[Animo Check] DAC / Versterkerdag

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door satefan »

Barry2001 schreef: ma 16 jan 2023, 13:59
Verder, het is dan wel Blue Monday, het verzoek om een beetje aardig tegen elkaar te blijven, dank u.
+1000
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Jooch »

Ha Barry je was me net voor, maar eens hoor. De "DAC / versterkerdag" is niet bedoeld als concurrentie op andere evenementen of om verdeling te zaaien. Het is iets wat naast de luisterdagen zal bestaan en misschien niet heel groot zal zijn of worden, maar dat was ook niet de bedoeling. Het is bedoeld om de details te vinden die nogal eens verloren gaan in de drukte, zowel in het luisteren als de technische kant. Ik denk dat dit tot zover nog een aardige niche is.

Verder lijkt het ernaar dat de Biotoop nog heel wat jaartjes mag blijven dus dat benut ik graag door zo nu en dan eens wat te organiseren. Dat hoeft niet in één keer, dat mag best langzaam groeien.

Ik denk dat mensen in Hengelo een goed idee kunnen krijgen wat de insteek wordt, dus voor diegenen die twijfelen over de waarde of toevoeging is het dan zeker een idee om een kijkje te komen nemen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door John P »

We hebben in Maasbracht een keer een versterker shootout gehouden. Zelfde muziek, zelfde spiekerts en een buis, een mosfet en een hypex versterker direct achter elkaar. Het verschil was in een informele setting goed hoorbaar, maar of dat ook werkt bij twee goede tor a/b versterkers weet ik niet.
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Jooch »

Zeker wel. Ik heb ondertussen al heel wat versterkers gehad en gebouwd, maar vooral geëxperimenteerd. Ieder component of deel van de schakeling heeft invloed, zowel positief als negatief. Ik spreek in ontwerp sferen daarom ook niet vaak over oplossingen maar over compromissen, perfectie bestaat niet.
Die compromissen kun je weer terug horen in het eindresultaat.

Keuzes van de componenten, plaatsing, interne bekabeling, voeding. Zoveel variabelen.
Met luidsprekers is dat net zo, iedere keuze in het ontwerp doet wel iets met het geluid. Versterkers zijn niet anders in dat aspect.

Vaak heb ik een idee en voer ik dat eerst in een simulatie uit, soms kan ik iets verbeteren door een component aan te passen. Neem deze uitkomst:
ruis_simulatie.png
Ik heb de ruis zover mogelijk buiten het audio spectrum kunnen filteren, maar er is niet een perfect filter waarmee ik alles weg krijg. Soms is de simulatie pessimistisch en valt het uiteindelijke resultaat anders uit, maar dat is dus de cyclus. Kleine stapjes en iedere keer weer in de praktijk proberen of het een verschil maakt.
Die ruis in het MHz spectrum kan natuurlijk wel voor problemen zorgen, maar ik heb niet de apparatuur om dat te meten. Radio amateurs daarentegen hebben wel degelijk te maken met dat soort spectrums. Daarom heb ik contacten in de radio sfeer en in de audio sfeer.

En dan is er nog de opname, die moet ook maar net de definitie hebben om het verschil echt te kunnen ontdekken. Ik duik zodoende ook vaak mijn digitale studio in om wat geluiden te creëren die het makkelijker maken om te luisteren naar de effecten van het experiment.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Shadow »

Ruis in spectrums die niet door de speaker weergegeven worden, klasse D bijvoorbeeld, ik heb daar geen last van, heb identiek klinkende versterkers hier, eenmaal klasse D, eenmaal LM3886 composite, behalve het vermogen geen verschil [-(
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door pappaleo »

Ik krijg dan altijd te horen dat het oplossend vermogen van de rest van mijn keten onvoldoende is om het waar te kunnen nemen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door hannesie »

Ik geef gewoon mijn oren de schuld. :-$ :lol:........................... :think: :idea:

Oftewel, ik hoor het verschil dan niet.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door hardbats »

Een slecht gehoor is vaak wel makkelijk :lol: ondanks dat ik redelijk jong ben (28) hou het bij mij in het hoog toch redelijk snel op (lees, bij de 14khz). Dus ik maak me niet zo druk om tweeters etc en ben dan toch meer een laag luisteraar. Scheelt me weer hoofdpijn over het hoog goed krijgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door rikpost »

