Buizenversterker ontwerpen voor school

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leemhuis01

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Ik heb mijn idee in een loadline calculator gegooid.
En daar komt het volgende uit:
Naamloos 002.png
Natuurlijk weet ik ook dat ik niet alles zo 1 2 3 kan overnemen.
Maar dit komt toevallig ook overeen, met wat iemand mij op een ander forum heeft verteld.

https://www.nfor.nl/index.php?id=328052

Dus ik dacht dat ik het hierom wel bij het juiste einde zou hebben.
Maar ik zal er richting het einde van de week toch nog eens een goede blik op werpen
Robert Gribnau
Contacteer:

Bericht door Robert Gribnau »

Inmiddels voor de derde keer: Dit soort loadline calculators houdt geen rekening met de spanningsval in de kathodeleiding als je de bias via die manier wil verkrijgen.

Ik mag hopen dat als je jouw scholing HBO Elektrotechniek hebt weten af te ronden, je niet blind gaat varen op 'calculators' die zoal op internet te vinden zijn. Maar ik vrees het ergste, omdat je nu al niet ingaat op hetgeen ik op basis van datasheets en berekeningen heb aangevoerd.

Ik ben er nu wel klaar mee.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Robert Gribnau schreef: ma 20 feb 2023, 23:44
Inmiddels voor de derde keer: Dit soort loadline calculators houdt geen rekening met de spanningsval in de kathodeleiding als je de bias via die manier wil verkrijgen.

Ik mag hopen dat als je jouw scholing HBO Elektrotechniek hebt weten af te ronden, je niet blind gaat varen op 'calculators' die zoal op internet te vinden zijn. Maar ik vrees het ergste, omdat je nu al niet ingaat op hetgeen ik op basis van datasheets en berekeningen heb aangevoerd.

Helemaal voor niets heb je het niet gedaan hoor Robert.
Ik heb je inbreng met belangstelling gelezen.
Douwe
timpert

Bericht door timpert »

Ik denk dat iemand eens met Nick moet gaan zitten en van voor naar achter door een typisch ontwerp moet gaan. Een paar avonden met pen en papier dingen uitwerken levert meer op dan een paar maanden gedoe in een forum. Iemand in de buurt van Coevorden die hem daarmee kan helpen?
hanselchen

Bericht door hanselchen »

+1 Kom op nu, genoeg gespeeld met die reken tooltjes!
Bouw dat ding nu eindelijk eens op een plankje, elke eindpit een eigen kathode weerstand, gewoon de waarde die in de buurt komt volgens de datasheet (datasheet = je referentie!!). Ruststromen meten en indien nodig dan de weerstandwaardes iets aanpassen EN KLAAR!

Als je verder gaat prutsen met dat tekenprogramma dan ben er ook klaar mee...
democles

Bericht door democles »

douwebakker schreef: di 21 feb 2023, 9:53

Helemaal voor niets heb je het niet gedaan hoor Robert.
Ik heb je inbreng met belangstelling gelezen.
Douwe
Met Douwe eens.
Met belangstelling gelezen.
Alhoewel ik Zelf meer een bouwer ben dan een reken wonder :lol:
Mijn interesse ligt meer bij hoe iemand van A naar B komt en de bewondering voor de gedrevenheid.
Vaak helpt het om even afstand te doen van waar je mee bezig bent,om een beter overzicht te krijgen,om zo tot nieuwe dingen te komen.

Volgens mij wordt het tijd om een plankje te zoeken en de soldeerbout op te warmen :wink:
Persoonlijk zou ik voor een fixed bias gaan en al die weerstanden en potmeters vergeten.
Dat constant bijregelen van het negatief is kolder,een paar keer in het begin en dan iets van om 1/2 jaar of zo.
En als je de meetpunten en de pot voor de neg.spanning van buitenaf bereikbaar maakt is het nog eenvoudiger.
hanselchen

Houd op en schei uit over fixed bias, dan bestaat de kans dat we wéér weken aan een stuk overdonderd worden met simulatieplaatjes
en vragen over bijv. wat een negatieve spanning is !! 8-[ :lol:
democles

Bericht door democles »

:lol: :lol: :lol:
douwebakker
Contacteer:

Het is hier al eerder genoemd. Bouw eerst maar eens een versterker naar een betrouwbaar bestaand ontwerp.
Het ontwerpen en rekenen aan versterkers kan later altijd nog.
Leemhuis01 heeft nog een heel leven voor zich om de geheimen van de buizentechniek eigen te maken.
Douwe
Leemhuis01

Het was niet blind afgaan op calculators, Maar ook wat andere forumleden mij hebben ingefluisterd.
Ook mijn docent dacht dat ik goed zat, met mijn redenatie.
Ook u berichten neem ik zeer serieus. En daar ben ik dan de laatste dagen ook zeer druk mee bezig geweest.
Maar dat opzij zettende.

