Heel erg mooi hoor!
Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Verschillende personen hebben de speaker, zoals hij nu is, beluisterd en beoordeeld. De baskast is niet echt overtuigend, zeker niet in verhouding tot de Mid/Tweeter combinatie die toch echt schittert!
Vermoedelijk geeft de gesloten kast met een berekende Q van 0,7 te weinig rust in het laag alsook te weinig sub.
Om dit op te lossen zou ik de 21W8555-01 willen uitproberen (ipv de 21W8555-00). Die zou in dezelfde kast een Q halen onder de 0,6.
Extra sub zou eveneens kunnen met de 21W8555-01 in een BR afstelling.
Praktisch zou ik dan voor de onderste unit een BR afstelling nemen en voor de bovenste unit een IB. De theorie achter deze keuze is hier dat het sub van de BR komt, het impulsgedrag van de IB. Beide zou ik wel gewoon parallel zetten met eenzelfde laagdoorlaat filter op 250 hz.
Ed.
Vermoedelijk geeft de gesloten kast met een berekende Q van 0,7 te weinig rust in het laag alsook te weinig sub.
Om dit op te lossen zou ik de 21W8555-01 willen uitproberen (ipv de 21W8555-00). Die zou in dezelfde kast een Q halen onder de 0,6.
Extra sub zou eveneens kunnen met de 21W8555-01 in een BR afstelling.
Praktisch zou ik dan voor de onderste unit een BR afstelling nemen en voor de bovenste unit een IB. De theorie achter deze keuze is hier dat het sub van de BR komt, het impulsgedrag van de IB. Beide zou ik wel gewoon parallel zetten met eenzelfde laagdoorlaat filter op 250 hz.
Ed.
Ik vind die combinatie erg onlogisch, je verbetert het hoorbaar slechtere impulsgedrag van het basreflex deel niet door er een gesloten kast bij te zetten. Zo werkt dat niet. Het lijkt me veel beter (en ook veel beproefder) om dan geheel voor basreflex te gaan en de hoeveelheid bas op het gehoor af te stemmen met demping en poortlengte.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Dat klopt Jeroen, en daar vrees ik zelf ook wel voor, maar als de BR zodanig laag is afgesteld dat hij vooral in het sub gedeelte scoort verwacht ik hier wel een verbetering.jeroen_d schreef:je verbetert het hoorbaar slechtere impulsgedrag van het basreflex deel niet door er een gesloten kast bij te zetten.
Hoedanook, het is één van de testpistes die ik toch graag zou willen uitproberen. De praktijk en de theorie liggen soms ver uit elkaar.
By the way: in het segment waar de middentoner zit, zou wel eens voldoende volume beschikbaar kunnen zijn om het sphere/hoorn princiepe toe te passen. Enerzijds wil ik hier niet verder op in gaan omdat het al omslachtig genoeg is, anderzijds wekt jouw project zodanig interesse op om het wel te doen.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Ga ik ook uitproberen, maar dan wel met de 21W8555-01, anders wordt de kast te groot. De laagafstelling blijft natuurlijk relatief hoog.Geenius schreef:persoonlijk geef ik de voorkeur aan een gesloten kast met een Qtc van 0,5
Tony, hoe sta jij tegenover de combinatie van 1 BR en 1 IB, samen in 1 kast?
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Intussen zijn er twee nieuwe prototype kasten in aanbouw.
De kast wordt gemaakt met 32mm MDF plaat.
Dit zijn de platen die ik dankzij de tip van Raymond heb kunnen bemachtigen.
Foto 1:
De voor- en achterkant wordt 32 mm uitgezaagd.
Daardoor ontstaat er een dubbele lijmnaad en is er voor- en achteraan bijna geen kopse kant. te zien.
Foto 2:
De zijpanelen worden daar tegenaan geplaatst.
Ik pas dit princiepe vaak toe als er geen extra afwerklaag (zoals fineer of dunne MDF) wordt gebruikt.
Foto 3:
De kast bestaat uit 3 kompartimenten, middentoner, gesloten bas en reflex bas.
De tweeter komt bovenop de kast te staan.
2,5 liter netto voor de SS 15M4531.
18 liter netto voor de SS 21W8555-01.
