ETF 2022
Moderator: Beheerdersteam
Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
ETF 2022
Afgelopen week (9-12 november) was de ETF. Dit European Triode Festival is een audio-event wat jaaaaaren geleden is opgestart in Denemarken als een internationaal zelfbouw-audio-event. Het bleek aan te slaan.
Enkele "regels":
- het is een jaarlijks 4-daags event (dus het heeft zin om spul mee te nemen want je draait dagen en niet een uurtje)
- iedere 3 jaar gaat het naar een ander land. Gestart in Denemarken, toen Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en nu is Nederland (weer) aan de beurt. Ik mocht erbij komen in Berlijn en draai nu 8 jaar mee.
- je kan je niet aanmelden; je moet uitgenodigd worden (door een ETF deelnemer) en wat brengen. Halen kan iedereen....brengen is een stuk uitdagender. Brengen kan in verschillende mogelijkheden; en da's geld dus niet want het gaat om audio.
In de tussentijd is ETF een serieus internationaal event geworden. Deze keer waren er: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Amerikanen, Denen, Zweden, Noren, Litouwers, Engelsen, etc etc.
Heb in de afgelopen jaren ook Japanners , Italianen, Koreanen, Australiërs, Polen, Hongaren, etc voorbij zien komen. Ik vergeet vast de meesten. Sorry daarvoor. De "harde kern" bestaat uit Duitsers + Denen + Noren + Zweden + Fransen + Nederlanders.
We betalen voor hotel/overnachting/eten en gebruiken de aangewezen lokale faciliteit voor het neerzetten van sets en ideeën.
Er zijn lezingen, veel luistersessies, late soldeersessies in de vroege morgenuurtjes EN.....een veiling aan het eind waar iedereen toffe spullen meebrengt waarmee de opbrengst naar de 3-jaarlijkse-organisatie gaat als aanbetaling voor het volgend jaar.
Alcohol.....ja. Het is maar goed dat er niet hoeft te worden gereden tussen slaap- en luisterlocaties want de politie had een bijzondere periode gehad.
Het is dus NIET een commerciële beurs zoals X-Fi of München. Er zijn wel commerciële "belangen" want ongeveer een kwart van de deelnemers hebben een baan in de zeer serieuze audio. Ideeën uitwisselen wordt maximaal aangemoedigd ! Sterker nog: je hebt de kans om met audio-personen te spreken die van een idee soms een (commercieel) succes hebben gemaakt. Kortom: biertje erbij, muziek aan en vooral rondkijken/praten/luisteren.
De meest verbaasde groep personen is het personeel van de locatie zelf. Dit keer kasteel de Berckt die van huis uit "events" regelt (vrijgezellen feestjes, golf clinics, etc). En nu komt er een meute audio-nerds dat geen enkel interesse heeft in wifi, eten ook wel interessant vindt, vooral een stabiele netaansluiting vraagt en 24/7 koffie. Hilarisch. Wij hadden in "onze" kamer een defecte jukebox staan. De kasteelheer ging nog net niet ballistisch toen wij dat item gewoon spelend kregen (...was een buizen versterker...). Het geeft precies de sfeer weer: denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
En nu ga ik een hoeveelheid foto's "dumpen"....
Ínpakken: Nederland is zo gek nog niet: De kapel gaat het grote systeem huisvesten. Nog niet af....de bouwvlijt wordt nu bewaard in een lokale opslag en we kunnen er nu nog 2 jaar aan klussen !
Enkele "regels":
- het is een jaarlijks 4-daags event (dus het heeft zin om spul mee te nemen want je draait dagen en niet een uurtje)
- iedere 3 jaar gaat het naar een ander land. Gestart in Denemarken, toen Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Frankrijk en nu is Nederland (weer) aan de beurt. Ik mocht erbij komen in Berlijn en draai nu 8 jaar mee.
- je kan je niet aanmelden; je moet uitgenodigd worden (door een ETF deelnemer) en wat brengen. Halen kan iedereen....brengen is een stuk uitdagender. Brengen kan in verschillende mogelijkheden; en da's geld dus niet want het gaat om audio.
In de tussentijd is ETF een serieus internationaal event geworden. Deze keer waren er: Nederlanders, Fransen, Duitsers, Amerikanen, Denen, Zweden, Noren, Litouwers, Engelsen, etc etc.
Heb in de afgelopen jaren ook Japanners , Italianen, Koreanen, Australiërs, Polen, Hongaren, etc voorbij zien komen. Ik vergeet vast de meesten. Sorry daarvoor. De "harde kern" bestaat uit Duitsers + Denen + Noren + Zweden + Fransen + Nederlanders.
