ETF 2022

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Plaats reactie
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

Afgelopen week (9-12 november) was de ETF. Dit European Triode Festival is een audio-event wat jaaaaaren geleden is opgestart in Denemarken als een internationaal zelfbouw-audio-event. Het bleek aan te slaan.
Enkele "regels":
- het is een jaarlijks 4-daags event (dus het heeft zin om spul mee te nemen want je draait dagen en niet een uurtje)
- iedere 3 jaar gaat het naar een ander land. Gestart in Denemarken, toen Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en nu is Nederland (weer) aan de beurt. Ik mocht erbij komen in Berlijn en draai nu 8 jaar mee.
- je kan je niet aanmelden; je moet uitgenodigd worden (door een ETF deelnemer) en wat brengen. Halen kan iedereen....brengen is een stuk uitdagender. Brengen kan in verschillende mogelijkheden; en da's geld dus niet want het gaat om audio.

In de tussentijd is ETF een serieus internationaal event geworden. Deze keer waren er: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Amerikanen, Denen, Zweden, Noren, Litouwers, Engelsen, etc etc.
Heb in de afgelopen jaren ook Japanners , Italianen, Koreanen, Australiërs, Polen, Hongaren, etc voorbij zien komen. Ik vergeet vast de meesten. Sorry daarvoor. De "harde kern" bestaat uit Duitsers + Denen + Noren + Zweden + Fransen + Nederlanders.
We betalen voor hotel/overnachting/eten en gebruiken de aangewezen lokale faciliteit voor het neerzetten van sets en ideeën.
Er zijn lezingen, veel luistersessies, late soldeersessies in de vroege morgenuurtjes EN.....een veiling aan het eind waar iedereen toffe spullen meebrengt waarmee de opbrengst naar de 3-jaarlijkse-organisatie gaat als aanbetaling voor het volgend jaar.
Alcohol.....ja. Het is maar goed dat er niet hoeft te worden gereden tussen slaap- en luisterlocaties want de politie had een bijzondere periode gehad.

Het is dus NIET een commerciële beurs zoals X-Fi of München. Er zijn wel commerciële "belangen" want ongeveer een kwart van de deelnemers hebben een baan in de zeer serieuze audio. Ideeën uitwisselen wordt maximaal aangemoedigd ! Sterker nog: je hebt de kans om met audio-personen te spreken die van een idee soms een (commercieel) succes hebben gemaakt. Kortom: biertje erbij, muziek aan en vooral rondkijken/praten/luisteren.

De meest verbaasde groep personen is het personeel van de locatie zelf. Dit keer kasteel de Berckt die van huis uit "events" regelt (vrijgezellen feestjes, golf clinics, etc). En nu komt er een meute audio-nerds dat geen enkel interesse heeft in wifi, eten ook wel interessant vindt, vooral een stabiele netaansluiting vraagt en 24/7 koffie. Hilarisch. Wij hadden in "onze" kamer een defecte jukebox staan. De kasteelheer ging nog net niet ballistisch toen wij dat item gewoon spelend kregen (...was een buizen versterker...). Het geeft precies de sfeer weer: denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.

En nu ga ik een hoeveelheid foto's "dumpen"....
Ínpakken:
mijn kleine inbreng van 400 kg
mijn kleine inbreng van 400 kg
de Skoda was NIET blij
de Skoda was NIET blij
Nederland is zo gek nog niet:
toffe locatie
toffe locatie
een echt kasteel....effe wennen
een echt kasteel....effe wennen
''onze" kamer...waanzinnig
''onze" kamer...waanzinnig
De kapel gaat het grote systeem huisvesten. Nog niet af....de bouwvlijt wordt nu bewaard in een lokale opslag en we kunnen er nu nog 2 jaar aan klussen !
de Kapel
de Kapel
grote kapelset in opbouw
grote kapelset in opbouw
echt groot.....
echt groot.....
versterkers bij de kapel-set
versterkers bij de kapel-set
echt groot.....
echt groot.....
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

graag effe NIET reageren voordat ik de totale foto sessie heb geplaatst.
Dank
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

De grote set in de kapel. Let op: dit is versie 1.
We hebben nu deze opzet opgeslagen in een lokale schuur en gaan verder hiermee in 2023 en 2024. Wordt uiterst interessant.
grote set
grote set
Losse sets....en dat zijn er veel.....kijk rustig mee en graag even geen remarks tussendoor want da's gruwelijk irritant.
13 set 1.jpg
14 set 2.jpg
15 set 3.jpg
16 detail.jpg
17 set 4.jpg
17 set 4.jpg
18 set 5.jpg
20 set 7.jpg
20 set 7.jpg
21 set 8.jpg
22 detail.jpg
23 detail.jpg
24 set 9.jpg
Bijlagen
19 set 6.jpg
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

20 set 7.jpg
21 set 8.jpg
22 detail.jpg
Bijlagen
23 detail.jpg
24 set 9.jpg
25 detail.jpg
26 detail.jpg
27 set 10.jpg
28 detail.jpg
29 set 11.jpg
30 set 12.jpg
31 set 13.jpg
32 set 14.jpg
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