Volgens mij hoorde niemand het Hans :lol:
Ergo het was er niet of buiten ons aller waarneming vermogen
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef: ma 16 jan 2023, 19:14
Ik krijg dan altijd te horen dat het oplossend vermogen van de rest van mijn keten onvoldoende is om het waar te kunnen nemen.
Heerlijk toch, ik slaap daar echt prima mee, met die gedachte.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Shadow »

hardbats schreef: ma 16 jan 2023, 20:28
Een slecht gehoor is vaak wel makkelijk :lol: ondanks dat ik redelijk jong ben (28) hou het bij mij in het hoog toch redelijk snel op (lees, bij de 14khz). Dus ik maak me niet zo druk om tweeters etc en ben dan toch meer een laag luisteraar. Scheelt me weer hoofdpijn over het hoog goed krijgen :mrgreen:
Ik zou me daar wel druk om maken, gezien het feit dat de meeste tweeters vanaf zo'n 2-3KHz hun werk doen, zit daar veel wat fout kan gaan, ook al hoor jij niks meer boven de 14K...
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door hardbats »

Shadow schreef: ma 16 jan 2023, 21:15
hardbats schreef: ma 16 jan 2023, 20:28
Een slecht gehoor is vaak wel makkelijk :lol: ondanks dat ik redelijk jong ben (28) hou het bij mij in het hoog toch redelijk snel op (lees, bij de 14khz). Dus ik maak me niet zo druk om tweeters etc en ben dan toch meer een laag luisteraar. Scheelt me weer hoofdpijn over het hoog goed krijgen :mrgreen:
Ik zou me daar wel druk om maken, gezien het feit dat de meeste tweeters vanaf zo'n 2-3KHz hun werk doen, zit daar veel wat fout kan gaan, ook al hoor jij niks meer boven de 14K...
Ik heb alleen een fullrange en een woofer :wink:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Shadow »

Dat weet ik :dank:
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Jooch »

Ik kan jullie gerust stellen, ik loop zelf al decennia rond met Tinnitus. Ondanks dat kan ik veel kleine verschillen waarnemen.
En wat betreft de MHzen, die hoor ik ook niet. Echter een versterker is een dynamisch geheel die vaak ook nog eens een heel scala aan impedanties voor zijn kiezen krijgt. Is je schakeling stabiel genoeg om dat allemaal te verwerken?
Problemen in het gebied van MHzen is waardevol om te onderzoeken omdat dat een indicator kan zijn voor oscillaties (lees: stabiliteit).

In termen van luidsprekers bouwen: Toen ik net begon met bouwen vroeg ik Martin van Speaker en Co in Groningen wel eens wat dingen. "Waarom moet je nou eigenlijk weg blijven van de resonantie frequentie van een luidspreker?¨ Dit was in de context van basreflex kasten en het filteren van luidsprekers.
Hij zei alleen: "Dat moet je gewoon niet doen."
Nou lekker hoor Martin, wat moet ik daar nou mee. Toch was het een waardevol antwoord want het hield me bezig. Pas toen ik ging simuleren en later meten begreep ik wat hij er mee bedoelde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Pjotr »

rikpost schreef: ma 16 jan 2023, 20:40
Volgens mij hoorde niemand het Hans :lol:
Ergo het was er niet of buiten ons aller waarneming vermogen
Ja, dat was wel een verhelderende avond. Maar wel een hele avond in alle rust. En er waren zelfs mensen bij die het verschil kunnen horen tussen blauwe en oranje netzekeringen :lol: Maarreh is het nou net niet de insteek van dit topic om dat ook eens voor anderen te organiseren zodat mensen dat voor zichzelf eens kunnen ervaren?
Gebruikersavatar
Jooch
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 15:47
Locatie: Haren (GN)
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Jooch »