41 liter bruto voor de SS 21W8555-00. Hier komt de reflex buis nog in, er gaat dus nog een dikke liter af.
Foto 4:
Robert-Jan (rechts) komt mij nog even assisteren tijdens het boorwerk
Foto 5:
en zorgt tegelijk voor een aangename sfeer!
Ed.
De kast wordt gemaakt met 32mm MDF plaat.
Dit zijn de platen die ik dankzij de tip van Raymond heb kunnen bemachtigen.
Foto 1:
De voor- en achterkant wordt 32 mm uitgezaagd.
Daardoor ontstaat er een dubbele lijmnaad en is er voor- en achteraan bijna geen kopse kant. te zien.
Foto 2:
De zijpanelen worden daar tegenaan geplaatst.
Ik pas dit princiepe vaak toe als er geen extra afwerklaag (zoals fineer of dunne MDF) wordt gebruikt.
Foto 3:
De kast bestaat uit 3 kompartimenten, middentoner, gesloten bas en reflex bas.
De tweeter komt bovenop de kast te staan.
2,5 liter netto voor de SS 15M4531.
18 liter netto voor de SS 21W8555-01.
41 liter bruto voor de SS 21W8555-00. Hier komt de reflex buis nog in, er gaat dus nog een dikke liter af.
Foto 4:
Robert-Jan (rechts) komt mij nog even assisteren tijdens het boorwerk
Foto 5:
en zorgt tegelijk voor een aangename sfeer!
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Bij een 2,5-weg systeem heeft het voordelen, heb het een keer gebruikt in mij Auriga ontwerp. Maar puur als laag zou ik geen twee types door elkaar gebruiken, moeilijk voorspelbaar hoe het uiteindelijk klinkt. Je zou ze wel allebei als BR kunnen uitvoeren en dan later een van de poorten dichtstoppen en kijken of dat beter klinkt.asterduk schreef:Ga ik ook uitproberen, maar dan wel met de 21W8555-01, anders wordt de kast te groot. De laagafstelling blijft natuurlijk relatief hoog.Geenius schreef:persoonlijk geef ik de voorkeur aan een gesloten kast met een Qtc van 0,5
Tony, hoe sta jij tegenover de combinatie van 1 BR en 1 IB, samen in 1 kast?
Ed.
- pieter pan
- Berichten: 176
- Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 13:54
- Locatie: schilde (België)
De kasten worden als alles goed is morgen in de verf gezeten; dan soldeer ik dit weekend de speakers erin en dan kan ik ze eindelijk beluisteren...bij de Pascal is dat hoe t is, klinkt naar verluid prima. Pieter Pan heeft die gebouwd, misschien kan die wat vertellen?
Zal jullie wel weten te vertellen hoe het klinkt en tonen hoe het eruit ziet in een nieuw topic in "sowcase".
't is een projectje van lange adem geweest (er kwam nogal veel tussen, stages, thesis, e.d.)
Ik was dit topic eens ff aan het doorlezen. interessant project. ik denk dat ik weet waarom de 2 woofers in de testkast, met beide een compartiment van 20 lieter, beide bewegen als je een van de woofers indrukt: door een woofer in te drukken wek je een spanning op, en die spanning wordt ook overgedragen aan de spreekspoel van de andere woofer. heeft volgens mij niets te maken met het feit dat ze niet compleet luchtdicht zijn.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat klopt wel Keyser, de aandeduwde speaker wekt een emk op die dan de andere speaker electrisch aandrijft.keyser schreef:door een woofer in te drukken wek je een spanning op, en die spanning wordt ook overgedragen aan de spreekspoel van de andere woofer
Maar of die emk de oorzaak is voor zulk een grote beweging durf ik in twijfel trekken.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
asterduk schreef:Tony, hoe sta jij tegenover de combinatie van 1 BR en 1 IB, samen in 1 kast?
- beide in BR dan wordt de kast te groot.geenius schreef:Bij een 2,5-weg systeem heeft het voordelen, heb het een keer gebruikt in mij Auriga ontwerp. Maar puur als laag zou ik geen twee types door elkaar gebruiken, moeilijk voorspelbaar hoe het uiteindelijk klinkt. Je zou ze wel allebei als BR kunnen uitvoeren en dan later een van de poorten dichtstoppen en kijken of dat beter klinkt.
