Biasautomaten overzicht

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Ah!buis »

OWC schreef: zo 11 sep 2022, 17:45
Oh ok, dat is vrij onduidelijk, in het schema staat toch echt ±12V voeding.
Met een symmetrische spanning is rail-rail ook niet nodig.
Nu je het zegt, was me nog niet opgevallen.
Is een versie van Willy voor z'n ECL86 balans, heeft niet zoveel negatieve spanning nodig, kan zo zonder extra negatieve hulpspanning. Dus dat is niet de originele versie, die werkt met 5V.
Het kan zo ook niet voor een EL34, ook niet met die transistor erbij. De voeding zou dan naar minstens + en - 20V moeten om de ingang niet te oversturen met wisselspanning uit de uitgang van de versterker.
Beter zoiets beperken tot een kleine versterker en het zwaardere werk doen met afzonderlijke wikkelingen voor de terugkoppeling.

De TLC274 van Marcel moet wel kunnen zou ik zeggen. Moet er wel voorzichtig mee omgegaan worden wegens de gevoeligheid voor statische ladingen.
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef: zo 11 sep 2022, 21:58
OWC schreef: zo 11 sep 2022, 17:45
Oh ok, dat is vrij onduidelijk, in het schema staat toch echt ±12V voeding.
Met een symmetrische spanning is rail-rail ook niet nodig.
Nu je het zegt, was me nog niet opgevallen.
Is een versie van Willy voor z'n ECL86 balans, heeft niet zoveel negatieve spanning nodig, kan zo zonder extra negatieve hulpspanning. Dus dat is niet de originele versie, die werkt met 5V.
Het kan zo ook niet voor een EL34, ook niet met die transistor erbij. De voeding zou dan naar minstens + en - 20V moeten om de ingang niet te oversturen met wisselspanning uit de uitgang van de versterker.
Beter zoiets beperken tot een kleine versterker en het zwaardere werk doen met afzonderlijke wikkelingen voor de terugkoppeling.

De TLC274 van Marcel moet wel kunnen zou ik zeggen. Moet er wel voorzichtig mee omgegaan worden wegens de gevoeligheid voor statische ladingen.
Anne
Trouwens voor een enkel quad opampje, valt ook wel een symmetrische spanningsverdubbelaar te bedenken.

Mocht de spanning lager moeten, is het een kwestie van een twee torretjes er tussen knopen.
Dat moet zeer zeker wel lukken en heb ik in het verleden ook gedaan.
Ivm de gain kun je dan gigantische spanningen regelen natuurlijk

Of anders een opamp vinden met hogere spanning evt.

Bij het aanschakelen zouden we ook eerst even een grote kathode weerstand kunnen gebruiken en die vervolgens afschakelen.
Of een of ander delay circuitje op de negatieve spanning, die bij het aanschakelen de spanning eerst maximaal negatief maakt, dan terugloopt naar de ingestelde spanning oid.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door OWC »

Hier even versimpelt, maar dit werkt toch gewoon prima?
Bijlagen
auto_bias_fixed.png
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef: zo 11 sep 2022, 16:34
Willy_61 schreef: za 10 sep 2022, 19:53
De hier gebruikte CFB-automaat is eigenlijk voor max. -20V en normaal onvoldoende voor de EL34.
Ik heb R8 en R12 wel aangepast van 10 naar 5R6 om een stroommeting te krijgen van 48,7mA.
De roosterspanningen die naar de stuurroosters gaan zullen echter niet volstaan, daarvoor zal de automaat moeten aangepast worden, LT1014 verdraagt max. 20V.
...

De negatieve roosterspanning heeft niks met het IC te maken. Kwestie van voldoende negatieve voedingsspanning.
Doordat de tegenkoppeling uit de LS-wikkeling komt, zit er bovenop de te meten spanning over de kathodeweerstand de uitgang(wissel)spanning van de versterker. Het IC moet de topspanning uit de versterker kunnen hebben. 20Vtop op 4Ω krijg je bij (4x20)/2= 40W, de grens voor de toepassing, en liefst er wat onder blijven.
Ik heb jouw verduidelijking bij het het schema geplaatst, begin topic.
Heb je een uitgangstrafo met afzonderlijke wikkelingen voor de kathodetegenkoppeling dan kan voor elke eindbuis de kathodeweerstand tussen de massa en de trafowikkeling. Komt er geen uitgangswisselspanning over de weerstand en kan de gewone automaat gebruikt.
Die afzonderlijke weerstanden naar massa kan niet met de LS-aansluiting omdat er dan maar 1 gemeenschappelijk aardpunt is (de 4Ω aansluiting).
Anne
Zoals Anne het hier duidelijk uitlegt (bedankt voor de opfrissing), hebben we reeds een automaat die de buizen kunnen instellen bij gebruik van extra CFB-wikkelingen op de UGT. Dan is het eenvoudig uit te voeren en kan inderdaad het schema gebruikt worden dat eerder enkel bedoeld was voor "zonder CFB".
Ik denk ook dat wanneer je CFB wil toepassen bij de zwaardere versterkers, je best kiest voor UGT's met extra CFB-wikkelingen.

update 14/09/2022: volgend schema is niet correct (zie verdere post van Anne), de biasmeting gebeurt enkel over de kathodeweerstand!
Schema EL34 3.0 aangepast:
EL34 met CFB.jpg
Er van uitgaande dat de gelijkstroomweerstand vd CFB-wikkeling ca. 1 ohm is heb ik de kathodeweerstand op 12 ohm gebracht. Dat geeft een Ik = 0.61/(12+1) = 47mA. Mogelijk moet ik dat nog aanpassen zodra ik de versterker hier heb en kan nameten.

