Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Shadow »

Netjes hoor =D>
JJongejan

Bericht door JJongejan »

Weer een update.
Ik heb een simpel buigbankje gemaakt voor alu plaat van 2mm dik. Niet verstelbaar dus maar het werkt best prima eigenlijk. Met een flinke C-klem aan de werkbank gezet zodat ik hem ook nog kan draaien. Zoals je ziet had het anders niet gelukt zo te buigen zoals op deze foto.
IMG_20230128_150405981.jpg
In de achtkant heb ik ook alle aansluitingen gemaakt op de SPDIF na. Die zijn deze week ook binnen gekomen en daar moet ik nog een plekje voor zien te vinden.
IMG_20230210_193527485.jpg
Dit is het vak wat om de trafo komt. In het bovenste stukje wil ik nog een trafo maken voor de 5VDC voeding van de Topping E50. Deze ga ik toch inbouwen samen met een SPDIF switch. Spullen daarvoor heb ik ook binnen ondertussen maar er moet eerst maar eens geluid uit komen. Misschien is het een beetje overkill maar heb dit gemaakt met de gedachte om zoveel mogelijk stoorsignalen weg te houden van de Topping.
IMG_20230210_193535149.jpg
Gisterenavond was het dan zover, de eerste tekenen van "leven".
IMG_20230209_202906882.jpg
Nu heb ik nog een paar vragen:
  • Hoe zet ik de LM3886 netjes haaks op de print? Ik moet de print uitbouwen om te solderen natuurlijk
  • Ik heb nog dikke koperen strip liggen. Zou ik daar die LM mee vast kunnen zetten op het koellichaam?
  • Ik wil de XLR kabels gaan maken, is dat gewoon een kwestie van één op één solderen? pin 1 aan pin 1, pin 2 aan pin 2 en aarde aan aarde?
  • Ik weet dat deze vraag eerder is gesteld maar ik heb straks 3 gebalanceerde ingangen (1 extra van de Topping). Zet ik dan de ontstoring (100nf en 220ohm) op elk ingang chassis deel of kan dat één keer voor de versterker? Dus na de keuze schakelaar print zeg maar.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Netjes hoor! Leuke oplossing voor je zetbank! Ik heb zelf al heel lang 2 stukken getrokken stalen hoeklijn van 30mm x 30mm x 3mm daarvoor in de Workmate. Geeft wat scherpere hoeken.
Xanadu1234

Bericht door Xanadu1234 »

Ik vind het netjes gemaakt allemaal ben benieuwd naar het eindresultaat.
JJongejan

Bericht door JJongejan »

Vanavond alvast maar even een paar kabels gemaakt. Ik heb ze bewust kort gehouden hoor, de CD speler komt namelijk op de versterker te staan.
Ik had nog wat sleeve van een vorig projectje over. Doet verder niks maar staat wel leuk vond ik :D
IMG_20230214_213338732.jpg
JJongejan

Bericht door JJongejan »

Hij doet het hoor :yeah: :yeah: :yeah:
IMG_20230220_194946210.jpg
Ik heb hem eerlijk gezegd even in elkaar geflanst zaterdag want helaas moet ik door met andere projecten die ik nog heb lopen. Hij doet het in ieder geval nu op de gebalanceerde ingangen vanuit de CD speler. Het enigste wat mis was gegaan was de potmeter. Die zat verkeerd om, dus volume op max was uiteindelijk geen geluid. Andersom is dan ook waar maar gelukkig had ik er een CD in zitten die heel zacht begon.
Afregelen van DC spanning was niet eens nodig, ik hoor ook totaal niets bij inschakelen.

Het klinkt ook echt erg goed moet ik zeggen, eigenlijk denk ik dat hij beter klinkt dan de Vincent die er naast staat. Ongelooflijk dat er uit die kleine chip en uiteraard de schakeling daar omheen zo'n helder geluid komt. Peter, petje af voor dit ontwerp =D>

Prio's komen nu even te liggen op 20m schutting zetten, binnen alle kozijnen en deuren schilderen en nog wat andere klusjes. Tussen de bedrijven door hoop ik af en toe toch een momentje te vinden om hier nog wat aan te knutselen.

Dit zijn de puntjes die nog open staan:
  • Ingangselectie maken voor gebalanceerd en Toslink
  • Topping inbouwen
  • Front maken
  • Softstarter inbouwen en aansluiten op de aan/uit knop
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mooie manier van bouwen zo. :goedzo: :goedzo:
JJongejan

Bericht door JJongejan »

Hallo allemaal,

De versterker heeft een tijd meegedraaid in de woonkamer. Ondertussen ben ik er weer mee bezig met de bedoeling hem eens af te maken.
Ook heb ik Kicad een beetje leren kennen en wat zitten stoeien met wat PCB's.
Volgende week komt er een PCB binnen voor de knoppen in het frontpaneel. Deze worden via een I/O expander en I2C aangesloten op een Arduino.
Knoppen.JPG
De Arduino gaat dan de omschakeling voor z'n rekening nemen tussen 4 Toslink ingangen en 2 gebalanceerde ingangen. Die Toslink is niet zo spannend, dat heb ik al een de praat. Ik ben alleen niet zo tevreden over de gaatjesprint dus misschien maak ik hier ook nog een PCB voor. Deze werkt wel in ieder geval.
IMG_20241214_203042976.jpg
Hoe dit te combineren met de gebalanceerde ingangen ben ik nog niet helemaal uit. Misschien dat jullie eens naar mijn gekopieerde ontwerp kunnen kijken? (zie pdf)

Het is de bedoeling om de Toslink via een Topping DAC (die ik ga inbouwen) om te kunnen schakelen naar de versterker printen. Dus, ik heb dan drie analoge bronnen (na de DAC) waar ik tussen moet schakelen. Wat is de beste manier in verband met overspraak of heeft iemand een goed ontwerp liggen?
Analoog omschakelaar.pdf
(28.44 KiB) 36 keer gedownload
Bron: https://www.diyaudio.com/community/thre ... ng.350825/
JJongejan

Bericht door JJongejan »

Zo, de knopjes werken ondertussen. Uitgangen op de arduino worden hoog gemaakt bij elke schakelaar samen met de bijbehorende led. Is toch altijd weer even stoeien met een arduino en een I/O expander over I2C. Dat had ik eigenlijk nog nooit gedaan.

Heeft er nog iemand tips voor een schakeling om een keuze te kunnen maken tussen verschillende analoge bronnen? Dit met relais?

Hierbij nog een paar foto's van mijn nieuwe PCB.
IMG_20241224_210730029.jpg
IMG_20241224_210912032.jpg
Plaats reactie