Pjotr schreef: di 17 jan 2023, 11:18
rikpost schreef: ma 16 jan 2023, 20:40
Volgens mij hoorde niemand het Hans :lol:
Ergo het was er niet of buiten ons aller waarneming vermogen
Maarreh is het nou net niet de insteek van dit topic om dat ook eens voor anderen te organiseren zodat mensen dat voor zichzelf eens kunnen ervaren?
Voordat ik dit evenement had bedacht heb ik aardig wat kennissen en vrienden laten luisteren. Niet dat ik ze uitnodigde om te komen luisteren, maar gewoon wanneer ze op bezoek waren en ze vroegen waar ik mee bezig was. Dan zei ik altijd dat ik wat aan het prutsen was met een versterker en als ze geïnteresseerd waren liet ik ze wat horen. Eerst een versterker die ze al kenden en daarna mijn eigen creatie.

Heb zelfs eens iemand boos gemaakt, kwam er later nog wel op terug. "Jarenlang trouw geweest aan een merk, met het idee dat er zorg was voor het geluid. En hier is iemand die in zijn huiskamer en een soldeerbout iets maakt wat ik nog niet eerder heb kunnen ervaren. Ik voel me genaaid."

We grappen nog altijd over de slogan "Because Music Matters"
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door TabCam »

Ik wil nog luidsprekers en misschien wel een betere dac, zelfs voor mijn actieve luidsprekers. Ik ben dus zeker geïnteresseerd. Ik hoop ook bij je praatje te kunnen zijn op de luisterdag Oost Nederland \:D/ , als Barry zo vriendelijk kan zijn ons niet te laten overlappen :sure: .
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Wowly »

Tsja, luisterdagen zijn een veelkoppig monster. Ik heb alleen gedaan met de basishouding dat het vreselijk fout kan lopen. Alles wat dan beter loopt is mooi meegenomen. En dan kon er ook wat naar het forum toe (financieel). Dankzij jullie is het eigenlijk altijd supergeslaagd!!!

Luisterdagen zijn in eerste instantie ontwikkeld om echt goed te luisteren, maar zijn geëvolueerd naar een gezellig samenzijn, waarbij een set goed genoeg moet zijn om de snaveltjes toe te krijgen. Ik kan vreselijk genieten van de luisterdagen, al die gekken op een hoopje ouwehoeren over datgene waar de passie dan toch blijkbaar ligt :) (en ik voorop natuurlijk hahaha).

Het mooie is dat de beheerders van de ruimte zelf mogen invullen wat er gebeurd op dat moment, en dat de organisator maar zelden hoeft in te grijpen. Dat gezegd hebbende, als je echt de finesse van een set wil horen moet je er toch echt een gezellig avondje van maken bij iemand thuis. In alle rust, met de juiste muziek. Zo vond ik de sets van Jeroen altijd erg goed klinken, maar bij hem thuis werd het al snel magisch!

Owja, wat ikzelf erg fijn vond is dat we elkaar allemaal in de ogen konden kijken en merken dat, hoewel het op het forum soms hommeles was, allemaal zo'n vreselijk fijne mensen waren!! Ik mis Fineermannetje en Dirk nog steeds gek genoeg, terwijl ik ze absoluut gezien qua tijd amper kende. En velen dermate andere ideeën hebben dan ik over de maatschappij dat dit bijna diametraal is, maar IRL echt SUPERgozers zijn! Voor mij heeft zo'n luisterdag een heel erg prettig katalyserend effect. Ik baalde dan ook vreselijk dat ik Breda maar niet meer voor elkaar kreeg, en ben echt heel erg blij dat Joram dit van me wilde overnemen! Ik kan dan ook niet wachten tot 4 februari, alleen heb ik die dag weekenddienst :(. Ik ben bezig te regelen of iemand die van me wil overnemen.....

