Klasse A 2*40watt ????

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Bassie1956 »

Beste allemaal,

Ik heb op verzoek van een kennis zijn versterker nagekeken, linker kanaal bleef koud, rechter iets warmer.

Volgens specs 2*40 Watt full klasse A aan 8 ohm er zitten per kanaal 3*2SA1294 en 3*2SC6263 in de eindtrap, emitter weerstand 0,22ohm, voedingsspanning 2*57V DC.....versterker weegt ongeveer 28kg.

Over de linkerkant stond 10mV per emitter weerstand en rechts 34 mV

E.e.a nagevraagd bij de fabrikant en geeft 40mV op, dus zo ook nu ingesteld en beide kanten worden ca. 30 graden. speelt verder prima.

Als ik echter het klasse A vermogen uitreken kom ik lang niet op 40Watt klasse A per Kanaal....of mijn formule klopt niet

Per kant 6 torren 0,040V/0,22ohm =0,18 Amp x6=1,09 Amp Bias....volgens nelson Pass 1,09x1,09x8= 9,5Watt Piek /2= 4,75 Watt RMS

Wat opvalt is de hoge voedingsspanning,...hierdoor nu al opgenomen vermogen 170 Watt, lijkt mij dan ook eerder een klasse A/AB versterker iets van 2*150Watt aan 8 ohm waarvan de eerste 5 watt in klasse A

Wie helpt mij aan de correcte rekensom...........en is de fabrikant niet veel te optimistisch met zijn opgave...zoals zo velen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door douwebakker »

Hoi Bassie. Ik probeer het even op deze manier.
Volgens mij is de totale ruststroom 3x 0.04/0.22=0.545A. Dat is dus de piekwaarde om in klasse A te blijven.
De max uitgang spanning is 57V piek
Het vermogen zou dan 57x0.545/2 = 15,53W zijn
Wil je naar 40W dan zou de spanning over de emitter weerstand naar ruim 100mV moeten.
Douwe
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door RobertD »

Bij 40W klasse A vervormen je speakers al veel meer dan je versterker, dus waarom zou je dat willen?
De meeste lineaire versterkers werken in klasse AB, dus de eerste paar Watt in klasse A en de rest in klasse B.
Ik heb bij mijn oude Philips 561 versterker de ruststroom teruggedraaid van 390mA naar ca 80mA en daar hoor je helemaal niets van.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door ray5150 »

Misschien ook handig om het merk en type aan te geven ?
.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Pjotr »

Als de ruststroom 0,5A is wordt de piekstroom het dubbele bij een gebalanceerde eindtrap: Dus 1A. Het piekvermogen is dan I^2 x R = 1 x 8 ohm is 8W. Het Rms vermogen (of gemiddeld vermogen) is daarvan de helft bij een sinus. Dan kom je uit op 4W in volledige klasse-A. Daarboven wordt het een klasse-B met 2 cross-overpunten i.p.v 1 zoals bij een gewone klasse-AB. Doe mij maar een net ingestelde klasse-AB met 1x cross-over. Die vervormt duidelijk minder bij een juiste instelling.

Het is dus een klasse-AB die hoog in de bias staat. Dat werd i.d.d. vaak verkocht als klasse-A versterker maar is dat natuurlijk niet. De meeste mensen gebruiken zo'n versterker toch gemiddeld op laag huiskamer niveau en blijft het wel redelijk in klasse-A.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door douwebakker »

Ja, ik zie ook dat mijn berekening niet helemaal klopt. De luidspreker impedantie is 8 ohm en geen 105 ohm.
Het is toch lastiger dan je in eerste instantie denkt.
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Bassie1956 »

Bedankt voor jullie reacties,

Het lijkt erop dat mijn rekensom aardig klopt, de fabrikant blijft bij zijn aangeven instelling....zonder verdere toelichting hoe hij dan aan 2x40 watt klasse A komt.

En daar gaat het nu juist om, de versterker wordt als 2x40Watt klasse A gepresenteerd er wordt ook geen AB vermogen opgegeven.

Of die 40Watt nu wel of geen zin heeft is niet van belang, als je een 150pk auto koopt verwacht je ook 150pk en geen 50pk..maar met beide auto's kan je 100 rijden
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Bassie1956 »

Hoi Pjotr,

Wat bedoel je precies met 2 crossover punten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Pjotr »

Het cross-overpunt is dat waarbij de versterker de klasse-A verlaat en overgaat in klasse-B in het signaal. Strikt genomen is dat bij een gewone klasse-AB 1x in het signaal en wel op de nul-doorgang. Bovendien is de bias daar zo in te stellen dat de vervorming daardoor minimaal is. Zet je de bias hoog dan heb je 2x zo'n overnamepunt: 1x bij een positief gaand signaal en 1x bij een negatief gaand signaal. Die punten liggen dan in dit geval bij 8W momentaan (= 4W gemiddeld). Bovendien is die overnamevervorming nu niet meer a.d.h. van de bias weg te regelen. Persoonlijk vind ik het een nogal dubieuze manier van doen. Dat de fabrikant vast houdt aan 40W klasse-A is raar. Misschien vergissen ze zich een nulletje? Maar ok, de marketing fantasie van de audiohandel is nog vele malen groter dat die van de autohandel :D
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Bassie1956 »

Wat bedoel je met een gewone klasse AB versterker......die staat toch ook altijd een klein beetje in klase A, als is het maar een paar milliwatt juist ter voorkoming van crossover vervorming, ook dan heb je toch twee crossover punten
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door douwebakker »

Bassie1956 schreef: ma 16 jan 2023, 20:21
Wat bedoel je met een gewone klasse AB versterker......die staat toch ook altijd een klein beetje in klase A, als is het maar een paar milliwatt juist ter voorkoming van crossover vervorming, ook dan heb je toch twee crossover punten
Precies, dat klopt helemaal. Je hebt bij de nuldoorgang nooit dat een van de transistoren helemaal spert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Pjotr »

Bassie1956 schreef: ma 16 jan 2023, 20:21
Wat bedoel je met een gewone klasse AB versterker......die staat toch ook altijd een klein beetje in klase A, als is het maar een paar milliwatt juist ter voorkoming van crossover vervorming, ook dan heb je toch twee crossover punten
De niet-lineariteit van de bovenste helft compenseert dan juist de niet-lineairiteit van de onderste helft in het overnamepunt van de eindtrap. Door de juiste bias te kiezen kun je daarmee de cross-over vervorming minimaliseren. Dat werkt met een hoger bias punt niet. Zie ook https://www.electronics-tutorials.ws/am ... amp_7.html
Bassie1956
Ook commercieel actief
Berichten: 75
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 18:34

Re: Klasse A 2*40watt ????

Bericht door Bassie1956 »

Oke duidelijk
Plaats reactie