Work in progress.
Vergis je niet: de soldeerdampen hangen overal....en er is een verbazende hoeveelheid meetapparatuur....
33 work in progress.jpg
met z'n allen...
met z'n allen...
mening van 100+ aduo-fanaten (met alcohol...)
mening van 100+ aduo-fanaten (met alcohol...)
Bijlagen
34 work in progress.jpg
35 work in progress.jpg
36 work in progress.jpg
37 work in progress.jpg
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op wo 16 nov 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

Ieder jaar is er een wedstrijd. Dit keer het maken van een buizenbak voor een 800 ohm luidspreker. De "wedstrijd" wordt afgenomen op de zolder en iedereen is jury. Er deden dit jaar 18 "inzendingen" mee
ter plaatse meedoen !
ter plaatse meedoen !
Bijlagen
39 shoot out 2.jpg
40 shoot out 3.jpg
41 shoot out 4.jpg
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op do 17 nov 2022, 0:40, 1 keer totaal gewijzigd.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

Ons audiogroepje had dit jaar 3000 kg materiaal mee (geen grapje).
De enorme stapel meetapparatuur was de helft maar uiterst bruikbaar want iedereen maakt er gebruik van.
Effe een plaatje voor en achterzijde want dit is effe anders....
voorzijde meetwand "het orakel"
voorzijde meetwand "het orakel"
achterzijde van het orakel. We klapten de stoppen er ook direct uit....
achterzijde van het orakel. We klapten de stoppen er ook direct uit....
En daarna moest alles weer mee. Een minder moment waar ik nu nog steeds van bij aan het komen ben...
45 inpakken 1.jpg
46 inpakken 2.jpg
ETF2022 was een super event. Het grote verschil met andere audio/zelfbouw-events is dat dit meerdaags is; daarmee krijg je gelijk een heel andere drive want je hoeft niet een paar honderd kilo voor een uurtje draaien te verstouwen. Jouwe set (in groepsverband) doet het voor 4 dagen en wordt serieus geschouwd door audio-kenners.

Heb er weer veel van geleerd. Heb weer voldoende aanwijzingen ter verbetering gekregen en hoop op een hoger audio-niveau te komen. En ik heb leuke ruilhandel kunnen doen in voor mij niet meer nuttige audio-componenten voor andere componenten. SUPER; het houdt de hobby levend.

Met muzikele groet,
Reinout
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ETF 2022

Bericht door Leeuwarden »

Waanzinnig! Mooi verhaal ook van die jukebox :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ETF 2022

Bericht door Pjotr »

Mooi Reinout! Echt audio op chique hoor! En de muziek? Was dat er ook? Moet wel haast iets van Schubert en Weense walsen zijn geweest... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: ETF 2022

Bericht door Walt »

Wow, wow en nog een keer wow, wat een mega gaaf event!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ETF 2022

Bericht door ds23man »

Gelukkig waren er Hypex plate amps..... :mrgreen:
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

Muziek: iedereen heeft zijn eigen smaak mee.
De vraag is of het kan worden afgedraaid want de sets hebben niet allemaal CD of zo.
De ene set heeft CD als bron, de volgende spoelendeck, de meesten vinyl, de volgende cassette (echt !) of DAT, etc. De draaitafel/vinyl heeft de voorkeur; dat brengen we dus ook weer volgend jaar mee.
We hadden dit jaar een demo/prototype lucht-gelagerde draai-toonarm (i.p.v. de standaard tangentiaal luchtgelaagderde toonarm). Die willen we volgend jaar spelen hebben als audio-groep.
prototype luchgelagerde unipivot; maar dan anders
prototype luchgelagerde unipivot; maar dan anders
Kom hier aub niet aan met mp3 , streamer of dat soort sippe bronnen. Dat wordt niet eens gezien als bron maar als gemoduleerde ruis.

Je hebt 4 dagen de tijd. Iedereen kan zijn/haar muziek afspelen op ieders set. Dus je kan een meer dan goede indruk krijgen van de muzikale potentie.
Daarnaast is hier een bizarre hoeveelheid meetapparatuur en kennis aanwezig dus er wordt nogal wat aan metingen gedaan. Nuttig.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ETF 2022

Bericht door hannesie »

Een duidelijk audio extremistische opzet, weet de BVD er van? :lol: :mrgreen:

Dat is orthodox in beleving, terug naar vroeger, toen alles nog goed was? :think: :think: :bakkie:

Zolang er er geen gehoorschade aan overhoud, is het prima toch. :proost: Ze konden waarschijnlijk het kasteel wel opwarmen op deze wijze. :rock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ETF 2022

Bericht door Kappa7 »

Geweldig mooi verslag, bedankt daarvoor.
Leuk om te zien.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: ETF 2022

Bericht door rdv300b833 »

en nog een linkje naar een andere fotoreportage. Je komt er natuurlijk wel dezelfde componenten/installaties tegen.
In ieder geval was het tof.

https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=2427

Met muzikale groet,
Reinout
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: ETF 2022

Bericht door ReneN »

Wat een event weer Reinout. Ik neem aan dat dit ook voor jouw groepje elke keer weer een hoogtepunt is in jouw toch al 'rijke' audioleven. En rijk bedoel ik dan kwalitatief en niet in Euries....

Erg leuk om te lezen, dank daarvoor!

Groeten,
René
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”