Spoel verbrand in filter
Moderator: Beheerdersteam
Spoel verbrand in filter
Beste,
Laatst een paar four tune speakers overgenomen, waarvan de tweeter het volgens eigenaar het niet meer deed.
Dit bleek achteraf de mid dome te zijn die geen geluid meer gaf, de kleine tweeter werkte nog gewoon. Dus mid dome open gemaakt en een draadbreuk was het geval, gelukkig nog redelijk makkelijk kunnen herstellen. Maar na aansluiten werkte hij nog niet. Bleek dat de spoel kapot was. Heb de andere even nagemeten in de werkende speaker en die gaf 0.42mh draad is 0.50mm 20awg
Waar moet ik nu op letten vooralsnog een andere spoel aan te schaffen ??
Zie ook de foto van de filter zoals ik hem aantrof in de speaker. De doorgebrande spoel is rechts onder op de foto te zien.
Laatst een paar four tune speakers overgenomen, waarvan de tweeter het volgens eigenaar het niet meer deed.
Dit bleek achteraf de mid dome te zijn die geen geluid meer gaf, de kleine tweeter werkte nog gewoon. Dus mid dome open gemaakt en een draadbreuk was het geval, gelukkig nog redelijk makkelijk kunnen herstellen. Maar na aansluiten werkte hij nog niet. Bleek dat de spoel kapot was. Heb de andere even nagemeten in de werkende speaker en die gaf 0.42mh draad is 0.50mm 20awg
Waar moet ik nu op letten vooralsnog een andere spoel aan te schaffen ??
Zie ook de foto van de filter zoals ik hem aantrof in de speaker. De doorgebrande spoel is rechts onder op de foto te zien.
Re: Spoel verbrand in filter
Bijzonder, de waarde in mH en weerstand in Ohm zijn belangrijk, als je de draaddikte opmeet en de inductieve waarde meet kom je er wel...
Re: Spoel verbrand in filter
Had ook aan de ontwerper van deze kasten de waardes gevraagd of eventueel een schema. Schema is er blijkbaar niet of word niet vrijgegeven, kreeg wel de waardes van 0.56mh 0.10mh en 0.8mh. De waarde van 0.56 klopt wel is de grote spoel van de woofers, maar heb ook 0.42mh van de mid dome 28mm. En dan nog de super tweeter??
Mis ik nu wat of klopt het filter van geen kant.
Is zoiets online te vinden als schema??
Met een super tweeter, mid dome 28mm en 2 woofers 7” tegenover elkaar geplaatst.
Mis ik nu wat of klopt het filter van geen kant.
Is zoiets online te vinden als schema??
Met een super tweeter, mid dome 28mm en 2 woofers 7” tegenover elkaar geplaatst.
Re: Spoel verbrand in filter
een dome van 28mm is gewoon een tweeter hoor, geen mid...ik ben wel benieuwd hoe ze dat filteren, als ik de plaatjes zo zie dan het je toch tot minimaal 1kHz die woofers in de zijkant nodig...
Re: Spoel verbrand in filter
Haha oké weer wat geleerd.
Het filter zit zo in elkaar.
2 woofers over een 0.56mh spoel.
De super tweeter via 1uf mkt (rode draad) naar spoel
Dome Tweeter via 2x 1uf mkt en 3.3uf condensator, 3.3ohm weerstand(grijze draad) en 0.42mh spoel naar min.
De groene draden zitten via een schakelaar, en overbruggende de weerstand 3.3ohm.
Het filter zit zo in elkaar.
2 woofers over een 0.56mh spoel.
De super tweeter via 1uf mkt (rode draad) naar spoel
Dome Tweeter via 2x 1uf mkt en 3.3uf condensator, 3.3ohm weerstand(grijze draad) en 0.42mh spoel naar min.
De groene draden zitten via een schakelaar, en overbruggende de weerstand 3.3ohm.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Spoel verbrand in filter
Die spoel ziet er niet heel erg verbrand uit, weet je zeker dat deze kapot is? Is het niet een slechte soldering?
Re: Spoel verbrand in filter
Om zo'n spoel door te laten branden moet er een beste stroom lopen, dat moet in de tientallen Ampere's zijn.
Knappe versterker die dat kan leveren zonder zelf in rook op te gaan.
Eens met Robert hierboven, een slechte soldering ligt meer voor de hand.
Is er een multimeter voorhanden ?
Knappe versterker die dat kan leveren zonder zelf in rook op te gaan.
Eens met Robert hierboven, een slechte soldering ligt meer voor de hand.
Is er een multimeter voorhanden ?
Re: Spoel verbrand in filter
Spoel is echt verbrand wel de onderliggende draad dat is verbrand
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Spoel verbrand in filter
Overigens had de tweeter dan toch gewoon geluid moeten produceren na het herstellen van de aanvankelijke draadbreuk in de tweeter zelf.
De spoel staat namelijk paralel aan de tweeter, dus er is nog steeds een circuit als de spoel onderbroken is.
