Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Bericht door michiel »

Ik weet niet of deze driver hier al bekend is, maar ik vind het een erg mooi ding zo op papier!
Tevens heb ik plannen om -op termijn- wat met deze drivers te doen.
Some specific elements responsible for the performance of this fine sounding bass driver are:

-Light weight and high strength and, most importantly, a good sounding cast aluminium basket.
-Light and very rigid custom made paper diaphragm.
-A diaphragm able to resist air pressure and therefore capable of actually delivering bass.
-Spiders and surrounds specified for both good sound and very long life.
-Flat wired, light weight, extremely short and underhung voice coil.
-Small but very strong "double" Neodynium magnet with a 14mm(!) thick pole plate.
-Nearly 100dB sensitivity with 16 ohm impedance (enabling almost 103dB sensitivity at 8ohm when used in parallel).
-Linear (+/- 1dB) and clean response up to 5kHz (-3dB) or 900Hz (off-axis without noticeable break up problems).
-Very light total weigth saves on shipping costs
Afbeelding

http://www.diy-systems.com/index.html?l ... t=d81.html
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Mooie driver maar ... is dat € 674,00 voor een of twee stuks :?:
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

SARK schreef:
Mooie driver maar ... is dat € 674,00 voor een of twee stuks :?:
2
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dan valt dat nog redelijk mee. Ofwel bouw je 2 subkastjes bij je main speakers ofwel zet je ze in compound om het kastje wat in afmetingen te beperken. :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Geen lelijk ding en de specs zien er ook aardig uit. Het argument dat neodynium magneten gunstig zijn voor de weergavekwaliteiten vind ik een beetje overdreven, ferriet met dezelfde magnetische flux heeft de zelfde eigenschappen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Misschien bedoelen ze de ongestoorde airflow die je nu naar achteren hebt ;)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
Misschien bedoelen ze de ongestoorde airflow die je nu naar achteren hebt ;)
Bij een dergelijke woofer met bijbehorende golflengtes lijkt me dat nauwelijks een issue (smallere maar hogere spaken zou meer uitmaken). De diameter van een ferriet zal nagenoeg hetzelfde blijven alleen wordt de bouwlengte wat langer. Voordeel van een ferriet is ook dat de 'dode massa' bij de aandrijving groter is, dat is gunstig voor de weergave van impulsen. Ook is het oppervlakte groter wat weer gunstig is voor de afvoer van warmte dat in de spreekspoel wordt opgewekt.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

richard schreef:
Geen lelijk ding en de specs zien er ook aardig uit. Het argument dat neodynium magneten gunstig zijn voor de weergavekwaliteiten vind ik een beetje overdreven, ferriet met dezelfde magnetische flux heeft de zelfde eigenschappen.
Er zijn wel meer verschillen. Je kunt nooit zo'n compact en lineair magnetische veld krijgen met een ferriet magneet. Je houdt daarom met dezelfde spreekspoel meer lineaire slag over. Bovendien stralen neomagneten niet zo ver uit waardoor de plaatsing in de buurt van tv's e.d. vergemakkelijkt.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

De verhouding Bl/Mms is ook erg mooi. 8) Ze staan nog steeds op mijn "wil ik ooit een keer gebruiken" lijst.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

lage Q. in wat voor kast zou zoiets goed werken?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Wat een verschrikkelijk mooie speaker Michiel. Neodynium is dusdanig veel sterker dan ferriet dat zo'n magneet wel iets van een factor 10 kleiner kan zijn dan ferriet. Een makkelijker luchtflow komt vooral in een lagere Rms tot uitdrukking wat weer een lage vervorming tot gevolg kan hebben. Alhoewel ik op internet verschillende meningen over de klank tov ferriet lees. En een basdriver met underhung voicecoil, dat zie je ook niet vaak. Is ook een weg naar minder vervorming. En 100 dB rendement, dat nodigt uit tot een puur klasse-A versterker.

Overigens een Vd van 513 dm3 ??? Dat is meer dan een halve kubike meter! Lijkt mij sterk. Een Fs van 38,9 Hz nodigt niet uit tot een CB maar lijkt mij meer voor BR of een hoorn, ook gezien de beperkte X_max. Alhoewel een X_max van 3,5 mm met een dergelijk grote speaker een hoop herrie kan maken in de huiskamer. Maar een echte sub zal er niet in zitten, zou ook zonde zijn van zo'n speaker.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 19 okt 2005, 20:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Pjotr

Ik dacht dat een lager rms waarde stond voor een "rappere"speaker, of wel rms factor 2 is "trager" dan rms factor 1?

Ik sluit me er bij aan dat het een erg mooie woofer is! :D

Ik kom uit op een kast van 110 liter -3db 41 hz , 88.5 db vrijveld, 94.5 db halfspace. Dat is een nette kast voor zon grote woofer.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Oeps foutje, je hebt gelijk Roland. Haalde het even door de war met Res. Idd een LAGE Rms staat voor lage mechanische verliezen. Zal het even veranderen ;)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Maakt niet uit ik haal als en dan waarschijnlijk de hele tijd door elkaar.

Jammer dat er geen frequentie curve en spreekspoel inductie bekend is van deze woofer. Of een waterval diagram om eens helemaal truttig uit de hoek te komen.

