2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Prima, ik hoor of zie het wel, moet toch nog wachten op de 2a3.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Zou hem op wat lagere bias zetten met een Va op tussen de 150V en 170V. Dat betekent met je stroom omlaag en dat wordt lastig met een fixed Vg met die diode in de kathode voor de instelling. Dat wordt dan of weer instellen met een Rk, of met een instelbare shuntregelaar. Ik heb zelf deze topologie met fet Mu-Follower (VV met 12B4-A) met gewoon een ontkoppelde Rk gedaan.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Je kan ook een rode LED (Vf = 1,6 tot 1,7 V) gebruiken en de stroom terug draaien naar 10 mA, Rset verhoog je dan van 150 naar 200 Ohm. Fixed bias geeft de laagste uitgangsweerstand.

Maar ik ga vanavond ook even aan mijn schakeling meten, want ik heb wel een idee waardoor de anodespanning bij jou lager uitpakt dan bij mij. Maar ik weet het nog niet zeker, dus ik doe eerst een testje
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Die Rk of LED bepaalt toch niet de uitgangsweerstand? Dat doet de fet. En wat is er tegen een ontkoppelde Rk?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

In deze constructie is de uitgangsweerstand een vaste fractie van de Ra, dus hoe lager Ra hoe lager de uitgangsweerstand. LED bias in plaats van een ontkoppelde kathodeweerstand elimineert weer een hoogdoorlaat, waardoor de bas net een tikje strakker en schoner wordt. Met een voldoende grote ontkoppel C maakt het inderdaad weinig uit, maar omdat de LED goedkoop is en marginaal beter presteert is het naar mijn mening de winnaar van de twee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Yup maar wel lastig in te stellen. En de versterking van een buis is wel constant gedurende de levensduur maar de steilheid niet. Ik had trouwens een gewone IRF710 mosfet gebruikt en ingesteld met een PVI van IR (nu Infineon) en simpel een source weerstand. Maar ok ik had ook een veel hogere negatieve roosterspanning nodig dan hier.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb het nog geprobeerd met een rode led en een 200 ohm weerstand, spanning is dan rond de 175V maar de uitgang achter de C blijft 78V bij 1V/1khz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Het verandert natuurlijk niet de spanningsversterking (van de buis). Of bedoel je dat niet?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Dat had ik wel gehoopt Peter. Wat heeft het anders voor zin om de spanning te verhogen en de stroom te verlagen. Ik kan me voorstellen dat de vervorming daardoor iets veranderd. maar daar had ik niet naar gekeken.
Dat ik aan die 160Vpp kwam.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Je stelt hem dan wat beter in in zijn uitsturingsruimte. Daardoor verminder je i.d.d. aan vervorming en/of voorkomt dat de buis vast loopt. Maar je kunt nooit meer spanningsversterking krijgen dan de Mu van de buis op deze manier! Alleen maar minder. En dat schakelingetje met fets van Jurgen haalt w.d.b. het maximale er uit. Vandaar ook de naam: Mu-follower.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat klopt heel goed, de buisjes hebben een gemeten mu van 74-75, dus de versterking die je krijgt is binnen de onvermijdelijke meetfout wat je zou verwachten.

Digitale bronnen hebben vaak een uitgangsspanning conform de Red Book standaard, 2 Vrms of iets meer bij volle uitsturing. In de praktijk is de piekspanning dan 3 V. Omdat je maar 1 V piek nodig hebt om de 2A3 met de 6J51 vol uit te sturen heb je geen voorversterker meer nodig. Dat maakt dit buisje zo goed als driver, je hebt precies de juiste versterking met een minimaal aantal trappen. Ook met materiaal dat niet de volledige ruimte benut kan je zo toch je eindbuis volledig uitsturen. Tegelijk heb je niet te veel versterking, dus je volumeknop is over het grootste deel van de slag te gebruiken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Dus ik kan hier zo mee verder, dan ga ik nog even verder meten wanneer ik wat meer tijd heb. Spanning op de anode loopt wel eerst op boven de 200V en zakt dan naar een stabiele 175V. ik wil straks ook de 2,5V gelijkgericht maken met een TS1085cz-2.5 TO-220, deze kan 3A hebben dus dat zou genoeg moeten zijn.
Bijlagen
2a3 voeding.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat de anodespanning net na inschakelen hoger is, is helemaal normaal.