- beide IB kritisch afgesteld kan nog wel.
De tweede versie protype is bijna klaar.
Ik ben benieuwd wat die combinatie IB en BR gaat geven. Jullie voorspelling beloofd niet veel goeds, maar in simulatie zag het er nog niet zo slecht uit, dus ik heb er wel goede moed in.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
hier nog een beeld van de huidige situatie.
De reflex poort is een 3,2mm dikke PE buis met een binnendiameter van 68mm.
Omdat ik met verschillende afstellingen wil meten en luisteren heb ik de buis in een verbindingsmof gestoken.
Deze verbindingsmof bestaat uit een PE lichaam en 2 rubberdichtingen.
De mof heb ik doorgezaagd, 1 deel is op de baffle gelijmd en het andere deel zit in de kast in een bracing. Daardoor zit de buis zeer stabiel en trillingsvrij.
Met een beetje litiumvet aan de buis kan deze er relatief eenvoudig terug uitgetrokken worden.
Demping: Op één zijwand is vilt geplaatst. Op de binnenverdeling hangt afwisselend vilt, mousse en pritex.
De middenbehuizing en het IB woofercompartiment gaat gevuld worden met schapenwol.
De BR ruimte krijgt een sonofil mat in de spitse hoek en een sonofil mat in de helft van de ruimte.
Ed.
De reflex poort is een 3,2mm dikke PE buis met een binnendiameter van 68mm.
Omdat ik met verschillende afstellingen wil meten en luisteren heb ik de buis in een verbindingsmof gestoken.
Deze verbindingsmof bestaat uit een PE lichaam en 2 rubberdichtingen.
De mof heb ik doorgezaagd, 1 deel is op de baffle gelijmd en het andere deel zit in de kast in een bracing. Daardoor zit de buis zeer stabiel en trillingsvrij.
Met een beetje litiumvet aan de buis kan deze er relatief eenvoudig terug uitgetrokken worden.
Demping: Op één zijwand is vilt geplaatst. Op de binnenverdeling hangt afwisselend vilt, mousse en pritex.
De middenbehuizing en het IB woofercompartiment gaat gevuld worden met schapenwol.
De BR ruimte krijgt een sonofil mat in de spitse hoek en een sonofil mat in de helft van de ruimte.
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Vandaag de binnenkant nog verder afgewerkt.
Bevestigingsgaten voorgeboord. De units zullen met houtschroeven op de baffle worden vastgemaakt. Inslagmoeren zien er professioneel uit, maar ik heb mijn bedenkingen bij de luchtdichtheid van deze methode.
De aansluitdraden zijn door de tussenwand gelegd. De gaten hiervoor heb ik lichtjes oversized gelaakt, dan gaat het opvullen van de gaten eenvoudiger en zekerder. Langs 1 zijde montagekit. Als die vast is, langs de andere zijde houtlijm. Om te eindigen nog even met de warmlijm er langs.
Dan nog wat extra bracings op de grote zijvlakken.
In 2 bracings van de BR behuizing heb ik tevens een sleuf gezaagd. Hierin komt het experimenteer filter (1 voor mid/hoog en 1 voor mid/laag).
Voor de duidelijkheid heb ik er 2 onbestukte printen in geplaatst. De sleuf is een zaagsnede dik (3.2mm). Op de print wordt een dunne neopreenband gelijmd waardoor de print trillingsvrij in de sleuf past.
Voor het gat van de aansluitterminal is een 18mm dikke mdf plaat gelijmd. De aansluitdraden natuurlijk ook luchtdicht door deze plaat.
Dit is volgens mij toch een punt waar niet altijd veel aandacht aan wordt besteed. Dikwijls zie je de 2mm dikke plastik terminal in een gat zonder enige wandondersteuning.
Frustrerend als je terugblikt en merkt dat deze kleine details je meer tijd kosten dan de bouw van de kasten zelf!
Later deze week gaat de zijkant erop, tegen het weekend klaar om te testen!
Van mij mag het de hele zondag regenen
Ed.
Bevestigingsgaten voorgeboord. De units zullen met houtschroeven op de baffle worden vastgemaakt. Inslagmoeren zien er professioneel uit, maar ik heb mijn bedenkingen bij de luchtdichtheid van deze methode.