We betalen voor hotel/overnachting/eten en gebruiken de aangewezen lokale faciliteit voor het neerzetten van sets en ideeën.
Er zijn lezingen, veel luistersessies, late soldeersessies in de vroege morgenuurtjes EN.....een veiling aan het eind waar iedereen toffe spullen meebrengt waarmee de opbrengst naar de 3-jaarlijkse-organisatie gaat als aanbetaling voor het volgend jaar.
Alcohol.....ja. Het is maar goed dat er niet hoeft te worden gereden tussen slaap- en luisterlocaties want de politie had een bijzondere periode gehad.
Het is dus NIET een commerciële beurs zoals X-Fi of München. Er zijn wel commerciële "belangen" want ongeveer een kwart van de deelnemers hebben een baan in de zeer serieuze audio. Ideeën uitwisselen wordt maximaal aangemoedigd ! Sterker nog: je hebt de kans om met audio-personen te spreken die van een idee soms een (commercieel) succes hebben gemaakt. Kortom: biertje erbij, muziek aan en vooral rondkijken/praten/luisteren.
De meest verbaasde groep personen is het personeel van de locatie zelf. Dit keer kasteel de Berckt die van huis uit "events" regelt (vrijgezellen feestjes, golf clinics, etc). En nu komt er een meute audio-nerds dat geen enkel interesse heeft in wifi, eten ook wel interessant vindt, vooral een stabiele netaansluiting vraagt en 24/7 koffie. Hilarisch. Wij hadden in "onze" kamer een defecte jukebox staan. De kasteelheer ging nog net niet ballistisch toen wij dat item gewoon spelend kregen (...was een buizen versterker...). Het geeft precies de sfeer weer: denk in mogelijkheden en niet in beperkingen.
En nu ga ik een hoeveelheid foto's "dumpen"....
Ínpakken: Nederland is zo gek nog niet: De kapel gaat het grote systeem huisvesten. Nog niet af....de bouwvlijt wordt nu bewaard in een lokale opslag en we kunnen er nu nog 2 jaar aan klussen !
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2022
De grote set in de kapel. Let op: dit is versie 1.
We hebben nu deze opzet opgeslagen in een lokale schuur en gaan verder hiermee in 2023 en 2024. Wordt uiterst interessant. Losse sets....en dat zijn er veel.....kijk rustig mee en graag even geen remarks tussendoor want da's gruwelijk irritant.
We hebben nu deze opzet opgeslagen in een lokale schuur en gaan verder hiermee in 2023 en 2024. Wordt uiterst interessant. Losse sets....en dat zijn er veel.....kijk rustig mee en graag even geen remarks tussendoor want da's gruwelijk irritant.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2022
Work in progress.
Vergis je niet: de soldeerdampen hangen overal....en er is een verbazende hoeveelheid meetapparatuur....
Vergis je niet: de soldeerdampen hangen overal....en er is een verbazende hoeveelheid meetapparatuur....
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op wo 16 nov 2022, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2022
Ieder jaar is er een wedstrijd. Dit keer het maken van een buizenbak voor een 800 ohm luidspreker. De "wedstrijd" wordt afgenomen op de zolder en iedereen is jury. Er deden dit jaar 18 "inzendingen" mee
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op do 17 nov 2022, 0:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2022
Ons audiogroepje had dit jaar 3000 kg materiaal mee (geen grapje).
De enorme stapel meetapparatuur was de helft maar uiterst bruikbaar want iedereen maakt er gebruik van.
Effe een plaatje voor en achterzijde want dit is effe anders.... En daarna moest alles weer mee. Een minder moment waar ik nu nog steeds van bij aan het komen ben... ETF2022 was een super event. Het grote verschil met andere audio/zelfbouw-events is dat dit meerdaags is; daarmee krijg je gelijk een heel andere drive want je hoeft niet een paar honderd kilo voor een uurtje draaien te verstouwen. Jouwe set (in groepsverband) doet het voor 4 dagen en wordt serieus geschouwd door audio-kenners.
Heb er weer veel van geleerd. Heb weer voldoende aanwijzingen ter verbetering gekregen en hoop op een hoger audio-niveau te komen. En ik heb leuke ruilhandel kunnen doen in voor mij niet meer nuttige audio-componenten voor andere componenten. SUPER; het houdt de hobby levend.
Met muzikele groet,
Reinout
De enorme stapel meetapparatuur was de helft maar uiterst bruikbaar want iedereen maakt er gebruik van.
