2a3-40W SE met 6Z51P en ringkern ugt's

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb het idee dat het printje niet de stroom levert.
Ik wilde net nameten maar kreeg op geen enkele manier verbruik te zien, ja iets van 0,1mA.
Op welke pinnen kan ik het stroomverbruik van het printje zelf meten?
Ik ben er even van uitgegaan dat de richting van de to92 fet op het printje goed staat en dat de to220 fet zoals bovenop aan de onderkant gemonteerd kan worden op een koelblokje.
Bijlagen
printje.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

Doe eens een foto van de andere kant van het printje,
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Deze is zonder het koelblokje Douwe.
Bijlagen
achter.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door douwebakker »

Maar in het schema staan 2 fets. Q11 en Q12
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

douwebakker schreef: vr 10 mar 2023, 11:32
Maar in het schema staan 2 fets. Q11 en Q12
Klopt, dat kleintje(to92) op de voorzijde Douwe.
Het enige wat ik me kan bedenken dat ze last van statische elektriciteit hebben gehad.
Ik heb de nieuwe kleine al met een armband gesoldeerd en ga dat ook nog eens doen met een nieuwe grote.
Ik had de pootjes de vorige keer al niet aangeraakt alleen met de soldeerbout en tin.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door RobertD »

Stroompje moet je in serie meten. Even een milli-ampere meter in serie met de rode of de blauwe draad zetten.
Ik kan met niet voorstellen dat je de fets zo snel kapot maakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Die fets zijn volgens mij niet beveiligd tegen statische elektriciteit. Dus dat is wel oppassen, ook al zijn het wat grotere! Wat ik dan sowieso doe is een dun koperen kortsluitdraadje (enkel draadje uit een stukje netsnoer) om de source en gate doen. En dat er weer uit knippen na het solderen in de print en als de overige weerstandjes en zo er in zitten.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Dat heb ik gedaan Robert, meet niets
Ik heb er 12v opgezet zoals Jürgen aangaf.
Plus op de meter andere zijde van de meter op B+
Daarna de min er aangesoldeerd en vervolgens meet ik niets. Lijkt er op dat de fets al weg zijn.
Ik ge het draadje ook eens proberen op nieuwe.
Iemand zei al dat ze supergevoelig zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ja, met een relatief kleine spanning van 12V moet je al de instelstroom er van meten met die schakeling.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

In je schakeling met de buis, wat meet je op de anode en op de kathode? De DN2540 is inderdaad gevoelig voor ESD, want er zitten geen zeners aan de gate ter beveiliging. Maar als je gate is doorgeslagen moet je de normale on-stroom krijgen, want het is een depletion fet. Het lijkt me dus dat er iets anders aan de hand is.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb 300V op de B+ staan dan staat er op de anode 130V en de kathode 1,2V.
Gemeten zonder ingangsspanning van de generator, want als ik die op 1VPP met 1khz zet veranderd de anodespanning in 164Vdc
Het koelblok wordt ook wel wat warm(40gr of zo).
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Die anode moet echt naar 150 V gaan met de buisjes die ik je gestuurd heb, dat er op de anode maar 130 V staat geeft wel aan dat de stroom die loopt te laag is. De DC spanning hoort niet te variëren met uitsturing, maar strak op de bias te blijven. De opdruk op de print klopt, anders hadden ze bij mij nu ook niet gewerkt. Tijd voor foutzoeken dus.

Zo op het eerste gezicht lijkt de opbouw van je printje te kloppen. Kan je een testje doen?

Verbind de B+ aan +12V en de anode aansluiting aan de - van die voeding. Nu moet je op aansluiting "out" zo'n +1,8 V meten ten opzichte van de "anode" aansluiting. Daar mag je zo'n +/- 0,5V van afwijken afhankelijk van de drempelspanning van de onderste MOSFET.

Meet daarna even op pin 3 (de meest rechtse van de TO220 behuizing) van de bovenste MOSFET. Die pin moet zo'n 1,5 tot 3,5 V hoger staan dan de spanning op "out".