Ik heb inderdaad ook met eigen ogen bekeken en begrepen in verschillende datasheets,
Dat de Ia verhouding tot -Vg2 niet correct was. Dus ik zal dit moeten herzien.
Ik heb ook even naar de pagina D2 van de Mullard sheet gekeken.
Als ik deze waardes gebruik in het mooie LTspice, klopt de simulatie ook best wel goed met de waardes die daar staan.
Maar dan komt het dingetje waar ik nu naar kijk.
Als ik dan het anode vermogen bereken:
Dan is dat Ia*Ua=62,5mA*425V=26,56 Watt (en het maximale vermogen is 25Watt)
Ook op de loadline calculator zie ik dat ik buiten het maximale vermogen kom.
En in LTspice zie ik een vermogen van 26,55 Watt.
Moet ik daar dan ook nog die correctie doen met Ua = V+ - Vk ???
Want dan zit ik er namelijk wel net onder.
Ik weet dat je wel wat over dat vermogen heen kan,
Maar ik denk niet dat je daar met je rust instelling wilt zitten :shock:

En wat er ook niet goed in mijn hoofd heeft gezeten is dat ik gedacht heb Ia = Ik.
Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.
Dat heb ik inmiddels ook weer opgedaan uit de literatuur en video's die ik heb bestudeerd.
Dus we zijn weer wat kennis rijker.

En ik ben heel erg dankbaar, dat er forums zijn met mensen die mij een beetje op de goede baan houden.
Robert Gribnau
Contacteer:

Dan nu echt mijn laatste reactie (ik ben nooit zo goed geweest in het me houden aan voornemens...):

Over de ultra lineair instelling op bladzijde D2 van de Mullard datasheet: Je vergeet voor de zoveelste keer dat per EL34 die Ia = 62,5 mA, overigens samen met Ig2 = 10 mA, ook door de kathodeweerstand van 470 Ohm loopt. De spanningsval die deze stromen over de kathode weerstand van 470 Ohm veroorzaken, is V = I x R = (0,0625 + 0,01) x 470 = 34,075 V. Van de voedingsspanning Vb = 430 V moet je dus sowieso al die 34,075 aftrekken om uit te komen op het voltage dat tussen anode en kathode van de EL34 staat. De anodedissipatie per EL34 komt daarmee uit op minder dan P = I x V = 0,0625 x (430 - 34,075) = 24,75 Watt (minder omdat in er de praktijk nog enkele volts extra af gaan vanwege wat verlies over de dc-weerstand in de primaire van de uitgangstransformator).

Die 26,55 Watt die LTspice je laat zien, is vrijwel P = I x V = 425 x 0,0625 = 26,56 Watt. Ik vermoed dus sterk dat je daar gegevens hebt ingevoerd waarbij geen rekening wordt gehouden met de spanningsval in de kathodeweerstand. Hoe mooi LTspice ook mag zijn, je hebt er niets aan als je het niet goed gebruikt (ik gebruik LTspice overigens zelf niet; ik reken liever zelf aan schakelingen want dat houdt me scherp).

Ik vind dit alles inmiddels dieptreurig. Hoe zat het ook al weer met die ezel die zich niet twee keer zou stoten aan dezelfde steen? Je leest mijn bijdragen blijkbaar niet goed want ik heb meermaals geschreven dat je de spanningsval in de kathodeweerstand over het hoofd ziet. En als je niet goed leest, komt dat neer op je keer op keer aan de spreekwoordelijke zelfde steen stoten, omdat je die steen maar niet in het vizier krijgt.

En hoe zit dat eigenlijk met die docent van jou? Is dit tegenwoordig het niveau van het Nederlandse HBO onderwijs Elektrotechniek? Moeten jouw docent en jij dit uitgelegd krijgen door nota bene een amateur? En dat inmiddels al een keer of vier?
Leemhuis01

@Robert: Ik heb dit zelf ook al in overweging genomen.
Maar wilde bij dat vermogen graag zeker zijn van mijn zaak.
En ook die spanningsval neem ik nu wel mee.

U bijdragen heb ik zeer goed bekeken.
Ik wilde alleen voor dat vermogen toch dat zekerheid even hebben van kenners.
Of is dat ook alweer niet de bedoeling? vragen aan iemand met meer ervaring of je goed zit?

