Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Hallo, ik ben naast mijn voorversterker ook een geintegreerde versterker aan het ontwerpen. Ik ben alles eerst in 3D aan het ontwerpen zodat ik mijn topplaat kan laten laseren.
Ineens kwam het idee op om ook twee paneelmeters te voorzien zodat ik de kathodestroom per eindbuis kan gadeslaan.
Maar eigenlijk weet ik bitter weinig over draaispoelmeters. Als ik een 100 mA draaispoelmeter koop, slaat die dan 100% uit bij een stroom van 100mA door de meter? Dat zou mij logisch lijken, maar ik vraag het liever nog eens. Als dat het geval is, dan zou ik deze in het signaalpad moeten plaatsen, wat mij niet ideaal lijkt.
Ik heb al vaak paneelmeters gezien bij zelfbouw ontwerpen, maar vraag me af hoe deze in het schema worden opgenomen. Het lijkt me op audiogebied interessanter om een paneelmeter te zoeken die uitslaat bij veel kleinere stromen, en dan parallel aan de kathodeweerstand een hoog-ohmige weerstands spanningsdeler plaats waarin ik deze paneelmeter dan integreer. Maar dan kan de schaal van de paneelmeter toch nooit kloppen?
Ik geraak er niet uit :lol:
Alle advies is welkom....
SE amp.PNG
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door douwebakker »

Je hebt gelijk, als je een draaispoelmeter hebt van 100mA dan is die 100mA bij volledige uitslag.
Een gangbare draaispoelmeter heeft een volle uitslag bij 50 micro Amp. De spanning die dan meestal over de meter staat is 0.2 V.
Wil je bijvoorbeeld dat zo'n meter bij 10 Volt de volle uitslag geeft dan moet je een serieweerstand 9,8/0.00005 gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar TS wil stroom meten begrijp ik. Gangbare draaispoelmetertjes zijn i.d.d. meestal 50uA of 100uA. Standaardwaarden voor volle uitslag is 60mv en 100mV. Maar 200mV kan ook. Je moet dan een stroom meetweerstand parallel aan de meter schakelen ter grootte van U_max/I_max. Kathodestroom meten kan i.d.d. ook indirect door de spanning over de kathodeweerstand te meten zoals Douwe aangeeft
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Hallo, Douwe en Pjotr,
ik heb een kathodeweerstand van 150 Ohm waardoor 40mA zou moeten lopen bij mijn instelling van de eindbuis.
Een 100mA meter in kan ik niet kwijt tussen kathode en massa, want de inwendige weerstand zal denk ik véél te groot zijn in verlijking met de 15O ohm kathodeweerstand.
Volgend type zal ik dus niet kunnen gebruiken lijkt me
https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 100ma.html
Veronderstel dat ik dus op zoek ga naar een 100uA meter (0.2 V bij volle uitslag). Dan heeft deze meter een inwendige weerstand van 2KOhm. Correct?
Als ik nu echter wil dat de meter op de schaaluitlezing "40" staat bij een kathodestroom van 40 mA, dan moet ik deze schakelen zoals hieronder geschetst? Klopt dit?
thumbnail_IMG_7895.jpg
De 150K die parallel staat aan de 150 Ohm zal deze niet erg beinvloeden.

Maar dus kan je voor een buizenversterker nooit een draaispoelmeter kopen 0-100mA die je kan inbouwen (zoals in link hierboven)? Je moet steeds een µA meter kopen en de schaal dan aanpassen? Of bestaan er nog andere truckjes?
Al erg bedankt voor het meedenken...
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door douwebakker »

Ik denk dan de shunt in die 100mA meter hooguit enkele ohms is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door Pjotr »

Jawel maar zomaar wat langere draden aan de kathode solderen is niet altijd slim. Staat er over die 150 ohm kathodeweerstand nog een elco? Als dat zo is kun je gewoon die 100mA meter in serie zetten. Meer dan 1 a 2 ohm zal hij niet zijn.
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Hallo, ik zou toch liefst gaan voor de optie waarbij de draaispoelmeter niet rechtstreeks in het signaalpad zit, maar parallel over de kathodeweerstand (zoals in mijn schets).
Maar als ik het goed begrijp gaat een draaispoelmeter van 100mA intern een shuntweerstand hebben van enkele ohms. Als ik die verwijder hou ik waarschijnlijk ook een draaispoelmeter van bijvoorbeeld 100µA over, maar heb ik wel een schaalaanduiding van 100mA . Dit zou voor mij de ideale oplossing zijn. Dan heb ik een schaal met het bereik dat ik wil (0-100 mA) en een draaispoelmeter die ik toch met enkele tientallen µA de juiste aanduiding kan geven. Klopt dit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door Pjotr »

Dat is op voorhand niet te zeggen. Het zou kunnen dat er een shunt in zit maar veel meters zijn ook gewoon zelf 100mA en hebben dan geen shunt. Als je dat op voorhand wilt weten zou ik eerst een mailtje er aan wagen. Anders is het een gok.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door timpert »

Ik heb precies deze metertjes liggen. Ik heb er de RCL meter opgezet, en ik mat een DC weerstand van 0,35 Ohm en dat liep op tot 0,40 Ohm bij 100 kHz. Dat kan je met een gerust hart verwaarlozen bij een kathodeweerstand van 150 Ohm. Zeker als er nog een elco parallel staat aan de kathodeweerstand zou ik ze gewoon monteren zoals bedoeld: in serie met de kathodeweerstand.