De aansluitdraden zijn door de tussenwand gelegd. De gaten hiervoor heb ik lichtjes oversized gelaakt, dan gaat het opvullen van de gaten eenvoudiger en zekerder. Langs 1 zijde montagekit. Als die vast is, langs de andere zijde houtlijm. Om te eindigen nog even met de warmlijm er langs.
Dan nog wat extra bracings op de grote zijvlakken.
In 2 bracings van de BR behuizing heb ik tevens een sleuf gezaagd. Hierin komt het experimenteer filter (1 voor mid/hoog en 1 voor mid/laag).
Voor de duidelijkheid heb ik er 2 onbestukte printen in geplaatst. De sleuf is een zaagsnede dik (3.2mm). Op de print wordt een dunne neopreenband gelijmd waardoor de print trillingsvrij in de sleuf past.
Voor het gat van de aansluitterminal is een 18mm dikke mdf plaat gelijmd. De aansluitdraden natuurlijk ook luchtdicht door deze plaat.
Dit is volgens mij toch een punt waar niet altijd veel aandacht aan wordt besteed. Dikwijls zie je de 2mm dikke plastik terminal in een gat zonder enige wandondersteuning.
Frustrerend als je terugblikt en merkt dat deze kleine details je meer tijd kosten dan de bouw van de kasten zelf!
Later deze week gaat de zijkant erop, tegen het weekend klaar om te testen!
Van mij mag het de hele zondag regenen
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
deepspace,deepspace schreef:Netjes, heb echter toch wel mijn bedenkingen bij de bevestiging van het filter. Het zit nu wel aan een kant goed vast, maar kan het nu niet nog steeds gaan wapperen op deze manier?
het is niet de bedoeling dat dit definitief is. Deze kast is een prototype en zo dus ook het filter.
Normaal breng ik alle kabels naar buiten en zet het filter achter de kast.
Bij dit prototype wil ik geen externe delen.
Om dan relatief eenvoudig wijzigingen te kunnen doorvoeren denk ik dat dit systeem handig is. Je schroeft de onderste woofer eruit, rukt het printje uit de sleuf, een component wijzigen, terug het printje in de sleuf drukken, woofer monteren en terug spelen.
Dit kan in 5 minuten worden uitgevoerd. Geen losse draden, geen geschroef binnin de kast, met vijsjes die plots verdwijnen in de demping of tegen de magneet.
Ed.
Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn en die emk is wel degelijk groot. Alleen bij heel langzaam indrukken zou je geen effect moeten zien. Ook niet als de versterker is aangesloten en aan staat.asterduk schreef:dat klopt wel Keyser, de aandeduwde speaker wekt een emk op die dan de andere speaker electrisch aandrijft.keyser schreef:door een woofer in te drukken wek je een spanning op, en die spanning wordt ook overgedragen aan de spreekspoel van de andere woofer
Maar of die emk de oorzaak is voor zulk een grote beweging durf ik in twijfel trekken.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De woofers zitten nu in een andere kast waar ik zeker van ben dat er geen lek is.jeroen_d schreef:
Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn en die emk is wel degelijk groot. Alleen bij heel langzaam indrukken zou je geen effect moeten zien. Ook niet als de versterker is aangesloten en aan staat.
Bij het bewegen van het membraan van speaker A gaat speaker B gewoon mee. De zelfinductie is bij deze units aanzienlijk.
Keyzer, Jeroen, jullie stelling klopt dus volledig.
Btw: ik wil hier nog heel voorzichtig melden dat ik vermoed dat het niet de emk maar gewoon zelfinduktie is. Heel voorzichtig want ben er niet zo zeker van. Mjn schoolkennis is reeds 30 jaar oud en ik ben nooit goed geweest in deze materie.
emk, zelfinduktie, kurkentrekker regel, stroomrichting, enz...
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Een paar avonden goed gas gegeven en ook nog de zaterdag opgeofferd.
Prototype 2 is klaar!
Zoals eerder vermeld, 1 woofer als IB en 1 als BR.
De IB woofer (SS 21W8555/01) heb ik gedurende een kwartier een sterk 20 hz signaal toegevoerd zodat hij gelijk losgespeeld de kast in kan.
