Buizenversterker ontwerpen voor school

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Ik heb al een redelijk uitgangspunt nu.
En die gegevens van impedantie en spanningen moet ik allemaal nog even uitzoeken.

De luidspreker zal meest waarschijnlijk 8 ohm worden.
Wat zou een handig spanning zijn?
Lijkt mij iets van 325 a 350 Volt??
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door elpeewee »

Voor een el34 is die spanning een prima uitgangspunt met een stroom van 50 a 60 mA.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Ah!buis »

Leemhuis01 schreef: ma 26 dec 2022, 11:48
Ik heb al een redelijk uitgangspunt nu.
En die gegevens van impedantie en spanningen moet ik allemaal nog even uitzoeken.

De luidspreker zal meest waarschijnlijk 8 ohm worden.
Wat zou een handig spanning zijn?
Lijkt mij iets van 325 a 350 Volt??
Hangt er vanaf of je een vaste stuurroosterspanning wil of gaat voor een kathodeweerstand.
Zo'n weerstand kost nml rond 40V voedingsspanning. Wil je 30W halen in UL met kathodeweerstanden heb je ruim 400V nodig. Met vaste instelling is 375V genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Beste mensen,

Ik begin al redelijk wat spullen en data bij elkaar te krijgen.
Zo heb ik nu al een mooie ringkern voedingstrafo.
En 2 mooie UGT.

Eerst was het idee om een mono block te gaan maken.
Maar nu ik 2 UGT's heb, is het misschien ook leuk om wel 2 kanalen te nemen.
Echter moet ik alleen even gaan kijken of ik dat red met de voedingstrafo.
Want ik zoek dan wel erg de randjes op met 4x eindbuis en 4x buis ervoor.

Ik had eerst bedacht om de ECC83 als voorversterker en fasedraaier te gebruiken.
Maar is dat ook de beste keuze daarvoor?
Kreeg van iemand te horen dat een ECC82 misschien beter zou zijn.


Verder ben ik begonnen met het bedenken van het hoe en wat.
Ik ben op het volgende uitgekomen:
Belastingslijn EL34.png
Ik heb hier een anode spanning van 280V bedacht met een stroom van 70mA.
De UGT die ik heb heeft 3500 ohm impedantie.
Spanning die daaruit volgt is dan 70mA X 1750 (halve trafo) = +-120V

Heb ik dit een beetje reëel benaderd??
Of is dit niet de bedoeling op deze manier??
Laatst gewijzigd door Leemhuis01 op ma 06 feb 2023, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Je hebt twee EL34, die kan je aansturen met een ECC83, maar kijk ook eens naar de ECC81. Die buis heeft wat minder versterking dan de ECC83, maar een stuk lagere impedantie en is ook mooi lineair.

Je kan ook een ECC832/12DW7 gebruiken, dat is een helft van een ECC83 en een helft van een ECC82 samen in een buis. Daarvan kan je de '83 helft als spanningsversterker gebruiken, gevolgd door de '82 helft als kathodyne (kangoeroe) fasedraaier.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Volgens mij gaat het hier verder :lol:

https://www.nfor.nl/index.php?id=328005
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Het staat inderdaad op meerdere forums.
Waar ik reactie ontvang, ga ik verder.
Echter uiteindelijke progressie laat ik op alle forums zien
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Verstandig, op meerdere paarden wedden. De beste ideeën kan je dan in je ontwerp verwerken.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Welke manier van biasen heeft de voorkeur?
- dmv een kathode weerstand
- of vaste bias, via voedingstrafo
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Dat ligt aan je eigen voorkeur. Een kathode weerstand heeft als voordeel dat je buizen zich automagisch goed instellen en dat je er, tot de eindbuizen aan vervanging toe zijn, geen omkijken naar hebt. Een vaste instelling heeft als voordeel dat je met dezelfde voedingsspanning iets meer vermogen, en een wat lagere vervorming hebt, maar daar staat tegenover dat je er bij het plaatsen van nieuwe buizen en verder halfjaarlijks even aan moet draaien om het weer helemaal goed te krijgen. En het is wat ingewikkelder om te maken.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Dus dan in mijn geval,
Aangezien het mijn 1e zelfbouw versterker is.
De voorkeur gaan naar kathode weerstanden.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Verstandige keuze. Overigens zijn er genoeg liefhebbers van kathodeweerstanden die zweren dat het beter klinkt.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Top, dan gaan we dat doen.
Belastingslijn EL34.png
Maar als ik deze belasting lijn kies.
Dan moet er dus 280V op de anode staan.
Dan moet ik dus in het midden van de UGT 280V DC hebben.
En dan moet ik als bias -15,...... V hebben.

