Vifa Basis 2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronnielox

Vifa Basis 2.0

Bericht door Ronnielox »

Hallo,

Ik heb een set Vifa Basis 2.0

Mijn vraag: moeten de beide domes, en de midbas speaker (de 3 bovenste drivers) nou wel, of niet uit fase aangesloten worden?

Een vriend van mij die dezelfde speakers heeft zegt van niet, nadat hij zijn speakers helemaal gereviseerd heeft, maar een handleiding die ik vond zegt van wel.
Vrienden zeggen van niet omdat door de manier van filteren van de Vifa Basis de driver nooit een fase verschil van 180° zouden moeten hebben.
Meerdere bronnen zeggen dus van niet, maar andere bronnen (zoals bijgevoegd PDF) zeggen van wel.
Mijn oren neigen naar wel uit fase, maar het verschil met niet uit fase vind ik moeilijk te horen. De hogere bassen lijken iets rustiger met uit fase.

Help

Alvast bedankt.

Ronald
Bijlagen
Vifa Basis 2.0 bouwinfo en specs.pdf
Laatste pagina zegt uit fase aansluiten
(1.23 MiB) 152 keer gedownload
audioruud

Re: Vifa Basis 2.0

Bericht door audioruud »

Volgens het schema (en wat ik me herinner) worden inderdaad de 3 bovenste drivers uit fase ten opzichte van de beide woofers aangesloten.
Echt faserein is dit ontwerp niet, is ook erg lastig bij een 5-weg systeem. Bij de basis 95 stonden de woofers parallel en daardoor werd ook het totale fasegedrag beter. In dat ontwerp staat de dome middentoner dan weer uit fase met de 17WP200 en de tweeter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”