Groet Roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmm, een gesloten box wordt dus nix, jammer :( In een 100L box kom ik op fb van 74 Hz en een Q van 0,47. Met bascorrectie van iets van 6 db is dat op te rekken tot een Fb van 50 Hz bij een Q van 0,59 maar eigenlijk met zo'n lage X_max niet erg realistisch. Je hebt minstens een CB box van 250L nodig en dan elektronisch de Q omhoog halen. Het wordt dus BR wat ik eigenlijk jammer vind voor zo'n mooie en volgens mij erg snelle speaker. Maar dat is de prijs die betaald moet worden voor een underhung voicecoil.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik ben zelf van plan om deze driver als midbass in te zetten, en dan kan er ineens heel veel. Dit lijkt me niet bepaalt een driver voor het sublaag. :roll:
Ik weet wel dat BD design een ontwerp heeft waar deze driver verantwoordelijk is voor het laag/midlaag in een open baffle gecombineerd met een breedbander ook in open baffle.
Tevens hebben ze een ontwerp van een korte hoorn waar deze driver in gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

zijn dit bert doppenberg units?

deze units zijn volgens mij onlangs aangeboden op marktplaats
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Pjotr schreef:
Hmm, een gesloten box wordt dus nix, jammer :( In een 100L box kom ik op fb van 74 Hz en een Q van 0,47. Met bascorrectie van iets van 6 db is dat op te rekken tot een Fb van 50 Hz bij een Q van 0,59 maar eigenlijk met zo'n lage X_max niet erg realistisch. Je hebt minstens een CB box van 250L nodig en dan elektronisch de Q omhoog halen. Het wordt dus BR wat ik eigenlijk jammer vind voor zo'n mooie en volgens mij erg snelle speaker. Maar dat is de prijs die betaald moet worden voor een underhung voicecoil.
Zijn de units van Skaaning (Flex-unit) ook niet "underhung"

Helaas is de NL vraagprijs vrij pittig...
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Duck Twacy schreef:
Zijn de units van Skaaning (Flex-unit) ook niet "underhung"
Yep.
Helaas is de NL vraagprijs vrij pittig...
Yep ;)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

DIY_Freak schreef:
Duck Twacy schreef:
Zijn de units van Skaaning (Flex-unit) ook niet "underhung"
Yep.
Dit is niet helemaal correct ;) Het is namelijk maar net hoe jij ze laat maken. underhung is idd mogelijk, maar geen noodzaak bij de flex units.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Tja, vandaar de naam Flex misschien? :wink:

De units die Per Skaaning als 'standaard' Flex units specificeert zijn geloof ik allemaal underhung.
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re:

Bericht door CDesign »

Roland schreef:
Jammer dat er geen frequentie curve......
Afbeelding
Note: Frequency response measured with the driver mounted in a 1200 x 1200mm open panel standing on the floor.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Re: Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Bericht door Candisa »

Zooooo... das een rotschop :shock:
Gebruikersavatar
CDesign
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 9:28
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Bericht door CDesign »

Ja, beetje wel.

Ga met de BD15 aan de gang, was dus aan het zoeken op 't www en kwam ook dit draadje tegen.
Even kijken of er nog meer mee bezig zijn (geweest).
Eddie
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 31 aug 2009, 21:26
Locatie: eindhoven

Re: Wellicht een erg leuke driver? BD 15

Bericht door Eddie »

michiel schreef:
Ik weet niet of deze driver hier al bekend is, maar ik vind het een erg mooi ding zo op papier!
Tevens heb ik plannen om -op termijn- wat met deze drivers te doen.
Hallo Michiel,

Ik heb hem al een paar jaar in huis. In eerste instantie in een BR van 130 ltr, dat was iets te klein volgens de berekeningen. Vorig jaar heb ik hem in een kast van 200 ltr gezet, ook BR. Op het gehoor scheelt het weinig in de diepte van de bas. Met de eerste kast heb ik een keer op mijn luisterpositie met een B&K geluidsniveaumeter en zelfgemaakte testsignalen het -3 dB punt vastgesteld op 29 Hz. Dat is vrij laag voor deze unit maar dat komt mede omdat daar net mijn laagste kamerresonantie zit.

Deze unit is door Bert Doppenberg ontworpen om te passen bij zijn extreem dynamsiche fronthoornsystemen. Daarom heeft hij ook enorm zijn best gedaan om het hoog ver te laten doorlopen. Ze zijn bruikbaar tot ruim 3 kHz en kunnen flink wat overlap verdragen met een middentoner. Ik heb deze unit ook gehoord in de Studio van Bert waar hij demonstreerde met zijn Swing (hij heeft een leuke video over de bouw ervan). Qua snelheid en natuurgetrouwheid het beste bassysteem dat ik ooit gehoord heb, het is alleen niet het allerdiepste. (De allerdiepste bas ooit heb ik ook bij Bert beleefd. Hij heeft een "subwoofer" met 64 12-inch units die gaat tot 5 Hz, in een kas van bijna 20 kubieke meter. Je hoort niks maar je voelt wel je broekspijpen flapperen, heel biezonder!) Maar goed, de BD-15 is een basunit die de term "high-end" echt verdient!
Plaats reactie