Zoals ik ook in mijn vorige bericht vermeld heb.
Ben ik u reacties erg dankbaar, want daar heb ik weer veel van geleerd.
En ik ga hier ook zeker wat mee doen.
hanselchen

Zucht...Schiet niet op zo hé?... Je moet vooral zo doorgaan met je rekensommetjes en dan vrees ik dat je zeer binnenkort
onze 'good will help' kwijt bent en er alleen voor staat.
Heb je al iets op je plankje opgebouwd staan? Zo ja, ik neem aan dat je met de voeding begonnen bent.
Laat hier je schema eens zien? Welke spanning heb je gemeten, belast en onbelast?
Wishfull thinking mijnerzijds, ik denk dat ik te optimistisch ben...

En zoals Robert al aanhaalde, ik verbaas me ook heel erg aan je docent. Btw- je mag eigenlijk van geluk spreken, want als ik jouw docent zou zijn dan had ik je al heel lang totaal iets anders verteld.
Leemhuis01

De buizen zijn onderweg.
Hoop morgen, en anders begin volgende week.
Dan ga ik ook wat praktijk bekijken.
Walt

Bericht door Walt »

Wat een negativiteit hier zeg, in het luidspreker deel komen veel meer noob vragen voor maar daar wordt meestal wel respectvol mee omgegaan, de buizen mannen zijn blijkbaar niet zo van het type schoolmeester… :mrgreen:
timpert

Bericht door timpert »

Ik heb al eerder voorgesteld dat hij een paar avonden moet praten met iemand die weet wat hij doet. @Nick, als je eens in de buurt van Oosterbeek (bij Arnhem) bent dan ben je welkom.
democles

Bericht door democles »

Walt schreef: vr 24 feb 2023, 18:17
Wat een negativiteit hier zeg, in het luidspreker deel komen veel meer noob vragen voor maar daar wordt meestal wel respectvol mee omgegaan, de buizen mannen zijn blijkbaar niet zo van het type schoolmeester… :mrgreen:
Valt mee hoor :lol:
Lang geleden, was de laatste lichting echte onderwijzer,daarna werd het leraar basisschool prut. :?
Bijlagen
onderwijzer.jpg
douwebakker
Contacteer:

democles schreef: za 25 feb 2023, 15:31
Walt schreef: vr 24 feb 2023, 18:17
Valt mee hoor :lol:
Lang geleden, was de laatste lichting echte onderwijzer,daarna werd het leraar basisschool prut. :?
Ja, en wat zou een leraar elektrotechniek nu allemaal weten van buizen electronica. Ik vraag het me af hoor!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat is dat nou weer voor gezeur over leraren? Heb je toch niet nodig. Mijn eerste versterkers waren gewoon nabouwen van bestaande ontwerpen. Eerst eens een standaard 4W EL84 SE dingetje met spul uit een sloopradio, Kontakt en Radio Twenthe. Daarna een 10W PP ook met EL84, was een kopie van een Philips bouwkit. Een 25W van Dam (J.v.d.Sluis) Quad 303 kloon, enz. enz. Wat geklooi met het 27Mc gebeuren met een 807 en zo :D Had echt geen idee hoe het werkte maar wel dikke pret en bevrediging dat het werkte! Pas veel later na mijn studie, toen ik allang een R&D baan in de elektronica had, ben ikzelf gaan voor de hobby gaan ontwerpen. Als je niet gewoon aanpakt en met vallen en opstaan wat gaat doen komt er nooit wat werkends uit je handen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

precies, praktijk en theorie vullen elkaar wederzijds aan, hebben elkaar nodig. praktijk geeft duiding en context van de thoerie
Robert Gribnau
Contacteer:

Pjotr schreef: za 25 feb 2023, 23:21
Wat is dat nou weer voor gezeur over leraren? Heb je toch niet nodig.
...
Uit de eerste post in deze draad blijkt hoe leraren/docenten in dit verhaal passen. Het project van TS wordt begeleid door een docent, en zal ook door een docent beoordeeld gaan worden.
douwebakker schreef: za 25 feb 2023, 16:09
...
Ja, en wat zou een leraar elektrotechniek nu allemaal weten van buizen electronica. Ik vraag het me af hoor!
Ik ben het met je eens dat een leraar aan een HBO Elektrotechniek in deze tijd waarschijnlijk geen kennis heeft van buizentechniek. Maar neem nou eens een gebruikelijke uitgangstrap van een transistorversterker. Daar zie je in de emitter leiding toch ook vaak een weerstand zitten. Als je aan zo'n eindtrap gaat rekenen, moet je toch ook rekening houden met de spanningsval over die weerstand?