Dat heb ik dan toch goed beredeneerd??
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Wat voor UGT heb je?
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

ik heb een UGT met een impedantie van 3500 ohm.
een 40% aftakking. en 4 en 8 ohm aansluitingen secundair
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

En wat voor voedingstrafo?
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Dit is mijn voedingstrafo:
ringkern.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

En hoeveel heb je daat van? Een trafo gaat het niet redden om een stereo versterker te voeden.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Fixed bias heeft nog een voordeel t.o.v. kathode bias.
De buizen hoeven dan niet gematched te zijn .
En je trafo heeft een 60v aansluiting voor evt. de neg.bias spanning.

Kwa onderdelen is het niet veel wat er nodig is voor een neg. bias regeling.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

timpert schreef: vr 10 feb 2023, 14:13
En hoeveel heb je daat van? Een trafo gaat het niet redden om een stereo versterker te voeden.
Makkelijk,de trafo levert 0,4A. :shock:
Bij mij draait er ook een GU50 versterker op met 4x eindbuis op 50mA.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Een el34 eindtrap trekt in normaal bedrijf makkelijk 200 mA. Doe dat keer 2 en tel daar de stroom bij op die de voortrap nodig heeft en dan ga je al over de 400 mA DC heen. De RMS stroom voor de gelijkrichter is nog eens 1,5 tot 2x zo hoog en dan ga je toch echt over de maximale stroom heen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Als dat zo is zou mijn GU50 versterker al lang opgebrand moeten zijn :lol:
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

democles schreef: do 22 dec 2022, 12:56
Misschien dat dit helpt?
https://www.vtadiy.com/book/chapter-4-i ... iguration/

Een voedingstrafo heb ik evt. wel voor je.
Vroeger veel gebruikt maar allemaal bleken ze een heel licht mechanisch brommetje te hebben,de werking is verder perfect en de 150v windingen leveren meer als op de spec,s worden vermeld! Zeer krachtige trafo :wink:
Dus de trafo kan wat meer leveren.
Zit er ook al aan te denken om voor de voortrap een oude trafo uit een buizenradio te halen.
Dan kan ik die los voeden van de eindtrap.

Dus dan krijg ik 4 trafos op mijn versterker :D
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door timpert »

Dat je er in de praktijk wat meer uit kan trekken begrijp ik, maar dit is een ontwerp voor school, ik neem aan voor een cijfer. Dan staat het niet zo netjes om een oogje dicht te knijpen bij het overschrijden van een maximum spec. Als je nou eens de voeding simuleert, bijvoorbeeld in LTSPICE, dan kan je precies bepalen wat er van je trafo gevraagd wordt bij een gegeven DC stroom.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Dat is inderdaad waar.
Maar ik heb inmiddels in LTspice gezien dat de piek van de stroom 110mA is met mijn instelpunt.
Met 70mA als middelpunt van de sinusvormige stroom.
Dus 100mA per buis kan ik wel aanhouden.

Opzich valt het mee hoe serieus dat zal zijn verwacht ik.
De docenten die mij beoordelen, hebben mij zelf aangezet tot dit project.
En momenteel kijken ze er meer hobby gerelateerd naar, als vanuit studie.
Een ander voordeel is nog dat het een keuze (voor vrije studie-uren) project is.

Als ik dan de voorversterker voorzie van een trafo uit een oude buizenradio.
Dan kan ik prima binnen de specs blijven.
Ik heb nog wel 3 oude sloopchassis met trafo's
Maar dat zie ik dan wel, eerst maar eens een goed ontwerp produceren
Plaats reactie