Voor op mijn bureau liep ik al een tijd met het idee om een 2-weg mini speaker set te gaan bouwen. Het idee kwam alleen niet echt verder om ik geen standaard rechthoekige kast wil en ik niet over de juiste middelen beschikte om het anders te doen.
Nou is daar laatst verandering in gekomen met de aanschaf van een 3d printer voor mijn verjaardag. De printer is overigens een Ender 3v2. Zeker geen Prusa maar ik ben niet ontevreden met de printkwaliteit tot nu toe. Nadat het bed goed geleveld is komen er prima printjes uit
Ik heb al een begin gemaakt in Solidworks en ben op het volgende design gekomen: Het is een ellipsvormige behuizing waarbij zowel aan de voorkant als de onderkant een vlak is gemaakt zodat er een baffle ontstaat en de speaker op een vlakke ondergrond kan staan. Het wordt een bas-reflex waarbij de poort in de ronding is omgevouwen: Voor de drivers wil ik de ND91-8 en de ND25FN-4 van Dayton Audio gebruiken. Ik heb de ND91-8 in verleden al wel eens gebruikt. In een 2.6 L kastje afgestemd op 55 Hz en wat EQ komt het beestje uit op een -3 dB punt van 50 Hz: Een high-pass filter rond de 40 Hz moet voorkomen dat de woofer overstuurd wordt.
Het geheel zal ik actief willen aansturen met kleine klasse D versterkers en een DSP. Mijn plan is om een Chinees ADAU1452 DSP bordje te combineren met klasse D versterker bordjes met een digitale I2S ingang. Op die manier wil ik proberen om de ruisvloer zo laag mogelijk te houden. In het verleden heb ik met succes wel eens een bordje van sure electronics aan de praat gekregen met daarop de TAS5754 chip, goed voor 2 x 30 W bij 8 ohm met een 24 V voedingsspanning. Nu zal de woofer bij pak en beet 15 W al overstuurd worden dus dat zou genoeg headroom moeten zijn:
Eén van de speakers wordt voorzien van de DSP en een kleine microcontroller (waarschijnlijk een ESP32) voor programmering en volumeregeling. De DSP heeft zelf wel wat hardware pinnen maar die zijn vaak te onhandig voor een goede volumeregeling. De SPDIF uitgang op de DSP wil ik gebruiken om een digitale link te maken naar de 2e speaker. Daarin zit dan alleen een SPDIF ontvanger (DIR9001 van TI) die het signaal omzet naar I2S. Het SPDIF signaal tussen de speakers is stereo waarbij bijv. het linker kanaal het tweeter signaal krijgt en het rechter kanaal het woofer signaal. Beide speakers worden voorzien van een versterker en een voeding, dit vanwege de ruimte en warmteontwikkeling. Voor verduidelijking maak ik wel een keertje een blokdiagram.
Voor de versterking/DSP zou de sure electronic JAB4 ook nog wel een optie kunnen zijn. Ik ben alleen bang dat de DAC uitgang van de ADAU1701 DSP te ondermaats is en dat er (te) veel achtergrondruis is. Overigens mist dan een digitale audio ingang want ik was niet van plan om Bluetooth te gaan gebruiken. Ik zou de bluetooth chip er wel af kunnen slopen maar of dat nou zo'n fraaie oplossing is
Voor mij zit de uitdaging met dit project om de losse componenten echt te gaan integreren in het product. En dat het project überhaupt wat verder komt dan alleen wat begin posts