driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

MechanicalAnimal

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door MechanicalAnimal »

sjoerdklopstra schreef:
Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet helemaal van de hoed en de rand qua speaker bouw, maar waarom gebruiken jullie i.p.v. slagmoeren of stalen plaatjes tappen niet een vast gelaste moer op een plaatje? Volgens mij kun je die in elke bouwmarkt wel krijgen.
hey Sjoerd...het idee is op zich prima.

ik ken deze plaatjes, ook in M4.....en ik ben nou niet echt onder de indruk van hoe haaks vlak en recht deze moeren op het plaatje gelast zijn.

Met andere woorden.....gebruik je een paar van deze dan zou ik naar mijn smaak teveel spanning op de bouten en de montageflens van je driver krijgen.

Neemt niet weg dat dit natuurlijk een prima oplossing is om zelf te maken.

paar stalen plaatjes......driver monteren, schroefje om plaat te fixeren en als laatste ff je moer vasttacken met je lasapparaat.
Seed7

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren et

Bericht door Seed7 »

Arno schreef:
Ik vind het persoonlijk ook allemaal een beetje overdreven. Gewoon netjes voorboren, met een diameter zo groot als het lijf van de schroef, en schroeven nemen die iets langer zijn dan de totale materiaaldikte.
Met name bij MDF plak ik daar waar het schroefgat moet komen een 'domino' om het geheel wat op te dikken en een wat steviger materiaal te hebben voor de schroef. Ook als ik inslagmoeren gebruik.
Joeps
Contacteer:

Re: driver-montage: Inslagmoeren, rampamoeren, kooimoeren etc...

Bericht door Joeps »

Niks mis met MDF hoor (liefst dan wel HDF of een wat zwaardere variant in vergelijking met standaard MDF)
Maar voor de Baffle zou ik persoonlijk altijd berken multiplex gebruiken. Geen gedoe met rampamoeren etc etc. Gewoon de parkers rechtstreeks in het hout. Draait nagenoeg nooit door, ook niet bij meerdere keren los en vast.
Dat is mijn mening.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Rampamoer problematiek. Ben bezig om een bureau op maat te maken en in de poten komt een rampamoer om een stelvoetje toe te kunnen passen.

Recht een gat boren in een poot lukt prima. Maar dan moet die rampamoer er ook nog recht in. Het is een rampamoer met sleuf voor schroevendraaier. Is er een truc om dat ding er recht in te draaien?
holco

Bericht door holco »

Die met sleuf zijn echt ruk! neem ze met een zeskant, boor het gat 1/2mm groter als de basis en verzink het gat tot minimaal buitenkant spoed.
Schermafbeelding 2022-05-12 om 09.06.28.png
Leeuwarden

Dat weet ik maar die heb ik niet…
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je zou er een sleufje bij kunnen vijlen en dan met een grote kruiskop schroevendraaier kunnen proberen ?
Anders naar de ijzerhandel voor een setje zeskant inwendig.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Je zou er een sleufje bij kunnen vijlen en dan met een grote kruiskop schroevendraaier kunnen proberen ?
Anders naar de ijzerhandel voor een setje zeskant inwendig.
Forza

Bericht door Forza »

Plaatje (hard)hout die ongeveer net zo dik is als de moer pakken en een gat boren waar de moer net doorheen kan (of juist net niet). Dat plaatje klem je op de poot als geleider van de moer.
Leeuwarden

Ik kwam net (na een dag zoeken :? )filmpje tegen van iemand die er een bout in doet om vervolgen het ding met de accuboor erin te zetten. Heb het net geprobeerd, gaat redelijk…
Leeuwarden

Forza schreef: do 12 mei 2022, 9:46
Plaatje (hard)hout die ongeveer net zo dik is als de moer pakken en een gat boren waar de moer net doorheen kan (of juist net niet). Dat plaatje klem je op de poot als geleider van de moer.
M.I. Is dat een mooie manier om recht een gat te boren…
jvenema

Bericht door jvenema »

