Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Moderator: Beheerdersteam
Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Hallo iedereen,
Ik ben nieuw hier, maar zit met een vraag waar jullie misschien kunnen bij adviseren.
Voor mijn houtbewerking heb ik momenteel een oude kleine combine staan met daarnaast de klasieke tools als maffel afkortzaag met geleider en festool bovenfrees enz...
Echter bij grote platen steeds hetzelfde terugkerende gedoe met geleider juist plaatsen en het bijhorende niet maatvast zijn als je een aantal precies gelijke stukken nodig hebt.
Zo ben ik overweging om een tweedehands paneelzaag aan te kopen .
Momenteel heb ik een panneelzaag van 20jaar op het oog voor 4,3K
Naast het prive gebruik ben ik ook in opstart met een bedrijfje dat ombouw doet van bestelwagens tot camper.
Nu vraag ik me af als een paneelzaag mogelijks toch wat overkill is en ik niet beter kan investeren in een degelijke invalszaag van maffel .
Ruimte is geen probleem, en maatvaste stukken zagen vind ik een must .
Maar mogelijks is dat maatvaste ook evengoed te bereiken met een degelijke invalszaag met geleider.
(echter zijn vele geleider aan de korte kant) .
Graag eens jullie nuchtere mening : tweedehands panneelzaag met loopwagen voor platen van 320cm of een prof invalzaag met geleiderlatten.
Ik ben nieuw hier, maar zit met een vraag waar jullie misschien kunnen bij adviseren.
Voor mijn houtbewerking heb ik momenteel een oude kleine combine staan met daarnaast de klasieke tools als maffel afkortzaag met geleider en festool bovenfrees enz...
Echter bij grote platen steeds hetzelfde terugkerende gedoe met geleider juist plaatsen en het bijhorende niet maatvast zijn als je een aantal precies gelijke stukken nodig hebt.
Zo ben ik overweging om een tweedehands paneelzaag aan te kopen .
Momenteel heb ik een panneelzaag van 20jaar op het oog voor 4,3K
Naast het prive gebruik ben ik ook in opstart met een bedrijfje dat ombouw doet van bestelwagens tot camper.
Nu vraag ik me af als een paneelzaag mogelijks toch wat overkill is en ik niet beter kan investeren in een degelijke invalszaag van maffel .
Ruimte is geen probleem, en maatvaste stukken zagen vind ik een must .
Maar mogelijks is dat maatvaste ook evengoed te bereiken met een degelijke invalszaag met geleider.
(echter zijn vele geleider aan de korte kant) .
Graag eens jullie nuchtere mening : tweedehands panneelzaag met loopwagen voor platen van 320cm of een prof invalzaag met geleiderlatten.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Is een wandzaag i.c.m. een radiaalzaag niet een mooie optie?
Dan kan je ook alle kanten op.
Dan kan je ook alle kanten op.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Als je met platen van 3,2 meter werkt dan is een wandzaag een must qua handelbaarheid.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
En een wandzaag neemt weinig ruimte in en je kan perfect haaks werken ondanks een niet haakse plaat, dat laatste komt vaker voor dan je denkt. Met een platentilhulp kan je ook alleen werken.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Psies, qua nauwkeurigheid en haaks zagen gaat er niets boven een goed afgestelde en zuiver lopende wandzaag. Geldt ook voor kleinere plaatjes!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Tja, als je toch niks te doen hebt....
Een aardige 2e hands op te kop tikken en zelf reviseren lijkt mij al werk genoeg!
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Zelfbouw zou ik dan toch van aluminium profielen doen en zo maken zodat ie vlak tegen de muur kan.
Maar hier in de buurt staat een harwi van 850,- dat lijkt mij dan een prima start.
Maar hier in de buurt staat een harwi van 850,- dat lijkt mij dan een prima start.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Klopt, dat was een simpel ding voor de hobby! Veel plezier van gehad. Inmiddels al lang vervangen door een stevige DeWalt! Maar dat was geen platenzaag hè. Groter werk ging/gaat gewoon om de hoek bij de houthandel op de wandzaag!
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Dus als ik jullie advies lees, beter een verticaal platen zaag dan een horizondtale met loopwagen ??
Ik wil idd platen van 3,2 kunnen verzagen .
Verstek is zeker ook praktisch en kan niet met een verticaal .