Je kan er natuurlijk de shunt uit proberen te halen. Als je de achterkant losgeschroefd krijgt lijkt dat me een eenvoudige operatie. Twee kleine knipjes... Dan moet je wel even checken wat de stroom bij volle uitslag is van het metertje zelf en daarop de serieweerstand aanpassen. Ze zijn niet duur, dus je kan er eventueel drie bestellen en eentje als proefkonijn gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door Pjotr »

Ja, dan kun je die er gewoon inzetten in serie met R_k. Zet hem dan wel aan de kant van de gnd/massa. Anders kans op brominstraling op de kathode.
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Ok, merci voor het meedenken. Ik bestel er drie, eentje om wat mee te prutsen ;-).
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Ik heb de paneelmeters gisteren ontvangen, en wat met geprutst. Ik heb de shutweerstand in de meter (gewoon een draadje) weggehaald en toen met een potentiometer bepaald welke weerstand ik in serie moet plaatsen zodat de meter mooi 40mA aangeeft als er 40mA door de kathodeweerstand loopt (zoals in mijn schets hierboven). Ik zou het dus perfect op deze manier kunnen oplossen, MAAR... die meters zijn echt van een belabberde kwaliteit. Dat kon ook moeilijk anders voor dat bedrag. Maar ik ga het niet riskeren om een mooie versterker te bouwen en dan zulke prullen te gebruiken. Op de foto zag het er nog min of meer ok uit, maar in het echt zijn het echt prullen.
Als iemand weet waar ik ergens degelijke ronde paneelmeters kan kopen, zou ik het echt apprecieren als hij me de link kon doorsturen.
Ik heb al wat zitten zoeken, maar vind nergens mooie oude degelijke meters.
IMG_7970.jpeg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door PimDriessen »

Dag Roebas,
Was je hier al geweest?.

https://www.eoo-bv.nl/zoeken?search_que ... arch=&n=28

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door timpert »

Wat is er dan zo belabberd aan? Het zijn eenvoudige metertjes, en ze zijn van plastic, maar voor zover ik aan die van mij kan zien is er verder weinig op aan te merken.

Als je deftige meters uit lopende productie wil dan moet je eens op de website van Simpson Electric of die van Sifam kijken. Die hebben meters met een passed uiterlijk. Maar goedkoop zijn ze niet bepaald: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Sim ... r6oQ%3D%3D
Deze meter is er ook met een bereik van 50 en 75 mA.

En anders marktplaats, ebay en vlooienmarkten in de gaten houden.
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Tja, belabberd is misschien wat overdreven, maar je ziet aan alles dat dit toch geen erg kwalitatief meettoestel is.
Ik denk dat dit ook moeilijk kan voor de prijs van 5 euro. Ik wil gewoon vermijden dat ik hierrond een versterker bouw (want het gaat in het chassis worden ingebouwd) en deze meters dan vrij snel stuk zouden gaan.
Maar ik ga inderdaad op zoek naar NOS meters op de plaatsen die je aangaf.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door timpert »

Stuk zullen ze echt niet gaan, hooguit vallen ze een beetje uit de toon als de rest van de versterker met hele deftige spullen is afgewerkt. Een mooie oude meter zal dan inderdaad beter staan. Ik denk alleen dat metertjes van bescheiden formaat met het juiste bereik zeldzaam en gewild zijn.

In de "vintage" serie van Sifam zitten een paar erg leuk uitziende metertjes, die met niervormige schaal vind ik vooral mooi.
roebas
Berichten: 43
Lid geworden op: do 17 apr 2008, 17:39
Locatie: Lokeren (Belgie)

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door roebas »

Ja, heb daarnet ook zitten kijken naar die vintage serie van Sifam. Dat zijn echt de meters die ik zou willen. Alleen zag ik er geen prijzen bij staan ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ontwerp SE versterker: paneelmeters in signaalpad?

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: za 17 dec 2022, 18:31
Stuk zullen ze echt niet gaan, hooguit vallen ze een beetje uit de toon als de rest van de versterker met hele deftige spullen is afgewerkt. Een mooie oude meter zal dan inderdaad beter staan. Ik denk alleen dat metertjes van bescheiden formaat met het juiste bereik zeldzaam en gewild zijn.

In de "vintage" serie van Sifam zitten een paar erg leuk uitziende metertjes, die met niervormige schaal vind ik vooral mooi.
Chinese vintage imitatie staat toch wel op Ebay? Wat in je Japanse jaren '70 taperecorder zat was kwalitatief echt niet veel beter. Overigens is Sifam zowat de Rolls-Royce onder de analoge meters . Betaal je de hoofdprijs voor.
Plaats reactie