Dip onder de 100Hz

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
EnjoyProg

Dip onder de 100Hz

Bericht door EnjoyProg »

Ik heb een vraagje over mijn (3-weg)luidsprekers en een dip onder de 100Hz waarschijnlijk door de ruimte wordt veroorzaakt.
Mijn 8" woofers cross ik op 300Hz en laat ik in het laag (als full range) door lopen. Ik vul ze wel aan met een subwoofer doormiddel van de recieiver. De fronts staan bij de receiver op full range en filteren niet af. De subwoofer wordt op 80Hz gefilterd. Maar de sub laat ik even buiten beschouwing. De metingen zijn gedaan zonder de subwoofer. De mic staat op de luisterplek in het midden van de luidsprekers.

In het plaatje hieronder meet ik de linker en de rechter luidspreker apart van elkaar op.
Links-rechts woofer.jpg
In het plaatje hieronder heb ik het gemiddelde gemaakt van beide luidsprekers dat is de dikke lijn en de bovenste lijn is de daadwerkelijk gemeten respons.
Links-rechts woofer samen.jpg
Je kan zien dat de beide luidsprekers mooi optellen tot ongeveer 130Hz. Daar gaat hij ineens uit fase lijkt het wel.

In het plaatje hieronder heb ik de gemeten respons van hierboven en een nieuwe respons met de linker woofer uit fase gemeten.
Links-rechts woofer links uit fase.jpg
Nu zie je inderdaad dat hij onder de 130Hz weer mooi optelt (en bij 40Hz weer in fase draait). Maar boven de 130Hz is hij uit fase en dat wil je natuurlijk niet.

Hoe komt deze dip ineens tot stand? De afstand van de luidsprekers naar de luidsterplek is hetzelfde. Is de ruimte hier verantwoordelijk voor of iets anders? En kan ik er iets aan doen?
Shadow

Re: Dip onder de 100Hz

Bericht door Shadow »

Ruimte zal zeker wel een rol spelen
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

overgangsfrequentie en fase zijn op een bepaald punt mooi gelijk, maar de fasekarakteristiek is waarschijnlijk niet gelijk. Daarom steil filteren voor een kleine overlap, of de boel gelijk maken met dsp, delay en FIR of weet ik veel wat ;-)
satefan

Bericht door satefan »

Hebben de luidsprekers dezelfde afstanden tot de achterwand en/of een wand aan de zijkant? Als 1 van de luidsprekers bijvoorbeeld in een hoek staat zou dit verschil in response kunnen verklaren.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

Mijn woonkamer is zo'n 5,4x9m en de luidsprekers staan 65cm vanaf de achterwand. Ik luister in de breedte van de woonkamer. Linker luidspreker staat 1m van de hoek af. Dus ja hij staat wel een beetje in de hoek. Als de hoek een dip veroorzaakt, zou dat al bij de ene luidspreker zichtbaar moeten zijn toch?

Ik snap wel dat door reflecties het geluid wordt uitgedoofd of staande golven ontstaan. Maar ik snap niet zo goed dat als een luidspreker redelijk vlak meet en beide precies hetzelfde filter (zelfde fase gedrag) en afstand hebben dat er toch een fase probleem ontstaat.
EnjoyProg

Bericht door EnjoyProg »

De woofers filter ik met de hypex fusion, is het ook mogelijk om alleen het gebied van 40-130 hz te draaien in fase?
Is er iemand die me een beetje in de goede richting kan helpen om dit aan te passen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Typisch geval van floor/ceiling/wall bounce + of / staande golven vermoed ik. Je opstelling is asymmetrisch. Het zou bijna een wonder zijn wanneer je rond de 130Hz een mooi optellende som had gehad. Natuurlijk kun je dit wel EQ-en. En aangezien het dik onder de 200Hz zit, kan dat ook zonder veel risico.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”