De frequentie afstemming klopt dan welliswaar niet meer, maar hij had sowieso geluid moeten produceren, zelfs meer nog dan met spoel, omdat het weergegeven frequentie gebied zonder deze spoel veel groter is.
Het wordt dan ineens een 6 db filter (eerste order) in plaats van een 12 db filter (tweede order)
De spoel staat namelijk paralel aan de tweeter, dus er is nog steeds een circuit als de spoel onderbroken is.
De frequentie afstemming klopt dan welliswaar niet meer, maar hij had sowieso geluid moeten produceren, zelfs meer nog dan met spoel, omdat het weergegeven frequentie gebied zonder deze spoel veel groter is.
Het wordt dan ineens een 6 db filter (eerste order) in plaats van een 12 db filter (tweede order)
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Spoel verbrand in filter
Check die condensatoren ook maar eens op kortsluiting dan. Dit soort verbrandingen in een spoel krijg je eigenlijk alleen maar als er DC uit de versterker komt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Spoel verbrand in filter
Dat is inderdaad ook een goed punt Robert.
Er kan in een normaal geval niet zoveel stroom door de condensatoren van deze waarde lopen om de spoel te doen verbranden. Dat zou inderdaad alleen mogelijk zijn indien één of meerdere van de condensatoren kort gesloten is.
Overigens heb je dan alsnog een hele knappe versterker nodig om deze stroom te kunnen leveren zonder in de protectie te springen.
Er kan in een normaal geval niet zoveel stroom door de condensatoren van deze waarde lopen om de spoel te doen verbranden. Dat zou inderdaad alleen mogelijk zijn indien één of meerdere van de condensatoren kort gesloten is.
Overigens heb je dan alsnog een hele knappe versterker nodig om deze stroom te kunnen leveren zonder in de protectie te springen.
Re: Spoel verbrand in filter
Daar heeft inderdaad voor langere tijd een forse stroom gelopen. benieuwd wat de oorzaak daarvan kan zijn.
Re: Spoel verbrand in filter
ECT heet dat.
Maar voor zover mij bekend is dat met laagspanning.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroconvulsietherapie
Maar voor zover mij bekend is dat met laagspanning.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektroconvulsietherapie
Re: Spoel verbrand in filter
Ik vervang sowieso alle componenten op de filter, zoveel zit er niet op dus de kosten zijn het niet. Maar wel de vraag wat voor Mh spoelen er in moeten. Houd ik gewoon het andere filter aan of neem ik het advies over van de bouwer van de speakers. Die praat over 0.56 0.8 en 0.10
Terwijl de 2 grootste spoelen 0.56 en 0.42 zijn op het werkende filter(kleine ben ik vergeten te meten) Bij navraag of het wel de originele filters zijn weet hij het niet. Schijnen door de loop der jaren modificaties op de filters geweest te zijn.
Vraag: Zijn er geen schema’s die op dit filter lijken, zodat ik een beetje indruk heb wat er precies in hoort. Of maar gewoon het werkende filter overnemen met nieuwe componenten???
Terwijl de 2 grootste spoelen 0.56 en 0.42 zijn op het werkende filter(kleine ben ik vergeten te meten) Bij navraag of het wel de originele filters zijn weet hij het niet. Schijnen door de loop der jaren modificaties op de filters geweest te zijn.
Vraag: Zijn er geen schema’s die op dit filter lijken, zodat ik een beetje indruk heb wat er precies in hoort. Of maar gewoon het werkende filter overnemen met nieuwe componenten???
Re: Spoel verbrand in filter
Barr32 Waar woon je? misschien kun je even bij iemand langs hier op het forum die het filter zo doorpiept.= of dat iemand even bij jou langs kan.
Dit zijn toch Hepta's of niet?
Wat je ook kunt doen is zelf het schema tekenen, is niet heel lastg ... volg per luidspreker de plus en min tot aan de aansluiting die naar de versterker gaat en teken ook alle componenten die je onderweg tegenkomt. Gewoon een groot stuk papier pakken en beginnen met tekenen.
Hier kun je een foto van maken en hier in het topic dumpen en dan kunnen wij er wel een "net" schema van maken.
Ik heb het net even geprobeerd van de foto die je hebt geplaatst maar ik zie niet goed wat er onder die blob smeltlijm (hotsnot) aleemaal is samengevoegd en ik kan natuurlijk ook niet zien waar alle draden naartoe gaan. Ook vraag ik mij af of de woofers en de mid/tweet-sectie in de kast samen aan de min hangen ... op de foto lijkt dit namelijk niet het geval te zijn.
ps.
Ga ajb niet met "standaard" filters aan de gang maar probeer je te houden aan de opgegeven of gemeten waardes.
ps. ps
Je schrijft dat je contact hebt gehad met de ontwerper, is dat iemand van Hepta of de verkoper zelf?
ps. ps. ps.
Je schrijft dat je de spoelen hebt opgemeten, heb jij zelf een RCL-meter?
Dit zijn toch Hepta's of niet?
