Foto's van een Mueta klasse D versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Vhond »

Misschien zijn er geïnteresseerden in een aantal foto's van 1 van de weinig gebouwde Mueta klasse D versterkers?
fr_1936.jpg
1) het totaal
fr_1941.jpg
2) 1 van de versterkermodules
fr_1939.jpg
3) het voedingscircuit
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Shadow »

Dapper, de 230v zo :hide:
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Vhond »

Misschien dat je iets meer kan zeggen waarom eea gevaarlijk zou zijn?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door hardbats »

De stekkers van de 230v zitten open en bloot in het zicht. Doe er op z'n minst een krimpkous om heen of afgeschermde stekkers.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Vhond »

Ok, begrijp wat je bedoelt, maar op het moment dat de kast dichtzit is het niet zo'n issue lijkt me? Afscherming ook om andere redenen (elektromagnetische velden) zou niet gek zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door ray5150 »

Inderdaad, krimpkousjes om die stekkers.
Beter had ook geweest om de witte isolatie te verwijderen en de fase en nul draad strak in elkaar te twisten.
Het had ook wel iets korter en strakker gemogen.
bekabeling vast zetten met plakvoetjes en tyraps.
En de bedrading van de trafo ook strak twisten, scheelt ook weer straling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Pjotr »

Ach maakt het uit. Op die voedingsprint staat ook doodleuk de blote 230V. Gewoon de deksel vastlassen :twisted:

Zelfbouw en veiligheid
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door ds23man »

Geen krimpkous is nog daar aan toe, maar het gebruik van zo'n goedkoop Gamma tangetje is echt een no no bij netspanning.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Vhond »

Bedankt voor de aanbevelingen, op de rest (versterkerprint) is niet veel op te merken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door ds23man »

En een wat betere tang hoeft nou ook niet weer de wereld te kosten:

https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=400680
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door ray5150 »

Die zijn inderdaad beter dan die platte dingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Shadow »

Vhond schreef: do 08 dec 2022, 7:58
Misschien dat je iets meer kan zeggen waarom eea gevaarlijk zou zijn?
- De aarding hoort bij het binnenkomen van de kast met een zo kort mogelijke verbinding aan de kast te liggen, ik zie nu een draad die naar de voeding gaat en daar (hopelijk) aangesloten zit?
- de contacte krimpen met een deugdelijke tang is al genoemd
- de 230v draden vastleggen met plakvoetjes oid ook
- afschermen met geïsoleerde stekkertjes of krimpkous
- 230V punten op een print die aanraak mogelijkheid hebben kun je met een beetje hotglue isoleren, let op voor je vingers, spul is warm
- omdat wij zelfbouwers bijna altijd met een geleidende behuizing werken, zijn onze bouwwerken altijd klasse 1 apparaten;
Klasse 1:
Bij klasse 1 apparaten is de metalen buiten kant van het apparaat verbonden met de beschermingsleiding (aardleiding). Als bij een defect in het apparaat de metalen buitenkant onder spanning komt te staan, moet de beveiliging in de installatie aanspreken. De metalen buitenkant is via de beschermingsleiding verbonden met de aarde. Hierdoor zal er bij een defect een grote stroom gaan lopen, afhankelijk van de spanning en de hoeveelheid weerstand in het circuit. deze stroom kan de beveiliging doen aanspreken.
Dus zeker bij trafo's in zo'n behuizing is ook altijd een geaarde kast en stopcontact een must, anders loopt de spanning op je behuizing rustig op...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: do 08 dec 2022, 13:04

- omdat wij zelfbouwers bijna altijd met een geleidende behuizing werken, zijn onze bouwwerken altijd klasse 1 apparaten;
Dat hoeft niet. De aarde kan ook functioneel zijn en geen veiligheidsfunctie hebben. Dan is het sowieso ook Klasse-2. En dan moet ook alles aan de voor Klasse-2 geldende veiligheidseisen voldoen: Dus isoatiedikte minimaal 0,4 mm en kruipafstanden minimaal 6 mm, liefst 8 mm. Overigens moeten alle geleidende aanraakbare delen die niet rechtstreeks deugdelijk met een veiligheidsaarde verbonden zijn, aan de isolatie eisen van Klasse-2 voldoen. Dat geldt ook voor een Klasse-1 apparaat!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door ray5150 »

Ik zie wel op de foto rechtsboven dat het doosje waar aan de netspanning zit (netfilter ?) de aardaansluiting aan de behuizing zit geslodeerd.
Dit doosje is weer gemonteerd aan de behuizing, dus in principe zit de aarde vooralsnog wel hard gekoppeld aan de behuizing.
(maar dan had ie de lak onder het kartelringetje weer moeten schoonkrabben, nu is het een isolator.)
Burp.png
Die aarddraad naar de PCB is dan mijns inziens nu vrij nutteloos ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Pjotr »

Ja, je hebt verbindingen en je hebt deugdelijke verbindingen. Voor de veiligheid tellen alleen deugdelijke verbindingen! Officieel moet een verbinding met de veiligheidsaarde en de kast de maximale stroom van de groepsbeveiliging kunnen weerstaan zonder een gevaarlijke spanning op te leveren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: do 08 dec 2022, 13:52
Shadow schreef: do 08 dec 2022, 13:04

- omdat wij zelfbouwers bijna altijd met een geleidende behuizing werken, zijn onze bouwwerken altijd klasse 1 apparaten;
Dat hoeft niet. De aarde kan ook functioneel zijn en geen veiligheidsfunctie hebben. Dan is het sowieso ook Klasse-2. En dan moet ook alles aan de voor Klasse-2 geldende veiligheidseisen voldoen: Dus isoatiedikte minimaal 0,4 mm en kruipafstanden minimaal 6 mm, liefst 8 mm. Overigens moeten alle geleidende aanraakbare delen die niet rechtstreeks deugdelijk met een veiligheidsaarde verbonden zijn, aan de isolatie eisen van Klasse-2 voldoen. Dat geldt ook voor een Klasse-1 apparaat!
Dat haal je in de zelfbouwpraktijk gewoon niet...Heb wel eens zitten denken om een behuizing te bekleden met PE ofzo, maar dan nog, de bevestigingen enz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Foto's van een Mueta klasse D versterker

Bericht door Pjotr »

Waarom niet? Als alles wat je in een metalen kast propt aan klasse-2 voldoet, dan is de kast ook klasse-2 geïsoleerd. Ik doe eigenlijk nooit anders. Chinese SMPS voldoen er i.d.d. meestal niet aan maar de Hypex SMPS uitdrukkelijk wel. Een gewone ringkern trafo ook.
Plaats reactie