De andere units waren reeds losgespeeld.
Eerste meetervaring: een 10 db peak in de Reflexpoort op 300 hz. Die moet onderzocht en weggehaald worden.
F3 ligt perfect zoals de simulatie weergaf op 34 Hz.
De IB woofer geeft ook een mooie afval Q= 0,6.
Eerste luisterervaring: het mid / hoog is nog steeds superieur.
Wat speelt die middentoner toch mooi.
De bas heeft punch, veel punch.
In mijn luisterzetels zitten elks 4 trillers. Ik heb op een bepaald moment de bekabeling uitgetrokken om zeker te zijn dat ze zeker niet meespeelden.
Toen nog steeds voelde je de zetel stevig mee vibreren. Dat heb ik nog niet met een dergelijk systeem verkregen.
Basloopjes zijn zeer droog en mooi te volgen, drums slaan gewoon je ogen dicht. Het impulsgedrag van de IB in combinatie met de diepte van de BR vind ik zelf geslaagd.
Maar het is nog niet top. De bas stoort nog, alhoewel zeer sterk genuanceerd, hij is nog niet rustig. Ik denk dat dit veel te maken heeft met de bult rond 300 hz.
De kast steekt behoorlijk goed in elkaar, maar het mag nog iets beter voor deze units.
Ik verdenk de kast echter niet van de onrust in de basweergave.
Morgen ga ik wat met de demping en de poortafstelling in de BR kast erperimenteren.
Ed.
Prototype 2 is klaar!
Zoals eerder vermeld, 1 woofer als IB en 1 als BR.
De IB woofer (SS 21W8555/01) heb ik gedurende een kwartier een sterk 20 hz signaal toegevoerd zodat hij gelijk losgespeeld de kast in kan.
De andere units waren reeds losgespeeld.
Eerste meetervaring: een 10 db peak in de Reflexpoort op 300 hz. Die moet onderzocht en weggehaald worden.
F3 ligt perfect zoals de simulatie weergaf op 34 Hz.
De IB woofer geeft ook een mooie afval Q= 0,6.
Eerste luisterervaring: het mid / hoog is nog steeds superieur.
Wat speelt die middentoner toch mooi.
De bas heeft punch, veel punch.
In mijn luisterzetels zitten elks 4 trillers. Ik heb op een bepaald moment de bekabeling uitgetrokken om zeker te zijn dat ze zeker niet meespeelden.
Toen nog steeds voelde je de zetel stevig mee vibreren. Dat heb ik nog niet met een dergelijk systeem verkregen.
Basloopjes zijn zeer droog en mooi te volgen, drums slaan gewoon je ogen dicht. Het impulsgedrag van de IB in combinatie met de diepte van de BR vind ik zelf geslaagd.
Maar het is nog niet top. De bas stoort nog, alhoewel zeer sterk genuanceerd, hij is nog niet rustig. Ik denk dat dit veel te maken heeft met de bult rond 300 hz.
De kast steekt behoorlijk goed in elkaar, maar het mag nog iets beter voor deze units.
Ik verdenk de kast echter niet van de onrust in de basweergave.
Morgen ga ik wat met de demping en de poortafstelling in de BR kast erperimenteren.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
.
en de belekes, is altijd plezant ...
Prototype 2, codenaam Kwadrant (Robert-Jan's idee natuurlijk).
Foto 1:
IB 2,5 liter netto voor de 15M4531.
IB 18 liter netto voor de 21W8555-01.
BR 42 liter netto met 68mm diameter poort, 42 cm lang voor de 21W8555-00.
Foto 2:
Het filter 12/12 op 250 hz en 12/12 op 2200 hz.
Hardwire, montage op mdf plaat.
Foto 3:
Buitenafmetingen: 85 x 50 x 27 + 11 cm voor de tweeter.
Gewicht 52 kg
Kastmateriaal MDF 32mm
Prijs: < 1000 euro / kast.
Ed
en de belekes, is altijd plezant ...
Prototype 2, codenaam Kwadrant (Robert-Jan's idee natuurlijk).
Foto 1:
IB 2,5 liter netto voor de 15M4531.
IB 18 liter netto voor de 21W8555-01.