Effe een plaatje voor en achterzijde want dit is effe anders.... En daarna moest alles weer mee. Een minder moment waar ik nu nog steeds van bij aan het komen ben... ETF2022 was een super event. Het grote verschil met andere audio/zelfbouw-events is dat dit meerdaags is; daarmee krijg je gelijk een heel andere drive want je hoeft niet een paar honderd kilo voor een uurtje draaien te verstouwen. Jouwe set (in groepsverband) doet het voor 4 dagen en wordt serieus geschouwd door audio-kenners.
Heb er weer veel van geleerd. Heb weer voldoende aanwijzingen ter verbetering gekregen en hoop op een hoger audio-niveau te komen. En ik heb leuke ruilhandel kunnen doen in voor mij niet meer nuttige audio-componenten voor andere componenten. SUPER; het houdt de hobby levend.
Met muzikele groet,
Reinout
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: ETF 2022
Mooi Reinout! Echt audio op chique hoor! En de muziek? Was dat er ook? Moet wel haast iets van Schubert en Weense walsen zijn geweest... 
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2022
Muziek: iedereen heeft zijn eigen smaak mee.
De vraag is of het kan worden afgedraaid want de sets hebben niet allemaal CD of zo.
De ene set heeft CD als bron, de volgende spoelendeck, de meesten vinyl, de volgende cassette (echt !) of DAT, etc. De draaitafel/vinyl heeft de voorkeur; dat brengen we dus ook weer volgend jaar mee.
We hadden dit jaar een demo/prototype lucht-gelagerde draai-toonarm (i.p.v. de standaard tangentiaal luchtgelaagderde toonarm). Die willen we volgend jaar spelen hebben als audio-groep. Kom hier aub niet aan met mp3 , streamer of dat soort sippe bronnen. Dat wordt niet eens gezien als bron maar als gemoduleerde ruis.
Je hebt 4 dagen de tijd. Iedereen kan zijn/haar muziek afspelen op ieders set. Dus je kan een meer dan goede indruk krijgen van de muzikale potentie.
Daarnaast is hier een bizarre hoeveelheid meetapparatuur en kennis aanwezig dus er wordt nogal wat aan metingen gedaan. Nuttig.
Met muzikale groet,
Reinout
De vraag is of het kan worden afgedraaid want de sets hebben niet allemaal CD of zo.
De ene set heeft CD als bron, de volgende spoelendeck, de meesten vinyl, de volgende cassette (echt !) of DAT, etc. De draaitafel/vinyl heeft de voorkeur; dat brengen we dus ook weer volgend jaar mee.
We hadden dit jaar een demo/prototype lucht-gelagerde draai-toonarm (i.p.v. de standaard tangentiaal luchtgelaagderde toonarm). Die willen we volgend jaar spelen hebben als audio-groep. Kom hier aub niet aan met mp3 , streamer of dat soort sippe bronnen. Dat wordt niet eens gezien als bron maar als gemoduleerde ruis.
Je hebt 4 dagen de tijd. Iedereen kan zijn/haar muziek afspelen op ieders set. Dus je kan een meer dan goede indruk krijgen van de muzikale potentie.
Daarnaast is hier een bizarre hoeveelheid meetapparatuur en kennis aanwezig dus er wordt nogal wat aan metingen gedaan. Nuttig.
Met muzikale groet,
Reinout
Re: ETF 2022
Een duidelijk audio extremistische opzet, weet de BVD er van?
Dat is orthodox in beleving, terug naar vroeger, toen alles nog goed was?
Zolang er er geen gehoorschade aan overhoud, is het prima toch.
Ze konden waarschijnlijk het kasteel wel opwarmen op deze wijze. 
Dat is orthodox in beleving, terug naar vroeger, toen alles nog goed was?
Zolang er er geen gehoorschade aan overhoud, is het prima toch.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: ETF 2022
en nog een linkje naar een andere fotoreportage. Je komt er natuurlijk wel dezelfde componenten/installaties tegen.
In ieder geval was het tof.
https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=2427
Met muzikale groet,
Reinout
In ieder geval was het tof.
https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=2427
Met muzikale groet,
Reinout
Re: ETF 2022
Wat een event weer Reinout. Ik neem aan dat dit ook voor jouw groepje elke keer weer een hoogtepunt is in jouw toch al 'rijke' audioleven. En rijk bedoel ik dan kwalitatief en niet in Euries....
Erg leuk om te lezen, dank daarvoor!
Groeten,
René
Erg leuk om te lezen, dank daarvoor!
Groeten,
René
