Buizenversterker ontwerpen voor school

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Beste Forumgebruikers,

Voor mijn studie "HBO Elektrotechniek" hebben wij 80 vrije studie uren die wij moeten invullen.
Dit kan door middel van extra vakken en dergelijk.
Maar ook door een project te doen.
Nu heb ik er voor gekozen om zelf een buizenversterker te gaan bouwen.
Mijn docenten waren zeer verbaast door deze keuze.
En ze vinden het erg leuk, dat er een student is die ook deze hobby beoefend.

Nu heb ik al het een en ander onderzoek gedaan over de werking van de buis.
Dat is allemaal te vinden in mijn verslag wat ik heb bijgevoegd.
Maar nu komt het punt dat ik moet gaan rekenen, ontwerpen, simuleren en meten.

Nu ben ik wel benieuwd.
Bij het ontwerpen van een buizenversterker werk je dan van ingang naar luidspreker??
Of begin je bij het ontwerpen van de eindtrap en dan weer naar voren??

Alvast bedankt voor het meedenken
Buizenversterker voor 3 EC verslag.pdf
(1.18 MiB) 313 keer gedownload
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door douwebakker »

Leemhuis01 schreef: wo 21 dec 2022, 14:18

Nu ben ik wel benieuwd.
Bij het ontwerpen van een buizenversterker werk je dan van ingang naar luidspreker??
Of begin je bij het ontwerpen van de eindtrap en dan weer naar voren??

Het kan beide. Maar wat wil je, een SE versterker of een pushpull. Hoeveel uitgangsvermogen wil je en bij welke ingangsspanning
Douwe.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

De bedoeling is om een Push Pull versterker te gaan maken met de EL34 buis.
Eisen voor het uitgangsvermogen heb ik niet vastgesteld.
Maar 20 a 30 watt zou toch wel leuk zijn.

De ingang spanning is de spanning afkomstig uit een tuner/ cd speler / headphone uitgang.
En ik dacht dat ik had gelezen dat dat zon 1V is. dus 2Vpp
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Welkom,
Leuk project.

Welke spullen heb je,uitgangstrafo,s bv. kunnen aardig in de papieren lopen.

Meestal bij versterkers begin je bij de ingangen en werk je verder tot aan de uitgangen.

Dus grofweg: Voorversterker buis(zen) evt,toonregelingen,fase draai gedeelte,eindbuizen met eindtrafo,s.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Ik heb momenteel nog niet zoveel.
Mogelijk alleen een voedingstrafo uit een sloop buizenradio toestel.

Het daadwerkelijk bouwen wordt inderdaad ook financieel nog een kleine uitdaging.
Maar het ontwerp is sowieso een eis binnen dit project.
En het bouwen is extra.

Maar als je dan begint met de voorversterker.
Welke versterking voor deze trap moet je dan aanhouden??

Ik heb al wat ingestudeerd over hoe ik de belasting lijnen moet tekenen.
En wat ik daarmee allemaal aan gegevens kan berekenen.
Maar ik mis nu een beetje het startpunt zeg maar.
Ik heb er niet echt een goed idee bij, waar en hoe ik nu moet beginnen met het ontwerpen
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Ja,ontwerp uit het niets,
Meestal doen andere mensen dat voor mij,en bouw en ontwerp ik enkel.

Nog even iets.
Vroeger bouwde ik ook geïntegreerde versterkers,alles in 1 dus,
DSC07518.JPG
DSC06124.JPG
Ben daar later van af gestapt omdat de hele versterker er aardig in weegt 25 a 35 Kg is geen uitzondering!
Bouw alleen nog mono blokken met aparte voorversterker om het gewicht te beperken en dit geeft ook betere kanaalscheiding.
Nadeel dan weer is dat je twee voedingstrafo,s moet gebruiken.
klaarr.jpg
y1.jpg
Laatst gewijzigd door democles op wo 21 dec 2022, 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door ray5150 »

Is dit je eerste buizenversterker die je bouwt ? je maakt het jezelf niet makkelijk moet ik zeggen.
Dan zou ik eens goed kijken naar bestaande schema's, hoe ze dat hebben gedaan.

Overigens zit je PDF artikel keurig netjes in elkaar.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Dit is de eerste versterker die ik zelf ga bouwen inderdaad.
Bestaande schema's heb ik ook heel wat bekeken.
En ook al het 1 en ander in LTspice gesimuleerd.