Ik ben benieuwd wat je meet!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Op anode en out meet ik 1,62V
Op de rechtse pin en anode meet ik 3,25V
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Dat lijkt dan toch wel aardig te kloppen. Die eerste spanning geeft aan dat er 10,8 mA loopt en dat is helemaal binnen de tolerantie van de DN2540. En met de multimeter in serie met de voeding (wel even op stroom meten zetten), hoeveel stroom meet je dan?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Niets dus, minder dan 1mA als ik op mA meet.
Zet ik de andere meter op Amperes dan meet ik 12mA/13mA
Maar alleen mA meten geeft geen resultaat
Ik weet niet hoeveel mijn gloeispanning invloed heeft want die is maar 5V omdat ik de hoogspanning terug gezet heb om op 300V te komen
Laatst gewijzigd door peterl op vr 10 mar 2023, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Is de zekering in je meter dan nog wel heel?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

:hide: Die was er dus door, 13,2 mA meet ik.
Had je hierboven mijn aangepaste bericht gezien?
Ik heb nu 6,2V en iets meer dan 310V
Op de scoop krijg ik wel hogere spanningen maar ze fluctueren enorm ik denk dat ik een hoogfrequent probleem heb
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Het printje lijkt goed te werken. De gloei moet echt 6,3 V zijn.

Het buisje heeft bij het werkpunt een steilheid van 22 mA/V en is daarmee gevoelig voor oscillatie. De gridstoppers moeten direct aan de voet gesoldeerd worden, en de IR led ook. Ik ben vergeten in het schema te tekenen dat de schakeling tussen B+ en massa locaal moet worden ontkoppeld, als je een filmcondensator hebt van 100nF is dat prima. Verder zo compact mogelijk bouwen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb de bedrading onder het buisje doorgewerkt waardoor de verbindingen zo kort mogelijk zijn, daarmee was het probleem nog niet opgelost.
De anode bijna naast het buisje geplaatst en toen kreeg ik bijna wisselend 1khz op op de scoop met 102Vpp achter de C1. maar er zit nog steeds teveel oscillatie in.
De ingang kan ik nog dichterbij brengen en afschermen maar dan ben ik door de mogelijkheden heen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Bij mij werkt de schakeling zonder oscillatie. Ik zal vanavond een paar foto's maken van de opbouw.

Heb je de voeding lokaal ontkoppeld met een condensator?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb hem stabiel gekregen
Bleek een weerstand bij de ingang tussen de min te zitten die er niet thuishoorde.
Maar nu krijg ik dis met 1V insturing 78Vpp
En met 1,4 V 102Vpp hoger gaat hij niet, is dat wel genoeg?
Tot 1V insturing is de vervorming vrijwel 0 daarna loopt hij op tot 1,4V max
Laatst gewijzigd door peterl op vr 10 mar 2023, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door Pjotr »

Ik vind dat toch heel netjes! Met deze schakeling heb je een vrijwel perfecte horizontale load line met een Ra vrijwel oneindig. Dan zit je echt op minimale vervorming en maximale versterking!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Mooi! Maar toch zou je er meer amplitude uit moeten kunnen krijgen. 180 Vpp (64 Vrms) moet haalbaar zijn zonder vervorming.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door peterl »

Ik heb ook nog het andere buisje geprobeerd en die was vrijwel hetzelfde dus daar zit het niet in.
We hebben 13,2mA er ingestopt neem aan dat dat niet meer mag worden zonder het buisje teveel te belasten.
Spanning loopt al ergens vanaf 270V met max spanning, meer spanning (tot 300V) geeft geen verbetering of verslechtering.
De anodespanning is 125V en daarmee komt er met 13,2mA 78Vpp uit met 1V/1khz insturing.
Ik vond nog een grafiek en bij de rode punt zitten we nu als het goed is.
Bijlagen
grafiek 6z51n.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2443
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: 2a3-40W SE met amorfe/ringkern ugt's

Bericht door timpert »

Ik zal eens kijken wat de mijne doet. Vandaag of morgen moet dat wel even lukken.
Plaats reactie