijk zou je beide eens moet proberen, wellicht valt het verschil in het niet maar misschien ook niet. Dat is op voorhand moeilijk te zeggen. Zie dat Farnell beide op voorraad heeft, zowel de 6000 als de 6300 serie. Wil er wel een paar meebestellen. Ben er eigenlijk zelf ook wel nieuwsgierig naar.
Plaats reactie