Twee uitgangstrafo`s, een ringkern, en een aantal 6sn7`s

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jwvanwijngaarden

Twee uitgangstrafo`s, een ringkern, en een aantal 6sn7`s

Bericht door jwvanwijngaarden »

Ik kreeg gisteren een doosje met daarin bovengenoemde inhoud. "Kijk maar of je er wat mee kunt". De schenker heeft ooit een versterker met 300B eindbuizen gebouwd, maar dat project leverde uiteindelijk te weinig vermogen. Later heeft hij een vergelijkbare opzet gebouwd met interstage transformatoren en mosfet eindtransistoren op enorme koellichamen. Dat leverde wel genoeg vermogen. Ook dat is inmiddels geschiedenis.
De transformatoren zijn in de jaren 90 bij Klaré in Hoorn gekocht. De heren van Klaré hebben mij n.a.v. een trafo die ikzelf destijds ook bij hen had gekocht voor mijn eerste buizenavontuur verteld dat hun trafo's destijds door de heer Groothuis werden gemaakt, die inmiddels is overleden.
Mijn vragen nu zijn: -1: wie kan mij wat vertellen over deze trafo's en -2: zijn ze inderdaad bruikbaar voor een 300B versterker?
De uitgangstrafo`s dragen het typenummer 854, wegen 2 kg, de blikmaat is EI96/36, en opvallend aan het blikpakket is dat het is opgebouwd uit heel veel zeer dunne lamellen, zo dun heb ik nog nooit gezien. Verder zit er een luchtspleet in. De primaire kant heeft 3 aansluitlippen, 0, eentje blanco, en eentje met 1,25k aangeduid. De DC-weerstand tussen 0 en blanco is 28 ohm, tussen 0 en 1,25k is 48 ohm. De secundaire kant heeft aansluitingen voor 0, 3,5 en 8 ohm. De weerstand hier is ca 3,75 ohm. Met name die 1,25 kohm aan de primaire kant doet me twijfelen aan de bruikbaarheid voor een 300B-versterker. Ik lees vaak dat 2k5 of 3kohm een gebruikelijke waarde is. Ik hoor het graag van de kenners op dit forum.
Bijlagen
buizenspul-oud.jpg
Jan Geert

Re: Twee uitgangstrafo`s, een ringkern, en een aantal 6sn7`s

Bericht door Jan Geert »

1,25k is wel heel laag. Wellicht heeft was het idee om een parallelle 300b Set te bouwen? Daar zou deze trafo wel bij passen, als hij tenminste 150mA of meer kan hebben. Gegeven het vermogensprobleem van de vorige eigenaar zomaar een idee.
Al geeft het bouwen van een SET met 4x 300b weer een ander soort ' vermogensprobleem'
hanselchen

Bericht door hanselchen »

Deze trafo's zijn heel geschikt voor de 6AS7, elk kanaal een triodehelft.
Of bijv. 2x 12B4, 6N6, ECC99 parallel per kanaal.
Maar als je luidsprekers gebruikt met een impedantie in de range van 6...8 ohm en deze aansluit op de 3 of 5 ohm tap,
dan is oa. de 300B prima te gebruiken.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

1,25k is inderdaad heel laag. Maar probeer eerst de primaire zelfinductie eens te bepalen. Zet op de gehele primaire bijvoorbeeld eens 50V/50Hz. Meet de stroom en bepaal dan de zelfinductie. Dan heb je een idee, of deze trafo geschikt alleen geschikt is voor zeer lage primaire aanpassingen.
Stel bij 50V loopt er 20mA. Dan is de primaire impedantie bij 50Hz: 50/0,02=2500 Ohm =2,5k. Bij gebruik van primair 1,25k, loopt van de door de buis geleverde stroom al 1/3 door de inductie en 2/3 wordt overgedragen naar de uitgang.

Piet
jwvanwijngaarden

Heren, bedankt voor jullie reacties, mij is door jullie reacties duidelijk geworden dat dit een lastig in te zetten transformator is. Van dat 300B idee neem ik afscheid. Het ligt niet voor de hand een zeer kostbare buis in te zetten voor een voor die buis suboptimale transformator. Ik laat het doosje voorlopig voor wat het is, tenzij iemand een idee heeft om er zelf wat mee te gaan doen. Dan wil ik er wel afscheid van nemen, ik vind het belangrijk dat de trafo`s ergens nuttig ingezet kunnen worden. Ik ga verder met mijn EL84PP bakje.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

De trafo zou eventueel gebruikt kunnen worden in een seriebalans versterker. Dan is een lage impedantie geen probleem.

Piet
HoMeR

Bericht door HoMeR »

.......volgens mij komen de trafo's oorspronkelijk van AE Trafo's uit Schagen. Vroeger ook trafo's gekocht, zien er hetzelfde uit inclusief het handschrift.
https://www.aeetransformers.com/nl/mark ... enten.html

Succes met het uitzoeken en evt. bouwen van een versterker !!
jwvanwijngaarden

Dag heren, op basis van jullie reacties nog een korte reactie.
Piet: Ik denk inmiddels de single ended versterker en de balansversterker enigszins te begrijpen, maar de serie balansversterker is ver buiten mijn bescheiden buizenkennis en -competenties. Met mijn Annastasia beneden, waarnaar ik dagelijks met groot plezier luister, en de EL84 PP met een ECC83 stuurbuisje die op mijn kamtertje boven komt, alsmede twee buizen phonotrappen boven en beneden heb ik ruim voldoende buizenspul.
Het enige wat ik me nog kan voorstellen is om deze trafo`s ooit single ended te gebruiken met bijv. een stel EL34`s of 6L6GC`s parallel, maar nogmaals, als iemand er een nuttige bestemming voor heeft wil ik er ook wel afscheid van nemen.
Homer: Inderdaad, dat handschrift herken ik ook van een voedingstrafo, die ik rond 1994 bij Klaré kocht. Ik heb er één of twee jaar terug bij Klaré naar gevraagd, maar daar kwam een erg onduidelijk antwoord op. Het is overigens nog steeds een prima, doodstille trafo, die ik inmiddels in één van de phonotrappen gebruik.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hier even een plaatje van een seriebalans. Het kan veel ingewikkelder, maar zo eenvoudig kan het ook zijn.
een stel EL34`s of 6L6GC`s parallel
Mijn laatste versterker had 2 stuks E130L parallel. De impedantie van de trafo was slechts 400 Ohm. Dus dat kan ook

Piet
Serie balans.jpg
Plaats reactie