Maar zoals ik al aangaf, mis ik een beetje dat startpunt om te beginnen.
Want als je bij de voorversterker begint.
Hoe leg je dan vast hoe sterk je het signaal moet versterken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Ah!buis »

Leemhuis01 schreef: wo 21 dec 2022, 15:35
Ik heb momenteel nog niet zoveel.
Mogelijk alleen een voedingstrafo uit een sloop buizenradio toestel.
De bedoeling is om een Push Pull versterker te gaan maken met de EL34 buis.
Eisen voor het uitgangsvermogen heb ik niet vastgesteld.
Maar 20 a 30 watt zou toch wel leuk zijn.
Dat zal niet lukken, zo'n trafo is veel te licht.
Eerst een eindtrap ontwerpen met de daarbij horende voeding.
Als je dan weet hoeveel sturing die eindtrap nodig heeft er een fasedraaier bij verzinnen die dat leveren kan. Als de ingangs gevoeligheid van de fasedraaier niet groot genoeg is zal er nog wat voorversterkt moeten. Is meestal toch al nodig om voldoende versterkings reserve te hebben voor wat tegenkoppelen.
Suc6, Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Na,zie je wel, een bouwer begint van voor naar achteren en een ontwerper van achteren naar voren :lol:
Blij dat je inhaakt Anne :goedzo:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Chocomel »

Een buizenversterker met 20 - 30 W wordt niet goedkoop om te maken. Als je eentje maakt die 3 W levert en gebaseerd is op een EL84, kan je een hoop onderdelen uit je buizenradio hergebruiken.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Ja, maar het gaat in principe om het ontwerp.

En als het financieel en qua tijd uitkomt.
Is het de bedoeling om hem ook te gaan maken.
En wie weet zijn er tegen die tijd nog wel mede hobbyisten die het een en ander over hebben.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Jan Geert »

ik heb volgens mij nog wel een paar el34 push pull uitgangstrafo's liggen. Komen uit een LA Audio monoblokjes set.
Voedingstrafo's heb ik niet over, maar je wilt toch wel iets met rond de 325v en 400mA secundair, en een dikke 6.3v voor de gloei. eventueel een 40-50v wikkeling als je fixed bias wilt maken. Amplimo heeft zoiets wel liggen voor een 125 euro. Wellicht zijn er goedkopere als je voor kathodebias gaat, dus geen 50v nodig hebt.
Leuk, dit!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

Misschien dat dit helpt?
https://www.vtadiy.com/book/chapter-4-i ... iguration/

Een voedingstrafo heb ik evt. wel voor je.
Vroeger veel gebruikt maar allemaal bleken ze een heel licht mechanisch brommetje te hebben,de werking is verder perfect en de 150v windingen leveren meer als op de spec,s worden vermeld! Zeer krachtige trafo :wink:
Bijlagen
ringkern.jpg
Laatst gewijzigd door democles op do 22 dec 2022, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door douwebakker »

Leemhuis01 schreef: wo 21 dec 2022, 18:45
Ja, maar het gaat in principe om het ontwerp.

En als het financieel en qua tijd uitkomt.
Is het de bedoeling om hem ook te gaan maken.
En wie weet zijn er tegen die tijd nog wel mede hobbyisten die het een en ander over hebben.
Je kan beter met wat eenvoudigers beginnen.
Neem bijvoorbeeld een EL84, een EF86, en een EZ80 om een SE versterker mee te maken.
Je kunt daarvoor de voeding trafo gebruiken die je al hebt.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

douwebakker schreef: do 22 dec 2022, 13:12
Je kan beter met wat eenvoudigers beginnen.
Neem bijvoorbeeld een EL84, een EF86, en een EZ80 om een SE versterker mee te maken.
Je kunt daarvoor de voeding trafo gebruiken die je al hebt.
Dat klopt.
Ik snap je suggestie en bezorgdheid.
Maar vanuit school wel soort van de voorkeur meegekregen om een push pull te maken.
En als advies deze te maken met EL34 en ECC83.