BR 42 liter netto met 68mm diameter poort, 42 cm lang voor de 21W8555-00.
Foto 2:
Het filter 12/12 op 250 hz en 12/12 op 2200 hz.
Hardwire, montage op mdf plaat.
Foto 3:
Buitenafmetingen: 85 x 50 x 27 + 11 cm voor de tweeter.
Gewicht 52 kg
Kastmateriaal MDF 32mm
Prijs: < 1000 euro / kast.
Ed
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Na 2 dagen luisteren ben ik zeker niet teleurgesteld van het huidige resultaat.
Het laag is aanwezig, krachtig en genuanceerd.
Gemeten is een -3db punt rond op 34 Hz. Gehoorsmatig (CD met verschillende frekwenties) is hij vanaf 25 Hz duidelijk aanwezig (Roomgain).
Als experiment heb ik er een sub bijgeplaatst.
- Peerless XLS met passiefmembraan in 36 liter kast met Hypex 80 module
Mooie klank maar te weinig dynamiek.
- Vifa MR26WR09 in 40 liter gesloten kast met Hypex DS 4.0
Kon ik uitsluitend op laag volume testen wegens te weinig geluidsdruk. De UcD module stond volledig open en dan hoorde je hem nog niet. Met de frontspeakers op -12db, liep het goed. Maar dan kon het geheel niet luid genoeg. Klank op laag volume was wel super.
- Mivoc TW3000 in 120 liter BR met Mivoc 120 module.
Voldoende geluidsdruk en diepte. Prima voor HT maar niet voor muziek. Absoluut geen definitie.
- Mivoc HCM12T in 40 liter gesloten kast met Hypex DS 4.0 module.
Voldoende geluidsdruk, zeer strak maar net niet diep genoeg.
De submodule stond telkens op 50 hz Xover en 3db basboost op de beide Hypex units.
Mijn voorkeur gaat voorlopig naar deze laatste combinatie, maar dan minstens 2 of 4 stuks met een Hypex DS700.
De speaker zit langs buiten omdat de kast onvoldoende ruimte biedt voor de forse magneet
Ed.
Het laag is aanwezig, krachtig en genuanceerd.
Gemeten is een -3db punt rond op 34 Hz. Gehoorsmatig (CD met verschillende frekwenties) is hij vanaf 25 Hz duidelijk aanwezig (Roomgain).
Als experiment heb ik er een sub bijgeplaatst.
- Peerless XLS met passiefmembraan in 36 liter kast met Hypex 80 module
Mooie klank maar te weinig dynamiek.
- Vifa MR26WR09 in 40 liter gesloten kast met Hypex DS 4.0
Kon ik uitsluitend op laag volume testen wegens te weinig geluidsdruk. De UcD module stond volledig open en dan hoorde je hem nog niet. Met de frontspeakers op -12db, liep het goed. Maar dan kon het geheel niet luid genoeg. Klank op laag volume was wel super.
- Mivoc TW3000 in 120 liter BR met Mivoc 120 module.
Voldoende geluidsdruk en diepte. Prima voor HT maar niet voor muziek. Absoluut geen definitie.
- Mivoc HCM12T in 40 liter gesloten kast met Hypex DS 4.0 module.
Voldoende geluidsdruk, zeer strak maar net niet diep genoeg.
De submodule stond telkens op 50 hz Xover en 3db basboost op de beide Hypex units.
Mijn voorkeur gaat voorlopig naar deze laatste combinatie, maar dan minstens 2 of 4 stuks met een Hypex DS700.
De speaker zit langs buiten omdat de kast onvoldoende ruimte biedt voor de forse magneet
Ed.
Laatst gewijzigd door asterduc op wo 21 mar 2007, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Lijkt me interessante speaker. Enig idee waarom die DS4.0 hem niet aankon?asterduk schreef:- Vifa MR26WR09 in 40 liter gesloten kast met Hypex DS 4.0
Kon ik uitsluitend op laag volume testen wegens te weinig geluidsdruk. De UcD module stond volledig open en dan hoorde je hem nog niet. Met de frontspeakers op -12db, liep het goed. Maar dan kon het geheel niet luid genoeg. Klank op laag volume was wel super.
Ed.