Enfin, laten we aub waarderen dat er zo'n inzet wordt gepleegd om luisterdagen te organiseren en nieuwe initiatieven stimuleren ondanks dat deze vaak sneuvelen in goedbedoeld enthousiasme :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door jeroen_d »

Jooch schreef: zo 15 jan 2023, 21:04
Hoi allen,

Ik babbel niet zo heel veel op het forum, maar ben regelmatig te vinden bij de ZBA van het noorden. In een lange tijd van afwezigheid ben ik langzaam een bedrijfje begonnen en werk momenteel op een plek die sommigen misschien wel herkennen:

bovenaanzicht.jpg

In het weekend is daar wel ruimte voor een kleinschalige luisterdag. Er zijn drie kamers beschikbaar, waarvan één dan als koffieruimte zou fungeren en twee als luisterruimten.
Wat mij met name bezig houdt zijn solid state versterkers (je weet wel, die met transistors) en DAC's. Van dat laatste heb ik nog niet veel gebouwd, maar toch.
Ok, maar heb je geen interesse in luidsprekers dan? Zeker wel, en die ontwerp/bouw ik ook, maar sinds ik mijn eigen versterkers simuleer en ontwerp is mijn aandacht verschoven naar de versterker.

Sinds mijn 20e heb ik eigenlijk uitsluitend eindversterkers in gebruik met een geluidskaart als DAC. Na al die jaren van experimenteren en proberen, is mijn conclusie dat de bron en de versterking het meest problematisch zijn. Toch is hier relatief weinig aandacht voor op de luisterdagen, het hoofdonderwerp zijn dan toch vaak de luidsprekers.

Ik zou zelf een luisterdag willen doen waar juist de versterker of DAC de hoofdzaak zijn. Wacht, geen platenspelers!? Tja, ik merk dat ik 99% van mijn muziek speel via een DAC. Platen zijn zeker een goede bron, maar niet praktisch in mijn optiek.
Bij mij is alles welkom, of het nou een commercieel product is of geheel zelfbouw. Geef wel even aan waarom het apparaat de aandacht verdiend, als in wat maakt het bijzonder.

Mijn vraag aan jullie, is er belangstelling voor zo'n specifiek evenement?
Hoi, ik heb op zich wel interesse. Kun je iets meer vertellen over de locatie, de kwaliteit van de luisterruimtes waar het over gaat?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door meanman64 »

John P schreef: ma 16 jan 2023, 17:19
We hebben in Maasbracht een keer een versterker shootout gehouden. Zelfde muziek, zelfde spiekerts en een buis, een mosfet en een hypex versterker direct achter elkaar. Het verschil was in een informele setting goed hoorbaar, maar of dat ook werkt bij twee goede tor a/b versterkers weet ik niet.
Ja , dit herinner ik mij nog heel goed , met de Fetzilla amp . Zou leuk zijn om zo'n tweede amp shoot out .
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door rikpost »

Pjotr schreef: di 17 jan 2023, 11:18
rikpost schreef: ma 16 jan 2023, 20:40
Volgens mij hoorde niemand het Hans :lol:
Ergo het was er niet of buiten ons aller waarneming vermogen
Ja, dat was wel een verhelderende avond. Maar wel een hele avond in alle rust. En er waren zelfs mensen bij die het verschil kunnen horen tussen blauwe en oranje netzekeringen :lol: Maarreh is het nou net niet de insteek van dit topic om dat ook eens voor anderen te organiseren zodat mensen dat voor zichzelf eens kunnen ervaren?

Ik vind het dan ook fascinerend hoe ons brein werkt .
Ook de reacties toen het schakelkastje er tussen uit gehaald werd :roll:
Misschien eens iets met eindversterkers beetje eigenbelang ook ik ben wel eens benieuwd of daar bij mij winst te behalen valt al heb ik wel het vermoeden dat ze erg goed zijn ,maar ja dat is altijd het geval tot je iets beters hoort :shock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door hannesie »

Daar past dit ook wel bij, zocht het, maar kon het even niet vinden. :|
predictive brain.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Pjotr »

Ja leuk artikel. Dat hele artikel van Moerman kun je hier downloaden: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30293975/ In het Engels maar wel gratis!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door John P »

Is dat dezelfde Moerman die uitbehandelde kankerpatiënten fruit liet eten en wonderen beloofde?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Animo Check] DAC / Versterkerdag

Bericht door Pjotr »

Frappant dat 2 figuren die diametraal tegenover elkaar staan dezelfde naam dragen. Schijnt in de beste families voor te komen. Uit Hans zijn citaat begrijp ik overigens dat er zekeringhouders moeten komen waar rode en blauwe zekeringen tegelijk in kunnen :lol:
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”