Dat met de bout heb ik ook gedaan, heb bout met rechthoekige kop met inbus gebruikt, zodat een bitje goed houvast had en gecentreerd blijft. Ben het eens dat die met sleuf minder fijn zijn, maar met een kleine diameter zijn ze er niet met een zeskant. Bij mijn bouwproject moest ik de kleine met sleuf doen en de iets grotere hadden een inbus. maar toch via de bout had ik de indruk dat ik ze beter loodrecht kon uitrichten.
Voordeel van bout is ook dat bepaalde stukken door hout niet naar binnen gedrukt worden. Bij bevestiging zonder bout op proefstukje merkte ik dat daarna de bout er moeilijk in wilde. En als ik ze monteerde met bout erin die ik erna uithaalde had ik dat niet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: do 12 mei 2022, 9:56
Ik kwam net (na een dag zoeken :? )filmpje tegen van iemand die er een bout in doet om vervolgen het ding met de accuboor erin te zetten. Heb het net geprobeerd, gaat redelijk…
Yep, en nog beter: Stukkie draadeind + (carrosserie)ring + moer. Met de ring als aanslag schroef je hem dan precies goed op diepte. Wil je ze precies recht er in draaien, doe het dan in de kolomboor. Dat gaat uiteraard alleen met losse planken of klein kastje. En oh ja, gat gewoon ruim genoeg boren. voor M4 en M5 niet meer dan 0,5 mm kleiner dan de buitenmaat.
Leeuwarden

Dit worden poten van 75 cm, die gaan dus niet onder de kolomboor. Gaat een rampamoer in die M8 kan bevatten, boor voor met 11,5mm. Het gaat er redelijk recht in nu.

Ik had van een Ikea project een hele bult stelvoetjes over. De hoek van het voetje is echter vast tov de bout. Misschien toch nog even kijken voor andere stelvoetjes waarbij dat wel kan. Dan is bijna recht geen probleem…
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt, er zijn mooie stelvoetjes met kogelscharnier te kust en te keur te vinden op Amazon, morgen in huis :D Overigens als er kracht op die rampamoeren komt zoals bij die tafel, loont het om ze met epoxylijm er in te schroeven. Wel oppassen dat de binnendraad niet volloopt dan. Al kun je dat er later wel makkelijk weer uit tappen.
Leeuwarden

Ga ik doen, thanks
markbakk

Bericht door markbakk »

Leeuwarden schreef: do 12 mei 2022, 10:19
Dit worden poten van 75 cm, die gaan dus niet onder de kolomboor.
Voor zulke dingen heb ik eens een Wolfcraft boorhulp gekocht. Monteren en demonteren op je machine is een drama, maar resultaat is beter dan uit de losse pols.
John P

Bericht door John P »

Geiles video over andere manieren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Wat een plakker! Sorry, maar wel eens zelf gedaan?
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

John P schreef: vr 23 dec 2022, 10:49
Geiles video over andere manieren.
Voor PA gooi en smijtwerk wellicht minder geschikt maar voor thuis gebruik voldoet het prima : voorboren, driver vastzetten met houtschroeven, weer losdraaien, paar druppels seconden lijm in het gaatje, kwartiertje in laten trekken en weer vastschroeven. Werkt hier prima met MDF.
-325567191-16269997.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Moet je wel die speciale nemen voor het borgen van bouten of de dikke langzame. Die gewone dunne sec lijm zit gelijk vast en krijg je de schroef er soms niet eens in. Overigens een drup gewone witte houtlijm doet het ook prima als het niet meer los hoeft.

Moet het wel vaak uit elkaar:
71EcxxOim1L._SL1500_.jpg
https://www.amazon.nl/Akozon-Zelftappen ... _10_i&th=1

Ideaal op smalle randen: Gewoon tappen met een gewone metrische tap (fijn) en vast zetten/inschroeven met 5-min-epoxy of langzame (dikke) secondelijm.
Rønny

Bericht door Rønny »

Niet alle rampa-moeren hebben metrische buitendraad, alleen type E kan je metrisch voortappen, andere Rampa-types zijn zelftappend maar niet metrisch.

https://www.junoindustries.eu/producten ... pe-e.html
Plaats reactie