Het eerdere 'gedoe' rond het niet meenemen van de spanningsval in de kathode leiding gaat in feite om het zich verdelen van het totale voltage over twee weerstanden (de buis zelf en de kathodeweerstand), dus echt basale materie (Wet van Ohm, Wetten van Kirchhoff). En ook het 'gedoe' rond het niet meenemen van de schermroosterstroom (die naast de anodestroom ook door de kathodeweerstand loopt) heeft een overeenkomst met de transistor omdat in een transistor naast stroom tussen collector en emitter ook nog wat stroom (weliswaar gering van omvang) via de basis zal lopen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Robert Gribnau schreef: zo 26 feb 2023, 5:27
Pjotr schreef: za 25 feb 2023, 23:21
Wat is dat nou weer voor gezeur over leraren? Heb je toch niet nodig.
...
Uit de eerste post in deze draad blijkt hoe leraren/docenten in dit verhaal passen. Het project van TS wordt begeleid door een docent, en zal ook door een docent beoordeeld gaan worden.
Ik heb in mijn loopbaan heel wat stagiaires van HTS/TH/TU begeleid. Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt dat een docent ze daarbij theoretisch hielp. Een hoogst enkele keer. Niet dat ze kennis niet hadden hoor, dat hadden ze zeker wel. Maar de meesten hadden de moed opgegeven dat dat werkte... 98% van de studenten is gewoon nog scholier die liever gaimt en achter de meisjes/jongens aan zit, dan dat ie zijn huiswerk oefent*. Dus tja, docenten kun je niet de schuld geven. Zeker niet met de huidige onderwijsarmoede waar docenten dik overuren draaien waar ze niet voor betaald worden.

* Hiermee zeker NIET gezegd hebbende dat Nick dat doet, zeker niet. Maar met iets kleiner stapjes zou het wel minder struikelen zijn.
Robert Gribnau
Contacteer:

Dit is wat leemhuis01 een post of wat eerder in deze draad schreef:
Leemhuis01 schreef: do 23 feb 2023, 19:51
...
Ook mijn docent dacht dat ik goed zat, met mijn redenatie.
...
Ik nam daarom aan dat die docent had meegekeken.

Maar je zal wel gelijk hebben, dus is het nog erger dan ik al dacht, en zijn de huidige docenten op HBO opleidingen voornamelijk procesbegeleiders/handjesvasthouders, wat wel past bij de rubberentegel/woke maatschappij van tegenwoordig.

Ik vraag me wel af hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat iemand een HBO opleiding met succes af kan ronden zonder voldoende theoretische achtergrond te hebben opgedaan. Of gaan die in hun arbeidzame leven volledig varen op calculators/simulators die door een handjevol Ir's afkomstig van Technische Universiteiten gemaakt zijn/worden?

Nog een vraag: Worden de Wet van Ohm en de Wetten van Kirchhoff tegenwoordig niet meer behandeld op HAVO/VWO? In mijn tijd op het VWO (eind jaren 70/begin jaren 80) gebeurde dat nog wel.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Robert Gribnau schreef: zo 26 feb 2023, 11:13
....de huidige docenten op HBO opleidingen voornamelijk procesbegeleiders/handjesvasthouders, .....

Nog een vraag: Worden de Wet van Ohm en de Wetten van Kirchhoff tegenwoordig niet meer behandeld op HAVO/VWO? In mijn tijd op het VWO (eind jaren 70/begin jaren 80) gebeurde dat nog wel.
dat eerste is ook mijn ervaring als ik kijk naar hoe onze oudste begeleid werd. maar het kan nog erger hoor, bij TB in Delft lieten ze de studenten elkaars werk beoordelen en kwam de docent pas in beeld als iemand bezwaar maakte

dat tweede: ja basis stroomkringen en daar de beide wetten op loslaten heb ik bij onze beide dochters voorbij zien komen in de middelbare school natuurkunde
hanselchen

De kwaliteit van het technisch onderwijs is de laatste decennia gigantisch achteruit gegaan, dat is gewoon een feit!
Van de huidige HBO/WO studenten, hiervan zou hedendaags minimaal 50 procent afvallen als zij de leerstof van de MTS/HTS uit de tachtiger-jaren voor hun kiezen zouden krijgen. Ik heb de laatste jaren genoeg MTS en HTS stagaires en schoolverlaters zien passeren en iedere keer als je dacht dat je het ergste geval gezien had was het weer opnieuw 'verbazen'. Dit zegt jammer genoeg ook heel veel over de leerkrachten en de huidig gestelde norm. :(
Resumerend, de huidige gemiddelde student al begint te stotteren bij het begrip 'halfgeleider' . Dan mag men helaas niet verwachten dat de buis in hun elementaire kennis en interesse zit.
En als je bij hoge uitzondering een student tegenkomt die wel interesse in de buizenmaterie heeft, dan blijft die lekker stronteigenwijs in de nieuwerwetse onhandige/onbetrouwbare rekenapjes hangen en trekt zich bar weinig aan van alle praktische advies. Zo jammer....
Laatst gewijzigd door hanselchen op zo 26 feb 2023, 18:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie