Welke middentoner is dit?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Welke middentoner is dit?

Bericht door VintageHarry »

Wederom een vraagje voor de kenners alhier :) Tijdens het opruimen van wat zaken kwam ik deze middentoners weer tegen, geen idee meer hoe ze hier ooit beland zijn.

De behuizing en vooral de wijze van montage daarvan op de driver lijkt zeer sterk op die van de bekende Peerless ko40mrf, alleen dan in kunststof. Ze zijn ook iets groter van formaat. Opvallend voor een middentoner vind ik verder de relatief grote, luchtdoorlatende stofkap. Op zowel de behuizing als de driver zelf is behalve de polariteitsaanduiding d.m.v. een klein rood “8 Ω ” stickertje geen enkel kenmerk te vinden.

Iemand een idee welk model dit is?
Bijlagen
A6FDA606-107C-411A-A428-27FE846E2166.jpeg
37593221-929E-4D38-9E73-1C3074256276.jpeg
6EB1A066-DF57-4C28-98C7-C7ACD6529EE0.jpeg
375B1F4B-2ACC-40F8-BAF2-3D794EE1094D.jpeg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Welke middentoner is dit?

Bericht door wouter »

Doet me sterk denken aan Braun, maar die hadden domes als middentoners. De woofertjes hadden wel een soortgelijke opbouw.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke middentoner is dit?

Bericht door VintageHarry »

Bedankt, Wouter! Door de manier van bevestiging van de kunststof kamer op de driver dacht ik aan een Peerless, maar het kan natuurlijk ook best wat anders zijn.

Wat vindt men op dit forum trouwens van het gebruik van luchtdoorlatende stofdoppen op een middentoner, dat zie je imho toch niet vaak?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Welke middentoner is dit?

Bericht door Marp »

Bij een (bas)middentoner heb ik dat ook nog nooit gezien. Wel gebruikte ITT vroeger zulke ventilerende stofkappen bij sommige woofers, waaronder dit 50 jaar oude 12” exemplaar. De structuur is dermate open dat je bij juist licht duidelijk tegen de poolkern en de binnenkant van de spreekspoel aankijkt.
IMG_20230208_000248~2.jpg
IMG_20230208_001326~2.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke middentoner is dit?

Bericht door VintageHarry »

Bedankt! Dat is qua openheid dan wel aardig vergelijkbaar, ook hier kun je bij een beetje fatsoenlijk licht de poolkern prima zien. En dit is bepaald geen 12”, meer een 5”. Je bent zo toch een relatief groot stuk oppervlak “kwijt”.
Plaats reactie