Ala je de 2,5 Volt versie van de TS1085 gebruikt moet je pen 1 aan massa leggen, want de spanningsdeler waarmee je 'm instelt is al in het IC geïntegreerd. De componenten voor de softstart (Q1 plus het spul er omheen) komen dan ook te vervallen want je kan ze niet meer aansluiten. Sowieso heb je geen softstart nodig bij een 2A3 en de TS1085, want het IC heeft een interne stroombegrenzing.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik begrijp dat het eenvoudiger kan.
Was een schema van Anne deze schakeling, die heb ik ook in mijn 300b zitten. en heb deze print nog liggen. :wink:
En ja gedaan voor de slowstart van de 300B
Onderstaand schreef Anne.
Duurt iets van een halve minuut om helemaal op spanning te komen.
De spreiding in eigenschappen van de BS170 (en fets in het algemeen) maakt wel dat het met sommige niet goed werkt. De spanning waarbij de fet gaat geleiden kan tussen 0,8V en 3V liggen, hier wel eentje die met minder dan 2V tevreden is (is nml ook de minimum spanning bij opstarten).
Hieronder nog even de meting met de scoop van de vervorming.
Het lijkt er op dat de 1,2V versie met 126V anode spanning veel minder vervorming heeft in een breder gebied.

spanning anode 177V

ingang Vpp Spanning achter C1 Vpp boven en onder sinus boven en onder sinus

0,7 54 26,8 26,8
0,8 61 30 30,8
0,9 68,5 34 34
1 76 38 38

1,1 84 41,6 42
1,2 90 44,8 45,6
1,3 98 48,4 49,2
1,4 102 50,8 51,2

Spanning Anode 126V
met 1,2V kathode en 500 ohm(13,2mA)
Ingang Vpp uitgang Vpp Sinus boven en onder

0,7 55 27,6 27,6
0,8 65 31,6 31,6
0,9 70 35,2 35,2
1 78 38,6 38,6
1,1 85 42,4 42,4
1,2 92 45,6 45,6

1,3 98 49,6 48,8
1,4 102 50,8 51,2
Laatst gewijzigd door peterl op zo 12 mar 2023, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat gaat de goede kant op voor een 2A3. Haal je nog wat meer? Heb je genoteerd wat je kreeg met de IR led en Rset = 150 Ohm?

Ik heb trouwens gezien waarom bij jou de anodespanning lager uitpakt dan het werkpunt dat ik had bepaald. Ik heb het werkpunt met mijn uTracer bepaald, en die blijkt een offset in de roosterspanning te hebben van een paar honderd millivolt. Als je daarvoor corrigeert klopt jouw resultaat precies.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Stom, dat was ik vergeten maar ga ik nog doen.
Dan heb je een goed vergelijk om te zien wat het best uitpakt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Hieronder nog even de meting met de scoop van de vervorming.
Het lijkt er op dat de 1,2V versie met 126V anode spanning veel minder vervorming heeft in een breder gebied.
ik krijg het schema niet uit elkaar, kruipt naar het uploaden in elkaar
spanning anode 177V

ingang Vpp Spanning achter C1 Vpp boven en onder sinus boven en onder sinus

0,7 54 26,8/ 26,8
0,8 61 30/ 30,8
0,9 68,5 34/ 34
1 76 38/ 38

1,1 84 41,6/ 42
1,2 90 44,8/ 45,6
1,3 98 48,4/ 49,2
1,4 102 50,8/ 51,2

Spanning Anode 126V
met 1,2V kathode en 500 ohm(13,2mA)
Ingang Vpp uitgang Vpp Sinus boven en onder

0,7 55 27,6/ 27,6
0,8 65 31,6/ 31,6
0,9 70 35,2/ 35,2
1 78 38,6/ 38,6
1,1 85 42,4/ 42,4
1,2 92 45,6/ 45,6