@OWC:
Bedankt voor je input maar ik denk dat we nu wel de beste oplossing hebben: een bestaand ontwerp kan zonder verdere aanpassing gebruikt worden en dat we daar nog printjes voor op voorraad hebben is aardig meegenomen. Je laatste schema gelijkt trouwens erg op hetgeen we gaan gebruiken.
Verder, indien de LT1014 idd zo duur blijft en mogelijk moeilijk leverbaar is, is het aardig om weten dat we de TLC274 kunnen gebruiken, pin compatible, enkel opletten dat het een 14-pens is ipv 16-pens (waar 8-9 N.C.).
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 14 sep 2022, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door OWC »

Ik vind het een erg warrig verhaal.
Er werd gezegd dat lagere spanningen een probleem waren, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Dat laat ik juist zien.
De opmerking die in de startpost staat over de maximale spanning klopt dan ook niet.
De uitgangspanning van de opamp kan trouwens bepaald worden door de 33k weerstand (R3 in mijn schema R20 etc in andere schema)

De meeste quad opamps zijn 14 pins trouwens, maar het zou ook met een dual opamp kunnen.
Tegenwoordig kosten printjes nog geen 10 euro per 10, dus dat zijn zeker de kosten niet.

Voor de initiële inschakelpiek zou ik een 1-3kohm weerstand in serie zetten met de twee 10 ohm (waar de 10 ohm aan elkaar zitten) en dan met een delay naar ground schakelen. Een relay ofzo, hier even globaal weergegeven (zonder relay)
Een andere methode is B+ later schakelen dan de bias spanning.
Bijlagen
c_switch.png
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Willy_61 »

De versterkers die Bert (deels) en ik (CTA...-EL84-EL34) hebben gebouwd zijn voorzien van een exponentieel oplopende HS. Hierbij zijn dus bijkomende vertragingen ivm biassturing overbodig.

Om tegemoet te komen aan bouwers die een ander type HS hebben zonder vertraging, is de print van deze Bias-automaat al voorzien van een relais dat gedurende het aantrekken belet dat de bias gestuurd wordt. Dat relais moet nog wel via een eigen tijdschakeling aangestuurd worden.
Onze print is al voorzien van 2x print 5x10cm met elk 1 voeding en 1 OPAMP voor sturing 2-kanaals push-pull eindtrap.

De systemen van biassturing in combinatie van een exponentieel opkomende HS hebben nog geen enkel probleem opgeleverd.
Ze zijn reeds verwerkt in 2 x CTA 4 (4 eindbuizen per kanaal), 2 x CTA 5 (met CFB) en 1x CTA 6 (met CFB).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef: ma 12 sep 2022, 11:57
Schema EL34 3.0 aangepast:
EL34 met CFB.jpg
Er van uitgaande dat de gelijkstroomweerstand vd CFB-wikkeling ca. 1 ohm is heb ik de kathodeweerstand op 12 ohm gebracht. Dat geeft een Ik = 0.61/(12+1) = 47mA. Mogelijk moet ik dat nog aanpassen zodra ik de versterker hier heb en kan nameten.
Er valt niks aan te passen,de wikkeling zit niet bij de weerstand in serie voor de automaat.
Zoals jij het tekent zit de wisselspanning nog steeds in de weg.
Anne
Bijlagen
M.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Ah!buis »

OWC schreef: ma 12 sep 2022, 0:43
Hier even versimpelt, maar dit werkt toch gewoon prima?
O.png
Zoiets zou wel werken, ... in klasse A :-s
Werkt met een konstante gemiddelde kathodestroom maar bij klasse B loopt de stroom op en zou dan de ruststroom doen zakken.
Anne
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door OWC »

Had ik al gezegd dat het even een simpel voorbeeld was, om aan te tonen dat er voldoende spanning beschikbaar is?
Dat hij dus enkel in Klass-A blijft staan klopt dus ja, maar dat was ook niet wat ik wilde laten zien.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef: ma 12 sep 2022, 21:47
Er valt niks aan te passen, de wikkeling zit niet bij de weerstand in serie voor de automaat.
Zoals jij het tekent zit de wisselspanning nog steeds in de weg.
Anne
Oeps Anne, ik ben een beetje te snel geweest. :hide:

De info aan het begin van het topic is aangevuld.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Willy_61 »

De bias-regeling is getest en is ok.
test bias.jpg
De weerstanden R3-8-13-18 zijn 1k.
Voor de test heb ik een negatieve spanning van -40V genomen.
Ik neem een batterij van 1,5V met daarover een pot om de spanning op Vk te regelen.

- De referentiespanning is 0,60V
- Met Vk = 0,60V staat Vg op -2,90V

- Vk = 0,65V veroorzaakt een zeer langzame bijsturing van Vg, hogere afwijkingen corrigeren sneller.
--> Vk > 0,60V = Vg stijgt richting -39,50V en zakt samen met een terug dalende Vk richting -2,90V.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Ah!buis »

Mooi dat je 't nog 's nagekeken hebt. Maar dat wisten we toch al wel ?
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef: di 27 sep 2022, 22:21
Mooi dat je 't nog 's nagekeken hebt. Maar dat wisten we toch al wel ?
Anne
De werking is duidelijk maar, ik had het ganse topic "Bias automaat" nog eens doorgenomen en ik had toch de indruk dat daar nog wat vragen bleven hangen over "hoe je de automaat eenvoudig test", vandaar.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Ah!buis »

Dat is dan goed gelukt :goedzo: :dank:
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Biasautomaten overzicht

Bericht door Willy_61 »

De uiteindelijke toepassing van de biasautomaat in de EL34 versterker vind je hier.
Plaats reactie