Wat je ook kunt doen is zelf het schema tekenen, is niet heel lastg ... volg per luidspreker de plus en min tot aan de aansluiting die naar de versterker gaat en teken ook alle componenten die je onderweg tegenkomt. Gewoon een groot stuk papier pakken en beginnen met tekenen.
Hier kun je een foto van maken en hier in het topic dumpen en dan kunnen wij er wel een "net" schema van maken.
Ik heb het net even geprobeerd van de foto die je hebt geplaatst maar ik zie niet goed wat er onder die blob smeltlijm (hotsnot) aleemaal is samengevoegd en ik kan natuurlijk ook niet zien waar alle draden naartoe gaan. Ook vraag ik mij af of de woofers en de mid/tweet-sectie in de kast samen aan de min hangen ... op de foto lijkt dit namelijk niet het geval te zijn.
ps.
Ga ajb niet met "standaard" filters aan de gang maar probeer je te houden aan de opgegeven of gemeten waardes.
ps. ps
Je schrijft dat je contact hebt gehad met de ontwerper, is dat iemand van Hepta of de verkoper zelf?
ps. ps. ps.
Je schrijft dat je de spoelen hebt opgemeten, heb jij zelf een RCL-meter?
Re: Spoel verbrand in filter
Als je de boel zelf hebt opgemeten .... heb je de meting dan gedaan terwijl de componenten allemaal nog zijn aangesloten? Dat werkt namelijk niet, je moet het te meten component iig aan een kant lossolderen anders meet je ook de waardes van de andere componenten in de schakeling en dan krijg je hele vreemde resultaten.Barr32 schreef: ↑do 09 feb 2023, 13:07Had ook aan de ontwerper van deze kasten de waardes gevraagd of eventueel een schema. Schema is er blijkbaar niet of word niet vrijgegeven, kreeg wel de waardes van 0.56mh 0.10mh en 0.8mh. De waarde van 0.56 klopt wel is de grote spoel van de woofers, maar heb ook 0.42mh van de mid dome 28mm. En dan nog de super tweeter??
Mis ik nu wat of klopt het filter van geen kant.
Is zoiets online te vinden als schema??
Met een super tweeter, mid dome 28mm en 2 woofers 7” tegenover elkaar geplaatst.
Re: Spoel verbrand in filter
Ik heb alle componenten los gesoldeerd, en nagemeten en niet aan elkaar laten zitten. Ook heb ik een aliexpress transistor tester en deze kan ook inductie meten.
Heb ook even getekend hoe de filter in elkaar zit, hopelijk kunnen jullie er iets van maken
LF: 2 woofers zitten apart aangestuurd via de 0.56 mh spoel
HF+ 1uf mkt naar high tweeter en verbonden aan 0.1mh spoel deze zit daarna gesoldeerd aan de Min
HF+ via 2 x mkt 1uf, 3.3uf 50v cap naar weerstand 3.3ohm 5w grijze draad naar mid dome 28mm tweeter.
Ook zit bovenstaande( weerstand,elco en 2 keer mkt) aan de spoel 0.42mh die vastzit aan de
Heb ook even getekend hoe de filter in elkaar zit, hopelijk kunnen jullie er iets van maken
LF: 2 woofers zitten apart aangestuurd via de 0.56 mh spoel
HF+ 1uf mkt naar high tweeter en verbonden aan 0.1mh spoel deze zit daarna gesoldeerd aan de Min
HF+ via 2 x mkt 1uf, 3.3uf 50v cap naar weerstand 3.3ohm 5w grijze draad naar mid dome 28mm tweeter.
Ook zit bovenstaande( weerstand,elco en 2 keer mkt) aan de spoel 0.42mh die vastzit aan de
Re: Spoel verbrand in filter
Als ik nu de spoel van 0,42 mH weg zou halen (ik maak uit jouw tekst op dat hij is doorgebrand dus geen verbinding meer maakt) dan zou er nog steeds geluid uit de mid moeten komen.
[edit] schema aangepast, Barr graag nakijken of alle waardes ook kloppen [/edit]
[edit] schema aangepast, Barr graag nakijken of alle waardes ook kloppen [/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op zo 19 feb 2023, 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Spoel verbrand in filter
De 3,3 Ohm weerstand die in het schema parallel staat met de 2x 1 μF voor de mid zie ik niet op de foto van het filter, daarop is maar één weerstand zichtbaar? Zou ook een wat vreemde constructie zijn trouwens.
Re: Spoel verbrand in filter
@sark
Bij de spoel was het draad verbrand(coating eraf ) en maakte inwendig sluiting, uit de tweeter kwam na reparatie bijna geen geluid…. heel zacht en in de verte hoorde je iets geluid.
Bedankt voor het schema, het is een stuk duidelijker nu Kan ik er nog dingen op aanpassen, nu ik toch met het filter bezig ben?
Bij de spoel was het draad verbrand(coating eraf ) en maakte inwendig sluiting, uit de tweeter kwam na reparatie bijna geen geluid…. heel zacht en in de verte hoorde je iets geluid.
Bedankt voor het schema, het is een stuk duidelijker nu Kan ik er nog dingen op aanpassen, nu ik toch met het filter bezig ben?