1,3 98 49,6/ 48,8
1,4 102 50,8/ 51,2
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dit krijg ik uit mijn schakelingetje:
050.png
165 Vpp is ruim voldoende voor een 2A3, en er is nog zo'n 20 % uitsturingsruimte over. De FFT ziet er zo uit:
049.png
De verticale schaal van de FFT is 20 dB/div en de horizontale schaal is lineair. Je kan zien dat de tweede harmonische op -45 dB (0,6 %) zit en de derde harmonische op -63 dB (0,07 %) . Dat is best netjes...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Dat is i.d.d. heel netjes. Dat is bij volle uitsturing, dus bij minder uitsturing zal het ook snel minder vervorming zijn. Overigens is het niet makkelijker om i.p.v. de LED een LM385 te nemen? Dan kun je de spreiding in buizen netjes afregelen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Pjotr schreef: zo 12 mar 2023, 21:07
Dat is i.d.d. heel netjes. Dat is bij volle uitsturing, dus bij minder uitsturing zal het ook snel minder vervorming zijn. Overigens is het niet makkelijker om i.p.v. de LED een LM385 te nemen? Dan kun je de spreiding in buizen netjes afregelen.
Je bedoelt de 2 buizen tov elkaar?
Ik heb de andere nog niet getest, ik zal eens kijken wat voor verschil dat maakt in meting.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ik bedoel tussen verschillende exemplaren van je stuurbuis. Dus i.p.v. de LED. Dan kun je de neg roosterspanning precies afregelen en daarmee ook de instelspanning van Va. De LM385 is een instelbare shuntregelaar die je in kunt stellen van 1,25V - 5V en 20mA mag hebben.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

De buisjes die je hebt zouden aardig aan elkaar gelijk moeten zijn, ik heb destijds paartjes op mu gematcht uit twaalf stuks. De mu van die twaalf buisjes varieerde tussen 67 en 81, dus dat geeft aan dat matchen echt wel noodzakelijk is om niet te veel verschil in versterking tussen links en rechts te krijgen. Ik heb Peter een setje met gemiddelde versterking (een met mu=74 en een met mu=75) gestuurd. Alle buisjes (ook die met een mu van 67) moeten in staat zijn om een 2A3 vol uit te sturen met IR LED bias, dus wat dat betreft is een mogelijkheid om te trimmen niet nodig.

Daarbij komt dat de eigenschappen (met name de dynamische impedantie) van een LED over een groot frequentiegebied constant zijn, terwijl een LM385 een actieve regellus bevat en een tamelijk variabel gedrag heeft bij verschillende frequenties. Ik durf op grond van de data over de LM385 niet te voorspellen hoe die zich gedraagt (en klinkt) in het kathodecircuit, dat zal even getest moeten worden.

De bijgevoegde bestanden zijn de testdata zoals die door mijn uTracer zijn geproduceerd voor de buisjes die Peter heeft. In de roosterspanning zit een kleine offset (moet ik nog fixen), dus in werkelijkheid bedroeg die zo'n -1,35 V. Vandaar dat Peter een iets lagere anodespanning meet.
Bijlagen
6j51p_1.txt
(992 Bytes) 24 keer gedownload
6j51p_7.txt
(992 Bytes) 20 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja daar heb je wel gelijk in. Er moet dan wel een flinke C over. Een LED is eleganter en klankmatig minder tricky waarschijnlijk. Was meer omdat het nogal nauw komt als ik het zo volg. Zelf zou ik dan liever de stroom door de Mu-Follower gebruiken om de Va optimaal in te stellen indien nodig.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

165 Vpp is ruim voldoende voor een 2A3, en er is nog zo'n 20 % uitsturingsruimte over. De FFT ziet er zo uit:
Ik begrijp niet waar je die 165Vpp vandaan haalt Jurgen, we kregen toch niet meer dan 102Vpp achter de C1?

Wat betreft die steile buisjes, de D3a kan er ook wat van, het is erg moeilijk daar 2 gelijke van te vinden, toen ik bij Hans(Amplimo) was hebben we wel 10 buisjes moeten nakijken om er 2 gelijke te vinden.
Ik heb de kast besteld, een Clone van de Mcintosh en dan maar langzamerhand de trafo's bestellen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat kan je zien op mijn scoopplaatjes, daar doet het ding echt 165 Vpp met een ingangsspanning van 2 Vpp. In het bovenste plaatje staat de Vpp en frequentie meting in witte letters onder in beeld, channel 1 (geel, 500 mV/div DC gekoppeld) is de spanning op het stuurrooster, channel 2 (groen, 50 V/div DC gekoppeld) is de uitgang. Ik heb DC gekoppeld op "out" gemeten omdat je zo ook nog een idee hebt van hoeveel swing je nog over hebt binnen de voedingsspanning. Op het tweede plaatje zie je de zelfde meting, maar dan met een langere tijdbasis en een FFT om de vervorming te bepalen. Kan jij ook eens met 2 Vpp (ofwel 0,71 Vrms) ingangsspanning meten en kijken wat je krijgt?
Plaats reactie