Tegenkoppeling juist aansluiten

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door Pcdg »

Hoi Allemaal,

Ik wil (for old times sake), maar weer eens een EL84SE buizenversterkertje bouwen op basis van het Aurexx Crystal One ontwerp:
aurexx.jpg
Wat ik mij afvroeg: is er een truukje om gemakkelijk te bepalen hoe je de tegenkoppeling aan moet sluiten? Die loopt vanaf de secundaire kant van de UGT naar voren en wanneer je dat verkeerd doet krijg je meekoppeling. Ik maak gebruik van UGTś zonder al teveel gegevens en ik heb dus twee keer vijftig procent kans om het in 1 keer goed te doen! :-)

mvg, Paul
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door timpert »

Het beste wat je kan doen is de versterker bouwen zonder tegenkoppeling (R7 en R8) en met een klein signaal (ca. 20 mV) van 1 kHz testen. Wel een belasting aansluiten! Als de uitgangsspanning in fase is met de ingangsspanning dan zit de uitgangstrafo goed en kan je R7 en R8 plaatsen. Is de uitgangsspanning in tegenfase dan moet je de primaire of de secundaire wikkeling van de UGT ompolen voordat je R7 en R8 plaatst. Je hebt hiervoor uiteraard wel een oscilloscoop nodig.

Wat voor uitgangstrafo gebruik je?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door Pcdg »

Hier was ik al vang voor. Geen makkelijk truukje dus ;-).

Ik heb een oscilloscoop en met wat zorgvuldigheid kom ik hier wel uit. Ik gebruik generieke radiotrafo's zonder opschriften. Wat primair en secundair is weet ik wel, maar hoe de spoelen ten opzichte van elkaar liggen weet ik niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door Pjotr »

Je kunt bij een kale trafo op de primaire de 6,3V/50Hz van de gloei zetten. Kun je zo met de scoop zien wat de fase is t.o.v. elkaar.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door Pcdg »

Ik ga het eens testen. Dank beide!
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door Piet1950 »

Je kunt op de plaats van de tegenkoppelweerstand een grote regelbare weerstand aansluiten (bijvoorbeeld een potmeter van 1MOhm). Zet deze op maximum. Sluit een belasting aan op de uitgang en een ingangssignaal op de ingang. Meet nauwkeurig de uitgangsspanning, en verlaag langzaam de weerstand van de potmeter. Neemt de uitgangsspanning af, dan is het OK. Neemt de uitgangsspanning toe dan stoppen en een wikkeling omdraaien.

Piet
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Tegenkoppeling juist aansluiten

Bericht door Pcdg »

Kijk dat is ook een handige! Ik had zelf ook bedacht om te luisteren of de muziek juist harder of zachter ging spelen met tegenkoppeling. Wanneer het harder is dan moet het worden omgedraaid. Dit klinkt wel wat beheerster.

Mvg, Paul
Plaats reactie