Maar ik vraag me vooral af als het de investering en plaats waard is en hoe jullie het doen om vb een aantal perfect gelijke stukken te zagen tot op de mm .
Uit ervaring merk ik dat er met gebruik van een geleiderlat altijd wat afwijking is .
Ik wil idd platen van 3,2 kunnen verzagen .
Verstek is zeker ook praktisch en kan niet met een verticaal .
Maar ik vraag me vooral af als het de investering en plaats waard is en hoe jullie het doen om vb een aantal perfect gelijke stukken te zagen tot op de mm .
Uit ervaring merk ik dat er met gebruik van een geleiderlat altijd wat afwijking is .
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Misschien eens bij HBM gaan kijken voor een knappe zaagtafel ?
https://www.hbm-machines.com/nl/c/zaagtafels
https://www.hbm-machines.com/nl/c/zaagtafels
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
HBM zou ik met alles proberen te ontwijken 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Dan is ie niet goed. Ik heb een bosch blauw invalzaag met geleidelineaal. Als ik de lineaal positioneer met een afschrijflineaal, dan kan ik dat meerdere keren herhalen en dan zijn de afgezaagde stroken binnen 0,1mm nauwkeurig gelijk aan elkaar.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Nou, dat is niet voorbehouden aan HBM. Ik heb er een simpele zaagtafel gekocht. Werkt prima voor het doel.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Gewoon volgende keer beter uitkijken wat je koopt daar. Ze verkopen ook gewoon redelijk tot goed Chinees spul. En als er wat loos is doen ze niet moeilijk en wordt het snel soepel opgelost. Bedrijfsmatig is het mijn eerste keus ook niet maar voor de hobby maken ze veel betaalbaar wat anders buiten bereik ligt.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Heb ook Bosch Blauw. Laten we het in de praktijk maar op 0,5mm houden
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Maar gezien de merken en prijzen die TS aanhaalt en dat hij het ook bedrijfmatig wilt gaan gebruiken neem ik aan dat hbm niet is wat hij zoekt.
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Het is idd niet de bedoeling om enkel hobbymatig te gebruiken . maar dus ook voor het verzagen van stukken voor camperombouw. kastmodules, Wand en plafond bekkleding enz...
Ik weet dat het kan met een geleider lat ...
Momenteel gebeurt dit dmv een mafell ks50cc maar hiervan vind ik de geleiderlatten niet solide genoeg voor precies maatwerk.
Dus ofwel wordt het een degelijke mafell / festool invalzaag met enkele geleiderlatten tot 3000mm (of meer) .
Ofwel een tweedehands formaatzaag.
Nadeel geleider lat ... het gaat niet vooruit als je het precies wil doen.
Nadeel formaatzaag neemt veel plaats in en niet gemaakt om even snel langs de kant te zetten indien de ruimte nodig is voor iets anders.
Ik heb een atelier van 260m2 met een verdiep dus dat kan er wel in, maar als je er ook nog 2 a 3 campers in staan wordt het snel voller
Ik weet dat het kan met een geleider lat ...
Momenteel gebeurt dit dmv een mafell ks50cc maar hiervan vind ik de geleiderlatten niet solide genoeg voor precies maatwerk.
Dus ofwel wordt het een degelijke mafell / festool invalzaag met enkele geleiderlatten tot 3000mm (of meer) .
Ofwel een tweedehands formaatzaag.
Nadeel geleider lat ... het gaat niet vooruit als je het precies wil doen.
Nadeel formaatzaag neemt veel plaats in en niet gemaakt om even snel langs de kant te zetten indien de ruimte nodig is voor iets anders.
Ik heb een atelier van 260m2 met een verdiep dus dat kan er wel in, maar als je er ook nog 2 a 3 campers in staan wordt het snel voller
Re: Paneelzaag met loopwagen of verder met invalzaag
Als je het beroepsmatig ook gaat gebruiken is tijd ook geld en moet je lekker door kunnen werken. Dan gaat zeker "Goed gereedschap is het halve werk" wel op. Zou dan maar eens rondkijken naar een 2e hands wandzaag met digitale uitlezing. Vooral zo'n uitlezing scheelt je echt enorm veel tijd! Tenminste als de machine goed afgesteld staat. Anders kost het je zeeën van tijd 