Dus we zien wel in hoeverre we dit tot een suc6vol project kunnen ontwerpen.
Een gefaald project kan ook voldoende leerzaam zijn :D
Jan Geert schreef: wo 21 dec 2022, 21:10
ik heb volgens mij nog wel een paar el34 push pull uitgangstrafo's liggen. Komen uit een LA Audio monoblokjes set.
Voedingstrafo's heb ik niet over, maar je wilt toch wel iets met rond de 325v en 400mA secundair, en een dikke 6.3v voor de gloei. eventueel een 40-50v wikkeling als je fixed bias wilt maken. Amplimo heeft zoiets wel liggen voor een 125 euro. Wellicht zijn er goedkopere als je voor kathodebias gaat, dus geen 50v nodig hebt.
Leuk, dit!
Heb je ook de specs van deze trafo?
Max wattage en impedantie?
Want in de trafo ben ik wel geïnteresseerd.
democles schreef: do 22 dec 2022, 12:56
Misschien dat dit helpt?
https://www.vtadiy.com/book/chapter-4-i ... iguration/

Een voedingstrafo heb ik evt. wel voor je.
Vroeger veel gebruikt maar allemaal bleken ze een heel licht mechanisch brommetje te hebben,de werking is verder perfect en de 150v windingen leveren meer als op de spec,s worden vermeld! Zeer krachtige trafo :wink:
Ook deze trafo heb ik wel belangstelling voor.
2x 150 maakt dan een 300 Volt wikkeling,
maar is het normaal niet zo dat de midden aftakking aan GND ligt?
Want dat zie je weer vaak in buizenradio's.

Edit: zie in het schema van mijn EL6405 dat daar ook beide uiteinden worden gebruikt.
Laatst gewijzigd door Leemhuis01 op do 22 dec 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door ray5150 »

Stelt de opleiding dan ook een Push-Pull budget beschikbaar ? :mrgreen:

Aan de andere kant, versterkers met EL34 en ECC83 zijn alle duizenden malen door hobbyisten succesvol opgebouwd. is niet echt rocket science.
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

ray5150 schreef: do 22 dec 2022, 13:36
Stelt de opleiding dan ook een Push-Pull budget beschikbaar ? :mrgreen:

Aan de andere kant, versterkers met EL34 en ECC83 zijn alle duizenden malen door hobbyisten succesvol opgebouwd. is niet echt rocket science.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking.
In principe is het project ontwerpen en simuleren.
Maar als ik binnen de tijd ook aan het bouwen kan, is het natuurlijk voor mij en de docenten alleen maar mooier.
Daarnaast zou ik het wel heel leuk vinden en er trots op zijn als ik het object ook echt in elkaar kan gaan zetten.
En hier thuis om mijn kamer kan aansluiten en gebruiken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door democles »

De trafo werd zo gebruikt,zie schema.
Stuur hem wel op tegen verzendkosten,PB me maar even voor de gegevens.
Bijlagen
voeding.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door ray5150 »

Nou ja. een voedingstrafo en set UGT heb je nu. dat zijn de duurste onderdelen.

Voor de buizen zelf zou je hier eens kunnen kijken.
http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

En dit is een hele fijne webshop voor buisvoeten, weerstanden, condensatoren, draad, kabel, schakelaars en noem maar op.
https://www.eoo-bv.nl/
(bestellen per mail, lijstje met product code's aanmaken.)
Gebruikersavatar
Leemhuis01
Berichten: 79
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 18:35
Locatie: Coevorden

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Leemhuis01 »

Klopt, deze 2 sites ben ik mee bekend.
Bestel zelf ook nog wel eens wat bij:
https://www.jukebox-revival.eu/

Ik repareer/restaureer nog wel eens een buizenradio.
En als ik me niet vergis, heb ik ergens nog 2 maal een ECC83 rondslingeren bij de hobby spulletjes.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door ray5150 »

:goedzo:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Ah!buis »

Bij de bouw van een versterker kun je uitgaan van wat je hebt en daar iets van te brouwen.
Of je ontwerpt iets en daarna op zoek naar de onderdelen, evt wat aanpassen als een en ander niet te vinden of te duur is.
Met de parallel balansversterker is het redelijk standaard. Er zijn ook andere mogeljkheden zoals serie-balans en ,ook leuk, een circlotron. Die vragen andere voeding- en uitgangstrafo.
Anne
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door Gerrittube »

Simuleren van buizenversterkers gaat mooi met LtSpice. Gratis software; buismodellen en uitleg vind je o.a. op diyaudio.com.

Succes, Gerrit
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: Buizenversterker ontwerpen voor school

Bericht door elpeewee »

Heb je al een uitgangspunt? Wat is bijvoorbeeld de primaire impedantie van de UGT. Wat wordt de voedingsspanning? En wat is de impedantie van de luidspreker die je wilt gebruiken?
Plaats reactie